Nézőpontok/Vélemény

Rendezettség

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Rendezettség
Nézőpontok/Vélemény

Rendezettség

2013.02.25. 12:52

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Csemez Attila dr.

Vélemények:
1

Dosszié:

"Rohanó világunkban mindent lehet építeni. A természetes állapotot is brutálisan tönkre lehet tenni. Sokkal nagyobb művészet a természetes állapot, vagy ha úgy tetszik a természetközeli állapot megóvása, mint annak tönkretétele." Dr. Csemez Attila véleménye a Római partra tervezett mobilgáttal kapcsolatban.

A Római-parti mobilgát kapcsán közvetve megszólíttattam. A közös álláspontot az MTA Tájépítészeti Albizottsága nevében megfogalmaztuk. Ezt most a saját véleményemmel egészítem ki.

Többször elhangzott – többek között a Római Partért Egyesület és a Védegylet képviselőinek a vitájában (2013. 02. 22.) – a rendezetlen Duna-part és a rendezetté váló Duna-part kifejezés. Elöljáróban hangsúlyozom, hogy a természetes, a természetszerű – ha úgy tetszik – a természetközeli állapotnál – legyen az kisvízfolyás, elegyes erdő vagy Duna-part – „rendezettebbet" nem ismerek!

A rendezetlen területrészek tájidegenek. A rendezettek általában tájba-illesztettek. Minden „csak" viszonyítás kérdése… A Duna-dinamikája által befolyásolt kavicsfövenynél és a part menti galéria sávnál rendezettebb partot nem ismerek!

Több mint három évtizeden keresztül a külföldi tájtervezők tucatjait vittem ki a Dunára. A minimum egy Lupa-kerülés volt, a maximum egy szigetkerülés. A tájépítészek a belvárosi kiépített Duna-part után megdöbbenve, lelkesedve vették tudomásul a kontrasztot. Évtizedek múltán is, ha Budapest, ha Csemez Attila került szóba, akkor először a Római-parti evezés élményét emlegették. A társtanszékek vezetői, munkatársai, külföldi kollégák első látásra nem gondolták volna, hogy egy billegő kielboat-tal (Nyugat-Európában a németes neve ellenére ez a hajótípus nem ismert, csak evezős hajók) ilyen nagy élményt tudok nyújtani. Pontosabban nem én, hanem a zátonyos kavicsföveny, a part menti puhafás társulás, a gazdag madárvilág…

A riportban elhangzott számokkal szemben 1968 óta evezek a VSC-ben (Vízügyi Sportklub), azaz 45 éve. Előtte a véletlen egybeesés miatt a szomszédos szálloda helyén állott Elzett-Akkumulátor és Szárazelemgyár csónakházában kezdtem hatodikos elemista koromban evezni (itt csónakmester a legendás „Sasnak" vagy „Pasának" nevezett gondnok volt, aki ha a hajó tartóra helyezésénél egy pár csepp víz kifolyt, újból töröltette az egész csónakot). Tévedés ne essék: én sem örülök, amikor a Lánc-hídi vízmérce szerinti hétméternél magasabb vízállásnál a Kossuth sétányra ráfolyik a Duna áradása. Én sem örülök, amikor a hajókat a csónakházból a fűre kell kivinni, az öltözőszekrények vízben állnak. Nem örülök, a hajók hetekig tartó árvíz utáni tisztításának, a kényszerszünetnek. De ha a kérdést úgy teszik fel, hogy kavicsos Duna-part, fehérfüzes-nyáros populáció vagy „rendezett", steril, kiépített Duna-szakasz, akkor választásom egyértelműen a természetes állapot megőrzésére esik.

Rohanó világunkban mindent lehet építeni. A természetes állapotot is brutálisan tönkre lehet tenni. Sokkal nagyobb művészet a természetes állapot, vagy ha úgy tetszik a természetközeli állapot megóvása, mint annak tönkretétele. Nekünk, tájépítészeknek hasonló módon kattog az agyunk a világ bármely részén. Engedtessék meg Wright amerikai professzornak a XX. század elején tett és máig időszerű kijelentésének idézése, amely szerint „a tájépítészt az építésztől az különbözteti meg, hogy míg az építész a funkcióhoz keresi a formát, addig a tájépítész fordítottan, a formához a tartalmat." Azaz messzemenően alkalmazkodik a táji adottságokhoz…

A Római-parton sincs ez másképpen. A Római-parton áldatlan állapotok uralkodnak. A Kossuth Lajos üdülőparton az aszfaltozott kerékpárút elkészült. A bicajosok száguldozhatnak. A sétány igazi használói a gyalogosok pedig a poros vagy éppen sáros murvás útra kényszerülnek.

