Épületek/Lakóépület

Rétegek közt - damasztba burkolva

1/11

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

tervek

helyszínrajz

?>
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
?>
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
?>
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
?>
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
?>
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
?>
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
?>
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
?>
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
?>
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
?>
tervek
?>
helyszínrajz
1/11

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

tervek

helyszínrajz

Rétegek közt - damasztba burkolva
Épületek/Lakóépület

Rétegek közt - damasztba burkolva

2013.10.16. 10:56

Projektinfó

Földrajzi hely:
Amszterdam, Hollandia

Építészek, alkotók:
Angie Abbink, Chris Kabel

Between the sheets - Damask

URL:
Abbink X Co architecture

Tervezés éve:
2012

Építés éve:
2012

Bruttó szintterület:
180 m2

Stáblista

megbízó: Housing Corporation De Key
kivitelező: Schakel&Schrale BAM
rácsszerkezet terve: Chris Kabel
rácsszerkezet kivitelezése: Metadecor
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

Letölthető dokumentumok:

Az amszterdami óváros központjában titokzatos sikátorok rejtett hálózata maradt fenn. Ide tervezte meg Angie Abbink (Abbink X Co architecture) új műteremházát, amely a Blue Sheet és a Black Sheet utcácskák közé feszül be.

A ház egyike a történelmi épületekkel, műemlékekkel és elsősorban ezek helyreállításával büszkélkedő Blue Sheet tömb kevés új beépítéseinek. Olyan környék ez, amely színes kultúrával, izgalmas ellentétpárokkal, nemesi múlttal és meglepő téri helyzetekkel rendelkezik.

tervek
10/11
tervek

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
1/11
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

A városi tömb belső foghíjtelkén a falak közé ékelődő ház saját világában él. A várossal csak a templomtoronyra vetett futó pillantás erejéig létesíthetünk vizuális kapcsolatot, a nyüzsgő életről pedig csak a madarak éneke tudósít. A hátsó utca különleges világában a tradíciókhoz igazodó, szűziesen fehér csipkébe öltöztetett épület fényt és levegőt enged az egyébként szűk és sötét térbe.

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
7/11
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

A koncepció a kontrasztokra épül. Egyfelől adott volt az ingatlanfejlesztő részéről az igény egy praktikus, rugalmasan alakítható, megfizethető és fenntartható szociális lakóépületre. Ennek eredményeként született meg az egyszerű fehér doboz, amely - a tetőkertet is ideszámítva - négy homlokzati felülettel rendelkezik, melyeknek egytől egyig sajátos karaktere és a városi környezetbe illeszkedő története van. Másfelől ott volt a természetbarát, rajzfilmkészítő bérlő, aki kreatív családjával egy régi, kopottas szociális bérlakásban élt ugyanezen sikátorban, pár háznyira a kiszemelt telektől. A külvilágtól elzárt otthonukat a művészet, színek, emlékek és gyűjtemények uralták, a telekre beeső kevés, szűrt fényben. Minden talpalatnyi hely zsúfolásig telt és már a falakon sem maradt egyetlen négyzetcentiméter üresen: a lakás minden anyaga és felülete egyetlen színorgiává oldódott.

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
5/11
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

A megbízó, a leendő lakók és a városi környezet által támasztott igények végül ebben az egyszerű, fehér ékszerdobozban találkoztak. A függönyszerű héj mögött a család megteremtheti saját színes és gazdag életét. A ház az itt lezajlott 20 éves városrehabilitációs folyamat zárásaként született meg. A fátyol megálmodására és anyagba öntésére Chris Kabel designert kérték fel. A projekt kezdeményezője Angie Abbink maga volt, aki végig együtt dolgozott Kabel-lel a művészetet és építészetet egybefonó munka során.

fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U
4/11
fotó: Hans Peter Föllmi ©IC4U

Kabel tervének alapját a perforált fehér alumínium lemezek adják, melyek ismétlődő mintája ipari lyukasztásos technológiával készült - a meglehetősen drága lézertechnológia olcsóbb alternatívájaként. A perforáció mintája hatszögekből álló rácsszerkezetet alkot. Alakjuk lehetővé teszi, hogy két irányban elfordítva árnyékoljanak vagy épp fényt vezessenek a belsőbe. Mindeközben kívülről nézve a fény-árnyék viszonyok finom váltakozásában különleges rajzolatot fedezhetünk fel, amely az egykor e városrészben
virágzó textilipart idézi meg.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.