Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Sztárépítészek nyerték a Közlekedési Múzeum pályázatát

1/30

A nyertes pályázó tervei. Forrás: MMKM

Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM

Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM

Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM

Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM

?>
A nyertes pályázó tervei. Forrás: MMKM
?>
Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM
?>
Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM
?>
Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM
?>
Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/30

A nyertes pályázó tervei. Forrás: MMKM

Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM

Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM

Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM

Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM

Sztárépítészek nyerték a Közlekedési Múzeum pályázatát
Közélet, hírek

Sztárépítészek nyerték a Közlekedési Múzeum pályázatát

2019.02.28. 14:03

Cikkinfó

Szerzők:
Móré Levente

Földrajzi hely:
Budapest

Vélemények:
3

FRISSÍTETT! A Diller Scofidio + Renfro tervezheti a Közlekedési Múzeum új épületegyüttesét. A New York-i iroda portfóliójában számos középületet találunk, de a High Line nevű, egy már használaton kívüli metróvonal parkosítása tette őket világhűvé. Tekintsék át velünk a többi díjazott pályaművet is!

Különleges pályázat volt a Közlekedési Múzeumé, hiszen sokkal több kérdésre kellett választ adnia az építészeknek, mint ami megszokott" – vezetett be minket Kristin Feireiss a zsűri munkájának összefoglalójába, aki 2013 és ’17 között a Pricker díj bírálóbizottságának is tagja volt. "Nagyon magas építészeti minőséget felvonultató tervek születtek, amelyek mind arra fókuszáltak, hogyan lehet átfordítani örökségünket egy mai építészeti nyelvre."

 

 

Fontos szempont volt a bírálók számára, hogy olyan környezet jöjjön itt létre, ami minden generációnak izgalmas és élvezhető. Egy ilyen nagy múzeum, és annak környezete az egész kerületre hatással van, a tervezési feladat során a pályázóknak egyszerre kellett tehát szűken és tágan értelmezett urbanisztikai szempontokat, a kortárs múzeumok működését és a figyelemfelkeltő esztétikai minőséget is figyelembe venniük. "A győztes projekt legfontosabb eleme a nyitottság, valamint az érzékeny dialógus régi és új, kint és bent között" - tudhattunk meg.

 

 

Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója a Közlekedési Múzeum történetének ismertetése során felhívta a figyelmet arra, hogy a világon az elsők között jött létre hazánkban (még a millenniumi kiállítás részeként) a közlekedés történetével foglalkozó intézmény. Időszerű volt új otthont keresni a múzeumnak, hiszen jó ideje már nem fért el a korábbi, a Városligetben található épületben. 2017-ben megszületett tehát a döntés, a kőbányai Északi Járműjavító pedig ideális helyszínnek bizonyult az intézmény számára. 2018 első felében mestertervezés zajlott, amelynek alapján megállapították az új múzeum felé támasztott elvárásokat; ezt követően 2018. nyár végén írták ki a kétfordulós tervpályázatot.

 

 

A pályázatra számos irodát meghívtak, de megadák a lehetőséget arra is, hogy bárki pályázhasson. A második fordulóba összesen 15 iroda jutott tovább, nekik volt arra lehetőségük, hogy benyújthassanak pályaműveket. Ettől a ponttól kezdve a tervpályázat titkos volt, a zsűri természetesen nem tudhatta, kinek a tervét bírálja. A tervezési terület a Dízelcsarnokból, annak fejépületéből, egy hidegháborús bunkerből és a Hungária körúttal párhuzamosan elhelyezkedő művelődési házból állt.

Az 1870-es évektől kezdve zajlott itt vasúti járműgyártás és karbantartás, amit a sok évtizednyi működés után 2009-ben zártak be végül – azóta üresen áll. Nagyon szerencsés, hogy állami tulajdonban maradt az épíületegyüttes, így nyílt mód arra, hogy ez a jelentős fejlesztés itt valósulhasson meg. „Még több évre vagyunk attól, hogy a múzeum megnyithassa kapuit" – figyelmeztetett Vitézy.

 

 


A díjazott pályaművek:

1. díj: Diller Scofidio + Renfro és M-Teampannon

"A közlekedés a városok, az emberek jövőjéért létezik, ez a múzeum pedig méltán demonstrálja mindezt" – mondta el köszöntőjében Charles Renfro a díj átvételekor. „A közlekedés az emberek és a technológia együttműködésére alapul, a mi célunk pedig nem volt más, mint e kapcsolatrendszer megmutatása" – foglalta össze tervük lényegét.

 

 

A világhírű New York-i iroda terve közvetlen kapcsolatot teremt a nyilvános közparkként is működő külső tér és az épületek között. Az ipari épületek jellegzeteségeit megtartó, a meglévő épületekre tisztelettel tekintő terv az átmeneti terekre összpontosít. Az egymásba mozgatott szintek, üvegfalú folyosók a jellegzetes közlekedési infrastruktúrát idézik. Az egyszerű kubusokból építkező, új épületek jól érthető és könynen átlátható kapcsolatot teremtenek az együttes különböző korú házai között, a Dízelcsarnok szigorú rendjét praktikusan használták ki a nagymáéretű műtárgyak elhelyezésére. 

 

 

A nyertes pályázó tervei. Forrás: MMKM
1/30
A nyertes pályázó tervei. Forrás: MMKM

 

 

2. díj: Reichen et Robert and Associetes, Plant Atelier Péter Kis, Ralph Appelbaum Associates

 

10/30


11/30


16/30


15/30


14/30


13/30


12/30

 

3. díj: Építész Stúdió Kft. és Design Studio H2E

 

22/30


23/30


24/30


25/30


26/30


27/30


28/30


29/30

 

Megvétel: GMP International GmbH

 

20/30


19/30


18/30


17/30

 

Megvétel: Foster & Partners, CÉH Zrt.

 

6/30


8/30


9/30


7/30

 

Vélemények (3)
alfoldi2011
2019.03.03.
22:31

Hány fok meleg lesz ebben az üvegházban nyáron, ha odakint mondjuk 35-40 fok vanheteken át?

Igazodik ez a múzeumterv a klímaváltozáshoz?

Válasz
g:b:r
2019.03.01.
00:33

Szerintem az Építész Stúdió terve lett a legjobb. Gratulálok a csapatnak és sajnálom, hogy nem sikerült nyerni. 

Válasz
lszb
2019.02.28.
18:59

Déja vu

Válasz
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Támogasd az Építészfórumot!

Egyszeri/havi támogatás:
Támogatás összege:
Ft
Kérjük, minimum 1000 forinttal
támogasd az Építészfórumot.
TÁMOGATÁS BANKI ÁTUTALÁSSAL

Számlatulajdonos neve:
Építészfórum Kft.

Bankszámlaszám:
12010659-02002615-00100005

IBAN:
HU07 12010659 02002615 00100005

SWIFT:
UBRTHUHB

Euró utalás

Számlatulajdonos neve:
Építészfórum Kft.

IBAN:
BE60 9670 0946 7970

Swift kód:
TRWIBEB1XXX

Partnerek/Támogatók

Támogatóink