| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Vélemény

A modernista tárgytervezés kritikája és a rendszerkonform feminizmus I. rész: látszatpolitika és tömegtermelés

1/7

Grafika: Duzsik Dorottya

Indonéziai ruhaipari munkásnők 

Jonathan De Pas, Donato D'urbino & Paolo Lomazzi: Joe sofa, 1969

Mies van Der Rohe chicagoi Lake Shore Drive-onon álló házainak egyik részlete

?>
Grafika: Duzsik Dorottya
?>
?>
?>
Indonéziai ruhaipari munkásnők 
?>
?>
Jonathan De Pas, Donato D
?>
Mies van Der Rohe chicagoi Lake Shore Drive-onon álló házainak egyik részlete
1/7

Grafika: Duzsik Dorottya

Indonéziai ruhaipari munkásnők 

Jonathan De Pas, Donato D'urbino & Paolo Lomazzi: Joe sofa, 1969

Mies van Der Rohe chicagoi Lake Shore Drive-onon álló házainak egyik részlete

A modernista tárgytervezés kritikája és a rendszerkonform feminizmus I. rész: látszatpolitika és tömegtermelés
Nézőpontok/Vélemény

A modernista tárgytervezés kritikája és a rendszerkonform feminizmus I. rész: látszatpolitika és tömegtermelés

2024.03.08. 18:29

Miért gondolunk elsősorban az érett modern design tervezősztárjainak szexizmusára, ha feminista designtörténetről beszélünk? Hol találkozik a modern design radikális kritikája és a radikális politika kiárusítása? Alkalmas nyelvet teremthetnek egyáltalán a tömeggyártott tárgyak a patriarchátus kritikájára? Őze Sándor cikksorozatának első része a téma történeti-elméleti áttekintéséről szól. 

 

A következő néhány oldal a fenti három kérdésről szól. Egy historiográfiai, egy ezzel összefüggő designtörténeti és egy általános elméleti kérdésről, melyek a designról és történetéről szóló mainstream diskurzus visszatérő paneljeire reflektálnak. Egyrészt a modern design feminista kritikájának felületes olvasatára, másrészt –az előbbivel összefüggésben– a modernizmuskritikus designmozgalmak politikusságának mítoszára; harmadrészt pedig a „feminista ipari termék" egyre bővülő, ám lehetetlen kategóriájára. A három alapkérdés szerencsésen találkozik egy jól ismert designtárgyban. A elméleti-történeti összegzést Gaetano Pesce Up_5_6 nevű kultbútoráról szóló esettanulmányban konkretizálom a cikksorozat második részében.

 

Feminista designtörténet és a klasszikus modern design kritikája

 

Az építészethez hasonlóan a designt és annak történetét leírhatjuk reprezentációk rendszereként. [1]  Egyrészt, annak a társadalmi-ideológiai környezetnek a tárgyakon és koncepciókon keresztüli megjelenítéseként, amely meghatározza a kulturális termelést, ennek megfelelően pedig a tervezői gondolkodást-cselekvést és a fogyasztást-felhasználást. Másrészt, a design gyakorlatától elválaszthatatlan ipari-gazdasági apparátus reprezentációjaként is értelmezhetjük. A designtörténet-írás ezért nem pusztán tárgyakról, tervezett rendszerekről, tervezőkről, intézményekről és tervezési elméletekről gondolkodik, hanem szükségképpen, politikai kérdésekről is. Mint minden történeti diszciplína, a designtörténet is (a szó klasszikus értelmében) politikai kényszerek között működik, hiszen nézőpontjain keresztül állást foglal, bizonyos csoportokat, folyamatokat megjelenít, másokat pedig elhallgat-elhallgattat. [2]  

A kortárs design kritikai olvasatának egyik meghatározó narratívája a feminista designkutatás. Az 1980-es évek eleje óta zajlik a designtörténet újraolvasása a társadalmi nem szempontrendszerének középpontba állításával. Ennek a tendenciának markáns hangja a feminista designtörténet. A diszciplína célja, hogy dekonstruálja azt a historiográfiai gyakorlatot, amely a nőket a designtörténet marginális szereplőiként ábrázolja. Pozícionálja a fontosabb női karaktereket, keresi a nőmozgalmak és a designmozgalmak kapcsolódásait, valamint vizsgálja a design mindennapi életre vonatkozó hatásait, különösképp a nők tereire, a nők munkavégzésére összpontosítva. Kutatja a különböző tervezési ágak között kialakult hierarchia társadalmi nemmel összefüggő alapjait, így például azoknak a technológiáknak a megítélését, melyekben jellemzően női tervezők alkottak. Legtágabban azt írja le a diszciplína, hogy az ipari termelés miként örökítette tovább és erősítette fel a társadalom patriarchális szerkezetét a tervezőszakmákban és a tárgykultúrában. [3]

3/7

A feminista designtörténetnek, túlzás nélkül állítható, hogy sikerült bizonyos alapállításokat átvinni a designról gondolkodók közös tudásába. Az elsődleges ilyen, a klasszikus modern design szereplőinek, történetírásának és totalitástudatának maszkulinitása. Le Corbusier, Breuer Marcell, Mies Van Der Rohe, Gropius és a modern design számos más tervezősztárjainak szexizmusa, nem egyszerűen alapismeret, hanem az általános értelemben vett modern tervezőideál reflektált olvasatának kötelező eleme. Ezen túl, a feminista designtörténet eredményeképp, elkezdett egyre láthatóbbá a nők szerepe a klasszikus modern design központi intézményeiben. Például Bauhaus és a Vukhtemas vagy az Ulm Hoschschule für Gestaltung nőtagjai egyre jelentősebb szerepet kapnak az intézmények történetírásában. A feminista designtörténet primer hatása a designtörténet-írásra tehát, a különböző narratívák és tágabb politikai diskurzusok részletezése nélkül, a felszínen maradva, nagyon jól körvonalazható és látványos. 

Miért épp a modern? 

A feminista designtörténet közismert állításai elsősorban a klasszikus modern designt érintik. Ahhoz, hogy érthetővé váljék, miért épp a modernizmuskritika lett a feminista designtörténet látszó felszíne, a hatvanas évek második felének estabilishmentkritikus mozgalmi-szellemi-társadalmi viszonyainak designra vonatkozó hatásait kell vizsgálni. Designtörténeti szempontból ez az időszak a klasszikus modern revíziójáról, bálványainak, dogmáinak, hierarchiájának és örökérvényűségének megkérdőjelezéséről is szólt. [5] Annak a historiográfiai helyzetnek, melyben a 80-as évekre a feminista designtörténet diszciplínává szilárdult, a tágabb kontextusa tehát a modernizmuskritika; eszmetörténeti gyökere pedig a hatvanas évek kritikai elméleteinek burjánzása, így a történelem-társadalomtudományok feminista olvasatának megerősödése. 

A feminista designtörténet hangsúlyos modernizmuskritikájának historiográfiai oka van. A beszédmód kiindulópontjait, munkahipotéziseit meghatározó második hullámos feminista teória egybeesik a klasszikus modern design kritikájának időszakával. A két azonos időben zajló folyamat eszmetörténeti magja is azonos közegben formálódott és az estabilishmentkritika tekintetében tartalmilag is közel állnak egymáshoz.

Hogyan került a tárgyba a feminizmus? Kommodifikáció és politikai identitások

A modern designnal szemben megfogalmazott hatvanasévekbeli kritika elsődleges állításai a modern tervezés kommodifikációjára és elitizmusára vonatkoztak. A huszadik század első két évtizedében lángra kapó modern design egyik meghatározó állítása volt –az avantgárd mozgalmak zömét átható– emancipatórikus, a világ totális újraformálására törő, antikapitalista gondolat. A második világháborút követő két évtizedben a modern tervezés szellemi alapkövét képző totális világreform láthatóan elbukott, ugyanakkor a modern design formarendszere, tervezői, megszerzett és kiépített intézményei igazodtak a századelőn még megdönteni kívánt gazdasági rendhez. Beolvadtak a globális kapitalizmus ipari és kulturális termelésébe és a modern design, Nemzetközi Stílusként némiképp egységesülve, az uralkodó társadalmi berendezkedés eladható és megvásárolható formanyelvévé vált. 

A második világháborút követő húsz évben stabilizálódott jóléti államok megnövekedő árutermelése átírta a fogyasztáshoz való alapvető viszonyokat. A minden korábbinál nagyobb választék egyszerre homogenizálta és súlytalanná tette az egyén döntéseit, ugyanakkor diverzifikálta a fogyasztás mentén létrejövő identitásokat, kulturális szerepeket. [6] A modern design, eszközkészletéből és dogmarendszereiből adódóan, nem tudott reagálni a megsokszorozódott kulturális identitások támasztotta igényekre. Egyszerre maradt meg a homogenizáló tömegfogyasztás tárgyképeként, és távolodott el a tömegesen fogyasztó társadalom hétköznapjaitól.

Mies van Der Rohe chicagoi Lake Shore Drive-onon álló házainak egyik részlete
7/7
Mies van Der Rohe chicagoi Lake Shore Drive-onon álló házainak egyik részlete

A tervezésből hiányzó forradalmi potenciál, valamint a fogyasztás új mintázataira való reakcióképtelenség, a modern design 60-as évekbeli politikai kritikái. Ezek a kritikák ellenállításokban is megfogalmazódnak. mindenekelőtt Olaszországban (pl.: Jonathan De Pas, Ettore Sottstass, Superstudio, Archizoom), de az Egyesült Államokban, Franciaországban (Roger Tallon, Olivier Mourgue), és a Keleti Blokk országaiban (pl.:Magyarországon bizonyos szempontból Rajk László) egyaránt, olyan tárgykoncepciókat, terveket és kész ipari termékeket hoztak létre, melyek a modern design kiüresedését tematizálták. A tervezést és tervezett tárgyat a kommunikáció eszközeként, az előbb vázolt politikai kritika megfogalmazására alkalmas médiumként tekintették. A fennálló rend desingjának és a design fennálló rendjének lerombolását hirdették. A design fókuszába a funkció helyett a tárgyhoz való érzelmi és kulturális kapcsolódást helyezték.

Jonathan De Pas, Donato D'urbino & Paolo Lomazzi: Joe sofa, 1969
6/7
Jonathan De Pas, Donato D'urbino & Paolo Lomazzi: Joe sofa, 1969

Identitáspolitikai fordulat a designban

A kései kapitalizmusban megsokszorozódó kulturális identitások és szubkulturális sajátosságok megjelenítése, valamint a társadalmi feszültségek és a felszabadító energiáinak kifejezése lépett elő a design egyik céljává. A tervezés önellentmondásokat, feszültséget, narratívát jelenített meg. A design eszköztára kinyílt a reprezentáció sokkal direktebb formái felé.  Szivacsként szívta magába az ellenkultúra képeit, formáit és gondolatait, így az osztályfogalmat épp elhagyó mainstream identitáspolitikát, a szexuális felszabadulást és a feminizmus második hullámát. A modernnel szemben megfogalmazódó kritika a hetvenes évekre a tömeges árutermelés egyik nyelvévé vált. A kultúrakritika nyelvét tárgyakra fordító tervezés többletértékként jelent meg az exkluzív, nemegyszer művészetként árusított luxustermékek piacán. Ennek a folyamatnak meghatározó szereplői voltak azok a nemzetközi –és sok esetben ebben az évtizedben nemzetköziesedő– vállalatok és designstúdiók mint az Alessi, a Knoll, a Formica, a C&B Italia (később B&B Italia), a Cassini (stb..). Az ilyen, zömében luxusbútorokat és háztartási cikkeket forgalmazó vállalatok a hetvenes évtizedben építették ki a bemutatótermeiből és (nemegyszer távolkeleti) üzemeikből álló hálózataikat, amelyek nyomán már nem, mint helyhezkötött manufaktúrák, hanem mint globális márkák lépnek a piacra. [7] Ezeken a márkákon keresztül tudtak a tömegtermelésbe becsatornázódni és korlátlanul fogyasztható áruvá válni azok a konceptuális, (néhány esetben) termelési, gyártástechnológiai, és formai újítások, amelyeket a modernizmuskritikus tendenciák hoztak. A radikális design politikai kritikája is kommodifikálódott. A modernizmuskritika ipari-piaci és intézményes integrációja a tömegtermelésbe, a hetvenes évek közepére utat nyitott a posztmodern design intézményesülésének.

