Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Szombathelyi színházpályázat

1/6

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Hirdetés
?>
Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió
?>
Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió
?>
Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió
?>
Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió
?>
Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió
?>
1/6

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat
Egyéb cikkek

Szombathelyi színházpályázat

2009.11.26. 15:36

Megvételben részesült 17. számú pályamű szerzője: Kertész Építész Stúdió Kft. tervezők: Kertész András Tibor DLA, Marián Balázs

Megvételben részesült 17. számú pályamű
szerzője: Kertész Építész Stúdió Kft.
tervezők: Kertész András Tibor DLA, Marián Balázs            
szakági tervezők: Bukovics János, Rhorer Ádám, Vargha Mihály,
munkatársak: Bittó Annamária, Bőgér Eszter, Déri Dániel, Frikker Zsolt, Gyulovics István, Nagy Balázs

 

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió
1/6
Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió
2/6
Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió


Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió
3/6
Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió
4/6
Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió
5/6
Szombathelyi színházpályázat - Kertész Építész Stúdió

 
 

Részletes bírálat
Városépítészeti koncepciója visszafogottan egyszerű, logikus. A rendezvényépülethez igazodó tömegformálása egyúttal a Március 15. tér geometriájának megerősítését, valamint a meghatározó Király utca – Markusovszky utca tengelyhez való illesztést szolgálja. Az irányok, síkok, térfalak „finom összehangolása" feszes rendet teremt, amit erősít a tervezett fasor. Ezek az elemek utcányi sávot hasítanak ki a Március 15. tér teréből, szinte kettéosztva azt. A rendezvénytér ez által „szűkül", utcává karcsúsodó terében a színház előtti öblösödés teresedésnek hat, valamint a rendezvényépület és a színház közti tér is felértékelődik. Utóbbit erősíti a tengelyébe helyezett emlékmű is. A térrendszer így rétegessé, összetetté válik, miközben alapállása rendkívül fegyelmezett, egyszerű A tér a térben szándék tervezett léptékváltásaival árnyalt, arányos végeredményt adhat.

Az épület kialakítása, alaprajzi – funkcionális rendje következetesen igazodik a városépítészeti koncepcióhoz. A színházi funkciót hangsúlyozza, gyakorlatilag ez tölti ki a földszintet – ezzel egyúttal gyengíti (inkább mellőzi) a kiíró által hangsúlyozottan fontosnak ítélt fórum koncepciót. A nagyvonalú előcsarnok árkád-szerű térképzésével a külső tér részeként értelmezhető, ahonnan könnyed galériák vezetnek a belső terekbe. Az épület teljes szélességében feszülő galéria lemezek a feszes térképzés meghatározó elemei. A lemezek irányváltása a „finom összehangolás" egyik eszköze.

A földszintre telepített étterem a rendezvényközpont és színház közötti teret élteti, reménykedve a Pelikán park irányába történő majdani kitörés lehetőségében. Az étterem a színházi előcsarnokkal kapcsolatot tart ugyan, de annak térrendszeréről teljes mértékig leválik.

A belső közlekedési rend alapvetően a színházat szolgálja, annak reprezentatív igényeire hangolt. A pályázó következetes kitartása szerkesztési elvei mellett helyenként aránytalanságokat eredményez, így:

  • ellentmondásos a -2 szintig letekeredő elegáns lépcsőmű látványa a garázsszinten,
  • szűkös lett az első emeleti színházi büfé,
  • a stúdió színház feltárása teljes mértékig közös a színházéval, ami nem engedi az egyidejű használatot,
  • a stúdió színházi előadások alakalmával az előtér, az előcsarnok aránytalanul nagynak hat, a feltárás útvonala a távolságot, a méreteket tekintve túlzó,
  • a látványterven lebegő galériák a függesztőművek megjelenítésével már kevésbé lesznek hatásos elemek, a tartószerkezeti képletet viszont erősen bonyolítják.

A szigorú szerkesztettség ellentételeként a nézőtér lágyan formált, történeti előképek vonalvezetését idéző. A minden bizonnyal szándékos kontrasztot fokozza az épület tervezett anyaghasználata, a homlokzat üveg-beton kéregpanel rendszere, a választott (60-as, 70-es évekre utaló) nyílászáró rend, a lamellák, pengepillérek használata.

A díszletek ki-beszállítása a 18-as Honvéd utca felől, lamellákkal takart beállóból közvetlenül az oldalszínpadra történik. A kamionok befordulása nehézkes. A színpadrendszert a földszinten alakítja ki, a hátsószínpad mélysége kevés, szélessége túlzott. A színpadtoronyba javasolt lógó-díszlet raktár nem fogadható el. A stúdiószínház formája és mérete megfelelő, de kiszolgálása körülményes. Színháztechnikai tervfejezete tömör, akusztikai, zajvédelmi műleírása nincs.

-2 parkolószinttel rendelkező épület. Szerkezetileg a pályamű tartalmaz korrigálható hiányosságokat. A függesztett galérialemezek a zárófödém szerkezeti vastagságát előnytelenül növelik.

A pályamű a közlekedési kapcsolatok vonatkozásában kissé kidolgozatlan. Nem kedvező megoldás, hogy valamennyi külső közlekedési kapcsolatot, útcsatlakozást a 18-as Honvéd útról biztosít. A műszaki leírás utalást tesz arra, hogy amennyiben szükséges, a mélygarázs megközelítése a Március 15. térről is biztosítható. Forgalmi szempontból mindenképpen ez utóbbi megoldás támogatandó.
Nem kedvező, hogy a kiszolgáló és vendég forgalom parkolása nincs elkülönítve egymástól.

Javaslatként gáz, távhő, megújuló energiahordozó szerepel. Hűtés szétválasztott (kompresszor – kondenzátor) hűtőgéppel. A lehetőségek felsorolásán túl nem fogalmaz meg javaslatot az energiahordozó tekintetében.

A pályamű a tér meglévő épületeit elbontja, az épület alá egységesen, -7,5 méterre épített kétszintes pincefal résfal kialakítását teszi szükségessé. A 11.775 m2-es alapterület a kisebbek között van, a programnak megfelelő nagyságrend.

A leírás ütemezési javaslatot nem tartalmaz, a terv egy ütemben történő kivitelezést tesz lehetővé.

A pályaművet a Bíráló Bizottság 2.000.000.- Ft összegű rangsorolás nélküli megvételben részesítette.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.