Emberek/Praxis

”Valami merőben újat szeretnénk alkotni” - Bordás Péter

1/5

Bem park - építész: Bordás Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

Dóczy Park - építész: Bordás Péter

Királyhágó tér - építész: Bordás Péter

Péterfia Corner, Debrecen - építész: Bordás Péter

Allure Residence - építész: Bordás Péter

?>
Bem park - építész: Bordás Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Dóczy Park - építész: Bordás Péter
?>
Királyhágó tér - építész: Bordás Péter
?>
Péterfia Corner, Debrecen - építész: Bordás Péter
?>
Allure Residence - építész: Bordás Péter
1/5

Bem park - építész: Bordás Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

Dóczy Park - építész: Bordás Péter

Királyhágó tér - építész: Bordás Péter

Péterfia Corner, Debrecen - építész: Bordás Péter

Allure Residence - építész: Bordás Péter

”Valami merőben újat szeretnénk alkotni” - Bordás Péter
Emberek/Praxis

”Valami merőben újat szeretnénk alkotni” - Bordás Péter

2017.05.12. 14:30

Cikkinfó

Szerzők:
Mizsei Anett

Földrajzi hely:
Magyarország, _Magyarország

Építészek, alkotók:
Bordás Péter

Dosszié:

Riportunkban a kortárs lakásépítés kihívásairól kérdeztük egy olyan iroda, a BORD Stúdió vezető építészét, amelyik a válság utáni fellendülés idején kapott először megbízást társasház tervezésére. Bordás Péterrel Mizsei Anett beszélgetett.

Mizsei Anett (M.A.): Csak több évi sikeres fennállás után kapta az iroda az első társasház-megbízást. Mi lehet ennek az oka?

Bordás Péter (B.P.): Úgy alakult, hogy kezdetben főleg presztízs beruházásokkal kerestek meg minket: borászatokkal, filmgyárral, szállodákkal, sportlétesítményekkel. Időnként olyan úttörő projektekkel is, mint az első új futballaréna. 2006 után, vagyis pont abban az időszakban, amikor megalapítottuk az irodát, a lakásépítésben nem volt igény az újító megoldásokra, voltak viszont ismert és jól bevált irodák, amik társasházakat és irodát terveztek.

M.A.: Hogyan, mikor került mégis az asztalotokra az első ilyen feladat?

B.P.: A Nagyerdei Stadion megépülése után, 2013-ban a debreceni Bem Park volt az első. Itt derült ki, hogy a tervezőiroda neve javítja az értékesítési esélyeket, már az első ütem építése alatt elkelt mindhárom tervezett ütem valamennyi lakása. Debrecennek, az itt élőknek, annyira sokat jelentett a nagyerdei fejlesztés, hogy az iroda neve bekerült a köztudatba: a BORD Stúdió brand lett a városban. Miközben Budapesten teljesen közömbös a tervező személye, ott az építésznek marketing-értéke van. A Bem sikere hozta a továbbiakat: a Péterfia Cornert, ami egy belvárosi átalakítás, majd a Dóczy Parkot és a legújabbat, az Egyetem sugárúti társasházat. Jobbára Nagyerdő-közeli helyszínekkel kerestek meg minket, máshol nem is nagyon merült fel a nevünk.


Bem park - építész: Bordás Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
1/5
Bem park - építész: Bordás Péter - fotó: Bujnovszky Tamás


 

M.A.: Azóta Debrecenbe és Budapestre is terveztetek társasházakat. Hogy látod, mennyire térnek el az igények a két helyszínen?

B.P.: Debrecenben a projekt lokációja és a beépített műszaki tartalom, a design együtt adja el a lakásokat, Budapesten sokkal inkább az ingatlan elhelyezkedése a döntő, a társasházaknál nem cél a minél magasabb minőség. Itt minden esetben a konkurenciával megegyező tartalmat írnak ki. Az egyedi megoldásoknak örülnek persze, de nem várják el. Debrecenben kifejezetten azért keresnek minket, hogy valami többet tudjanak nyújtani: a megvalósított műszaki tartalom, a beépített anyagok, a fűtés-hűtési rendszerek, nyílászárók csábítják a vásárlókat. Budapesten ezek sokszor opcionálisak, a fejlesztő célja a lehetőség megteremtése, s majd a vevő dönt róla, hogy mennyit kér belőle. Ott kisebb a piac és nagyobb a küzdelem a vásárlóerőért. Túlkínálat van ugyan lakásból, de fontosabb az embereknek az attraktív lakópark, keresik az egyedit, a nem összetéveszthetőt.

M.A.: A megépült vagy épülő projektekben hol érhetők tetten ezek a különbségek?

B.P.: Leginkább a külső megjelenésben és a közlekedési rendszerben, az alaprajzokat tekintve itt is a "standard" alaplakás-típusokat igénylik, ezeket kell tehát úgy "csomagolni", hogy egyedi végeredmény szülessen. A Péterfia Corner ugyan társasház, de külsőségeiben inkább hotel: a közlekedőibe padlószőnyeg, hangulatvilágítás került, kártyás beléptetőrendszerrel üzemel. Minimalizált mennyiségű, de maximális komforttal ellátott közlekedőkkel épült.


Péterfia Corner, Debrecen - építész: Bordás Péter
4/5
Péterfia Corner, Debrecen - építész: Bordás Péter


 

M.A.: A debreceni projektek sikerei hozták a budapestieket maguk után?

B.P.: Valóban ezek publikációja indította el az érdeklődést Budapesten. A látványos végeredményeket számottevő plusz költség nélkül tudtuk elérni - erre jött rá a Bem parknál a beruházó, és a siker híre terjedt el azután. Magas hatékonyságra, jó megtérülésre lehetett számítani: a ház jól néz ki, nem került sokba, jól eladható - ezek a szempontok minden fejlesztőnek fontosak. A budapesti megbízásokat azonban meghívásos pályázatokon nyertük el, nem közvetlen megkeresésen keresztül. Érdekes, hogy inkább debreceni irodaként gondolkodnak rólunk, holott a fővárosban összpontosul a jelentősebb létszámunk.

Az alapvető elvárás viszont minden esetben ugyanaz: az adott telekből a lehető legtöbb eladható négyzetmétert kell kihozni, akár a falvastagság csökkentéséig is eljutva. Ha a beruházó egyben a kivitelező is, olykor innovatív, új szerkezetekkel, megoldásokkal találkozunk, amikből aztán később is tudunk építkezni.

M.A.: Mit gondolsz az elmúl évtized lakásépítés fejlődéséről? A mai társasházakat gyakran éri az a jogos kritika, hogy zsúfoltabbak a paneles lakótelepeknél is.

B.P.: A szintterületi mutató maximális kihasználása miatt ténylegesen nagyobb sűrűség jön létre. Építészeti szempontból mindent elkövetünk, hogy tompítsuk ezt az érzést és minden lakó szeparált és kitüntetett helyzetben érezhesse magát, de a számok nem fogják ezt tükrözni. Sok helyen még a tájolás, benapozás is problémát jelent. Az átlagos társasház műszaki tartalomban, esztétikájában is közelebb áll a panelhez, és alaprajzban is kezdünk visszalépni ugyanazokhoz a sémákhoz. Nincs valódi változás: a panelépítészet, a válság előtti és utáni társasházépítés között alig van valami különbség. Ugyanakkor ma gyakran csak a piaci alapon történő fejlesztés történik meg, a kerület vagy város gyakran nem tudja mellé tenni a szükséges infrastruktúrát, óvodát, iskolát. Ezek ma kevésbé biztosítottak, mint a nagy állami lakásépítések idején. Persze akad olyan, hogy az önkormányzat be tudja szedni a társasház fejlesztőjétől a forrást ezekre is.

M.A.: Ráadásul az életmód és a családmodell jelentős átalakuláson van túl...

B.P.: Alaprajzilag mégis ugyanazt keresik: jellemzően két szobás, 45 négyzetméter körüli lakásokat. Az életmódváltozás leginkább a konyhánál és a teraszok felértékelődésénél figyelhető meg: a konyha rendszerint a nappalival egy térbe kerül - ennyivel kisebb is egyébként a paneles két szobás lakásnál. Talán a legnagyobb változás a terasz használatában történt: a beépítése már egyáltalán nem jellemző, a házhoz épített parkolók, tárolók is átvesznek korábbi funkciójából. Komfortfokozatban a közös területek emelkedtek jelentősen: megfelelő mennyiségű parkoló tartozik a lifttel, zárt rendszerben elérhető lakásokhoz. Összességében nehéz kérdések ezek, valódi változás nincsen, csak felkapottabbak lettek a lakóparkok, de tulajdonképpen az folytatódik, ami a válság idején megszakadt. Nagyobb a harc a vásárlókért és a kivitelezőkért is, a jelenleg még hiányzó kínálat gyors átfutást, szorított határidőket diktál.


Allure Residence - építész: Bordás Péter
5/5
Allure Residence - építész: Bordás Péter


 

M.A.: Divatos és sokat reklámozott high-tech megoldás az "okosotthon" építése. Mennyire érzitek meghatározónak ezt a trendet?

B.P.: Jellemzően azt építik be, ami nem okoz jelentős költségnövekedést és marketing-szempontból kedvező. Így például a kártyás beléptető rendszer a maga szép, dekadens formájában gyakran megjelenik igényként, de a mobilról szabályozható termosztát vagy az elektromos redőny is népszerű. Ezek lényegében nem emelik az árat, de vonzóbbá teszik a terméket.

M.A.: Hogyan látod a BORD Stúdió szerepét a lakásépítés terén?

B.P.: A közvéleményt megosztó megoldásokra Budapesten nincs szükség, nehezebben is találjuk a helyünket ezen a piacon. Szerencsénk van, hogy Debrecenben karakteres házakat építhetünk, ott keresik az olyan unikális megoldásokat, amilyenek még nincsenek. Budapesten amire van igény, az már jelen van a kínálat terén is. Tulajdonképpen nehéz meghatározni a saját helyzetünket a rendszerben. Három év alatt terveztünk összesen kétezer lakást, és még mindig úgy állunk a feladathoz, hogy valami merőben újat szeretnénk alkotni.

Mizsei Anett

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.