Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

1/7

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Hirdetés
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
1/7

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

2009.11.27. 11:23

II. díjban részesült 34. számú pályamű mima építész műhely Kft. tervezők: Dr. Rohoska Csaba, Szösz Klaudia

II. díjban részesült 34. számú pályamű
mima építész műhely Kft.

tervezők: Dr. Rohoska Csaba, Szösz Klaudia
munkatárs: Szabó Miklós

 

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
1/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
2/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
3/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
4/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
5/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
6/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

 
 

Részletes bírálat

A terv a teljes romterület lefedésével számol. A lefedés nagy részét egy zöldfelületű domb alkotja, melyet városi közparkként, nem pedig hagyományos értelembe vett városi térként formál meg. A domb látványban is, gyalogos megközelítésben is jól kapcsolódik a Városház térhez. A megoldás azt az előnyt is hordozza, hogy lévén „természeti forma, nem igényel igazi, épített térfalat. Szép gondolat, hogy a domb „lebeg" a csatlakozó felületekhez képest, azzal a megoldással, hogy járható üvegfödémekkel egészül ki.

A megoldás lehetőséget adna az alsó tér belmagasságának a domb belső üregét felhasználó megnövelésére, kár, hogy a pályázó nem él ezzel. A gerendák alatti 2,7 m-es magasság így igen nyomott.

Az üvegfödém nemcsak a lebegés látszatát szolgálja, hanem a természetes megvilágítást is biztosítja, azzal a többlettel, hogy az élő város és a lefedett múlt az utcaszintről is vizuális kapcsolatba kerül.

Maga a domb szép és többrétű gondolat (pl. sírdomb az elpusztult múlt, vagy az eltemetett ősök felett), önmagában is méltó jel. Ugyanakkor barátságos közterület- zöldterület-rendezvényi tér, mivel enyhe lejtése erre alkalmassá teszi. A nagyméretű üvegfödém a közönség számára viszont inkább barátságtalan, és műszaki problémákkal is jár.

A lefedett terület értelmezését, a felszínen is méltó megjelenítését többfunkciós, falszerű térelem szolgálja, látványban és audio-vizuális eszköztárával egyaránt. A bazilika építészeti formáinak bemutatására videóernyő, "mesélő fal", valamint a domb melletti járható üvegfödém szolgál. A rombemutatásnak nincs megfelelő távlatot adó építészeti megoldása.

A további jel–alkotás csak szimbolikusan jelenik meg. A Szt. István sírja fölötti kereszt gondolata méltó a terv koncepciójához, de képzőművészeti megfogalmazást igényel.

Az alapozások helye a pályázati kiírásnak megfelel. A Mátyás-szentélyt az egykori épület részeként kezeli, maradványait bemutatja, a templomtól É-ra eső területet is bekapcsolja a romterületbe. A védőépület K-ről nyitott, ez csökkenti a további, jelenleg eltemetett romok bemutathatóságát. A további kutatás mindenhol biztosított.

A romok felett lebegő zöld domb szép szerkezeti válasz a természettel épített tér megoldására. A növényzettel telepített tető acél-vasbeton térrács födéme szórt pillérekkel alátámasztott, a romok zavarása nélkül kialakítható, és a további régészeti munkát is lehetővé teszi.

A rendkívül szép alaprajzi formájú és felületplasztikájú, növényekkel beültetett zárófödém felülete a tér-együttes látványos és értékes eleme. A puha, lekerekített forma jól illeszkedik a tér geometriájához. A zöld domb a terv szerint változó kiültetésű lehet, amely egyben járható felület. A gyalogos közlekedési rendszer azonban a domb
igénybevétele nélkül is működik.

A pályamű az egyik lehetséges komplex jó megoldás, ami méltó lehet a helyhez. A Bíráló Bizottság ezért II. díjban részesíti.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.