Programok

Teamajor 20 - finisszázs

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Teamajor 20 - finisszázs
Programok

Teamajor 20 - finisszázs

2017.04.03. 09:43

Eseményinfó

Szerzők:
Cságoly Ferenc

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Major György

Esemény kezdete:
2017.04.06. 15:30
Esemény vége:
2017.04.06. 17:00

"Major György építész-tanár kiállítása húsz év eredményeit foglalja össze, építészeti és oktatói munkát egyaránt. A bemutatott anyaggal kapcsolatban három dolog jutott eszembe, a közösség, a szakralitás és a kicsi dolgok szépsége." Ezekkel a szavakkal nyitotta meg Cságoly Ferenc a Teamajor 20 kiállítást, melynek finisszázsa április 6-án lesz. 

Nem az első eset, de nagyon ritka esemény, hogy egy tanár, egy mester a hallgatóival, ifjú munkatársaival rendez közös kiállítást. Ritka, mert ez a lényegében több síkon is szerveződő közösségi bemutatkozás éppen ellentétes az egyre inkább individualizálódó világ mozgásirányával, az egyéni szerepléssel, Csányi Vilmos kifejezését használva, az "egyszemélyes-közösségek" fellépésével. Ahogyan általában a művészet területén, az építészet világában is a média és a piac által formált szuperegyéniségek, a sztárok uralják a bemutatkozási lehetőségeket, ahol saját produktumaik mellett, a háttérben és rejtetten, a társtalan magány behatároltságát is megmutatják. Mert a sztárság, az "egyszemélyes közösségek" világa óhatatlanul és szükségszerűen korlátos, függetlenül attól, hogy ezt a szűkösséget a személyesség erejeként próbálja tálalni és eladni. Egyre inkább töredezett korunkban ezért értékessé válik mindenféle közösségi forma, és főleg azok, amelyek közös alkotásokban is képesek megnyilvánulni. Az alkotás, ezen belül a művészeti jellegű alkotás, alapvetően személyes indíttatású, így e folyamat megosztása egyrészt az önzés feladását, másrészt a másikkal, vagy a többiekkel való azonosulás képességét feltételezi. Ez a fajta közösségi alkotás jellemzi a tanulmányi időszakot – esetünkben az egyetemi stúdiumokat – majd ezután és jobb esetben a műhelymunkát, ahol így vagy úgy, hierarchikus, vagy egymás mellé szervezett módon, de közösségben, közösségként készülnek a művek.

Itt, a kiállításon mindkét típusú közös alkotásról képet nyerhetünk, felvillannak a diplomatervek, a hallgatók első többé-kevésbé önálló szárnypróbálgatásai, amelyekben a tanár korrekciói és iránymutatásai még éppen az alapok, a személyes eszközrendszer, az önálló kifejezésmód létrejöttét segítik, és bemutatkoznak azok a tervek, megvalósult épületek is, ahol az immáron munkatárssá váló egykori hallgatók a mesterükkel közösen formálják, alakítják az egyes alkotásokat.

Szavakban ünneplem ezt a közösségi formát, örülök a tanár és mester, Major György önzetlen nyíltszívűségének, hogy a munkáiban nemcsak a saját alkotói szerepét, de a sok-sok kollégája által hozzátett értékeket is meglátja és fontosnak tartja. És örülök az ifjú építészek csatlakozásának is, mert ezek hitelesítik igazán a mester körül folyamatosan meglévő, de összetételében változó közösségek fontosságát és erejét.

A tablókat szemlélgetve feltűnő lehet a szakrális jellegű munkák aránya, templom, kápolnák, szerzetesi, vallási közösségek épületei. Ezek mellett én még ide sorolnám a két könyvtárat is, amelyeket – lehet kicsit paradox – a profán világ kvázi szakrális épülettípusának tartok. A mai közvélekedés, a szinte kizárólagos analitikus és materiális alapú gondolkodás addig boldogul a szakralitás fogalmával, ameddig bizonyos típusok besorolásáról van szó, de ott sem teljesen és maradéktalanul, hiszen a határhelyzetek folyamatos bonyodalmakat okoznak számára. De végképp nem tud mit kezdeni a szakralitás formákon túlmutató tartalmi meghatározásával, azaz azzal, hogy voltaképpen mi is a szakrális jelleg, mi a szakralitás korokon és kultúrákon átívelő közös lényege. S mivel nem képes megbirkózni vele, elveti, mintha ez a fogalmi tartalom valójában nem is létezne, vagy ha igen, akkor csak a ködös képzetek tudománytalan terében. Ez a tagadó jellegű kirekesztés azonban éppen az analízis korlátosságát jelenti, s nem a szakralitás voltát és annak megközelíthetőségét. Mert a szakralitás, a szakrális jelleg nem a racionális énnek tárul fel, hanem éppen az emocionális, érző lénynek, aki tízezer év óta megérzi a szent helyek kisugárzását és megünnepli azt, aki maga is szent helyeket emel, és aki képes megszentelni életének helyeit és eseményeit.
E felől közelítve a szakralitás jelentése kitárul és már nemcsak a templomok hűvös csendjét jelenti, hanem beszivárog a mindennapok történéseibe, cselekedetekbe, helyekbe és tárgyakba is. Nyilván személyes és szubjektív, de ezt a fajta rejtőzködő szakralitást érzem a bemutatott és nem egyházi jellegű munkák részleteiben, a belsőépítészeti munkák megoldásaiban, a kicsi dolgok megünneplésében is.

S ha már kicsi dolgok. A tablókon megjelenő munkák többsége kicsi, kisebb házak, kevésbé látványos megoldások, szerény formák. A mi korunk mindenre kiterjedő dinamizmusában, az adatok felfoghatatlan áradásában, a felgyorsult tempó szükségszerű felületességében valahogy nehezebb észrevenni ezeket a körülöttünk lévő kicsi dolgokat, a halk hangokat, a szerény megnyilvánulásokat, mert a világ nem nekik kedvez. Az egyre inkább vizualizálódó információ képrengetegében csak a legerősebb jelentések, a legharsányabb kifejezések, a legnagyobb méretek maradhatnak meg, de azok is csak ideig-óráig, majd belevesznek a nagy kavargásba, hogy helyettük még újabb, még hangosabb, még hatalmasabb formák köthessék le a figyelmet. Nehéz ettől a folyamatos tűzijátéktól elfordulni, akarat és lelkierő kell hozzá.

A kicsi dolgokhoz, mint a kicsi gyermekekhez, a kis virágokhoz le kell hajolni, hogy közelebb kerülhessünk hozzájuk. Ez a lehajlás nem csak valamiféle közeledési vágy gesztusa, vagy a szeretet kifejezése, hanem egyben a megértés feltétele is. Ugyanez érvényes a kicsi munkák esetében is, le kell hozzájuk hajolni, ami egyrészt alázatot feltételez, a szó nemes értelmében vett tiszta alázatot, másrészt a megértés készségét. És ez nem csak a munkák alkotóira igaz, hanem ránk, a szemlélőkre is. Jobban el kell mélyedni bennük, több figyelmet kell fordítani rájuk, hogy lényegi szerénységük lassan feloldódhasson, és láthatóvá váljanak csendes értékeik.

Ezt a fajta elmélyült szemlélődést ajánlom a kiállítás minden látogatójának.

Cságoly Ferenc

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.