Épületek/Irodaépület

”A” mint Autóklub

1/28

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
?>
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor
?>
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor
?>
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor
?>
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor
?>
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András
?>
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András
?>
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András
?>
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András
?>
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor
1/28

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

”A” mint Autóklub
Épületek/Irodaépület

”A” mint Autóklub

2011.07.07. 14:07
MÉD

Projektinfó

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ

URL:
Lukács és Vikár Építészstúdió

Tervezés éve:
2007

Építés éve:
2010-2011

Bruttó szintterület:
3430 m2

Stáblista

vezető tervezők: Lukács István, Vikár András DLA
építész munkatársak: Domokos Balázs, Klopp András
statika: Hegedűs Péter - Hegedűs és Mizere Kft.
gépészet: Görgeyné Bihary Erzsébet, Terék Tamás, Hajnal Zsolt - G&B Plan Kft.,
elektromos: Kelemen Ferenc, Üveges Zoltán, Piatkó Tamás - Kelevill-FZ Kft.,
tájépítészet: Szloszjár György, Vastagh Gabi, Kontra Dániel - Garten Stúdió Kft.
nyílászáró konzulens: Dömötör Álmos
generáltervező: Lukács és Vikár Építészstúdió Kft.
építtető: Magyar Autóklub
generálkivitelező: Újlaki Építő Kft.

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Újpest ma még periférikus, de a tervezett Körvasút körút elkészültével frekventálttá váló területén épül a Lukács István, Vikár András és Domokos Balázs által megálmodott irodaház. A Magyar Autóklub új épülete műszaki kialakításában a környezeti terhelés, fenntartási költségek minimalizálását, míg építészeti megjelenésében az emblematikus formálást tűzte ki célul.

A tervezett épület Újpest ma még periférikus, de a tervezett Körvasút körút megépültével frekventálttá váló területén épül (mely elképzelés alapján a 30 m-re szélesített Dugonics utca vezetné tovább a tervezett Aquincumi hídról érkező forgalmat). Az épület beépítési karakterét az Autóklub részéről a hasonló nemzetközi intézmények igényszintje, építészeti minősége (gazdaságos, de reprezentatív igényeket is kielégítő épület), míg Újpest illetve a város szempontjából a tervezett új dunai híd levezető útszakasza melletti közvetlen közelség indokolta, valamint annak lehetősége, hogy Újpest kapuját emblematikus módon fogalmazzuk meg.

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
7/28
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár  Építészstúdió
14/28
Autóklub Szolgáltató Központ - építészet: Lukács és Vikár Építészstúdió

Az Autóklub kiemelt hangsúlyt fektetett a környezettudatos gondolkodásra (alkalmazott gépészeti rendszerek, épületszerkezeti elemek stb.). Célja egy korszerű irodaház megépítése mellett az volt, hogy minimalizálja környezeti terhelést, épületszerkezetei, homlokzati kialakítása minimális fenntartási költségekkel rendelkeznek. A földhő-hasznosítás segítségével az épület használata során nulla (!) károsanyag-kibocsátással (CO2 emisszió) fog üzemelni.

A telken jelenleg az Autóklub Vezetéstechnikai centruma áll, irodákkal, szervizzel, egyedülálló vezetéstechnikai pályával. Az új szolgáltató központ a telek felső harmadában, a Berda József utca, az Aradi utca, és Dugonics utca által határolt területen kapott helyet. Az új épület meghatározó építészeti eleme a felszínből felemelkedő, majd visszahajló tömör szalag, mely magában hordozza az  „automobile-al", „autóval", és az „autóklubbal" összekapcsolható „a" betűt, vagy, ha úgy tetszik, egyetlen hurokba felhajló útpályát, mely közrefogja azt a transzparens üvegdobozt, ami az épület funkcionális egységeit hordozza (1-7. em.).  A „szalagot" mint építészeti elemet erősíti a földszinti és tetőszinti fedett-nyitott tér és a földszinti fogadótérbe befutó, álmennyezetként funkcionáló fémlemezburkolat.

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor
23/28
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, fotó: Zsitva Tibor

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András
24/28
Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, vezető tervezők: Lukács István, Vikár András

Az épülettömeg tengelyvonala a Dugonics utca irányára merőleges, és így emblematikus, változatos oldalát mutathatja a Berda József és az Aradi utca felé. A tengelyvonal mentén a felhajló szalag szélessége változik, térben is mozdul. A felszíntől az első emelet vonaláig szűkül, onnantól nagyságrendileg azonos szélességgel folytatódva, minimálisan oldalirányban elmozdulva tör magasba, majd ér vissza függőlegesen a talajra. A térhatároló üvegfelületek a tömör „héj" élétől változó szélességben visszahúzottak. Az alapkoncepciót hivatott erősíteni a két meghatározó elem anyagválasztása is, a transzparens üveg függönyfal és a zárt, áttörések nélküli, karosszériaszerűen záró, fém burkolatú szalag. A Rheinzink burkolat kialakítása, különösen a szalag bütüfelületein, erre a projektre alkalmazottan egyedi.

Az épület főbejárata a telek belseje felől nyílik, de a „szalag" alatti fogadótér a környezet egészével kapcsolatot tart. A gyalogosforgalom a Berda József utca felől közvetlenül közelítheti meg az épületet, a gépkocsival érkezők a telepen belüli úthálózatról a meglévő kapubejárón érkeznek.

Az épület tervezett átadása 2011.11.11.

Lukács István, Vikár András

 

Vélemények (18)
lenienn
2011.07.11.
20:48

nem lett rossz ház, de azért az ilyen mondatokon felkacag az ember. "A földhő-hasznosítás segítségével az épület használata során nulla (!) károsanyag-kibocsátással (CO2 emisszió) fog üzemelni." :)

nagylaszlo71
2011.11.15.
09:06

@lenienn: hehehe, esetleg ha tele lenne napelemekkel, akkor el is hinném, mert az, hogy helyben nem füstölög a kazánja, az még távolról sem jelenti azt ugyebár, hogy a világításhoz használt energia megtermeléséhez például nem szennyezik a környezetet. kicsikét gondolkozni is kéne ám, mielőtt az ember lelketlen píárosként épp megmenti a Föld nevű Anyabolygónkat ,-))))))))))))))))

sponcsak
2011.07.08.
13:29

Onok elképesztoek: eloszor azért "sirnak", mert egy nagy uvegtabla tul atlatszo, utana meg azért, mert a tukoruveg meg mégsem. Nem érvekkel, hanem érzelmekkel indokoljak miért. Végul azt a kovetkeztetést vonjak le, hogy inkabb ne (vagy alig) legyen ablak. Igy egy magam fajta iroda-hasznalo orulhet, hogy megfosztjak a szép kilatastol, a napfénytol, uljon az csak egy sotét veremben. Remélem soha nem kell majd onok altal épitett irodahazban dolgoznom.

Pákozdi Imre
2011.07.08.
15:04

@sponcsak: Ne vegyen ilyen komolyan minket, hiszen "mink" nem is létezünk. Ráadásul én, nem lévén építész, szavatoltan nem fogok irodaházat tervezni. Annál viszont sokkal több irodaépületet láttam belülről, hogy ne legyen véleményem: jó és rossz, egyaránt. És egyáltalán nem, még áttételesen sem az Autóklub leendő épületét bíráltam, csupán a vita kapcsán leírtam nyolc év teliablakos vs. normál parapetes tapasztalatomat, amelyet ugyanabban a házban szereztem. Ezt pusztán a tanulság kedvéért tettem, úgy, hogy nem cikiztem senkit: még csak azt sem írtam/írom meg, hogy ki volt a ház tervezője.

Mizsei Anett
2011.07.09.
08:03

@sponcsak: Hol hangzott el, hogy nem kell ablak? Szerintem senki nem írt ehhez még csak hasonlót sem, de ha volna kedves citálni a kérdéses hozzászólást, most már komolyan érdekel...

sponcsak
2011.07.09.
14:06

@Mizsei Anett: Pakozdi ur hozzaszolasaban: "amelyet a nyitottság túlzó gesztusával előzőleg túlüvegeztünk" ezt én ugy értelmezem, hogy nem kell sok ablak

Pákozdi Imre
2011.07.09.
18:02

@sponcsak: Igen, pl. tetőtől talpig üveghomlokzattal láttunk el. Végülis ezt az esetet kifogásoltam. De amúgy javaslom, borítsunk szalagfüggönyt az ügyre.

sponcsak
2011.07.11.
01:34

@Pákozdi Imre: all az alku :) Egyébbként is az, hogy nem értunk egyet az nem jelenti azt, hogy barmi problémam lenne onnel. Ugyan ugy joga van a sajat véleményéhez, mint nekem.

városjáró
2011.07.08.
00:20

Tetszik! Bár a teljesen átlátszó üvegfelülettől én tartok kissé. Az odabent dolgozó, tevékenykedő emberek nem fogják szeretni, hogy mindenük a bebámulók szeme elé táruljon. Lassan-lassan, és persze a maguk módján - poszterek, rátétek, matricák képében - megoldják majd a munkahelyi létforma ellenére is igényelt privát zónájuk megteremtését. Ami érthető lesz egyfelől, ám de nem fog a ház látképének javára szolgálni. Élő példája ezen furcsa folyamatnak a Soroksári úti irodaházak főúti üveghomlokzatának átalakulása. Ettől függetlenül a forma és a minőség is tetszetős!

