Helyek/Infrastruktúra

Társadalmi egyeztetés indul az Új Duna-híd úthálózatának első szakaszáról

1/6

Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu

?>
Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
?>
Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
?>
Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
?>
Új Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd – tervező: FŐMTERV. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
?>
Új Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd – tervező: FŐMTERV. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
?>
Új Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd – tervező: FŐMTERV. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
1/6

Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu

Társadalmi egyeztetés indul az Új Duna-híd úthálózatának első szakaszáról
Helyek/Infrastruktúra

Társadalmi egyeztetés indul az Új Duna-híd úthálózatának első szakaszáról

2020.09.14. 15:43

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Fürjes Balázs, Vitézy Dávid

Cég, szervezet:
Budapest Fejlesztési Központ

Vélemények:
1

Dosszié:

Társadalmi párbeszédet indítva véleményeket, javaslatokat vár az Új Duna-híd úthálózatának első szakaszával kapcsolatban a tervezést irányító Budapest Fejlesztési Központ. Az új déli körútnak a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos út csomópontig tartó első üteméről szóló terveket és kérdőívet az Új Duna-híd projektet bemutató, most induló honlapról lehet elérni.

A híd és úthálózata egy fasorokkal és zöldterületekkel szegélyezett városias körút jellegét ölti majd, széles gyalogosjárdákkal, kerékpárúttal. A Budapest Fejlesztési Központ egyebek között szeretné megismerni a budapestiek és a környező településen élők véleményét a Dél-Pestet, Csepelt és Dél-Budát összekötő új úthálózatról. A www.ujdunahid.hu oldalról elérhető kérdőívet szeptember 29-éig lehet kitölteni.

Az Új Duna-híd tervezése 2018-ban indult el, a munkát az egy évvel korábban kiírt nemzetközi tervpályázat győztese, a holland UNStudio és a brit Buro Happold Engineering alkotta tervezői konzorcium végzi. Az ehhez kapcsolódó, Ráckevei-Soroksári-Duna ág feletti hídon a FŐMTERV mérnökei dolgoznak. 2020 februárjában Kormány és a Fővárosi Önkormányzat közös fejlesztési testülete, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa támogatta az Új Duna-híd megépítését.

Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
2/6
Új Duna-híd – tervező: UNStudio, BuroHappold. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu

„Széles körű egyetértés, konszenzus van abban: Budapest közlekedésében új egyensúlyra van szükség, a közösségi közlekedés, az autós közlekedés és a kerékpáros közlekedés között. A Kormány által tervezett új déli Duna-híd ennek az egyik mintaprojektje: irányonként két új forgalmi sávon kapcsolja majd össze az autóforgalom számára a déli kerületeket és városfejlesztési övezeteket, egyúttal lehetővé teszi a belváros forgalomcsillapítását. Magán a hídon pedig új villamosvonal épül a közösségi közlekedést választók számára, csatlakozással a fejlesztés alatt álló csepeli és ráckevei hév-vonalakhoz, illetve Budapest legtágasabb, irányonként két és fél méter széles kerékpárútjai épülnek meg az új körúton, összekapcsolva a déli kerületeket"– mondta Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár. Hozzátette: elengedhetetlenül fontosnak tartja, hogy a nagyobb budapesti fejlesztésekkel, beruházásokkal kapcsolatban valódi részvételen alapuló párbeszéd alakuljon ki, és hogy azok is elmondhassák a véleményüket, akik az új híd használói lesznek majd. 

Az új híd jobb kapcsolatot teremt Budapest déli városrészei, elsősorban Újbuda, Csepel és Ferencváros között, de jelentősen hozzájárulhat a belváros, elsősorban a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapításához is. Az Új Duna-híd és kapcsolódó úthálózat megépítése hozzájárul a Hungária körgyűrűn belüli forgalomcsillapításhoz és a belvárosi Duna-hidak forgalmi terhelésének csökkentéséhez. A Lánchídon, Erzsébet hídon és Szabadság hídon 30%-os, a Petőfi hídon 10%-os forgalomcsökkenés elérését segíti elő, további kiegészítő forgalomcsillapító intézkedésekkel együtt naponta több, mint 50 ezer gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak terhelése. Az új Duna-híd tervét az októberi önkormányzati választások utáni kezdeti vitákat követően végül a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa is támogatta 2020 februári ülésén.

