Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Új elkerülő utat építenének Pécsett

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Új elkerülő utat építenének Pécsett
Közélet, hírek

Új elkerülő utat építenének Pécsett

2007.03.19. 13:49

A gondokat megoldani látszik Kiss Tibor, az EKF általános igazgatója és Freivogel Gábor, EKF főépítész legújabb elképzelése, amelynek megvalósítására jó esélyek mutatkoznak, bár feltehetően kivívja az építészek felháborodását, hiszen a nemzetközi építészeti pályázatok kiírása még más feltételrendszer mellett történt. Részletek a Dunántúli Napló cikkéből.

Részlet egy cikkből, amely bizonyára érdeklődést vát ki az építészekből, akik pályáznak az EKF 2010 kulcsprojektjeire:

Fordulat következhet be az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programban. A keleti elkerülő út megvalósulása esetén ugyanis minőségi változásként a belváros kiterjesztésére adódik lehetőség.

Az EKF-program beruházásainak legfontosabb területe a keleti városrész, hiszen az öt kulcsprojekt közül a Zsolnay Kulturális Negyed, a hangversenyterem és a Tudásközpont is itt épül meg. A kultúrnegyeddel kapcsolatban azonban az építészszakma számos súlyos kritikát fogalmazott meg eddig, amelyekre nemigen körvonalazódott semmilyen válasz. Az egyik az volt, hogy a 6-os út városon átívelő egyik szakasza, a Zsolnay út kettészeli a negyedet, elválasztja a belvárostól, s zajával, szennyezésével nem éppen kulturált környezet képét vetíti elénk. Igen komoly gond a leendő Tudásközpont és hangversenyterem szomszédságában lévő Penny Market–Shell–McDrive építészeti szempontból értéktelen, kulturális központhoz méltatlan épületegyüttesének megléte, melynek szanálása fel sem merült. Súlyos probléma továbbá az, hogy a Tudásközpont részére kiszemelt terület, a PEAC-pálya fele használható csak – a többit elfoglalja majd az észak–dél irányú átkötő út, amely autópályányi forgalmat bonyolíthat le. A hangversenyterem melletti vasút miatt pedig igen költséges az új létesítmény hangszigetelése.

A gondokat megoldani látszik Kiss Tibor, az EKF általános igazgatója és Freivogel Gábor, EKF főépítész legújabb elképzelése, amelynek megvalósítására jó esélyek mutatkoznak, bár feltehetően kivívja az építészek felháborodását, hiszen a nemzetközi építészeti pályázatok kiírása még a fenti feltételrendszer mellett történt. A tervek szerint a 6-os út városi szakaszáról a forgalmat a Zsolnay-dombtól a megszűnő vasútvonal mentén felépítendő és a Nagy Lajos Király útjába torkolló kétszer kétsávos útra terelnék át, s a Zsolnay út csak a tömegközlekedést és célforgalmat bonyolítana le. Szélessége így csökkenthető a gyalogosforgalom javára, s miután csendes, kisforgalmú utcává nemesedne, a benzinkút és a McDrive ellehetetlenülne, s magától elköltözne, magyarázza Freivogel Gábor. (...)

A keleti kulturális negyed hosszú távon része lenne a pécsi városligetnek, hiszen az új elkerülő úttól délre eső területen – megvalósítva Getto Tamás ötletét – kialakítanának egy nagyméretű mesterséges tavat *, amelynek minden feltétele biztosított. A tó és az új út közötti sávban lakóépületek, kollégiumok, szállodák építhetők. (...)


Cseri László

A NAP TÉMÁJA a Dunántúli Napló 2007. március 19-ei számában

* Pécsi városliget
A március 15-én Ybl-díjjal kitüntetett Getto Tamás Helmle Csabával közösen készített tervet „Pécsi városliget" címmel, amely a PVV Zrt. különdíját nyerte el az „Az Én Kulturális Fővárosom" nyílt ötletpályázatán. A tó igen szoros szerkezeti kapcsolatban állna az elképzelések szerint a várossal – akár villamos-összeköttetéssel is –, magyarázza az építész. A terület rehabilitációjára egyébként korábban több terv született, tartalmazta például a város 1999-es környezetvédelmi programja is.

Vélemények (2)
MillenArt
2007.03.19.
14:34

???????????na akkor most mi van??????????????????????????????????????

e_tele
2007.03.19.
14:47

@MillenArt: szerintem mostmár végre egyértelmű, hogy hova és mit kell tervezni, vagy nem?

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.