| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Technológia

Új autószalon Fóton magyar hőszivattyúval

1/10

Az épület külső, déli tájolású főbejárata, fotó: Tulok András

2 x 9 = 18 db, 100 m mély, 32 mm-es szimpla U csöves földszondák Tichelmann rendszerű csőkötéssel és a hozzá tartozó 63 mm-es (az épületben: 110 mm-es) gerincvezetékpár elrendezése. Forrás: Geowatt Kft.

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

Hőszivattyú gépészeti elvi kapcsolási rajz. Forrás: Geowatt Kft.

A hőszivattyúról és a puffertartályáról készült felvétel. Forrás: Geowatt Kft.

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

?>
Az épület külső, déli tájolású főbejárata, fotó: Tulok András
?>
2 x 9 = 18 db, 100 m mély, 32 mm-es szimpla U csöves földszondák  Tichelmann rendszerű csőkötéssel és a hozzá tartozó 63 mm-es (az  épületben: 110 mm-es) gerincvezetékpár elrendezése. Forrás: Geowatt Kft.
?>
Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András
?>
Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András
?>
Hőszivattyú gépészeti elvi kapcsolási rajz. Forrás: Geowatt Kft.
?>
A hőszivattyúról és a puffertartályáról készült felvétel. Forrás: Geowatt Kft.
?>
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
?>
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
?>
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
?>
1/10

Az épület külső, déli tájolású főbejárata, fotó: Tulok András

2 x 9 = 18 db, 100 m mély, 32 mm-es szimpla U csöves földszondák Tichelmann rendszerű csőkötéssel és a hozzá tartozó 63 mm-es (az épületben: 110 mm-es) gerincvezetékpár elrendezése. Forrás: Geowatt Kft.

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

Hőszivattyú gépészeti elvi kapcsolási rajz. Forrás: Geowatt Kft.

A hőszivattyúról és a puffertartályáról készült felvétel. Forrás: Geowatt Kft.

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

Új autószalon Fóton magyar hőszivattyúval
Technológia

Új autószalon Fóton magyar hőszivattyúval

2012.07.19. 07:47

Cikkinfó

Szerzők:
Komlós Ferenc

Földrajzi hely:
Fót, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kaszanitzky Csilla

Vélemények:
1

Letölthető dokumentumok:

Kaszanitzky Csilla építész és Komlós Ferenc épületgépész írásában a Fóton 2012. májusában megnyílt - Közép-Európában a legnagyobb - KIA-autószalon hőszivattyús rendszerét mutatja be részletesen, amely magyar fejlesztésű és gyártású, Vaporline® fantázianevű berendezésekkel látja el az épület hűtését-fűtését, jelentős energiaköltség-megtakarítást és rövid megtérülési időt eredményezve.

A dél-koreai KIA autógyár közép-európai legnagyobb bemutatóterme létesült Fóton. A bemutatóteremben földhő forrású, zárt rendszerű magyar hőszivattyúval fűtenek és hűtenek. Autókereskedés szempontjából igen értékes a telek, mert kirakatának hosszú lehet a felülete. A helyszín is szerencsés adottságú. Egyik irányból két utca találkozása, másik oldalról az autópálya közelsége szinte adta az épület kialakítását. A kanyarodó autók mozgását követi a  nagy sugarú ívekkel szerkesztett épületkontúr, amellyel a környezetébe tudott simulni az új autószalon.

 

Az épület külső, déli tájolású főbejárata, fotó: Tulok András
1/10
Az épület külső, déli tájolású főbejárata, fotó: Tulok András


2 x 9 = 18 db, 100 m mély, 32 mm-es szimpla U csöves földszondák  Tichelmann rendszerű csőkötéssel és a hozzá tartozó 63 mm-es (az  épületben: 110 mm-es) gerincvezetékpár elrendezése. Forrás: Geowatt Kft.
2/10
2 x 9 = 18 db, 100 m mély, 32 mm-es szimpla U csöves földszondák Tichelmann rendszerű csőkötéssel és a hozzá tartozó 63 mm-es (az épületben: 110 mm-es) gerincvezetékpár elrendezése. Forrás: Geowatt Kft.

 

A szögletes sarkok lekerekítésével kiküszöbölhetőek az éles árnyékok és az erős kontrasztok, amely az autóvezetők számára is nyugalmasabb, nem vibráló látványt eredményez. A nyugalmat árasztó tömeg és a harmónia kisugárzásával kívánta az építész hangsúlyossá tenni a márkakereskedést. Az alaprajzi formát a homlokzati üvegfalak követik, amelyekbe töréseket terveztek. Ezek a törések a bejárat felé mutató ölelő karmozdulatot jelképezik, amely az érkezőt beinvitálja és a kedves meleg fogadtatást közvetíti építészeti elemekkel. Az épület látványos belső terét a könnyed szerkezeti kialakításnak köszönheti.