A fejlesztéssel a Rákóczi híd délről érkező forgalma is csökken, így a Rákóczi híd a jövőben a Petőfi híd és az Erzsébet híd forgalmának átvételében is nagyobb szerepet tölthet be. Az Új Duna-híd és a Ráckevei (Soroksári)-Dunát átszelő kisebb párja együttesen olyan területek jobb elérését teszik lehetővé, amelyek már ma is a városfejlesztési elképzelések középpontjában állnak. A Duna-híd és kapcsolódó úthálózatuk megépítésével Budapest új városrészei jöhetnek létre ezeken a ma még jellemzően elhagyott, üresen álló, zömében rozsdaövezeti telkeken.

„Az új körút a 21. század szemléletével épül. A tervezés kezdetétől fogva szem előtt tartjuk, hogy az Új Duna-híd és a kapcsolódó körút igazi városias főútként működjön: szintbeli csomópontjai legyenek, gyalogos aluljárók vagy felüljárók helyett zebrákon lehessen átkelni rajta, és ne csupán közlekedési folyosó, hanem a környező városrészek fejlődését, a kiterjedt rozsdaövezetek átalakulását szolgáló tengely legyen. A 2x2 sávos útpályát teljes hosszában irányhelyes kerékpáros létesítmények kísérik, a forgalomtól védett járdákat fasorok szegélyezik majd és Újbudán még egy kisebb útmenti parkot is tervezünk. Nagyon örülök, hogy most ezeket az elképzeléseket megismertethetjük a budapestiekkel és az agglomerációban élőkkel. Kíváncsiak vagyunk mindenki véleményére annak érdekében, hogy ezek az adatok és információk is segítsenek a budapesti közlekedésfejlesztés következő évtizedeiben" – mondta el az új honlap indulása kapcsán Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. 

Új Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd – tervező: FŐMTERV. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu
4/6
Új Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd – tervező: FŐMTERV. Kép: Budapest Fejlesztési Központ, ujdunahid.hu

Az új városi körút úthálózatának első szakaszát – amely a Fehérvári úttól a Gubacsi úti – Illatos úti csomópontig tart – a Budapest Fejlesztési Központ szakmai irányításával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. készíti elő. A most indult, a hidat és kapcsolódó úthálózatát bemutató honlapon megtekinthetők a még nem végleges, tájékoztató jelleggel közzétett fejlesztési elképzelések, az úthálózat jellegzetes elemei, megoldásai. A www.ujdunahid.hu oldalról elérhető kérdőív négy nagyobb tematikus egységből áll:
•    a beruházáshoz kapcsolódó általános szempontok,
•    a budai oldali fejlesztések,
•    a Csepel-szigetet érintő fejlesztések,
•    és az első szakasz pesti oldali fejlesztéseinek véleményezéséből.

A mostani felmérés az első szakaszról, azaz a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos úti csomópontig tartó nyomvonal előzetes terveiről szól. A fejlesztés második üteméről, a pesti oldali folytatás nyomvonaláról a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020 februárjában megszületett határozatának értelmében az ősz folyamán indít átfogó társadalmi párbeszédet a Budapest Fejlesztési Központ.

 

Forrás: sajtóközlemény

Vélemények (1)
Reki
2020.09.14.
17:43

Nézegetem a Google térképen az új híd lehetséges kapcsolódásait. A Galvani út-Illatos út nyomvonalán Csepelen keresztül. Utána délen már csak egy Albertfalva/Budafok magasságában lehetséges egy új híd. De előtte északon Aquincum-Árpád út nyomvonalán fontosabb lenne egy hidat építeni. Ezután már több hidat nem bírna el Budapest.

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk