Építészfesztivál 2023 Jegyek: tixa.hu/epiteszfesztival_2023 Építészfesztivál 2023 Jegyek: tixa.hu/epiteszfesztival_2023 Építészfesztivál 2023 Jegyek: tixa.hu/epiteszfesztival_2023 Építészfesztivál 2023 Jegyek: tixa.hu/epiteszfesztival_2023 Építészfesztivál 2023 Jegyek: tixa.hu/epiteszfesztival_2023 Építészfesztivál 2023 Jegyek: tixa.hu/epiteszfesztival_2023
Nézőpontok/Vélemény

Utazás a hazai modern autóbusz-állomások között

1/20

Eger új autóbusz állomása a város központjában, egy dombtetőn épült. Dianóczki János tervei szerint a máig egyedülálló, kör alakú kialakítás minimalizálta az igénybe vett zöldterületeket. Forrás: Fortepan/UVATERV

?>
Eger új autóbusz állomása a város központjában, egy dombtetőn épült. Dianóczki János tervei szerint a máig egyedülálló, kör alakú kialakítás minimalizálta az igénybe vett zöldterületeket. Forrás: Fortepan/UVATERV
?>
Az 1967-re megépült állomásra a be -és kihajtás két, közvetlenül egymás melletti úton lehetséges, a fedett peron körül egyirányú körforgalommal.
?>
A város felé lejtő domboldalon az állomás nagy része feltöltésen, illetve lábakon áll. A kör belsejében kapott helyet a váróterem és a forgalmi irodák.
?>
A vasbeton perontető az 1990-es évek óta többféle színben is pompázott, de az üzemeltető a legutóbbi felújítás során már visszatért egy újkorihoz hasonló, minimalista megközelítéshez.
?>
Maga a kör alakú perontető 18 darab egyforma vasbeton héjelemből áll, amelyek egymást is merevítve ferde lábakon állnak.
?>
A város felé lejtő oldal pillérei alatt hamar megjelentek a bódékba telepített kereskedelmi egységek. Működésük azonban hazai viszonyok közt jól szabályozott, beleértve a nyilvános mosdókat is, az állomás egésze jó állapotban van.
?>
Balatonalmádi központjában a Veszprémbe vezető vasúti mellékvonal felszámolása után hét évvel, 1976-ra készült el a modern, 10 állásos autóbusz-állomás. Forrás: Fortepan/UVATERV
?>
Az összekapcsolt hengerekből álló épület teljesen egyedi, talán egyedül az egri állomás gyűrűjét idézi meg, üde színfoltként a hasonló állomások síklapokból álló formavilágában.
?>
A hasonló építkezésekre kevésbé jellemző módon, már az átadás évében készen állt az épületet díszítő képzőművészeti alkotás is. Rác András Madarak című műve márványból és műgyantából készült.
?>
Az épület tervezője az UVATERV akkora már számos autóbusz állomást megálmodó építésze, Nyíri Mária volt.
?>
Bár az időjárás, és még inkább a perontetőnél magasabb autóbuszok már itt-ott kikezdték, az épület közel ötven év után is jó állapotban van.
?>
Az állomás két oldalán nyújtózó perontetők között már távolról jól látható a jegypénztáraknak és váróteremnek otthont adó, legmagasabb épületrész.
?>
A budapesti Kosztolányi Dezső téren, az akkori Bukarest utcában 1963-ra készült el a modern buszpályaudvar. Forrás: Fortepan/UVATERV
?>
Az Félix Vilmos tervei szerint épült pályaudvar tehermentesítette a 14 évvel korábban elkészült Deák téri buszállomást az Érd térségébe induló járatoktól. Az elmúlt években a belvárosi állomást kinőtte a forgalom, és a 2000-es évekre kiürítették.
?>
2005-ben Borsay Attila tervei nyomán született újjá az épület, ezúttal Tranzit Art Café néven. A farkasfogas vasbeton tető eszményi helyszín a nyári összejövetelekhez. Jelenleg ideiglenesen zárva tart.
?>
A váróteremet, azaz a mai zárt vendéglátóteret eredetileg Rác András autóbuszt postakocsit ábrázoló, egyedi, kétrétegű műve díszítette. Az épület első, 1981-es felújításakor csak az alsó réteget jelentő mozaik maradt a helyén.
?>
A belső falról a külsőre átkerült autóbuszok acél térplasztikái a farmotoros Ikarus 55 típust, és a legelső csuklós autóbuszt, a 620 típuscsaládot formálják.
?>
Ajka autóbusz állomása 1980-ra készült el, a város forgalmához képest meglehetősen nagy kapacitással. A korai terveknek megfelelően ma a Közép-Dunántúli buszjáratok jelentős részének állomása, közeli vasúti kapcsolattal.
?>
A nyers vasbeton szerkezeti elemek az elmúlt években itt is többszínű festést kaptak, ezzel nagy, de könnyen visszaállítható változást hozva az épület összképében.
?>
Az épület város felőli végén található a két szint magasságú váróterem.
1/20

Eger új autóbusz állomása a város központjában, egy dombtetőn épült. Dianóczki János tervei szerint a máig egyedülálló, kör alakú kialakítás minimalizálta az igénybe vett zöldterületeket. Forrás: Fortepan/UVATERV

Nézőpontok/Történet

GANZ-MÁVAG KOLÓNIA// Egy hely + Építészfórum

2023.05.23. 15:51
9

24 lépcsőház, 645 munkás lakás és "egy különösen erős hangulat". Az Egy hely csapata ezúttal a józsefvárosi Tisztviselőtelep szélére látogatott el, a 115 éves Ganz kolónia épületeihez.

24 lépcsőház, 645 munkás lakás és "egy különösen erős hangulat". Az Egy hely csapata ezúttal a józsefvárosi Tisztviselőtelep szélére látogatott el, a 115 éves Ganz kolónia épületeihez.

Nézőpontok/Történet

TORNALJA // Rejtett Kincsek

2023.05.04. 17:21
9

A felvidéki magyar emlékekkel foglalkozó izgalmas sorozat ezúttal a Gömör síkvidéki részén elterülő település református templomát mutatja be. Bár az épület klasszicista tornyával tűnik ki először, hamar megmutatkoznak középkori múltjára utaló karakterei is, de a reformáció és ellenreformáció történelmi eseményeit átélt belsőtér is feltárja évszázadokig visszanyúló múltját. A Rejtett Kincsek következő részének helyszíne: Tornalja.

A felvidéki magyar emlékekkel foglalkozó izgalmas sorozat ezúttal a Gömör síkvidéki részén elterülő település református templomát mutatja be. Bár az épület klasszicista tornyával tűnik ki először, hamar megmutatkoznak középkori múltjára utaló karakterei is, de a reformáció és ellenreformáció történelmi eseményeit átélt belsőtér is feltárja évszázadokig visszanyúló múltját. A Rejtett Kincsek következő részének helyszíne: Tornalja.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk