/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Stop Heathrow: megvan az első bírósági ítélet a párizsi klímaegyezmény nyomán

1/5

A londoni Heathrow reptér tervezett bővítése a harmadik kifutópályával. Kép: Grimshaw Architects + Heathrow Airport Limited 2019

?>
A londoni Heathrow reptér tervezett bővítése a harmadik kifutópályával. Kép: Grimshaw Architects + Heathrow Airport Limited 2019
?>
A londoni Heathrow reptér tervezett bővítése a harmadik kifutópályával. Kép: Grimshaw Architects + Heathrow Airport Limited 2019
?>
A londoni Heathrow reptér tervezett bővítése a harmadik kifutópályával. Kép: Grimshaw Architects + Heathrow Airport Limited 2019
?>
A londoni Heathrow reptér tervezett bővítése a harmadik kifutópályával. Kép: Grimshaw Architects + Heathrow Airport Limited 2019
?>
A londoni Heathrow reptér tervezett bővítése a harmadik kifutópályával. Kép: Grimshaw Architects + Heathrow Airport Limited 2019
1/5

A londoni Heathrow reptér tervezett bővítése a harmadik kifutópályával. Kép: Grimshaw Architects + Heathrow Airport Limited 2019

Stop Heathrow: megvan az első bírósági ítélet a párizsi klímaegyezmény nyomán
Közélet, hírek

Stop Heathrow: megvan az első bírósági ítélet a párizsi klímaegyezmény nyomán

2020.02.28. 07:36

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
London, Egyesült Királyság

Építészek, alkotók:
Grimshaw Architects

Vélemények:
1

Ökológiai mérföldkőként értékelhető döntés született Londonban február 27-én: az Egyesült Királyság Legfelsőbb Bírósága nem engedélyezi a londoni Heathrow reptér harmadik kifutópályájának építését, a 2016-os párizsi klímaegyezményre hivatkozva. Ez az első bírósági ítélet, amely a széndioxid-kibocsátásnak az egyezményben vállalt korlátozására támaszkodik, de akár nemzetközi predecenst is teremthet. A hírre még az épp Nagy-Britanniában tartózkodó Greta Thunberg is reagált.

Az ügyben eljáró Keith Lindblom bíró szerint a Párizsban az Egyesült Királyság által is szignált éghajlatvédelmi egyezményt, amelyben Nagy-Britannia is vállalta, hogy a globális hőmérséklet-emelkedést 2 °C, illetve optimáélisan 1,5 °C alatt próbálja tartani az iparosodás előtti szinthez képest, figyelembe kell venni a hatályos törvények és rendeletek készítésekor. Márpedig a Heathrow-ra vonatkozó esetben ez nem történt meg. A bíró ezzel igazat adott a Plan B jogi segélyszervezet érvelésének, amely – a Greenpeace-szel, számos más szervezettel és civil képviselővel együtt – azzal támadta meg az új kifutó építésének szabad utat adó, 2018-as Airports National Policy Statementet, hogy az ellentmond az egyezményben vállaltaknak. A pert egyébként 2019 májusában elutasította ugyanez a bíróság, de a panaszosok fellebbeztek. 

A londoni Heathrow reptér tervezett bővítése a harmadik kifutópályával. Kép: Grimshaw Architects + Heathrow Airport Limited 2019
2/5
A londoni Heathrow reptér tervezett bővítése a harmadik kifutópályával. Kép: Grimshaw Architects + Heathrow Airport Limited 2019

„Most világossá vált, hogy a kormányaink nem állíthatják azt: betartják a klímaegyezményben vállaltakat, és eközben párhuzamosan azzal tökéletesen ellentmondó intézkedéseket hoznak" – idézte a Guardian a Plan B munkatársát, Tim Croslandot. Margaretha Wewerinke-Singh, a Leideni Egyetem nemzetközi jogi szakértője ennél is messzebb ment a lap szerint: „A döntés következményei globálisak" – jelentette ki. „Az első alkalommal igazolta vissza bírósági ítélet, hogy a párizsi egyezmény jogi kötöttséggel jár. Meggyőző bizonyítékunk van arra, hogy a 1,5 Celsius-fokot meghaladó globális felmelegedés katasztrofális következményekkel jár – ennek alapján tűztük ki a célt. Mégis akad, aki azt mondja: ez a célkitűzés csak eszmei – ezáltal szabad utat adva a kormányoknak arra, hogy figyelmen kívül hagyják." A világhírű aktivista, Greta Thunberg ennél lakonikusabban reagált: „Gondoljatok bele, ha mindannyian figyelembe vennénk a párizsi egyezményt..."

A brit közvélemény szeme most Boris Johnson kormányfőn van. Miközben Johnson londoni főpolgármesterként még nyilvánosan a harmadik kifutót ellenzők pártján állt, a 2018-as, még Theresa May által hozott támogató döntés bírálatától már tartózkodott. A kormány egyelőre felemás álláspontot hangoztat: a kifutó építését a légiközlekedési ipar belügyeként aposztrofálják. 

Ennél azonban jóval többről van szó. A döntést megelőzően írt véleménycikkében Justine Greening korábbi konzervatív parlamenti képviselő hosszan sorolja a beruházás ellen szóló érveket, kezdve a már eleve túlzsúfolt, évi 80 millió utast kiszolgáló Heathrow további terhelésétől, a napi plusz 700 gép okozta levegő- és hangszennyezéstől addig a negatív hatásig, amit az Egyesült Királyságban központinak számító reptér bővítése a régió más légikikötőire gyakorolna. A döntést jó egérutat adna Johnsonnak, hogy kihátráljon a kifutóbővítésből – ez egyébként a novemberben esedékes glasgow-i ENSZ-klímatalálkozó előtt komoly nemzetközi diplomáciai hatással is bírhatna. 

Ahogyan eddig, a magántulajdonú Heathrow Airport Ltd. nyilván ezután is minden eszközt bevet majd a harmadik kifutó megvalósításáért. 2019 nyarán mutatták be a Grimshaw Architects készített terveket, amelyek többek között új terminál építésével, az M25-ös autópálya elterelésével, illetve egy ponton alagútba bújtatásával, valamint közel ötvenezer férőhelyes szabadtéri parkolók építésével számolnak. A környékbeli lakosok számára a cég anyagi kártérítést, a zajszennyezés elleni szigetelés támogatását, valamint az éjszakai járatok 6,5 órás tilalmát ígérte meg.
 

Vélemények (1)
P. Imre
2020.02.28.
22:36

Legalább 18 éve követelik a környékbeliek.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk