| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Föld alatti fényes agorák

1/45

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia

Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia

Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia

Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia

?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov
?>
Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia
?>
Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia
?>
Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia
?>
Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia
1/45

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Moszkva - Nefa Architects - fotó: Ilya Ivanov

Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia

Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia

Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia

Metróállomás, Nápoly- forrás: Wikipedia

Föld alatti fényes agorák
Épületek/Középület

Föld alatti fényes agorák

2019.05.02. 05:15

A metróállomások kialakításánál egyre kiemeltebb szempont a fény és a nagyvonalú térhasználat, hogy az utas a felszín alatti térségben kényelmesen, levegősen és nem bezártan érezhesse magát. Amszterdamban, Nápolyban és Moszkvában az építészeknek sikerült ezen megközelítéseket érvényesíteni. Bán Dávid írása.

Visszatérve az elmúlt hetekben többször leírt alaptézishez, a földalatti közlekedést használó utasok számára a metróállomások lényegesen többet kell, hogy nyújtsanak a puszta funkcionalitásnál. A felszín alatt kiképzett, az emberek számára alapvetően idegen, szokatlan, mesterséges közegként működő térségek építészeti kialakításoknál épp ezért fontos törekedni a nagyvonalúságra, a minőségi megoldásokra, egyfajta agora megteremtésére. A budapesti 4-es metróvonal állomásai a legtöbb esetben jól fogalmazták meg ezt a kérdést, a korábban épített vonalak megújulásánál azonban kötöttebb volt az átépítést tervezők keze. A 2-es és a 3-as vonal eddig átadott állomásain épp ezért az építészetnek csak háttérszerep jutott, strukturálisan nem volt lehetőség a terek megfogalmazásában.

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
2/45
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Pedig a metróállomások építésénél sok esetben jól érvényesül az a tendencia, hogy a közlekedési szerkezetet megtervező mérnökgárda megfelelő partnerségként tekint az építészetre, így a terek kialakítása közös gondolkodás, vagy legalábbis az időben elkezdődött kooperáció eredménye. A szintén igencsak elhúzódó tervezési és építési folyamat végén, közel 22 év után tavaly átadott amszterdami, 52-es számot viselő új metróvonal hét – két felszíni és öt felszín alatti – állomását egységesen a Benthem Crouwel Architects iroda tervezhette. A pályázatot 1995-ben megnyert tervezőcsapat elképzelés szerint a felszín alatt új köztereket hoznának létre, a városi struktúra egyfajta leképezését, tükörképét kívánták megjeleníteni. A lejárók éppen ezért szinte teljesen nyitottak, közvetlenül a felszínről indulnak, ahonnan jól be lehet látni az alul elterülő állomás peronjára, vágányaira, mintha a felszíni térség egyfajta meghosszabbítása lenne. Noha minden állomás egyedi megjelenítést kapott, a fő arculati elemekben egységes, az alapstruktúra azonos, így az utasok otthonosan mozoghatnak minden megállóban, szinte ugyanúgy jutnak a felszínről a peronra, onnan a megfelelő szerelvényhez. A cél mindenképpen az átláthatóság, az útvonalak jó felismerhetősége volt, hogy az utas ne tévelyegjen a felszín alatt, hanem mintha csak a felszíni utca föld alatti meghosszabbításaként jutna el a metróhoz.

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
1/45
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

A bő hét évszázada, tengertől elnyert szárazföldön megalapított város alatt igen nehéz dolga volt a mérnököknek a metróépítésnél, így a vonalvezetés jó 25 méteres mélységbe került. A felszíntől távol elhelyezett állomások anyaghasználatával, a lejárók pozícionálásával mégis világosak lehetnek. A számos fényvisszaverő, fényes fémfelületet jól rejtett világítások emelik ki és próbálják a tereknek nappali fényhatást biztosítani. Fontos szempont volt még a könnyű karbantarthatóság, takaríthatóság, a burkolóelemek esetleges, panelenkénti cserélhetősége. Ugyanakkor – szintén az agora elvet követve – amennyire a telepítés lehetővé tette, nagyvonalúan kezelték a terek kialakítását, a belmagasságot.

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
4/45
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

A szintén kalandos történettel, néha öszvér megoldásokkal fejlődő nápolyi metróhálózat legújabb állomásainál is kiemelt törekvés volt a minőségi térteremtés, a vizuális- és térbeli élmény kialakítása. Az 1-es vonal belvárosi fejlesztéséhez kiírt nemzetközi tervpályázat megfogalmazásában már konkrétan szerepelt a művészeti törekvések, vizuális megoldások megteremtése, valamint a tér expresszív, önmagában is jelentéssel bíró szerepe. A 2011-ben átadott Università állomást megtervező egyiptomi születésű, kanadai Karim Rashid például az információs technológiát kívánta megjeleníteni az tér kiképzésében. Az anyaghasználatot és a fényforrásokkal egyaránt játékosan kezelő megoldások nem csak egyszerűen „színesítették" az állomást, hanem külön építészet jelentéssel is felruházták azt. A Toledo állomás nemzetközi hírnévre tett szert nagyvonalú, a fényekkel szokatlanul operáló megoldásaival, egyfajta földöntúli, vagy mesevilágot kölcsönző megjelentésével.

Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders
9/45
Metróállomás, Amszterdam - Benthem Crouwel Architects - fotó: Jannes Linders

Ugyanígy a fénynek és a világosságnak szánt kiemelt szerepet a nemzetközi tervpályázaton nyertesként kikerült Nefa Architects, akik a moszkvai metró dél-nyugati irányú kiterjesztésének Szolncsevo állomását építették. A 8a vonal fejlesztése elérte a pár évtizede a városhoz csatolt, korábban nyári lakok alkotta települést, amit ma leginkább az 1980-as évek hatalmas lakótelepei uralnak. Az állomás tervezésekor emléket kívántak állítani a település korábbi arculatának, így a felszíni építmény a maga letisztult módján jól örökíti meg a régebbi nyári lakok formavilágát, de mindez valamiképp visszaköszön a felszín alatti kialakításban is. A városrész nevében szerep „szol", azaz nap szintén dominánsan megjelenik az állomás kiképzésében, amit szinte teljes egészében a patyolat fehérség dominál. A burkolóelemeket és a felszíni építmény falait és tetejét különböző méretű körformák törik át, így juttatva a térbe természetes és mesterséges világítást. A fény és a világos anyaghasználat alapvetően szépen egységbe hozott összhatása azonban esetenként az utastájékoztatási rendszer rovásra megy, így nehezen olvashatóak a szükséges információk.

Bán Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.