Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Lakóépület

Városi és vidéki hatások libikókája – Szent György Pince, Balatonarács

1/14

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Homlokzat

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Földszinti alaprajz

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Emeleti alaprajz

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Tetőtéri alaprajz

?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Homlokzat
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Földszinti alaprajz
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Emeleti alaprajz
?>
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Tetőtéri alaprajz
1/14

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Homlokzat

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Földszinti alaprajz

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Emeleti alaprajz

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Tetőtéri alaprajz

Városi és vidéki hatások libikókája – Szent György Pince, Balatonarács
Épületek/Lakóépület

Városi és vidéki hatások libikókája – Szent György Pince, Balatonarács

2024.07.15. 07:57
MÉD

Projektinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Szerzők:
Gollob Lilla

Földrajzi hely:
Balatonarács, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kollektív Műterem, Kovács Zoltán (kollektív műterem)

Szent György pince, Balatonarács

URL:
kollektív műterem

Tervezés éve:
2014-2015

Építés éve:
2015-2019

Bruttó szintterület:
230 m2

Stáblista

Vezető tervező:
Kovács Zoltán

Építész munkatársak:
Alkér Katalin, Csontos Gyula, Madari Gabriella, Vermes Dániel

Szakági tervezők:
Statika: V. Nagy Zoltán
Gépészet: Goda Róbert
Elektromos: Kiss András

MÉD:

Hozzáépítés, ráépítés, vagy túlépítés helyett adaptív visszaépítés, a ház eredeti esszenciájának felkutatása vezérelte az Év Balatoni Háza lakóépület kategóriájának idei díjazottját. A kollektív műterem balatonarácsi Szent György Pince projektjében a kézműves hagyományokhoz való visszatérés találkozott modern technológiákkal és fenntartható szemlélettel. Ez önmagában akár elcsépeltnek is hangozhat, a felújítást azonban olyan őszinte, minden részletre kiterjedő gondossággal végezték az építészek, – akik nem csak a tervezést, de a kivitelezést is kézben tartották – ami valóban példaértékű a Balaton partján.

Az Év Balatoni Háza pályázatot 2023 novemberében immáron hatodik alkalommal hirdették meg. A Nők a Balatonért Egyesület (NABE) és a Balatoni Szövetség (BSZ) által szervezett díjjal a példaértékű építészeti értéket képviselő új vagy újonnan átalakított épületeket ismerik el évről évre. Az idei díjazottakról itt számoltunk be.

Balatonfüred külső területén, Balatonarácson járunk egy faluszéli helyzetben. A terület a századelőn kezdett családi ház léptékű épületekkel beépülni, amelyek többnyire nyaralóként funkcionáltak, a hozzá tartozó nagy méretű telkeken pedig szőlőművelés folyt. Az épületekre a bortermelő vidékek, ezen belül a Balaton-felvidék puritán, méltóságteljes karaktere jellemző. Állandó lakhatási céllal, egy tornyos, korábban alul borospinceként, felül nyaralóként használt ingatlant vásárolt meg itt a kollektív műtermet megbízó ügyfél. A 1906-ban épült, 200 négyzetméteres ház a városi műépítészetet utánozta kézműves módszerekkel. A balusztrádos terasz oszlopfőit a városi kúriák ihlették, azonban nem budapesti építőipari cégektől rendelték meg, hanem helyben, kézzel készítették el őket – ahogyan az épület további részeit is a torony tölgyfa csigalépcsőjétől kezdve a faragott bejárati ajtóig. A kollektív műterem nagyjából száz évvel később ezeket a városi és vidéki egymásra hatásokat szerette volna kiegyensúlyozni. Ezúttal épp fordítva: a kézműves módszereket próbálták időtállóvá és korszerűvé tenni műépítészeti eszközökkel, szándékosan meghagyva és kiemelve a kézimunka tökéletlenségeit, az épület rurális egyszerűségét. Ez tetten érthető például a homlokzat finom plaszticitásában, vagy ott, hogy párkányok nélkül, csupaszon és röcögősen hagyták az ablakokat.