Az anarchia mindenféle jelét láthatjuk az utóbbi években az üdülőpartnak, sétánynak nevezett Duna-parton. A hullámtéri erdő egy részét engedély nélkül feltöltötték, egyes telkek előtt homokozót alakítottak ki, néhányan a partot stégek és burkolatok építésével akarják vonzóvá tenni.

Az ember-víz kapcsolat érzékeltetésére, az evezés megszerettetésére, a mindent megmozgató sport bemutatására, s nem utolsó sorban a Duna-dinamika közvetlen érzékeltetésére a nálam diplomázó hallgatóknak évtizedeken keresztül „kötelező" volt a szigetkerülés. A Szentendrei ágban felfelé 31, a nagy ágban lefelé 34 fkm megtétele a hallgatók többségének életreszóló élményt jelentett.

A Római-part az Északi vasúti összekötő hídtól a békásmegyeri árvízvédelmi töltésig rendezetlen. A rendezettséget az ármentesítéstől függetlenül is már évtizedekkel ezelőtt meg kellett volna oldani.

Zöldmezős beruházásokhoz, magas aranykorona értékű szántók beépítéséhez stb. nem kell sok ész. A XXI. században elvárható ökológiai alázathoz, a buldózer módszer, a kockafejűség megváltoztatásához úgy tűnik, még sok-sok víznek le kell folyni a fővárosi Duna-szakaszon is.

Több, mint 55 éve rendszeresen járok a Dunára evezni. Én még megéltem azt az időszakot, amikor vasárnap a stégről nehéz volt elindulni, besorolni a három-négy sorban felfelé haladó kielboat-ok, kenuk és kajakok miatt. Megéltem a békásmegyeri gát építési viszontagságát épp úgy, mint a kis ági ötösnél a kétéltű járművek átkelése miatti dízel bűzt. Én még trisóval súroltam a ’80-as évek elején a kielboat oldaláról az olajcsíkot. Szomorkodtam a Római-parti fürdés betiltása miatt (1973). Kerülgettem az uszályokat a Szentendre alatti kavicsdepónál (8 fkm), épp úgy, mint a dunabogdányi kőberakónál. Ezek mind-mind a békés vízi életet hátrányosan befolyásoló tényezők voltak. De lokális tényezők.

A tájépítészek pártosak. A természet oldalán állnak. S a „szép" látványtervek ellenére a tervezett feltöltést brutálisnak tekintik. A mobilgát építését nem szabad egyfajta tyúk-tojás üggyé degradálni. Elfogadom a gátépítés szükségességét, de annak hogyanjának, a megvalósítás módjának az elvárásoknak is meg kell felelnie (Uniós Vízkeretirányelv, ökológiai szemlélet és nem utolsó sorban Duna szeretet!).

Jól tudom, a Duna dinamikájának szeretete nem evezés-függő. Sokkal inkább a szemléletet tükrözi. Szalatnai Rezső (1942) soraival befejezve:
„A Duna a magyar lélek legnagyobb kifejezője. Szabályozza és megméri életünket, mint egy óriási hőmérő. Útjainkat igazítja és vezérli. Tájainkat szervezi… Veszélyek idején a fejünk felett izzik és nyugtalanítja lelkiismeretünket. Jó sorsban elandalít és felejtet szépen, mint egy édes muzsikaszó. Szeretjük mi a Dunát nagyon."

Budapest, 2013. február 25.

Csemez Attila
egyetemi tanár, vezető tervező

Vélemények (1)
bardóczi
2013.02.26.
22:54

Tisztelgek egykori tanárom, mentorom tiszta és hajlíthatatlan demokratasága előtt, akivel két feledhetetlen szigetkerülést, több teljesítménytúrát és egy közös 2006-os családi homokzsákolást éltem meg a Rómain. Professzor úr! Attila! Köszönöm. A "láthatatlan légió" büszke rád!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.