| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Történet

Úgy maradt… a Dorogi Szénbánya szénrakodója

1/17

Alapozzák a dunai rakodó betonpilléreit. Forrás: https://www.danukanyar.hu/danukult/esztergomi-szenrakodo/

Esztergom-Dorog, szénrakodó, 1926, Forrás: Budapest Főváros Levéltára, Sorg-gyűjtemény

A dunai szénrakodó, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit

Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit

Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit

Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

?>
Alapozzák a dunai rakodó betonpilléreit. Forrás: https://www.danukanyar.hu/danukult/esztergomi-szenrakodo/
?>
Esztergom-Dorog, szénrakodó, 1926, Forrás: Budapest Főváros Levéltára, Sorg-gyűjtemény
?>
A dunai szénrakodó, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit
?>
Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit
?>
Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit
?>
Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila
?>
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila
1/17

Alapozzák a dunai rakodó betonpilléreit. Forrás: https://www.danukanyar.hu/danukult/esztergomi-szenrakodo/

Esztergom-Dorog, szénrakodó, 1926, Forrás: Budapest Főváros Levéltára, Sorg-gyűjtemény

A dunai szénrakodó, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit

Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit

Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit

Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Wikipedia (2023)

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

Úgy maradt… a Dorogi Szénbánya szénrakodója
Nézőpontok/Történet

Úgy maradt… a Dorogi Szénbánya szénrakodója

2023.07.16. 09:56

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Esztergom, Dorog, Magyarország, Párkány, Szlovákia

Építészek, alkotók:
Gáthy Zoltán, Lévay Jenő

Dosszié:

Esztergom közelében a Dunában áll egy különös építmény, amely eddigi életének túlnyomó részét funkciójától megfosztva, jobb sorsban reménykedve töltötte. Megújulására szellemi-művészeti műhely jött létre, de vajon mit kezdhetünk egy ilyen szokatlan ipari örökséggel? Bán Dávid írása.

„Nehezen teljesítette áprilisi tervét a Dorogi Szénbányászati Tröszt. Egész hónapban száz százalék alatt állt. (…) A szénszállítás költségeinek csökkentése érdekében a dorogi tröszt naponta 60—70 vagon szenet uszályon szállít a Dunán. Ezt a szénmennyiséget emelni lehetne, de a dunai kötélpálya rossz. A dunai kötélpályát gumiszalag köti össze a szénosztályozóval. Ezen az egy gumiszalagpályán küldik a szenet a brikettgyárnak is. Ezért, mikor a brikettgyárnak megy a szén, a dunai kötélpályanem tud szállítani." – írja aggódva a megyei dolgozók lapja 1958-ban. Noha az elhasználódott költséghatékony szállítóeszközben ekkor még láttak fantáziát, megújítását tervezték és részben el is kezdték, de öt évvel később mégis leállították. Ezzel ugyan egy korszak lezárult, de a megmaradt építmény néhány évtizeddel később, ha nem is újult meg, mégis belekerült a köztudatba. Számos írás jelent meg róla, megmozgatta több ember fantáziáját, egyfajta szellemi műhely alakult ki körülötte. Az 1990-es években már nem az ipari vagy bányászati szaklapok, hanem a művészeti és irodalmi újságok hasábjain tűnt fel a dunai kötélpálya, avagy az esztergomi szénrakodó neve.

Esztergom-Dorog, szénrakodó, 1926, Forrás: Budapest Főváros Levéltára, Sorg-gyűjtemény
2/17
Esztergom-Dorog, szénrakodó, 1926, Forrás: Budapest Főváros Levéltára, Sorg-gyűjtemény

A szénrakodó a dorogi szénbányászat és egyúttal a hazai ipar egy különleges mementója. A Dorogi-medencében több évszázadra nyúlik vissza a szénbányászat története, a korabeli térképek már négy bányát tüntettek fel. Az első bányászok a török hódoltság nyomán elnéptelenedett falvakba betelepülő németek és szlovákok voltak, akik korábban szerzett szakértelmüket kamatoztatva kezdték meg a terület feltárását. A szállítást már a 17. század második felében fapallón gördülő facsillék szolgálták, majd hamar kiaknázták a Duna közelségét is. Idővel a széntermelés 80 százalékát lóvontatású hajókkal szállították Budára, Komáromba, Bécsbe, majd 1831-ben megjelent a gőzhajó. A dorogi szénmedence termelésének fellendítése 1838-ban kezdődött, majd több ütemben folytatódott, a bányászat központja pedig Dorog lett. Több új aknát nyitottak, gőz-, később elektromos meghajtású szénszállítóeszközöket állítottak üzembe, majd 1926-ban épült ki a dunai kötélpálya, ami az 1960-as évekig működött.

A különleges ipari műtárgy Esztergomtól nyugatra, a Nyáros-sziget csúcsánál áll a Dunában, az 1721 és 1722-es folyamkilométer között, mindössze nyolcvan méterre a parttól. Az építményt Gáthy Zoltán tervezte, akinek neve nem ismeretlen Dorogon és környékén, ahol közel kétszáz terve valósult meg 1923 és 1941 között, amíg a Salgótarjáni Kőszénbánya Rt. dorogi építési osztályát vezette. Bányaüzemi- és munkáslakás-tervezése mellett számos középületet is jegyzett, például a bányakaszinót – ami ma a nevét viselő városi könyvtárnak ad otthont –, a községházát, a bányatemplomot, valamint egy zenepavilont, egy iskolát és egy óvodát. A kivitelezést az ipari épületek megvalósításában nagyágyúnak számító Sorg Építőipari Részvénytársaság végezte és a folyómederbe öt méter mélyre is behatoló alapozást a legalacsonyabb vízállás idején kezdték meg.

Alapozzák a dunai rakodó betonpilléreit. Forrás: https://www.danukanyar.hu/danukult/esztergomi-szenrakodo/
1/17
Alapozzák a dunai rakodó betonpilléreit. Forrás: https://www.danukanyar.hu/danukult/esztergomi-szenrakodo/

A brikettgyár területén, a vasútállomás közelében működött a szénosztályozó és a feladó állomás, innen indult a hat kilométer hosszú drótkötélpálya a Dunán álló rakodótorony felé. A bányásztelepülésen a 20. század első felében nem volt szokatlan a különböző aknák és elosztópontok, valamint a vasút között a csilléket magasban vontató drótkötélpályák látványa. A Dunához tartó pálya vasoszlopai a Kenyérmező sík völgyét szelték keresztül, így érték el a két zömök betonlábon a vízben álló 15 méter magas konstrukciót. Maga a fogadóállomás egy 200 négyzetméter alapterületű, nyeregtetővel ellátott, a part felé nyitott, oldalról zárt épület, ahol a csilléket egy három-négy főből álló csapat fogadta, azokat a pályáról leválasztotta és a szénport egy úgynevezett bunkeres surrantón, azaz egy csúszdán leöntötték a torony alatt álló uszályba. A surrantók közvetlenül kapcsolódtak az uszályokhoz, ezzel biztosítva a szénpor útját. Az építményben a munkások kézi erővel helyezték vissza a kiürített csilléket a folyamatosan futó drótkötélpályára. A térben annyi torlókapacitást is kialakítottak, hogy az állomás folyamatosan fogadhassa a szénszállítmányt, amit addig ebben a pufferzónában tároltak, amíg a megrakott uszály elhajózott, az üres pedig beállt a csúszda alá. A vízben álló rakodóhoz a munkások csónakkal érkeztek és kikötés után egy vaslétrán kapaszkodtak fel a 15 méter magasban álló terembe.

Az uszálytöltő berendezés napi teljesítménye két műszakban elérte az ezer tonnát, az 1950-es években még felmerült, hogy a kapacitást háromműszakossá fejlesszék. Ezt részben az akadályozta, hogy a feladó állomás több funkciót is ellátott, onnan nemcsak az uszályokat, hanem a brikettgyárat is el kellett látni, amihez másik irányú szállítószalagokat üzemeltettek. Az egymást keresztező több pálya üzemeltetése miatt a Duna felé irányuló csilléket alkalmanként le kellett állítani.

Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit
5/17
Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit

Az uszályok a szenet főleg a Csepeli Hőerőműbe, valamint egyéb fővárosi ipari létesítményekbe szállították. A nagy mennyiségű szén vízi úton történő szállítása ekkor még a legolcsóbb megoldásnak bizonyult, ezért készült el a szénrakodó és a hozzá tartozó drótkötélpálya, de az 1960-as évektől a vasúti fuvarozás ezt felülírta. A szállítórendszer végül 1963-ig üzemelt, ugyanakkor más források azt említik, hogy egy 1965 nyarán készült műholdképen még kivehetőek a pályán levő csillék és a rakodó alatt álló uszályok. Annyi azonban biztos, hogy az energiaszektorban végbement változások és a szállításban a vasút javára történt átcsoportosítás miatt az évtized végéig a rendszert leállították, majd a drótkötélpálya szerkezetét, az oszlopokat és a szénosztályozót 1970-ig elbontották, egyedül a Dunában álló szénrakodó maradt meg és kezdte meg több évtizedes Csipkerózsika álmát.

„Hamvas Béla az Antológia Humanaban összegyűjtött írásokat meditációs objektumoknak nevezte. Ilyen meditációs objektumok a térben is megjelenhetnek és miképp az irodalomban – rejtőzködő, nehezen megközelíthető a természetük. A Dunai Kötélpálya Rakodó is ilyen. Talán így próbálta önmagát megőrizni a pusztulástól, hogy nem sugároz, nem bocsát ki magából semmiféle aktivitást, ezáltal szinte láthatatlan. Az objektum eredeti funkciójának elillanása vákuumot, ürességet hagyott maga után." – mondta az Magyar Építőművészetben megjelent beszélgetésben a szénrakodóról annak újkori felfedezője Lévay Jenő képzőművész.

Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit
6/17
Oldalkerekes vontató gőzhajó és szénszállító uszály a Dunán, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó részlegének szénrakodója közelében, 1960. Forrás: Fortepan / N. Kósa Judit

Az évtizedek alatt a Dunában magányosan álló, immár a csillék csikorgásától elcsendesült konstrukció állaga az idővel természetesen folyamatosan romlott. Elbontása azonban, feltételezhetően a megfelelő anyagiak híján – idővel maga a dorogi szénbányászat is megszűnt, az utolsó bánya 2003-ban zárt be – nem történt meg. Lévay Jenő az 1990-es évek elején lelt rá a magányos építményre, amely megmozgatta fantáziáját és hosszú távon egy nemzetközi vizuális művésztelepet szeretett volna létrehozni benne. 1994-ben az ő kezdeményezésében jött létre a máig is létező Váltótér Alapítvány, amelynek alapítói között szerepelt maga a Dorog Szénbányák, mint vállalat is, hiszen ők is elszántak voltak a szénrakodó megmentése ügyében. „Az általunk Váltótérnek elnevezett szénrakodó »metaforikus újraindítására« – közel száz érdeklődő jelenlétében – a már ugyancsak használaton kívül álló dorogi bányászfürdőben került sor 1994 decemberében" – emlékezett vissza Lévay. Az alapítvány tulajdonába került épületet a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal 2008-ban műemlékké nyilvánította. Az alapítvány ugyan főleg a dunai szénrakodó megmentését tűzte ki céljául, de hosszú távon további hazai ipari emléket szeretne élettel megtelíteni

Az elképzelést eleinte sokan támogatták, akár önkéntes munkával is: egy statikus mérte fel az épület tényleges állapotát, egy építészmérnök pedig a vasszerkezetet. Az épület eredeti dokumentációja azonban nem került elő a felújítást tervezők számára, de úgy számolták, hogy akkori áron 50-60 millió (ma nagyjából 560-420 millió) forintba kerülne az állagmegóvás. Lévay Jenő bő évtizedig aktívan bábáskodott az épület megújulása és funkcióváltása érdekében, amelybe több magánembert, önkormányzatot, szervezetet sikerült bevonni: segítséget ígért a tatabányai bánya, valamint a MAHART-tól szerettek volna uszályt szerezni, amit felvonulási területként tudnának használni az építkezés ideje alatt, de Dorog és Esztergom is úgy tűnt, hogy beállna a projekt mögé.

A Váltótér – amely nevét az rakodón korábban létező fordítóponthoz hasonló elven működő páternoszter felvonók alsó állomásán jelzett tábláról: „Váltótér következik" kölcsönözte – különböző művészeti projekteket indított, számos kiállításon vett részt itthon és külföldön egyaránt, hogy az elképzelést népszerűsítse, az ötletelésbe minél szélesebb körből bevonjon szereplőket. A művésztelep nemzetközi kapcsolatépítő szerepe kezdetektől adott volt, hiszen az építménytől alig pár méterre húzódik a Magyarország és Szlovákia közötti vízi határ, így az építmény valamiképp mindenképpen kapcsolatba lép a túlparti Párkánnyal.

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila
14/17
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

Első lépésként meghirdették a „Sziget tőzsdét", ahol egy éven keresztül gondolat-részvényeket lehetett jegyezni: „A helyreállítás a drótkötélpálya metaforikus újraindításával kezdődik, amikor a szén helyett a még ismeretlen kultúra különböző, lehetőleg minél szélesebb rétegei rakodnak át a Váltótérben, először művészrészvénykönyv formájában. A mostani első fázisban gyűjtött művek még csak szimbolikus értelemben részvények: a sorszámozott, A/4-es papírokra vetett írások, zeneművek, grafikák, találmányok és egyéb különféle »gondolatlenyomatok« egy részvénytársaság első szellemi apportját, metaforikus alaptőkéjét jelentenék." – írja az alapítvány bemutatkozó, „Művész-részvét" kiáltványa. Nem sokkal később a Miskolci Galéria alkotóházában állította össze Lévay Jenő a gondolatrészvényekből elkészült kiadványt abban a reményben, hogy a szellemi alaptőkét idővel tényleges anyagi forrásokra válthatja át.

Hasonló módon több tervezési projekt, hazai és nemzetközi kooperáció, számos benyújtott pályázat igyekezett a jövőbeli művésztelepet megalapozni, megvalósítani. A szénrakodó továbbgondolásából, újabb jelentésrétegek születtek, így például az esztergomi Duna Múzeumban 1997-ben bemutatott „Repülőhíd" elnevezésű projekt. A munka apropója a pozsonyi Magyar Kulturális Intézetben megrendezett átHIDalás című kiállítás volt, amely a II. világháborúban súlyosan megsérült és ekkor még megtörten álló – végül 2001-ben megújuló –, Esztergom és Párkány közötti Mária Valéria híd csonkaságának művészeti feldolgozása, tovább gondolása volt. A repülőhíd utalás a 17-18. században, ezen a helyszínen is használt komptípusra, amely egy kötél vagy lánc segítségével, a folyó sodrását alkalmazva húzta át terhét az egyik partról a másikra. A projekt során felkért tizenkét építész javaslatot tett az építmény szellemi újrahasznosítására, majd ezekből, üveglapokra kerülő grafikai munkák készültek.

A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila
17/17
A Dorogi Szénbánya szénrakodója ma. Fotó: Gulyás Attila

A Váltótér bő évtizedig komoly szellemi-művészeti műhelyként szolgált, számos eseménynek helyszíne vagy oka volt. Lévay számára a szénrakodó egyfajta ready-made objektként értelmezhető, amely több jelentésréteget kaphat. Noha a terv, hogy a szénrakodó ténylegesen művészteleppé, kulturális intézménnyé váljon, mitöbb a két országot összekötő kapocsként szolgáljon, sok bíztatást, szellemi támogatást és segítséget kapott, de máig mégsem tudott megvalósulni.

Az elképzelés azonban nem ült el, 2010-ben például az Építészfórumon is megjelent Csapó Kata diplomamunkája a parton egy új kialakítású művésztelepet, a szénrakodóban az eredeti struktúrát megtartó kiállítóhelyet képzel el. A szénrakodó betonpilléreinél rendszeresen kikötő vizitúrázók szívesen látnának benne éttermet vagy kávézót. Maga a konstrukció ténylegesen „úgy maradt", objektként, műtárgyként, részben önmaga emlékeként, ugyanakkor művészeti inspiráló elemként áll. 2022-ben, új kezdeményezéséként szervezték meg a dorogi Szénrakodó-művésztelepet és az ott készült alkotásokat bemutató téli tárlaton a város vezetése szintén hangoztatta a Lévay Jenő által korábban elindított kezdeményezést, hogy a rakodó kulturális-művészeti közponként újuljon meg a jövőben.

Bán Dávid

 

Források:
24 óra, 2004. február 26. (15. évfolyam, 27-50. szám)
Bányászati és Kohászati Lapok - Bányászat, 1981 (114. évfolyam, 1-12. szám)
Komárom Megyei Dolgozók Lapja, 1958. június (13. évfolyam, 45-52. szám)
Magyar Építőművészet, 1996 (87. évfolyam, 1-4. szám)
http://beszelo.c3.hu/cikkek/megkerdeztuk-levay-jenot-a-valtoter-alapitvanyrol
https://dorogimedence.hu/index.php/2017/07/14/dorogi-barangolasok-dunai-szenrakodo
www.hidlap.hu (archiválva)
http://levayjeno.hu/repuelhid-tervt1997-.html

 

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.