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
1/14
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

A tervezés idején nem álltak rendelkezésre archív felvételek, így az építészek intuitívan, a ház mélyreható megfigyelése mentén rekonstruálták és modernizálták az eredeti megoldásokat. A világháborúk után ugyanis több helyen beépítették, felszabdalták, majd különálló apartmanokként adták ki az épületet, aminek állapota közben egyre romlott, nyers szépsége egyre fakult. A cél így a váz felfejtése, a kézműves részletek megtartása volt, amit aztán mértéktartó, de kényelmes és kortárs műszaki megoldásokkal egészítettek ki. Ennek fényében az egész házat önfenntartóvá változtatták: a kocsibeálló tetejére szerelt napelemsor meghajt egy levegős hőszivattyút, ami ellátja energiával az egész épületet, a hőszabályozást pedig felületfűtésekkel, láthatatlanul oldották meg.

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
3/14
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

A szú akkurátus kiirtása után megőrizték az eredeti tetőszerkezetet, a torony csigalépcsőjét és az eredeti cserepeket viszont lehetetlen volt megmenteni. Előbbi esetében az eredeti lépcsőt rekonstruálták tölgyfából, a tetőt pedig bontott cseréppel fedték le, szintén a mértékletesség jegyében. Vezérelv volt az is, hogy az új részleteket összehangolják, de vizuálisan szándékosan elkülönítsék az eredeti konstrukciótól: egyértelműen, de nem harsányan. Ilyen megoldás például a sötétszürke fémlemez burkolatú tetőablak, amit az eddig kihasználatlan padlás beépítése tett szükségessé; a verandába integrált fémkeretes tolóajtó, amelynek köszönhetően a földszint és az emelet között beltérben lehet közlekedni a toronyba futó csigalépcsőből kiérve; valamint a ház hátoldalán emelt földfogó beton támfal, amire statikai szempontból volt szükség. Ez utóbbi halványszürke fogazott textúrát kapott, amely színében és anyagában elkülönül a fehérre vakolt háztól, mintázata viszont kommunikál a balusztrádok léptékével. Épp ahogyan a ház kert felé megnyitott új íves nyílásai is reflektálnak a pince boltíveire.

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
7/14
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Az alaprajzot az építészek bár a kortárs igényeknek megfelelően újraírták, a meglévő adottságokból indultak ki, főfalakat nem bontottak. Egy olyan felfelé áramló, mindenhonnan könnyen be- és átjárható útvonalat alakítottak ki, amely párhuzamba állítható a torony csigalépcsőjével. A ház magja a boltozott pincéből kialakított konyha lett, innen felkanyarodva közelíthető meg az L alakú nappali szint, amely egy magasabban fekvő játszósarokba torkollik, amelyet a szintén csúsztatott emeletek követnek, ahol a hálószobák, még feljebb pedig a padlásból kialakított dolgozótér található. A belsőépítészet hasonló szellemiséget képvisel: egyszerű, letisztult, anyaghasználatában pedig megkülönbözteti a régit és az újat, lásd a tölgyfa padló és a csiszolt, meleg szürke betonfelületek váltakozását, amelyek további ajtók helyett az egyes térrészek közötti átmeneteket is jelölik.

Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs
9/14
Szent György Pince, Balatonarács. Tervező: kollektív műterem. Fotó: Danyi Balázs

Az építészek intuitív elképzelése az eredeti épületről, amely a felújítás kiindulópontjává vált végül nem várt módon nyert bizonyosságot. A zsákutca végében álló, már elkészült ház előtt egyik nap ismeretlen idős pár állt meg, akik a tulajdonos érdeklődésére elmondták, hogy a háború előtt az ő családjuk tulajdonában állt a nyaraló. Meghatódtak, hogy végre eredeti fényében látják újra az épületet, hasonlóan, mint amilyennek a tőlük előkerült régi felvételeken látszott. Egy olyan nosztalgiával és erős érzelmi töltettel átitatott térségen, mint a Balaton, talán az egyik legnagyobb elismerés, amikor nem csak a szakma, de az új és a régi felhasználók is értékelik az átépítést.

Gollob Lilla

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.