Design/Formatervezés

Talpalatnyi Távol-Kelet: A Zelnik István Aranymúzeum kertje

1/12

A Zelnik Múzeum kertje

A Zelnik Múzeum kertje

A Zelnik Múzeum kertje

Sziget és bambuszok, fotó: Jávori Kriszti

Szobor a Zelnik Múzeum kertjében

Esti kert részletekkel, fotó: Komlós Sarolta

Díszmedence párában, fotó: Jávori Kriszti

A Zelnik Múzeum kertje

A Zelnik Múzeum kertje

Szobrok

Szobrok este

?>
A Zelnik Múzeum kertje
?>
A Zelnik Múzeum kertje
?>
A Zelnik Múzeum kertje
?>
Sziget és bambuszok, fotó: Jávori Kriszti
?>
Szobor a Zelnik Múzeum kertjében
?>
Esti kert részletekkel, fotó: Komlós Sarolta
?>
Díszmedence párában, fotó: Jávori Kriszti
?>
A  Zelnik Múzeum  kertje
?>
A  Zelnik Múzeum  kertje
?>
Szobrok
?>
Szobrok  este
?>
1/12

A Zelnik Múzeum kertje

A Zelnik Múzeum kertje

A Zelnik Múzeum kertje

Sziget és bambuszok, fotó: Jávori Kriszti

Szobor a Zelnik Múzeum kertjében

Esti kert részletekkel, fotó: Komlós Sarolta

Díszmedence párában, fotó: Jávori Kriszti

A Zelnik Múzeum kertje

A Zelnik Múzeum kertje

Szobrok

Szobrok este

Talpalatnyi Távol-Kelet: A Zelnik István Aranymúzeum kertje
Design/Formatervezés

Talpalatnyi Távol-Kelet: A Zelnik István Aranymúzeum kertje

2011.11.24. 14:37

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Szakács Barnabás, Hlatky Katalin

Vízesés, párafelhő, bambusz, rododendronok és kenderpálma. Az Andrássy út nagypolgári miliőjéből pár lépéssel egy autentikus ázsiai világba juthatunk, ha betérünk a Zelnik István Aranymúzeum kertjébe. Az épület belső kialakítását már korábban ismertettük, most a Hlatky Katalin és Szakács Barnabás tervei alapján elkészült kertet mutatjuk be, ahol az ötletes megoldások a kis tér ellenére is képesek megteremteni a távol-keleti atmoszférát.

A Zelnik István Aranymúzeum kertje

A Zelnik István Aranymúzeum és magángyűjtemény Budapesten történő elhelyezését a gyűjtő a 2000-es évek közepén határozta el. Ekkor a KOGART mellett nagyszabású, a térszín alatt összekötött múzeumfalu építéséről álmodoztak a beruházók, melynek része lett volna az Aranymúzeum. Ez az elképzelés az időközben kitört  gazdasági válság miatt egyenlőre nem valószínű, hogy megvalósul, de szerencsére az Aranymúzeum elkészült, amelyben különleges - a világ legnagyobb ázsiai műgyűjteményeiben is ritkán előforduló - tárgyakat láthat a múzeumlátogató.

 

A Zelnik Múzeum kertje
1/12
A Zelnik Múzeum kertje

A Zelnik Múzeum kertje
2/12
A Zelnik Múzeum kertje

A Zelnik Múzeum kertje
3/12
A Zelnik Múzeum kertje

Sziget és bambuszok, fotó: Jávori Kriszti
4/12
Sziget és bambuszok, fotó: Jávori Kriszti

 

 

A feladat az épülethez és a gyűjteményhez hangulatot teremtő délkelet-ázsiai kert megtervezése volt úgy, hogy pontosan nem tudtuk, mi kerül a kertbe, könyvből és a Néprajzi Múzeum Aranymaszkok kiállításról ismertük csak a kiállítani szándékozott tárgyakat, melyekből a kertbe is akart a gyűjtő elhelyezni. 2008-ban kezdtük el a tervezést – ekkorra a múzeum építészeti és belsőépítészeti  kialakítása tisztázódott. A múzeum alagsori szintjén helyet kapott egy teázó, melynek kerttel való kapcsolatát meg kellett teremteni. A szintkülönbségek adottak voltak, a megrendelő kívánsága volt a nagy vízfelület, mely különleges mikroklímát is ad a növényzetnek. A viszonylag kis alapterületű kertet a teraszok szintsüllyesztése kicsit tágasabbá teszi, a medence felett átívelő hídon a kert hátsó részeiben is lehet sétálni, a kőpadon szemlélődni.

 

Szobor a Zelnik Múzeum kertjében
5/12
Szobor a Zelnik Múzeum kertjében

Esti kert részletekkel, fotó: Komlós Sarolta
6/12
Esti kert részletekkel, fotó: Komlós Sarolta

Díszmedence párában, fotó: Jávori Kriszti
7/12
Díszmedence párában, fotó: Jávori Kriszti

 

 

A belsőépítész tervezőkkel egyetértésben két javaslatot tettünk, az egyik, hogy a villa kertjét övező, silány minőségű épületeket el kell takarni, a másik, hogy a nagy, geometrikus vízfelületet egy íves, organikus formájú szigettel oldjuk. Az anyagválasztásnál, burkolatok megtervezésénél a fekete-aranypettyes gránit alkalmazása a múzeum témája miatt is fontos volt mindannyiunk számára – ezt a megbízó Ázsiából hozatta. Ezzel képez ellentétet a sétányokon és teraszokon alkalmazott világos homokkő, melyet falburkolatként is használtunk. A medence burkolata fekete gránit, melyből a sziget kiemelkedik íves, finom formájával. A felső medencéből a teázóhoz vezető terasz szintjére vízesésként érkezik a víz –ezt filmszerűen vagy esőszerűen lehet állítani, hogy a csobogó víz hangulata is Ázsiát idézze. A víz fűthető, így télen sem szükséges a medence takarása – ekkor a vízesés nem működik a hőveszteség mérséklése miatt. A vízgépészet része a párásító berendezés, mely részben a fehér sziget alól, részben a növények közül kelt az ázsiai köd-erdőkre emlékeztető hatást.

Zelnik úr kívánsága volt, hogy sok virágzó és örökzöld növényt alkalmazzunk, ami a délkelet-ázsiai kertkultúra jellemzője. Az eredeti koncepcióban a teázóból a teraszra kilépve – jobbról balra – a mérsékelt égövi virágzási ritmusnak megfelelően tavaszból őszbe, télbe forduló kiültetést javasoltunk sok örökzölddel, ami a kert egész éven át tartó szépségét és egyfajta állandóságát biztosítja. A kertben látható eredeti műkincseket, szobrokat, reliefeket maga Zelnik úr helyezte el a növények között és a vízben úszó szigetre. Mivel az ünnepélyes megnyitó szeptemberben volt, az évszakokhoz kötött virágzási ritmust némileg felül kellett bírálni, hogy ebben az időpontban legyen a kert a legszebb. Várhatóan tavasszal a törpemandulák és rododendronok szépek lesznek, de a kiegészítésül bekerült hortenziák, hebék stb. majd nyáron mutatják legszebb arcukat a tavaszi oldalon.

 

A  Zelnik Múzeum  kertje
8/12
A Zelnik Múzeum kertje

A  Zelnik Múzeum  kertje
9/12
A Zelnik Múzeum kertje

Szobrok
10/12
Szobrok

Szobrok  este
11/12
Szobrok este

 

 

A főbejárat térdelő elefánt szobraitól a kenderpálma mellett vezető, kőburkolatú járdát sűrű bambuszsáv kíséri, további elefántszobrokkal díszítve. Bambusz került a kertet határoló növényfuttató rácsok mögé, a rácsra különféle borostyánfajták és lombhullató kúszónövények (Akebia, Hydrangea petiolaris, Wisteria fajták) kapaszkodnak. A kapu mellett három pálma áll, a fekete-arany talapzatra állított Buddha este is ráirányítja a tekintetet az épületre. A bambusz mellett a  kínai kenderpálmák utalnak Ázsiára, melyek a tapasztalatok szerint jól bírják a mi klímánkat is. A Cykasz pálmák télen fedett helyre kerülnek. A belső terekben is gazdag növénydíszítés egészíti ki a kertben látottakat.


a kert vezető tervezői: Hlatky Katalin, Szakács Barnabás (Lépték Terv Tájépítész Iroda.)
munkatárs: Jávori Krisztina
tervező: Orbán Csaba, Tölgyesi-Morvai Krisztina (Artonic Design Kft.)
belsőépítészet: Varga N. Dániel, Pálffy György, Hagiwara Kenichiro, Lovák István (Pálffyarchitects)
munkatársak: Horváth Tamás, Gulyás Bence, Farkas Anita, Kabdebó Zoltán, Görbicz Máté, Virág Péter (Pálffyarchitects)
világítás: Farkas János (ERCO Kft)
kert kivitelező: Deep Forest Kft
vízgépészet: Technoconsult Kft

 

Kapcsolódó oldal: 

Ázsia pompája az Andrássy úton – Zelnik István Délkelet-Ázsiai Aranymúzeum

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.