Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Tíz állomás, 150 év építészete – a Balaton déli partjának vasúti épületei

1/20

Az egykori Déli Vaspályatársaság 1861-ben helyezte forgalomba a Buda-Nagykanizsa vonalat, amelynek típusépületei az osztrák Carl Schlimp tervei alapján épültek. Ritka, eredeti állapotban látható képviselőjük Balatonszentgyörgy vasútállomása.  

Az 1895-re elkészült, DV I. osztályú típusterv szerinti állomásépület 2016-ra teljes felújításon esett át. A Pálinkás Ferenc vezette tervezőcsapat a munkák előtt archív fotók és a meglévő szerkezetek kutatásával rekonstruálta az eredeti kialakítást, színeket, és berendezéseket.  

Nyolc évvel az átadása után az épület továbbra is kitűnő állapotban van. Hagyományos bisztrója mellett a váróterem sarkában közösségi könyvtár is működik.  

Siófok eredeti, közepes méretű épülete helyett 1904-ben a városközponthoz némileg közelebb épült új állomás. Az utcai homlokzat a második világháborúban elpusztult, díszes tornyait 1989-ben kapta vissza.  

A viszonylag jó állapotú belső tér is a 35 évvel ezelőtti teljes felújítás során nyerte el a mai formáját.

A Balaton idegenforgalmának növekedése az 1920-as évek végére újabb és fejlesztésekre sarkallta a vasutat. A bővített állomásépületek a kor állami beruházásaira jellemző historizáló stílusban épültek, köztük talán a legemblematikusabb, a balatonföldvári állomás felvételi épülete.

A korábban itt álló, ugyancsak roppant látványos felvételi épület helyén 1928-ban épült a mai látható épület, Neÿ Ákos tervei alapján, az akkor már Duna–Száva–Adria Vasút nevű társaság égisze alatt.  

A fonyódi Bélatelep a vasúttal egyidős üdülőhely. Az eredetileg itt álló 103-as számú őrház helyén szintén 1928-ban épült a pompás historizáló állomásépület, amelynek felső szintjein elhelyezett szolgálati lakás két szobája is a Balatonra néző teraszokat kapott.

Az épület legutóbb 2008-ban esett át felújításon. Bár szolgálat már nincs benne, az állapota ma is viszonylag jónak mondható. 1996 óta helyi védelem alatt áll.  

Zamárdi egyszerűbb kialakítású állomásépülete szintén a világháború előtt nyerte el a mai formáját. Különlegessége a tópart szemközti, északkeleti vidékére oly jellemző vörös homokkő homlokzat.  

A világháború után is rendületlenül folyt az állomások bővítése és átépítése, immár a korra jellemző későmodern építészettel. Zamárdi felső megállóhely épülete a társaihoz képest jóval elhanyagoltabb állapotú.

Az igényes, szintén az északi parti állomásokra hasonlító kő homlokzat mögött felújításra váró épület áll. A megálló utasforgalma viszonylag kicsi, a szolgálati lakás lakott.

Szántód állomás már némileg kevésbé fantáziadús, korabeli fővonali típusterv szerint nyerte el mai formáját 1971-re.

Fonyód állomás mai épülete 1986-ban készült el, Steffler Imre terve alapján. Itt már visszatért a magastető, a nyolcvanas évek jellegzetes sötétbarna betoncserepével fedve.

Az állomások történetének legújabb fejezete a 2022-ben meghirdetett, 13 állomásra kiterjedő felújítási program. Elsőként elkészült állomása a Balatonfenyvesen 1974-ben épült földszintes állomásépület teljes felújítása.

Az épület arculata a jövőben tervezett további állomás felújításokhoz irányt mutató, egységesnek szánt kialakítással épült.

Miközben az állomások története bő másfél évszázada íródik, a megközelítésükre szolgáló alauljáróké az 1970-es évek óta. Az eredetileg burkolatlan vasbeton falakkal készült létesítmények a 2020-as évekre egymás után kaptak díszes festést. Leglátványosabb képviselőjük a két éve elkészült fonyódi aluljáró.  

Siófokon egy visszafogottabb, víz alatti tematika készült, az előző, és következő helyszínekhez hasonlóan, szintén a TCH Tárnoki Művészeti Egyesület jóvoltából.  

Szántód állomáson a településről elnevezett, elképzelt tengeralattjáró belseje kelt életre. A festést az alkotók az első hazai (balatoni) búvárhajót megalkotó Udvary Ferenc és Meszlényi Pál emlékének szentelték.  

Balatonfenyves aluljárója a helyi látványosságokra fókuszál.  

?>
Az egykori Déli Vaspályatársaság 1861-ben helyezte forgalomba a Buda-Nagykanizsa vonalat, amelynek típusépületei az osztrák Carl Schlimp tervei alapján épültek. Ritka, eredeti állapotban látható képviselőjük Balatonszentgyörgy vasútállomása.

 
?>
Az 1895-re elkészült, DV I. osztályú típusterv szerinti állomásépület 2016-ra teljes felújításon esett át. A Pálinkás Ferenc vezette tervezőcsapat a munkák előtt archív fotók és a meglévő szerkezetek kutatásával rekonstruálta az eredeti kialakítást, színeket, és berendezéseket.

 
?>
Nyolc évvel az átadása után az épület továbbra is kitűnő állapotban van. Hagyományos bisztrója mellett a váróterem sarkában közösségi könyvtár is működik.

 
?>
Siófok eredeti, közepes méretű épülete helyett 1904-ben a városközponthoz némileg közelebb épült új állomás. Az utcai homlokzat a második világháborúban elpusztult, díszes tornyait 1989-ben kapta vissza.

 
?>
A viszonylag jó állapotú belső tér is a 35 évvel ezelőtti teljes felújítás során nyerte el a mai formáját.
?>
A Balaton idegenforgalmának növekedése az 1920-as évek végére újabb és fejlesztésekre sarkallta a vasutat. A bővített állomásépületek a kor állami beruházásaira jellemző historizáló stílusban épültek, köztük talán a legemblematikusabb, a balatonföldvári állomás felvételi épülete.
?>
A korábban itt álló, ugyancsak roppant látványos felvételi épület helyén 1928-ban épült a mai látható épület, Neÿ Ákos tervei alapján, az akkor már Duna–Száva–Adria Vasút nevű társaság égisze alatt.

 
?>
A fonyódi Bélatelep a vasúttal egyidős üdülőhely. Az eredetileg itt álló 103-as számú őrház helyén szintén 1928-ban épült a pompás historizáló állomásépület, amelynek felső szintjein elhelyezett szolgálati lakás két szobája is a Balatonra néző teraszokat kapott.
?>
Az épület legutóbb 2008-ban esett át felújításon. Bár szolgálat már nincs benne, az állapota ma is viszonylag jónak mondható. 1996 óta helyi védelem alatt áll.

 
?>
Zamárdi egyszerűbb kialakítású állomásépülete szintén a világháború előtt nyerte el a mai formáját. Különlegessége a tópart szemközti, északkeleti vidékére oly jellemző vörös homokkő homlokzat.

 
?>
A világháború után is rendületlenül folyt az állomások bővítése és átépítése, immár a korra jellemző későmodern építészettel. Zamárdi felső megállóhely épülete a társaihoz képest jóval elhanyagoltabb állapotú.
?>
Az igényes, szintén az északi parti állomásokra hasonlító kő homlokzat mögött felújításra váró épület áll. A megálló utasforgalma viszonylag kicsi, a szolgálati lakás lakott.
?>
Szántód állomás már némileg kevésbé fantáziadús, korabeli fővonali típusterv szerint nyerte el mai formáját 1971-re.
?>
Fonyód állomás mai épülete 1986-ban készült el, Steffler Imre terve alapján. Itt már visszatért a magastető, a nyolcvanas évek jellegzetes sötétbarna betoncserepével fedve.
?>
Az állomások történetének legújabb fejezete a 2022-ben meghirdetett, 13 állomásra kiterjedő felújítási program. Elsőként elkészült állomása a Balatonfenyvesen 1974-ben épült földszintes állomásépület teljes felújítása.
?>
Az épület arculata a jövőben tervezett további állomás felújításokhoz irányt mutató, egységesnek szánt kialakítással épült.
?>
Miközben az állomások története bő másfél évszázada íródik, a megközelítésükre szolgáló alauljáróké az 1970-es évek óta. Az eredetileg burkolatlan vasbeton falakkal készült létesítmények a 2020-as évekre egymás után kaptak díszes festést. Leglátványosabb képviselőjük a két éve elkészült fonyódi aluljáró.

 
?>
Siófokon egy visszafogottabb, víz alatti tematika készült, az előző, és következő helyszínekhez hasonlóan, szintén a TCH Tárnoki Művészeti Egyesület jóvoltából.

 
?>
Szántód állomáson a településről elnevezett, elképzelt tengeralattjáró belseje kelt életre. A festést az alkotók az első hazai (balatoni) búvárhajót megalkotó Udvary Ferenc és Meszlényi Pál emlékének szentelték.

 
?>
Balatonfenyves aluljárója a helyi látványosságokra fókuszál.

 
1/20

Az egykori Déli Vaspályatársaság 1861-ben helyezte forgalomba a Buda-Nagykanizsa vonalat, amelynek típusépületei az osztrák Carl Schlimp tervei alapján épültek. Ritka, eredeti állapotban látható képviselőjük Balatonszentgyörgy vasútállomása.  

Az 1895-re elkészült, DV I. osztályú típusterv szerinti állomásépület 2016-ra teljes felújításon esett át. A Pálinkás Ferenc vezette tervezőcsapat a munkák előtt archív fotók és a meglévő szerkezetek kutatásával rekonstruálta az eredeti kialakítást, színeket, és berendezéseket.  

Nyolc évvel az átadása után az épület továbbra is kitűnő állapotban van. Hagyományos bisztrója mellett a váróterem sarkában közösségi könyvtár is működik.  

Siófok eredeti, közepes méretű épülete helyett 1904-ben a városközponthoz némileg közelebb épült új állomás. Az utcai homlokzat a második világháborúban elpusztult, díszes tornyait 1989-ben kapta vissza.  

A viszonylag jó állapotú belső tér is a 35 évvel ezelőtti teljes felújítás során nyerte el a mai formáját.

A Balaton idegenforgalmának növekedése az 1920-as évek végére újabb és fejlesztésekre sarkallta a vasutat. A bővített állomásépületek a kor állami beruházásaira jellemző historizáló stílusban épültek, köztük talán a legemblematikusabb, a balatonföldvári állomás felvételi épülete.

A korábban itt álló, ugyancsak roppant látványos felvételi épület helyén 1928-ban épült a mai látható épület, Neÿ Ákos tervei alapján, az akkor már Duna–Száva–Adria Vasút nevű társaság égisze alatt.  

A fonyódi Bélatelep a vasúttal egyidős üdülőhely. Az eredetileg itt álló 103-as számú őrház helyén szintén 1928-ban épült a pompás historizáló állomásépület, amelynek felső szintjein elhelyezett szolgálati lakás két szobája is a Balatonra néző teraszokat kapott.

Az épület legutóbb 2008-ban esett át felújításon. Bár szolgálat már nincs benne, az állapota ma is viszonylag jónak mondható. 1996 óta helyi védelem alatt áll.  

Zamárdi egyszerűbb kialakítású állomásépülete szintén a világháború előtt nyerte el a mai formáját. Különlegessége a tópart szemközti, északkeleti vidékére oly jellemző vörös homokkő homlokzat.  

A világháború után is rendületlenül folyt az állomások bővítése és átépítése, immár a korra jellemző későmodern építészettel. Zamárdi felső megállóhely épülete a társaihoz képest jóval elhanyagoltabb állapotú.

Az igényes, szintén az északi parti állomásokra hasonlító kő homlokzat mögött felújításra váró épület áll. A megálló utasforgalma viszonylag kicsi, a szolgálati lakás lakott.

Szántód állomás már némileg kevésbé fantáziadús, korabeli fővonali típusterv szerint nyerte el mai formáját 1971-re.

Fonyód állomás mai épülete 1986-ban készült el, Steffler Imre terve alapján. Itt már visszatért a magastető, a nyolcvanas évek jellegzetes sötétbarna betoncserepével fedve.

Az állomások történetének legújabb fejezete a 2022-ben meghirdetett, 13 állomásra kiterjedő felújítási program. Elsőként elkészült állomása a Balatonfenyvesen 1974-ben épült földszintes állomásépület teljes felújítása.

Az épület arculata a jövőben tervezett további állomás felújításokhoz irányt mutató, egységesnek szánt kialakítással épült.

Miközben az állomások története bő másfél évszázada íródik, a megközelítésükre szolgáló alauljáróké az 1970-es évek óta. Az eredetileg burkolatlan vasbeton falakkal készült létesítmények a 2020-as évekre egymás után kaptak díszes festést. Leglátványosabb képviselőjük a két éve elkészült fonyódi aluljáró.  

Siófokon egy visszafogottabb, víz alatti tematika készült, az előző, és következő helyszínekhez hasonlóan, szintén a TCH Tárnoki Művészeti Egyesület jóvoltából.  

Szántód állomáson a településről elnevezett, elképzelt tengeralattjáró belseje kelt életre. A festést az alkotók az első hazai (balatoni) búvárhajót megalkotó Udvary Ferenc és Meszlényi Pál emlékének szentelték.  

Balatonfenyves aluljárója a helyi látványosságokra fókuszál.  

Nézőpontok/Vélemény

Tíz állomás, 150 év építészete – a Balaton déli partjának vasúti épületei

2024.04.21. 15:13
1/20

Az egykori Déli Vaspályatársaság 1861-ben helyezte forgalomba a Buda-Nagykanizsa vonalat, amelynek típusépületei az osztrák Carl Schlimp tervei alapján épültek. Ritka, eredeti állapotban látható képviselőjük Balatonszentgyörgy vasútállomása.  

Az 1895-re elkészült, DV I. osztályú típusterv szerinti állomásépület 2016-ra teljes felújításon esett át. A Pálinkás Ferenc vezette tervezőcsapat a munkák előtt archív fotók és a meglévő szerkezetek kutatásával rekonstruálta az eredeti kialakítást, színeket, és berendezéseket.  

Nyolc évvel az átadása után az épület továbbra is kitűnő állapotban van. Hagyományos bisztrója mellett a váróterem sarkában közösségi könyvtár is működik.  

Siófok eredeti, közepes méretű épülete helyett 1904-ben a városközponthoz némileg közelebb épült új állomás. Az utcai homlokzat a második világháborúban elpusztult, díszes tornyait 1989-ben kapta vissza.  

A viszonylag jó állapotú belső tér is a 35 évvel ezelőtti teljes felújítás során nyerte el a mai formáját.

A Balaton idegenforgalmának növekedése az 1920-as évek végére újabb és fejlesztésekre sarkallta a vasutat. A bővített állomásépületek a kor állami beruházásaira jellemző historizáló stílusban épültek, köztük talán a legemblematikusabb, a balatonföldvári állomás felvételi épülete.

A korábban itt álló, ugyancsak roppant látványos felvételi épület helyén 1928-ban épült a mai látható épület, Neÿ Ákos tervei alapján, az akkor már Duna–Száva–Adria Vasút nevű társaság égisze alatt.  

A fonyódi Bélatelep a vasúttal egyidős üdülőhely. Az eredetileg itt álló 103-as számú őrház helyén szintén 1928-ban épült a pompás historizáló állomásépület, amelynek felső szintjein elhelyezett szolgálati lakás két szobája is a Balatonra néző teraszokat kapott.

Az épület legutóbb 2008-ban esett át felújításon. Bár szolgálat már nincs benne, az állapota ma is viszonylag jónak mondható. 1996 óta helyi védelem alatt áll.  

Zamárdi egyszerűbb kialakítású állomásépülete szintén a világháború előtt nyerte el a mai formáját. Különlegessége a tópart szemközti, északkeleti vidékére oly jellemző vörös homokkő homlokzat.  

A világháború után is rendületlenül folyt az állomások bővítése és átépítése, immár a korra jellemző későmodern építészettel. Zamárdi felső megállóhely épülete a társaihoz képest jóval elhanyagoltabb állapotú.

Az igényes, szintén az északi parti állomásokra hasonlító kő homlokzat mögött felújításra váró épület áll. A megálló utasforgalma viszonylag kicsi, a szolgálati lakás lakott.

Szántód állomás már némileg kevésbé fantáziadús, korabeli fővonali típusterv szerint nyerte el mai formáját 1971-re.

Fonyód állomás mai épülete 1986-ban készült el, Steffler Imre terve alapján. Itt már visszatért a magastető, a nyolcvanas évek jellegzetes sötétbarna betoncserepével fedve.

Az állomások történetének legújabb fejezete a 2022-ben meghirdetett, 13 állomásra kiterjedő felújítási program. Elsőként elkészült állomása a Balatonfenyvesen 1974-ben épült földszintes állomásépület teljes felújítása.

Az épület arculata a jövőben tervezett további állomás felújításokhoz irányt mutató, egységesnek szánt kialakítással épült.

Miközben az állomások története bő másfél évszázada íródik, a megközelítésükre szolgáló alauljáróké az 1970-es évek óta. Az eredetileg burkolatlan vasbeton falakkal készült létesítmények a 2020-as évekre egymás után kaptak díszes festést. Leglátványosabb képviselőjük a két éve elkészült fonyódi aluljáró.  

Siófokon egy visszafogottabb, víz alatti tematika készült, az előző, és következő helyszínekhez hasonlóan, szintén a TCH Tárnoki Művészeti Egyesület jóvoltából.  

Szántód állomáson a településről elnevezett, elképzelt tengeralattjáró belseje kelt életre. A festést az alkotók az első hazai (balatoni) búvárhajót megalkotó Udvary Ferenc és Meszlényi Pál emlékének szentelték.  

Balatonfenyves aluljárója a helyi látványosságokra fókuszál.  

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Balaton térség

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.