Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

1/7

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
?>
1/7

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

2009.12.08. 06:34

Rangsorolás nélkül megvételben részesült 46. számú pályamű: Mérték Építészeti Stúdió; tervezők: Paulinyi Gergely, Dr. Komjáthy Attila, Dr. Reith András

Rangsorolás nélkül megvételben részesült 46. számú pályamű
Mérték Építészeti Stúdió
tervezők: Paulinyi Gergely, Dr. Komjáthy Attila, Dr. Reith András
szakági tervező: Dávid Ferenc
munkatársak: Burján Gergő, Szirmai Balázs, Lukács Zsombor, Fábián László

 

 

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
1/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
2/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
3/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
4/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
5/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték
6/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Mérték

 

 


Részletes bírálat
A romok felett lebegő hálózatos transzparens szerkezet – mint virtuális múzeum jelenti a pályamű alapkiindulását.

Jellegében a romterület felett kifeszített tető típushoz tartozik azzal, hogy ez a védőtető-térrács magába foglal egy – a bazilika alaprajzi rendszerét absztrakt formában megjelenítő – teljes építményszintet. Ez a szint a 20. század technológiai leleménye: a számítógép „modorában" 3 X 3 m-es raszterhálóra fűzve vállaltan „pixelesen" határol egy „végtelen" térrács közé zárva, amely a leírás szerint folyamatosan bővíthető. Fenti gondolat lehetne akár egy a múltat és jelent összekötő vezérmotívuma a tervnek, azonban a gondolat „tárgyiasulása" az érzékelés szintjén nem sikerült.

A szemmagasságból csupán egy izgatott, hatalmas horizontális tömeg jelenik meg a romok felett, amely sem a kialakult térfalrendszert, sem az emlékhely méltóságát nem erősíti, inkább opponálja. Izgatottságát tovább növeli a raszterháló kontúrján konzolosan túlnyúló keretszerkezet, melyet üvegfal határol minden irányból (falpadló-mennyezet). A koncepció lényege csupán madárperspektívából látható, szemmagasságból a felvetített alapfalak nem érzékelhetőek.

A koncepcióhoz további zavaró – a hely szelleméhez, és a rendeltetéshez nem tartozó – ötleteket tesz: öko-gondolat, energiatudatos építészet, „mintaprojekt" stb. A fenti elemek mellett az utcaszinten is üvegfelületet tervez, láthatóvá téve az eddig nem látszó romrétegeket.

Elemzése szerint a Forum Romanum jelleget megtartva feszít a romok fölé virtuális múzeumot, melyet csupán négy ponton támaszt le, és amely a Bíráló Bizottság szerint csak gazdaságtalanul építhető meg. A négypontos letámasztás – mint technikai „bravúr" – nem hoz többletértéket az emlékhely jelentőségének hangsúlyozásában. A Pipo-torony és az északkeleti torony helyén felvonókat tervez a múzeumba való feljutás érdekében.

A városszerkezet vonatkozásában a terv nem veszi fel a kialakult beépítési struktúra ritmusát, hanem a romokra kissé önkényesen ráhúzott raszterből épít absztrakt világot a 8-9 m magas lepénnyel, ami túlságosan spekulatív megjelenéső. A raszter „épületté emelése" érzelemmentes megoldást eredményez, amely az emlékhely szakralitását spekulatív, technokrata gesztussal megszünteti. Az utcaszinten elhelyezett üvegpadló pedig elbizonytalanítja a járókelőket, és a barokk belvároshoz nem méltó felületet teremt.

Örökségvédelmi szempontból elfogadható, mert vb. födémmel és üvegfödémmel fedi a romokat, bár egy meglehetősen nyomott tér jön létre így is.

A négy ponton történő alátámasztás helyét nem találni a terven. A Mátyás-szentély és az északi romterület fölé a védőtetőt nem terjeszti ki, ezzel bemutatásuk elé komoly akadályt gördít, amit azonban a terv készítői nem érzékeltek. A védőépület oldalról nyitott, de a műleírás nem zárja ki a függőleges zárás lehetőségét, ez azonban valószínőleg rontaná az épület megjelenését. Ebben a formájában korlátozott védelmet tud csak nyújtani. A további kutathatóság a négy letámasztás következtében biztosítottnak látszik.

A üvegből tervezett, lábakra állított múzeum gyakorlatilag három üvegfödém létesítését igényli. A néhány filigrán alátámasztási pont, és szerkezeti méretek nem reálisak. Az épület energetikailag nem átgondolt, a nyári hővédelmet önmagában a szellőztetés nem oldja meg, télen a létesítmény fűtést igényel. A mobil üvegfalak hőszigetelése, légzárása csekély, a hűtésre javasolt vízpermet az üveget öregíti, a felfogás, és elvezetés nem megoldott. A PV elemek alkalmazása túldimenzionált. A tervezett „építmény" megvalósítása a rendelkezésre álló költségkeret többszörösét igényli.

Kertépítészeti, zöldfelületi javaslatokat a terv nem tartalmaz.

A terv erénye a konzekvensen végigvitt alapgondolat, de éppen az alapgondolat szellemisége, annak futurisztikus volta nem felel meg a kiírásban foglaltaknak.

Ugyanakkor a koncepció következetes kifejtése és a pályamű „egyedisége" miatt a Bíráló Bizottság a tervet megvételben részesíti.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.