Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Kritika

Új józanság

1/6

A10 / 31

A10 / 31

A10 / 31

A10 / 31

a10 / 31

Hirdetés
?>
A10 / 31
?>
A10 / 31
?>
A10 / 31
?>
A10 / 31
?>
a10 / 31
?>
1/6

A10 / 31

A10 / 31

A10 / 31

A10 / 31

a10 / 31

Új józanság
Nézőpontok/Kritika

Új józanság

2010.02.11. 11:38

Ablaktalan konténerházak egy gótikus templom mellé, kanyon egy ház közepén, színjátszó bankszékház, egymásra pakolt fűrészmalmok? Új józanság? Az A10 januári-februári száma.

A10 / 31
1/6
A10 / 31

A februártól új kiadó – az amszterdami Boom – tulajdonát képező A10 folyóirat idei első számának címlapsztorija akár építészeti kiáltvány is lehetne: az NL Architects tervei nyomán épült amszterdami ún. városi villa kapcsán a szerző, Kirsten Hennema rámutat arra, hogy mostanában, a gazdasági krízis idején, egyre több építész törekszik egyfajta „új józanságra", „új takarékosságra". Szerinte a szóban forgó épület ennek a szemléletnek fontos példája, mely szilajon hullámzó teteje ellenére nagyonis racionális, anyag-, hely- és költségtakarékos struktúra. Bár földrészenként, országonként, kultúránként, szakmánként, generációkként nyilván megoszlanak a vélemények a gazdaságosság és a racionalitás fogalmáról, kétségtelen, hogy az A10 elmúlt évfolyamaiban közölt épületek közül ez a mű a funkcionális elrendezés szempontjából az egyik legfigyelemreméltóbb.

A10 / 31
2/6
A10 / 31

Az építészek a négyzetes befoglalóformát öt sávra osztották fel – ezekben helyezkednek el a lakások –, melyeket egy diagonális „belső utcával" vágták át – erről nyílnak a többszintes lakások. A fűvel beültetett tető olyan akár egy lankás völgy, melyben szűk, mély kanyon (az említett közlekedő) fut át. A domboldalakba kis pációk, teraszok mélyednek, helyettesítendő a homlokzati erkélyeket. Az épület térrendszerében valóban érződik, hogy minden szeglet szinte maximálisan hasznos: az átlós kanyon feleslegessé teszi az épületet átszövő belső folyosókat, s nyitottságával, dinamikájával izgalmas építészeti élményt nyújtó, „félintim", átmeneti jellegű közösségi teret ad az épületnek, ráadásul lazítja az épülettömeget is. A pációk elszigetelt, intim, mégis szabad terekkel bővítik az amúgy is világos, hatalmas üvegfalakkal megnyíló lakásokat.

A10 / 31
3/6
A10 / 31

A józanság fogalma a WAM architekten számára kicsit mást jelenthet: a 17-18. századi holland ipari faépítészet formáit alkalmazva építettek tizenkét emeletes szállodát Zaanstadban (a környéken a 18. században már több száz, jellegzetes formájú, zöldre festett fűrészmalom állt – az épület ezeket idézi fel). A ház olyan, mintha valami csodapalota módjára több tucat régi holland épületet egymás hegye-hátára pakoltak volna.

Caruso St.John notthinghami múzeuma bátor dobozarchitektúra egy gyönyörű gótikus templom közvetlen közelében. A kemény tömegeket különböző sűrűségű és plasztikájú függőleges sávozás tagolja – az egyes egységeket ez differenciálja. A durvának tűnő formálás és a részletek finomsága, érzékenysége olyan feszültséget kelt, mely az épületet a középkori templom „rokonává" teszi: a múzeum összképe a komor, zárt, vaskos falakat megtörő aprólékos kőfaragványokkal és a vertikális ablakosztásokkal jellemezhető templom egyfajta visszhangja. A helyi sajtóban természetesen óriási viták dúltak az épület körül pro és kontra.

A helsinki tengerészközpont az építészeti mimézis példája – a feszes ívekben hajladozó épületkontúrok, a tető- és nyílásformák mind vitorlákat, hajókat idéznek.

Magyarországi mű ezúttal sem szerepel lapban, bár a szerkesztők a térség államait szép számmal szerepeltették: sportközpont - Belgrád (im.architektur); kulturális központ terve - Olomouc (Jan Šepka); iroda- és kulturális központ - Bukarest (Re-Act Architecture); irodaház - Podgorica (ARCVS); lakóház - Linz (Xarchitekten). Meglepő a vilniusi bankszékház, mely sajátos, színjátszó fémburkolatával, kihegyesedő tornyaival az utóbbi időben igen bátor lépéseket tevő litván építészet újabb érdekes példája.

Haba Péter

 

A10 / 31
4/6
A10 / 31

a10 / 31
5/6
a10 / 31

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.