Helyek/Városépítészet

Egy modern város hetven éves víziója – hétköznapok Ajkán

1/29

A több mint nyolcszáz éves Ajka falu evangélikus és református templomai változatlanul a település közepén maradtak. Közel egy időben épültek az 1780-as években, ma mindkettő országos jelentőségű műemlék.

?>
A több mint nyolcszáz éves Ajka falu evangélikus és református templomai változatlanul a település közepén maradtak. Közel egy időben épültek az 1780-as években, ma mindkettő országos jelentőségű műemlék.
?>
Az egykori falu katolikus temploma pár száz méterrel nyugatabbra épült meg, Fernesz László tervei szerint. A kor szakrális építészetének sokszínűségét jól jelzi, hogy egyidős a budapesti városmajori Jézus szíve templommal: 1933-34-ben épült.
?>
A gyorsan növekvő gyárak árnyékában, 1951-52-ben, Károlyi Antal és Arányi István vezetésével készültek el a modern város első tervei.
?>
A lakások építése gyorsan haladt, az 1959-es várossá nyilvánításkor a lakosság száma már meghaladta a tízezer főt. A hatalmas parkokkal tagolt Móra Ferenc utcai lakótelep néhány évvel később készült el.
?>
A városrész jellemző látképéhez tartoznak az impozáns platánsorok, amelyek kisebb sétányokat és két sávos utcákat egyaránt szegélyeznek.
?>
Jellemző homlokzatdísz az Új Élet utcai keretes beépítésű tömb épületein.
?>
Az eredeti házfalak nem csak régi utcaképet, de mai szemmel jelentős energiahatékonysági problémát is jelentenek, ezek kezelése itt még megoldásra vár.
?>
Különálló garázssor oldalfala a Sport utca végén álló két szintes épületeknél, amelyekből kettő épült egymás mellett.
?>
A szomszédos Új Élet utca egyedi tervezésű lakóházaiból szintén kettő épült.
?>
Az utca középső szakaszán ismét hatalmasra nőtt fasor ad árnyékot a nyári napokon.
?>
Egyedi lakóházak a Sport utca középső szakaszán.
?>
A város északi részeinek építésekor már a nagypaneles lakóházaké volt a főszerep, amelyek közül egyre több kap színesebb, hőszigetelt
?>
A tó két szigetének egyikén a közelmúltban elbontották az oda vezető hidat, így azt teljes mértékben a természet vehette birtokba.
?>
Az előző képen látható házsor túloldalán lévő, újabb nagy méretű, parkosított terület, benne kisebb játszóterekkel. Mindez hozzájárul a városi zöld területek egyedülállóan magas arányához.
?>
A város 1971-ben a járási székhely címét is átvette a szomszédos Devecsertől, ami nagy méretű polgármesteri hivatal, bíróság, és áruházak építését is jelentette.
?>
A városi főtérre nyíló sétálóutca máig megőrizte eredeti funkcióját, a kiskereskedelmi helyiségek szinte mindegyike színvonalas boltoknak, áruházaknak és szolgáltatóknak ad otthont.
?>
A régmúlt emlékeit a kisebb homlokzatdíszek mellett az utcanevek is őrzik: a Kohász, és Téglagyári, mellett Úttörő, sőt Puskin utca, valamit Május 1. tér is található a városban.
?>
A belváros egyik különleges épülete a Deák Ferenc és a Gyár utca sarkán álló társasház, amelynek lépcsős homlokzatai a két, egymásra merőleges utcához képest egyaránt 45 fokos szöget zárnak be.
?>
A város legtöbb, modern, egyedi épületéhez hasonlóan sajnos erről a házról sem érhetők el részletesebb adatok. Ha a jövőben tovább bővül a Magyar Építőművészek Szövetségének adatbázisa, remélhetőleg ez a helyzet is változni fog.
?>
Az épület nyugati oldala a Madách Imre utcából.
?>
A Kossuth Lajos utca képe, utólag szigetelt, és eredeti állapotú nagypaneles lakóházakkal.
?>
A városi kórház Y alakú épülete körüli zöld terület talán az egyetlen, amelyet nem a városi pihenés céljából hoztak létre. A nagy, sík mező, közepén betonozott felülettel, mentőhelikopter leszállóhelyeként funkcionál.
?>
A kórház épülete a csónakázótó felől. Innen is látható, hogy a három épületszárny tengelyei nem egy pontban találkoznak.
?>
Az egykori falu központjának helyén, a belvárost átszelő Torna patakot másfél kilométer hosszú,  parkosított sáv kíséri.
?>
Az autóbusz-pályaudvar épülete 1979-80-ban épült.
?>
A ma 28 ezer lakosú városhoz képest az állomás viszonylag nagy méretű, de a Budapest- Szombathely vasúti fővonal állomásának szomszédsága miatt a regionális, és a távolsági buszközlekedésben betöltött szerepe is jelentős.
?>
Autóbusz-állomás, két szint magasságú váróterem.
?>
A város utolsóként épült, és talán legjellegzetesebb épülete, a Szabadság téri sávház, hosszú késlekedés után, 1983-ra készült el.
?>
A csónakázótó szigetére vezető gyalogos fahíd 3 x 13 méter nyílású, függesztőműves szerkezezete hazánkban egyedülálló megoldás. A városközponttal egyidős hidat az eredeti tervei szerint 2009-ben teljesen újjáépítették.
1/29

A több mint nyolcszáz éves Ajka falu evangélikus és református templomai változatlanul a település közepén maradtak. Közel egy időben épültek az 1780-as években, ma mindkettő országos jelentőségű műemlék.