Pákozdi Imre
2011.07.08.
04:40

@városjáró: Nagyon jó megfigyelés. Érdemes óvatosan bánni az irodák üveghomlokzatával. Megtapasztaltam, hogy egy gyönyörű és mindössze háromszintes irodaház keleti, déli és nyugati oldalán, ahol a talpig üveg ablakokból páratlan kilátás nyílt a természetre, az ott dolgozók a nap 24 órájában behúzott szalagfüggönyök mögött dolgoztak. A függönyök egyedül azokban a szobákban voltak többé-kevésbé széthúzva, ahol az ablakok alatt szokványos magasságú fal épült. Ott a függöny valóban rugalmas fényszabályozó szerepet vitt, míg a talpig üveges felületeken egyszerűen a falat pótolta.

sponcsak
2011.07.08.
05:17

@Pákozdi Imre: Erre van mas megoldas is, tukoruvegnek hivjak, bar itthon az most nem meno sajnos.

Pákozdi Imre
2011.07.08.
06:04

@sponcsak: Kedves sponcsak, mi nem biztos, hogy mindenben egyetértünk, legalábbis, ami az építészetet illeti. Szerintem ha utólag el akarunk butítani egy homlokzatot, amelyet a nyitottság túlzó gesztusával előzőleg túlüvegeztünk, továbbá ha az átláthatóság helyett a kifelé kukkoló elzárkózás, valamint a nagyképű csillogás élményét akarjuk nyújtani a városjáróknak, akkor kell a tükörüveg. Aki tükörüveg mögött ül, az vagy az építész áldozata, vagy a fentebbi magatartásformák bajnoka.

Mizsei Anett
2011.07.08.
07:46

@Pákozdi Imre: Hadd csatlakozzam, a tükörüvegnél kevés irritálóbb dolog van. Az üveget megfosztani a transzparenciától sokféleképp lehet - jól is - lásd különböző homokfúvott, rétegezett, színezett, stb. üvegek, amik bizonyos helyeken, gondosan tervezve izgalmasak és funkcionálisak lehetnek. A szalagfüggöny még az "elmegy" kategória, bár igazán szép az lenne, ha - akár födémbe süllyesztve, tervezett módon - az üvegfelületek mentén növényzetet telepítenének. A bent dolgozók alighanem meghálálnák, képzeljük csak el a "lugast". És a befelé nézőknek sem épp kellemetlen a látvány.

Pákozdi Imre
2011.07.08.
08:03

@Mizsei Anett: A Semmelweis Egyetem Thaly Kálmán utcai új, elméleti tömbjének belső-hátsó udvarrendszere jó példa erre. Üdítő és árnyékoló, ahogy a felfutó növényzetű, felülről zárt kertre néznek az ablakok. (Terv.: Noll Tamás)

Mizsei Anett
2011.07.08.
08:33

@Pákozdi Imre: Az egyébként is egy figyelemreméltó ház, de a belső udvarát még nem ismerem, azt hiszem, hamarosan meglátogatom belül is, mert még csak kívülről ismerkedtem vele.

városjáró
2011.07.08.
00:14

.

Gergely
2011.07.07.
19:28

Érdekes, figyelemre méltó munka - főleg az iroda korábbi "szalagos" munkáival összehasonlítva. Kétség kívül ez szerencsés helyzetben van, hisz az Aréna Corner illetve Lehet utcai Egis_medimpex irodaház esetében is saroktelekre kerültek a hasonló elv szerint formált épületek, aminek következtében érdekes, de egyben kritizálható áthatások alakultak ki, valamint az épület kifelé és a belső udvar felé mást kommunikál, ami a szalagba foglalt épület koncepciójában logika hibának tűnhet (még ha nyilván érthető, gazdasági döntésről is van szó). Nekem már az említett épületekkel sincs különösebb bajom (sőt, kimondottan üdítő példáknak tartom azokat is!), ám ez a jó helyzetben lévő, jól forgatott szoborszerű épület ezzel a koncepcióval igazán él/ül! Első ránézésre helyén van minden, a kétség kívül erős forma mintha nem nyomná agyon az épületet. Az egyedüli furcsa rész a szalag alatti (kereten kívüli) földszinti terek kezelése - kíváncsi vagyok, milyen lesz annak a megformálása, milyen lesz az üvegosztás, a transzparencia foka, mennyire lesz ez "láthatatlan". De ettől függetlenül remek munka, sok ilyenre lenne szükségünk! Érdekes lesz figyelni, hogy az irodának lesz-e még épülete hasonló koncepcióval. Lehet még ezt fokozni, tökéletesíteni vagy ez ennek a vonulatnak a betetőzése/csúcsa? bG

sponcsak
2011.07.07.
17:52

Nagyon nagyon jo, ilyen latvanyos, kulonleges formaju, nem vacak minimalista épuletekbol nagy hiany van itthon. Bravo!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.