Épületek/Középület

Saját művét építi újra Paolo Mendes da Rocha

1/17

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
?>
Patriarch Plaza és Viaduct do Cha, São Paolo, 1992. Forrás: Desigboom
?>
Paulistao Athletic Club, São Paolo, 1958. Forrás: Desigboom
1/17

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Saját művét építi újra Paolo Mendes da Rocha
Épületek/Középület

Saját művét építi újra Paolo Mendes da Rocha

2015.04.09. 06:00

A formában és anyaghasználatban egyaránt a nyersességre törekvő, városi közterekben is meghatározót alkotó, Pritzker-díjas brazil Paolo Mendes da Rocha egy épp a városrendezés oltárán feláldozott galériáját építette újjá São Paulóban.

Paolo Mendes da Rocha a második brazil építész, akit Pritzker-díjban részesítettek, munkássága is sok ponton mutat hasonlóságot a korábban díjazott Oscar Niemeyeréhoz. A São Paoló-i, a modernista építészetet hűen képviselő Mendes da Rocha 2006-ban, korábbi több évtizedes, a társadalom és az építészet kölcsönhatását, a felhasználó szemléletét következetesen maga előtt tartó munkásságáért kapta meg a rangos elismerést.

Patriarch Plaza és Viaduct do Cha, São Paolo, 1992. Forrás: Desigboom
16/17
Patriarch Plaza és Viaduct do Cha, São Paolo, 1992. Forrás: Desigboom

A most 86 éves építész munkáit leginkább Brazíliában és azon belül főleg São Paulóban találjuk, számos kulturális, illetve városi köztér kidolgozása, megvalósítása fűződik a nevéhez, ami nem ismeretlen  a brazil városi térhasználó számára. Az utóbbi időben leginkább kollektív munkák megvalósításában vesz részt különböző kisebb helyi és nemzetközi stúdiókkal közösen. Rendszeresen dolgozik együtt 2000-ben alapított, szintén São Paoló-i Metro irodával, amely szintén a modernizmus szellemében dolgoz ki innovatív városi projekteket.

Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos
2/17
Cais das Artes, Vitoria, Brazília, 2008. Forrás: Metro Arquitetos

Legutóbbi közös munkáik során is több városi kulturális teret valósítottak meg. Egy nagyszabású projekt keretében a Rio de Janeirótól északra, a Sua öböl partján épült egy 1300 férőhelyes színház és háromszintes múzeum együttest „Művészetek rakpartja" névvel. A közvetlenül a vízpartra épült nagyszabású, alapvetően hideg és nyers betonfalazással létrehozott komplexum megvalósításában Mendes da Rocha alkotótársa Martin Corullon volt.

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
9/17
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

São Paulóban, az átalakuló városnak esett áldozatul Mendes da Rocha korábbi munkája, a Galeria Leme visszafogott szinte kizárólag nyers betonnal és üvegtáblákkal operáló épülete. Most lehetőség nyílt arra, hogy a galéria néhány sarokkal odébb, kibővített formában, szintén a Metro közreműködésével újjáépüljön. Az eredeti épület replikájaként megépült nyers beton és üvegtömb egy 9x9 méteres új, szabályos kocka alakú szárnnyal bővült ki, a kettő kötött a tömbök tömörségét feloldandó emeleti üvegezett híd feszül. Az épületbe a természetes fény a nem túl sok üvegtáblán és a rejtett, lejtős bevilágítókon keresztül jut be.  

Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom
12/17
Galeria Leme, São Paolo, 2013. Forrás: Desigboom

Bán Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok

SZILICE// Rejtett kincsek

2023.03.16. 16:42
10

A Szilicei-fennsík karsztos világának természeti kincsein túl ismert egy építészeti gyöngyszem is: ez pedig a gótikus eredettel bíró, mára a Református Egyházhoz tartozó szilicei templom. A Rejtett kincsek mai részében a 13. századi eredettel bíró, különleges, erődített kegyhelyet ismerhetjük meg.

A Szilicei-fennsík karsztos világának természeti kincsein túl ismert egy építészeti gyöngyszem is: ez pedig a gótikus eredettel bíró, mára a Református Egyházhoz tartozó szilicei templom. A Rejtett kincsek mai részében a 13. századi eredettel bíró, különleges, erődített kegyhelyet ismerhetjük meg.

Nézőpontok

KEMÉNY GYÖRGY SECCOJA// Egy hely + Építészfórum

2023.03.16. 14:24
9

Budapest szívében, a Ferenciek tere egyik lakásának cselédszobájában rejtőzik a magyar pop-art egyik kulcsműve és a város egyik legérdekesebb zuga. A lakásban marxista szemináriumok következménye lett a jól ismert kollektív alkotás, azaz egy falkép, amelyet minden szombat este tovább színeztek a tagok, míg a figurákat, kontúrokat Kemény György grafikus és plakáttervező készítette el.

Budapest szívében, a Ferenciek tere egyik lakásának cselédszobájában rejtőzik a magyar pop-art egyik kulcsműve és a város egyik legérdekesebb zuga. A lakásban marxista szemináriumok következménye lett a jól ismert kollektív alkotás, azaz egy falkép, amelyet minden szombat este tovább színeztek a tagok, míg a figurákat, kontúrokat Kemény György grafikus és plakáttervező készítette el.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk