Épületek/Középület

Felújított zsinagóga új kontextusban, és az új imaterem - Holokauszt Emlékközpont, Budapest

1/12

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/12

Felújított zsinagóga új kontextusban, és az új imaterem - Holokauszt Emlékközpont, Budapest
Épületek/Középület

Felújított zsinagóga új kontextusban, és az új imaterem - Holokauszt Emlékközpont, Budapest

2004.08.31. 12:55

Projektinfó

Holokauszt Dokumentációs Központ és Emlékgyűjtemény

Építés éve:
2004

Stáblista

Generáltervező: Mányi István Építész Stúdió Kft.
Építész tervező: Mányi István, Ybl-díjas építész
Építész munkatársak: Fazekas Csaba, Gáti Attila László
Belsőépítészet: Szenes István, Ybl díjas belsőépítész
Gergely László
Tetőkert: Török Péter
Főrestaurátor: Szőke Balázs

"A halottakat nem csak eltemetni kell méltósággal, de emléküket minél több helyen, a lehető leghitelesebb módon őrizni is." - Varga Vera írása Mányi István, Ybl-díjas építész Holokauszt Emlékközpontjáról.

Holokauszt Emlékközpont

A Páva utca-Tűzoltó utca sarkán álló, huszonnyolc éve nem működő, "gyülekezetét vesztett" zsinagóga immár egy intézmény, a Holokauszt Dokumentációs Központ és Emlékgyűjtemény része. Az új intézmény tervezésénél feladatként határozták meg a pusztuló épület rekonstrukcióját és bevonását a kibővített építészeti és funkcionális rendbe. A zsinagóga-épület diagonális szerkesztése, ahogy a tömbbelsőbe fordul, feltételezi, szinte diktálja a körülhatárolt kertre, a "belső életre" szervezést. Az új építményeknél ez a zsinagóga átlós tengelyének tükrözésével valósul meg, és így az előtte lévő, emlékoszlopokkal határolt tér kerül a centrumba.

Mindez szimbolikus: a holokauszt mint az emberiség történelmét megrázó, szétziláló, irracionális földrengés. E jelkép szerint az irracionális történeti eseményben, a "kizökkent időben" a gravitáció sem működik, sem a függőleges, sem a vízszintes nem azonos ömmagával, a súlypont csupán látszólagos. Ebben az átértelmezett-szerkesztett környezetben él tovább a híveit vesztett, azonban mégis hitelesen megidézett, rekonstruált, - nem hamisan újrakreált - zsinagóga. A holokauszt áldozatainak fájdalmas többsége zsidó honfitársunk volt. Ezért lehet hiteles nemzeti emlékhely az elhagyott templomtér, immár vallási funkció nélkül. A szakrális rendeltetést átvette az új imaterem, s a belső kert tagolása is a kialakított funkcionális rendhez igazodik.

4/12

Talán a legfontosabb a megérkezés élménye. Az érkezés főtengelyében a megújított zsinagóga, balra a dokumentációs központnak és kiállításnak helyet adó új épületrészek találhatók, közöttük a külső és belső vizuális térhatárolást, illetve osztást szolgáló árkádsor, az utca felől védelmet, a belső kert felől az emlékfal örökkévalóságát szolgálva. A holokauszt földrengésének törésvonalaival szabdalt kőfalak felett, mintegy a tragikus történelmi esemény metamorfózisaként - a rettenetre való emlékezésként, ugyanakkor az új élet születéseként - lebeg az áldozatok emlékkertje.

Kevés anyag biztosíthatná e gondolat oly maximálisan hiteles megjelenítését, mint az új épületrész külső és belső homlokzatait borító indiai "mint" nevű kvarcitkő. E kőstruktúra több millió év alatt egymásra rakódott rétegekből áll, melyek fejtésük, hasításuk során különböző metszeteket mutatva keverednek. Így a rozsdás-sárgás-vörösestől a zöldes és sötétszürkés árnyalatokig egészen különösen egymásra rétegzett felületek keletkeznek, melyek a különböző napszakokban a napfény változása szerint is különböző színekben jelennek meg.

A nagyméretű kapuk (kettős, korracél kapuzat Seregi György kovács-iparművész munkája) és a kőfal középkori erődöt idéző nyílásai megteremtik külső és belső tér virtuális kapcsolatát. E kapcsolat megvalósítása mintaszerű: a városi forgalom már a fasorral védett gyalogoszóna és a bejárat előtti térbővület, gyülekező-, találkozóhely létrejötte következtében is csendesedni látszik, és a hatást fokozza az árkádsor, a belső kert. Így ágyazódik egy túlépített városi környezetbe az emlékezés helye, melynek egyik fő pontja - mementóként - a híveit vesztett zsinagóga. A hangsúly a csend megidézésén van (1). Emellett él, működik a túlélő közösség új imaterme, mely mintegy hatvan hívő befogadására alkalmas. A fény újra él; az udvari árkádsor alatt, az emlékfal előtt lézer örökmécses (Dr. Horváth Zoltán fizikus és Plosz Béla gépészmérnök munkája) kapott helyet, emlékjelként és tájékozódási pontként; az emlék fároszaként.

1/12

Az imateremről

Fény hatja át az új imatermet, Köblitz Birgit iparművész ablakain keresztül. Az ablakok az evilág és a túlvilág közötti kapcsolat megtestesítői, a fény, az isteni üdvösség közvetítői. Az ember, az emberi lélek az ablakon keresztül fogadja be Isten üzenetét. Magába foglalja - akár az egész épületegyüttes - a nyitottság-zártság, ennek megfelelően a veszély-biztonság oppozíciókat is. Az Istenhez könyörgő Dániel próféta nyitott ablak előtt térdepel, ezzel jelképesen megnyitja lelkét és fohászkodik: "az ő felső termének ablakai nyitva valának Jeruzsálem felé, és háromszor napjában térdre esék, könyörge és dícséretet tőn az ő istene előtt" (Dán. 6,10). Dániel könyvének történetére épült az a hagyományos előírás, hogy imádkozni csak ablakkal ellátott helyiségben szabad. Az Isten, "a lélek ablakai" nyilvánvalóan nem praktikus célokat szolgálnak; a középkor óta a zsinagógában az ablakokat magasra építik, hogy ne lehessen be vagy kinézni rajtuk. Imaszobákban az egyszerű függöny, papír vagy mattított üveg is megfelelt.

A zsinagógákat - eltekintve az egyszerű alkalmi imaszobáktól - építtetőik a jeruzsálemi templom másának, "kis szentély"-nek (mikdas meat, Ez. 11,16) szánták. A zsidó misztika (kabbála) tanítása szerint a helyiségnek tizenkét ablakot kell kialakítani, hogy Izráel mind a tizenkét törzse a maga módján végezhesse a szertartást.

A Holokauszt Emlékközpont imatermének üvegablakai intimmé teszik a hagyományokat hordozó szellemi, transzcendens fényt; egyúttal témáikkal, a zsidó vallás nagy ünnepeinek megidézésével pedig személyesen megélhetővé varázsolják a teret. Viszonyuk van ugyanakkor a zsinagógaépület eredeti, Baumhorn Lipót tervei szerint készült (2), geometrizáló ablakaival, melyek inkább a színhatásokra építenek, az ólmozás által erősen meghatározott-elhatárolt mezők dekorativitására, mint szimbolikus mondanivalóra. Az új ablakokon az erős alapszínekből kialakított, finom színkompozíciók, az egyes motívumok egymásba folyása, egymásból következése, a tudatos szimbolika részben kontrasztot, részben az eredeti stilizáló törekvés folytatását jelenti.

12/12

Számolni kellett az út túlsó oldalán lévő házsor közelségével is; így az ablak az eredeti, már idézett hagyománynak megfelelően csupán a fényt, de nem a látványt engedheti be, ehhez különösen alkalmas volt a rogyasztás (zömítés, különböző színes üvegrétegek egymásra olvasztása) technikája. Rendkívül nehezen megoldható - éppen ezért különösen sikeres - a földszint és a galéria ablakainak vertikálisan összefüggő ábrázolásmódja, látványa. Azonos szimbolikus motívumot jelenítenek meg, melynek főképp az esti órákban, a belső világításból eredően van különösen erőteljes, kisugárzó hatása mind az udvar, mind az utca felé. A téma a zsidó vallás jelentős ünnepei, a Tűzoltó utca felé: Jom Kippur, Hanukká, Szukkot, az udvar felé, az előteremben: Sávout, Peszah, és a Holokauszt mint az emlékezés helye.

"A jom kippur az Isten trónja felé vezető sabbát", a mélységes komolyság, az engesztelés napja. Érdekesség, hogy egy Kol Nid´ré esti ima az üveg különlegesen domináns, az ember alakíthatóságának érzékeltetésére kiválóan alkalmas tulajdonságát, formálhatóságát idézi fel: "Mint amilyen az üveg az üveggyáros kezében, ha akarja, formába fújja, ha akarja, megolvasztja, kezedben olyanok vagyunk éppen, ki szándékot és tévedést megbocsát, tekints a frigyre, de ne a gonosz ösztönre." (3) A Jom Kippur ablakának megtisztító vízesése lendületével minden szennyet a kékes megtisztulásban látszik feloldani, a középtérben a fény bíztató sugarával. A Hanukká a fény, a felszentelés vagy felavatás ünnepe; az egyetlen épségben megmaradt korsó olajának nyolc napig - a friss olivaolaj megszenteléséig - kell égnie hanukká-lángként. E láng az ablakegyüttesen átütő erejű fénypászmaként, fénnyé oldott-stilizált gyertyaként jelenik meg. A Szukkot a sátoros ünnep, elsőrendűen örömünnep, az Isten által alkotott természet, termés és életerő ünnepe, a lendülettel hajló pálmaág, a luláv az ünnepi, szimbolikus csokor meghatározó része, a lendület, a négy égtáj felé tett mozdulat - jelképes köszönet.

10/12

E három kompozíció - a Jom Kippur, a Hanukká és a Szukkot - egységes látványt nyújt, mint hármas színkompozíció: kék-sárga-zöld viszonylagos monokrómiából építkező árnyalatai ünnepélyes emelkedettséget sugallnak, s egyúttal a folytonosság érzését. A látogató más-más nézőpontból sejtheti a folytatást. A Sávout egyfajta aratás- és virágünnep, tulajdonképpen a Pészah befejezése, amely az ablakon rügyező ágként látható. Megidézi a lezáruló Pészah tavaszünnep jellegét, az otthonok és a zsinagóga felvirágozott üdeségét. A Pészah az egyiptomi kivonulás ünnepe, "a zsidó nép ebben a hónapban ünnepli bevonulását a történelembe", ugyanakkor egyfajta aratásünnep is: az emeleteken át folytatódó ablakon a szabadságot jelképező, fröcskölve feltörő, ragyogó, a szabadság fényében sütkérező vízsugár látható.

Az "ünnepi", hihetetlen intenzitásukkal az életet igenlő, lélekre nyíló, egyben azt megnyitó ablakok ellenpontja az imaterem Holokauszt ablaka. Az emlékezés helye, ahol a könyörgő kezek az áldozatokért könyörögnek-imádkoznak, s ugyanakkor előhívják a reményt adó fényt is - a Sabbath, a Hanukká fényét. A Holokauszt ablak felidézi a külső kőburkolat szürkés "siratófal" struktúráját, ugyanakkor az erős fekete festés (a középkori üvegfestészet hagyományain alapulú "schwarzlot", magas vasoxid tartalmú festékanyaggal) hangsúlyozottan grafikai jellegű, kiemeli a felidézett formák dinamikáját a kép mondanivalójának szolgálatában. A fényes és matt felületek kontrasztja feszültséget teremt, az "ünnep-ablakok" fényes színei és a Holokauszt ablak domináns fekete grafikussága együtt hatásosan erősíti a metaforikus-szimbolikus jelleget. Az ajtók színtelen, kétnézetű-oldalú reliefje (pate-de-verre technika) levélstruktúrájával egyesíti az ablakok erényeit, dekoratív-funkcionális elemként alkot szerves egységet az enetriőr együttesével.

6/12

Az együttesről

A Holokauszt Emlékközpont e történeti művészeti szempontból elsőrendűen hiteles építészeti és iparművészeti együttese egyesíti az ünnepet és a gyászt, a múlton épülő jelent és jövőt, s mindezt az egységes művészet alkotásainak hitelességével teszi. Toleráns kulturális, művelődés-művészettörténeti alapvetések jellemzik, melyek egymás történeti-humanitárius megértésén alapulnak s az együttes erő jelentőségét mutatják. E "jövőkép" - mely bár nem optimista, de mindenképpen realista - hiteles alternatívát kínálhat a mainál mindenképpen konfliktusmentesebb együttélésre, mely érti a hagyományt és ugyanakkor a jelent mint a távolabbi jövő hagyományát kezeli. A komplex, értő műemléki gyakorlatot, ugyanakkor alkotó kreativitást igénylő, összetett építészeti-belsőépítészeti tervezési feladatot a Mányi Építész Stúdió fogta össze és irányította, és ennek során jól megoldotta a restaurátor és iparművész szakemberek bevonását.

Utószóként: a zsinagóga és a kerített telek 1944-ben gyűjtőtáborként működött, így emlékközpontként már csak emiatt is autentikus hely. Nem kizárólagosan az, hiszen további emlékhelyeket minden "érintett" településen erkölcsi kérdés lenne létesíteni. A helyszínkijelölés körüli vita ma már az áldozatok emlékét sérti. A halottakat nem csak eltemetni kell méltósággal, de emléküket minél több helyen, a lehető leghitelesebb módon őrizni is.

Varga Vera

8/12

Jegyzetek

1. Az új épület kialakítása maximálisan igazodik "életfunkcióihoz": "A telepített funkciókat a használati - üzemelési követelmények szerint rendeztük el. A mélyföldszinten, a belső kertből közelíthetők meg a kiállítási termek, a földszinten a csillapított közönségforgalmi funkciók (előadóterem, levéltár, könyvtár) az első emeleten pedig az intézmény munkaszobáit helyeztük el. A közönségforgalmi és hivatalinyitvatartási rend különbözősége miatt a munkaszobák a közönségforgalmi funkciók érintése nélkül, a zsinagóga melletti, meglévő lépcsőházból is megközelíthetőek (hivatali bejárat). Ugyanitt helyeztük el a mozgásukban korlátozottak közlekedését is szolgáló hidraulikus felvonót, amellyel az épület valamennyi használati szintje akadálymentesen elérhető. Az intézmény működését a legkorszerűbb épületgépészeti, elektromos, biztonságtechnikai és informatikai hálózatok rendszere szolgálja. Az imaterem és a helytörténeti gyűjtemény megközelítésére a Tűzoltó utca felől, önálló bejáratot terveztünk."
Mezős Tamás: Tudományos dokumentáció., Kézirat, 2000.

2. A zsinagóga-épület teljes körű, magas színvonalú műemléki helyreállítást nyert, a díszítőfestést falkutatások és fotódokumentáció alapján restaurátor, a mennyezeti csillárok, lámpák, menórák, a tölgyfa ajtók rekonstrukcióját szintén korabeli fényképdokumentáció alapján iparművész szakemberek végezték.
Az épületbelső egykori fényéről álljon itt az Egyenlőség 1926. április 17-i száma tudósítójának értékelése: "A dús és amellett mégis decensen alkalmazott aranyozás mellett a három, hagyományosan zsidó színből van megalkotva a gazdag architektónikus festés: kék, fehér, sárga színekből. A festés stílusa romanizáló: a középkori festészetben gyakran használt függönydrapéria itt a szentély apszisában gyönyörű hatással jut alkalmazásra a falak motívumaival; a női karzat mellvédjén a tagolt mezők makkabeus liliomokkal vannak teleszórva és a szentélyapszist flankírozó két pillér a salamoni templom két oszlopát jelképezi, a hagyomány szerint héber betűjelzéssel. A szentély nagy ívezetén a zsidó etikának hatalmas jelmondata ragyog: "Szeresd felebarátodat, mint önmagadat" héber és magyar szöveggel. A festés összes motívumait legkisebb részleteiben is Baumhorn Lipót műépítész tervezte és rajzolta."
Idézve in: Magyarországi zsinagógák 1989, 248.

3. Mákzór imádságos könyv az év minden ünnepnapjára. III. köt.
Budapest, é.n., 70.

Felhasznált irodalom

A Holokauszt Dokumentációs Központ és Emlékgyűjtemény tudományos dokumentációja. Kézirat, Mezős Tamás, 2000.
Simon Philip De Vries: Zsidó rítusok és jelképek. Budapest, 2000.
Magyarországi zsinagógák. Főszerk. Gerő László, Budapest, 1989.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.