Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

1/11

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
?>
1/11

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

2009.11.27. 11:24

III. díjban részesült 29. számú pályamű KÖZTI Zrt.tervező: Skardelli György

III. díjban részesült 29. számú pályamű
KÖZTI Zrt.
tervező: Skardelli György
munkatársak: Borbély András, Csízy László, Kelemen Bálint, Petri Dávid 

 

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
1/11
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
2/11
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
3/11
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
4/11
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
5/11
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
6/11
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
7/11
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
8/11
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
9/11
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI
10/11
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - KÖZTI


 


Részletes bírálat
A terv formálásában a bazilika egykori hajójára emlékeztet, bárka formával utalva történelmünk zivataros századaira, kataklizmáira és a megújulás reményére. A jól kigondolt szimbólum az építészet primer médiumával, a téralakítással teszi magát érthetővé.

A meglevő városépítészeti struktúrához igazítja az új emlékhelyet, amely egyszerre védőépület, szakrális és közösségi tér, illetve múzeum. A pontszerűen lyuggatott, alapvetően tömör és semleges téglaépület tömege léptékében kiemelkedik a városszövetből, kissé túlzóan „jelöli" az egykori bazilika lenyőgöző méretét.

A hajó-szerű tömeget körülvevő üvegfödém rálátást ad a romokra, de a romkert melletti sétányt is integrálja: a tömegszerű épület az üvegfödémben úszva jelenik meg, mint „komp a vízen".

Az új épület semlegesen viszonyul a romterülethez. Határozott íves falai a lehetséges alapozási felületeket használják, ezért esetenként szervetlenül kapcsolódnak a romokkal, mégis az üvegfödém alatti romok látványa összességében az értelmezést kiegészíti. A belső térbeli körüljáró ugyanakkor megfelelő és méltó rálátást, értelmezési lehetőséget ad.

A bazilika építészeti értékeinek bemutatásánál a meglévő romokat használja fel elsődlegesen, visszaállítja a bazilika eredeti oltárainak használati lehetőségét, és visszahelyezi eredeti helyére a Szent István szarkofágot – amely régészeti szempontból vitatható. Kiemelendő, hogy lefedi és a további kutatás számára megvédi és feltárhatóvá teszi a Mátyás-kori szentélyt.

A belsőépítészeti megvalósításra tett javaslat összhangban van az építészeti koncepcióval. Az épületet a térszinten keretező üvegfedések és gyepfelületek attraktívak és jól elválasztják az átmenő gyalogos forgalmi burkolattól az épületet. A Lux-féle épületegyüttes elé helyezett lépcső az épületre kissé rászorul, s ezzel zavarja annak előterét.

A tervvel kapcsolatban felmerül a megvalósíthatóság kérdése: egy ilyen volumenű zárt múzeum felépítése a rendelkezésre álló anyagiakból korlátozottan vagy csak további ütemekkel valósítható meg. Az „épület" tervezett hasznosítása épületgépészetet igényel, ami külön üzemeltetési költség, így az üvegfödémmel együtt a pályamű vélhetően jelentősen túllépi a rendelkezésre álló költségkeretet.

Összességében: nagy erénye a tervnek a semleges, visszafogott, de a meglevő struktúrához jól igazodó építészeti nyelvezet, amely méltósággal teli történelmi belső teret hoz létre, az emlékhely funkciónak méltó megfogalmazása.

Örökségvédelmi szempontból kifogásolható, hogy a nagyméretű védőépület túlontúl ráépül városi környezetére, elsősorban a Lux-féle mauzóleum épületére. (A védőépület kis mértékű „szűkítésével" is alkalmas lehetne még a Mátyás-szentély megvédésére.) Kifogásolható továbbá, hogy az épület alatti romterület a közforgalmú gyalogos útról még csak részlegesen sem látható. Hiba a Szent István szarkofág áthelyezése és problémákat vet fel a romterületi szint „mindenes" funkcióval (múzeumi tér, rendezvény tér, liturgikus tér) történő felruházása. A terv egyéb vonatkozásban dicsérendő, elmélyült alkotás.

A pályaművet - az egységes karakterű felépítmény-épületként megfogalmazott emlékhelyet - építészeti értékei alapján a Bíráló Bizottság III. díjban részesíti.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.