A designtörténet és a nőkérdés kapcsolatának vizsgálata szempontjából a radikális kritika áruvá válása kiemelt jelentőséggel bír. A modern radikális bírálata tette lehetővé, hogy a designerek a geometriai absztrakció, a funkcióelvű tervezés, az tárgyi igényekre reagáló problémamegoldás politikáin túl specifikusabb, közösségeket, ügyeket, individuumokat, tágabb társadalmi viszonyrendszereket vizsgáló, diskurzívabb tárgyakat hozzanak létre. E tárgyak ipari integrációja ugyanakkor piacosította a kritika alapjául szolgáló politikai gondolatot is és megteremtette a felforgató, antikapitalista, radikális elméletek helyét az adott tárgyakat forgalmazó vállalatok brandépítésében.

A kortárs ipari termékek, melyek a nőmozgalom jelképeit, jelszavait, üzeneteit felhasználva (kisajátítva) próbálják megnyerni a vásárlókat, ennek a designtörténeti folyamatnak az eredményeként is értelmezhetők. A vállalati identitásépítésen túlmutató, politikai állításokat szimuláló tárgytervezés, a textiltervezés és a divatipar területén a legkirívóbb. És talán a legellentmondásosabb is, hiszen a textilipar a női munkaerő kizsákmányolása szempontjából, az elmúlt kétszáz év távlatában szimbolikus és materiális értelemben tragikusan sikeres. Az iparágat, a 70-es évekbeli posztfordista átalakulása óta, meg hangsúlyosabban jellemzi a nemi alapú, az osztályalapú és a földrajzi alapú elnyomás egyesítése, leglátványosabban a távolkelet szabadkereskedelmi zónáinak sweatshopjaiban.  

Indonéziai ruhaipari munkásnők 
4/7
Indonéziai ruhaipari munkásnők 

A modern design politikai kritikája újrakalibráta a tervezés fogalmait és lehetővé tette a kiépülő kései kapitalizmus ipari-kulturális-fogyasztói változásaira való reflexiót. Megteremtette a tárgyi kultúrához való kapcsolódás individuálisabb formáját és a design nyelvébe integrálta a politikai kisebbségek hangjait. Azzal azonban, hogy a tervezés megújult és átalakult eszköztárát kooptálta a posztfordista termelésszervezés, egyúttal az ipari termékeken keresztül megfogalmazott politikai állítások hitelessége is megkérdőjeleződött.

Ennek a folyamatnak van egy jellegzetes példatárgya. Ez Gaetano Pesce Up-5_6 nevű tárgykompozíciója, melyet a C&B Italia számára tervezett 1969-ben. A bútoregyüttes rövid elemzésével láthatóvá válhat a korábban vázolt folyamatok gyakorlati oldala, melyet a cikk második részében közlünk.  

Őze Sándor

-----

Megjegyzések:

[1] COLOMINA, Beatriz, et al. Sexuality & space. New York: Princeton Architectural Press, 1992. pp.10

[2 ] BUCKLEY, Cheryl. Made in patriarchy: Toward a feminist analysis of women and design. Design Issues, 1986, 3-14.

[3] ROTHSCHILD, Joan A. A feminist perspective on technology and the future. Women´s Studies International Quarterly, 1981, 4.1: 65-74.

[4] Erre néhány példa:

Ulm HfG- által szerkesztett adatbázis az intézmény női oktatóról és hallgatóiról: http://www.frauen-hfg-ulm.de/englisch/frameset_1024.html

LODDER, Christina. Textiles for Revolutionary Russia: Training Textile Designers at the Moscow VKhUTEMAS. West 86th: A Journal of Decorative Arts, Design History, and Material Culture, 2018, 25.2: 139-159.

MÜLLER, Ulrike; RADEWALDT, Ingrid; KEMKER, Sandra. Bauhaus women: Art, handicraft, design, 2009.

[5] ERNYEY, Gy. DESIGN 1750-2010. Ráday Könyvesház, Budapest 2011 pp.

[6] SPARKE, P.. An introduction to design and culture: 1900 to the present. Routledge, 2019.

[7] például a C&B 1976-ban nyitja meg az első New York-i üzletét, 1979-ben megjelenik az Ázsiai piacon 

lásd: www.bebialia.com/en-us/histoy 

 

A tematikus hét további cikkei itt érhetők el. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.