| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Emberek/Interjú

Auditórium podcast – Fábián Miklós: Az alagút nem lehet öncél, annak funkciója van

1/2

A Brenner bázisalagút tervezett vonala – forrás: WikiMedia Commons | Hbf878, OpenStreetMap contributors, Lencer

Hirdetés
?>
?>
A Brenner bázisalagút tervezett vonala – forrás: WikiMedia Commons | Hbf878, OpenStreetMap contributors, Lencer
1/2

A Brenner bázisalagút tervezett vonala – forrás: WikiMedia Commons | Hbf878, OpenStreetMap contributors, Lencer

Auditórium podcast – Fábián Miklós: Az alagút nem lehet öncél, annak funkciója van
Emberek/Interjú

Auditórium podcast – Fábián Miklós: Az alagút nem lehet öncél, annak funkciója van

2023.10.14. 07:59

Cikkinfó

Szerzők:
Zubreczki Dávid

Építészek, alkotók:
Fábián Mikló

Cég, szervezet:
Magyar Építőművészek Szövetsége

Dosszié:

Mi lenne, ha átfúrnánk az Alpokat, hogy ne másfélezer méter magasban kanyargó utakon kelljen átkelni rajta, hanem nyílegyenesen, vízszintesen? Néhány évtizede talán még őrültségnek hangzott volna ez az ötlet, de ma már javában zajlik a megvalósítása. Egy évtized múlva már üzemelni fog a Brenner-bázisalagút, melyben villamosított vasúton száguldhatunk át Innsbruckból Észak-Olaszországba – végig a föld alatt. Fábián Miklós építőmérnök, alagútépítési szakértő ennek a merész vállalkozásnak a részleteiről és technikai hátteréről mesélt az Auditórium legújabb adásában.

A Magyar Építőművészek Szövetsége podcastja, az Auditórium idén ősszel két különkiadással jelentkezik, melyek a gigantikus mérnöki alkotásokkal foglalkoznak. Olyanokkal, mint amilyen most épül az Alpok alatt.

Az Alpokon keresztül ugyanis már a középkor óta vezet át egy kereskedelmi útvonal, mely Itáliát köti össze az észak-európai városokkal. Az utazóknak közel 1400 méteres magasságba kell felkapaszkodniuk, hogy átkelhessenek a Brenner-hágón. Igaz, ma már autópálya és vasút vezet végig rajta, kényelmesnek azonban így sem mondható.

Az autópálya legendás hídján (az Europabrückén) évente közel kétmillió autó halad át, hatalmas zaj- és levegőszennyezést okozva. A vonatok pedig a meredek szakaszokon helyenként csak hetven kilométer per órás sebességgel araszolnak, ami – legalábbis nyugat-európai viszonyok között – ma már nevetséges.

Ezért született meg a merész ötlet: mi lenne, ha átfúrnák az Alpokat, mégpedig egyből a tövéből indulva? Így a vasút úgy keresztezhetné a hatalmas hegységet, hogy szinte végig vízszintesen halad. Csökken a légszennyezés, nincs zaj, nincs látható tájseb, ráadásul a személy- és teherszállítás is sokkal gyorsabb lesz vasúton, mint közúton vagy repülővel. Megterveztek tehát egy több mint ötven kilométer hosszú alagutat, ami Észak-Olaszországból Innsbruckba vezet. Sőt, 2008-ban hozzá is fogtak az építéséhez. Ha minden jól megy, 2032-re elkészülnek.

A Brenner bázisalagút tervezett vonala – forrás: WikiMedia Commons | Hbf878, OpenStreetMap contributors, Lencer
2/2
A Brenner bázisalagút tervezett vonala – forrás: WikiMedia Commons | Hbf878, OpenStreetMap contributors, Lencer

Erről a különös vállalkozásról mesélt Fábián Miklós építőmérnök, aki több mint fél évszázada vesz részt alagútépítésekben a legkülönbözőbb minőségben. 24 évet töltött a KÉV-Metrónál, és a termelésvezetés szinte minden posztján megfordult, a gyakornoki beosztástól a termelési főmérnökig. 18 évig dolgozott Németországban, ahol vasúti, közúti, városi metró- és közműalagutak építésében is részt vett. Idehaza műszaki tanácsadóként és a tervezési munkák menedzselésével segítette többek között az M6 autópálya alagútláncának elkészültét. Kivitelezőcégével a budapesti 4-es metró több állomásának és a Tel-Aviv–Jeruzsálem vasútvonal néhány alagútjának megépítése fűződik a nevéhez. Jelenleg tanácsadóként, szakértőként dolgozik. Az Útügyi Műszaki Előírások egyik társszerzője, aki ma is rendszeresen tart előadásokat a Mérnöki Kamara szervezésében arról, hogyan is kell alagutakat tervezni, építeni és üzemeltetni.

Az Auditórium a Magyar Építőművészek Szövetségének podcastsorozata, melyben Zubreczki Dávid szakíró, építészeti mesemondó beszélget építészekkel, tervezőkkel. A podcast a Madaz kiadó gondozásában jelenik meg. A műsor médiapartnere az Építészfórum.

A korábbi adások vendége volt Baló Dániel, Bardóczi Sándor, Csillag Katalin, Erő Zoltán, Fajcsák Dénes, Fazekas Katalin, Golda János, Hámori Péter, Hartvig Lajos, Kovács Csaba, Krizsán András, Molnár Bea, Nagy Csaba, Pozsár Péter, Smiló Dávid, Soltész Noémi, Szabó Levente, Szabó Lilla, Szederkényi Lukács, Szemerey Samu, Takács Ákos, Tihanyi Dominika, Vitézy Dávid, Wettstein Domonkos és Zoboki Gábor. A podcast megtalálható az ismert lejátszókban (AppleSpotifyGoogle), az egyes adásokhoz pedig mindig itt, az Építészfórumon találnak hasznos háttéranyagokat a hallgatók.

Zubreczki Dávid

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.