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András
3/10
Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András
4/10
Az autószalon bemutatóterme, fotó: Tulok András

 

Az oszlopok az üvegfal és a galéria köré csoportosulnak. A sugarasan lelógó vasbeton, fehérre festett gerendák árnyékjátéka, az oszlopok és az épület belső hangulata izgalmas hátteret biztosít a szalonban pompázó színes gépkocsiknak. Elmondhatjuk, hogy a funkció és a forma találkozott és harmonikus egységet képeznek. Az épület funkciójához, szerkezeti kialakításához illeszkedik a környezetbarát, energiahatékonyságot és a hőkomfortot egyaránt biztosító fűtési-hűtési megoldás. A beruházó, a tervező és kivitelező munkáját dicséri a felhasznált anyagok, berendezések, gépek és szerelvények minősége, a kialakított részletek magas színvonala és igényessége.

Műszaki adatok

Az épület bruttó területe: 1185 m2
     ─ Földszint bruttó területe: 1050 m2
     ─ Galéria bruttó területe: 135 m2

Az épület fűtése és hűtése egy villamosenergia-ellátásra alapozott (monoenergetikus üzemű) földhő hőforrású (szondás) hőszivattyús rendszer. A fűtő-hűtő, ún. reverzálható kivitelű magyar hőszivattyú: Vaporline® GBI96-HACW típus. A hőszivattyút a burkolatán belül elhelyezett vezérlő egység a külső léghőmérséklet függvényében működteti, amelynek termosztátját (érzékelőjét) a puffertartályba szerelték be. A téli-nyári üzemmód váltást a hőszivattyú vezérlő egységén lehet beállítani. A puffertartály űrtartalma (fűtés-hűtés): 1000 liter.
 

Hőszivattyú gépészeti elvi kapcsolási rajz. Forrás: Geowatt Kft.
5/10
Hőszivattyú gépészeti elvi kapcsolási rajz. Forrás: Geowatt Kft.

A hőszivattyúról és a puffertartályáról készült felvétel. Forrás: Geowatt Kft.
6/10
A hőszivattyúról és a puffertartályáról készült felvétel. Forrás: Geowatt Kft.

 


Szekunder oldali hőleadók-hőfelvevők

  • Radiátor: 3 db (mellékhelyiségekben: 2 db a földszinten és 1 db a galérián).
  • Padlófűtés és a komfortigényt is kielégítő, valamint a párakicsapódást is megakadályozó hőmérsékletű padlóhűtés: 8 körös 3 pár osztó-gyűjtő (csak a földszinten).
  • Kétvezetékes fan-coil (motoros mozgatású nyit-zár zónaszeleppel): 13 db a határoló üvegfelület mentén, a földszinti padlón (keleti és nyugati oldalon: 6-6 db, az északi oldalon: 1db) és 4 db a galérián kialakított irodai helyiségekben.


A bemutatott projektben a fő épületgépészeti berendezés a villamos hőszivattyú. A korszerű hőszivattyús rendszer szinte minden meglévő melegvízüzemű központi fűtéshez csatlakozható. Különösen előnyös alacsony hőmérsékletű fűtések és magas hőmérsékletű hűtések illetve kis exenergiájú rendszereknél.1 Az elmúlt évben (2011-ben) megjelent kb. 40 darab, ún. növelt hőmérsékletű, meglévő, hagyományos radiátoros fűtési rendszerekhez és hulladékhő-hasznosítására is felhasználható, magyar fejlesztésű és gyártású, kitűnő minőségű, használati mintaoltalommal védett Vaporline® fantázianevű EVI (Enhanced Vapor Inject) rendszerű hőszivattyú. A hőszivattyú vízkörébe épített  4 járatú, az üzemmód váltásra automatikusa működő váltószeleppel a hűtési üzemmódban is fent lehet tartani az elpárologtató ellenáramú működését, s így nemcsak fűtéskor, hanem hűtéskor is (6/12 °C-os hűtési hőlépcsővel) a leghatékonyabb módon üzemeltethető.2 Ezek a villamos hőszivattyúk a legújabb fejlesztésű, magas hőfokszintre optimalizált kompresszorok alkalmazásával, geotermikus3 és hulladékhő hőforrással maximum 63 °C-os előremenő fűtővíz-hőmérsékleten, 63/57 °C-os fűtési hőlépcsővel is gazdaságosan működnek. 2011-ben például Pitvaros községben radiátoros fűtéssel rendelkező intézmények voltak korszerűsítve ezekkel a hőszivattyúkkal.4

A várható megtakarítások és megtérülés számítása

Az autószalon tervező által számított téli hővesztesége és nyári hőterhelése 100 kW.  Az üvegfelületek nagysága miatt az épület nyári hűtési energiaigénye közel azonos a téli fűtési energiaigényével.

Földgázkazán és folyadékhűtő alkalmazása esetén
     ─ a fűtési energiaigény: 140.741 kWh/a;
     ─ a hűtési energiaigény: 126.789 kWh/a.

Ezekkel és a jelenlegi energiaárakkal számolva az éves tervezett üzemköltség: 7.155.809 Ft.

Vaporline® hőszivattyú alkalmazásánál
     ─ a várható átlagos fűtési tényező: SCOP = 4,3;
     ─ a várható átlagos hűtési tényező: SCOP = 6,5.
Ezekkel és a jelenlegi energiaárakkal számolva az éves tervezett üzemköltség: 3.336.876 Ft.

A várható évi energiaköltség megtakarítás (a fenti üzemköltségek különbsége): 3.818.933 Ft.

Megtérülési idő számítása

  • a rendszer beruházási költsége nettó listaáron:5 21.953.000 Ft;
  • a 100 kW teljesítményű földgázkazános és 100 kW teljesítményű folyadékhűtős hőközpont várható kiépítési költsége a kémény-, gázközmű-kiépítést is figyelembe véve minimum: 15.000.000 Ft;
  • a várható megtérülési idő (a fenti ún. hagyományos fűtési-hűtési megoldáshoz viszonyítva): (21.953.000 – 15.000.000)/3.818.933 = 1,82 év (~22 hónap).

 

 

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
7/10
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
8/10
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla
9/10
KIA autószalon, Fót - vezető tervező: Kaszanitzky Csilla

 

A 2012. májusában megnyílt autószalon hőszivattyús rendszere - az eddigi, nyári üzemeltetési tapasztalatok alapján - a tulajdonosnak garantált energiafogyasztás mellett az energiatudatos épülettervezést és a magas szintű komfortigényeket is kielégíti.

Ezúton mondunk köszönetet Fodor Zoltánnak és Sisa Péternek jelen cikk megírásához nyújtott értékes segítésükért.

Kaszanitzky Csilla építész, Komlós Ferenc épületgépész

2012. július 08.

1 Komlós F.: Új Egészségközpont Szentlőrincen, magyar hőszivattyúval. Magyar Installateur 22. évfolyam, 2012/május (36-37 oldal).

 

2 Fodor Z. – Komlós F.: Sátoraljaújhelyi Bölcsőde magyar hőszivattyúval.

 

3 Fodor Z. – Komlós F.: A nagykőrösi strand energiatudatos bővítése. Magyar Épületgépészet, LXI. évfolyam, 2012/3. szám, 22 – 26 oldal.

4 Komlós F.: Fűtéskorszerűsítés magyar hőszivattyúkkal Pitvaros községben. (84 ─ 88. oldal).

5 A számításnál nem vesszük figyelembe a rendszerre adott árengedményt.

Jász-Plasztik Autócentrum, Fót

Felelős tervező: Kaszanitzky Csilla - XXL Architect Kft.
Projekt vezető tervező: Bársony István - Bársony István Architecture & Design Belsőépítészet: Sisa Péter
Kivitelező: Jász-Plasztik Kft.


Ajánlott irodalom

David J.C. MacKay (fordította: Both Előd): Fenntartható energia ─ mellébeszélés nélkül.
Kiadja a Vertis Zrt. és a Typotex Kiadó Kft. 2011.

Komlós F. − Fodor Z. − Kapros Z. − Dr. Vajda J. − Vaszil L.: Hőszivattyús rendszerek. Heller László születésének centenáriumára.
Magánkiadás: Komlós F., Dunaharaszti, 2009. www.komlosferenc.info

Komlós F.: Hőszivattyús rendszerekről általában (19.) és a Hőszivattyús rendszerek rövid gyakorlati útmutatója (20.). www.epitesztovabbkepzo.hu/tavoktatas/anyagok/

 

Vélemények (1)
balajtizsolt
2012.07.25.
12:48

hmmm...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.