/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Gazdaság

Rácáfol-e a fanyalgókra Calatrava új londoni épülete?

1/5

Peninsula Place látványterv

?>
Peninsula Place látványterv
?>
Peninsula Place látványterv
?>
Peninsula Place látványterv
?>
Peninsula Place látványterv
?>
Santiago Calatrava, Sadiq Khan, Sammy Lee
1/5

Peninsula Place látványterv

Rácáfol-e a fanyalgókra Calatrava új londoni épülete?
Gazdaság

Rácáfol-e a fanyalgókra Calatrava új londoni épülete?

2017.02.28. 15:30

Cikkinfó

Szerzők:
Sobieski Tamás

Földrajzi hely:
London, Egyesült Királyság

Építészek, alkotók:
Santiago Calatrava

Vélemények:
1

A hazájában is egyre többet támadott nemzetközi hírű spanyolországi (valenciai születésű) építész, Santiago Calatrava a hónap elején tette közzé látványterveit első londoni megbízásáról, a Peninsula Place-ről, amelynek becsült költsége eléri az egymilliárd fontot (1,162 milliárd eurót).

A 8,4 milliárd fontos (a hónap elején 9,838 milliárd eurót érő) városrendezési megaberuházást több nagy cég készíti elő a délkelet-londoni Greenwich-félszigeten - az O2 Aréna (közismertebb nevén Millennium Dome) koncertközpont közvetlen szomszédságába tervezik a hármas toronykomplexum megépítését. 130 ezer m²-es alapterülete magába foglal egy metróállomást és buszpályaudvart, egy mozit, egy színházat, a földszinten pedig kereskedelmi egységeken kívül bárokat és wellnessközpontot is. A három toronyépületében irodákat, szállodákat alakítanak ki, a tornyok közötti területet pedig 24 méter magasan kristálytetővel fedik, amely téli kertként fogadja majd a metróállomás utasait. Már a valenciai építész védjegyének számítanak az egyedi tervezésű hidak, tehát az ő feladata lesz a Temzétől odavezető gyalogoshíd megépítése is. Az övezetben elképzelt hét új negyedből az egyikben 800 apartman lesz, közülük 200 szociális lakás, és itt épül meg London első nagy filmstúdiója is.


Peninsula Place látványterv
4/5
Peninsula Place látványterv



Calatrava elmondta a sajtónak, hogy tervéhez mintául vette London gazdag építészeti örökségét, és a félsziget különleges földrajzát is. Ha más helyi cégek is támogatják a kínai-hongkongi építőipari cégóriás, a Knight Dragon cég elképzeléseit (például a SOM, a Marks Barfield, a DSDHA, az Alison Brocks és a Duggan Morris), Calatrava projektjén túl az elkövetkező néhány évben összesen 15 720 új lakás épülhet meg, illetve számos közszolgáltatással - többek között iskolákkal, egészségügyi és sportközpontokkal - bővülhet a London új kulturális központjának szánt terület. Calatrava különleges alakú hármas tornya ennek a területnek lenne a kapuja.




Sadiq Khan, a brit főváros pakisztáni származású és baloldali főpolgármestere az első tervek február eleji bemutatása után elmondta: bár büszke rá, hogy Calatrava Londont választotta első itteni tervezésének, nyugtalanul fogadták a június 23-án tartott népszavazás sikerét az EU-ból való kilépésről. Mindazonáltal az említett városrendezési terv szerinte azt bizonyítja, hogy a befektetők bizalma egyáltalán nem ingott meg a nagy-britanniai befektetések és az ide irányuló kereskedelem iránt, és London továbbra is képes tehetségeket vonzani az egész világból.


Santiago Calatrava, Sadiq Khan, Sammy Lee
5/5
Santiago Calatrava, Sadiq Khan, Sammy Lee



A tavaly június 23-ai népszavazás miatt nemcsak a polgármester és a teljes politikai osztály, valamint a gazdasági élet főbb szereplői aggódtak, hanem az építész szakmán belül is nyugtalanul várták az új fejleményeket, ahogy erről tavaly júliusban portálunk is írt. Sammy Lee, a Knight Dragon alelnöke azonban reméli, hogy az új beruházás nemcsak a londoniak, hanem a turisták új kedvelt célpontja is lesz. A Brexit ügyében még mindig nem egyértelmű a végkifejlet, ezért Calatrava ismét a támadások kereszttüzébe kerülhet, ha a munkálatok közben újra előkerülnek a régi kifogások, problémák.


Peninsula Place látványterv
2/5
Peninsula Place látványterv



Márpedig Calatravát részben jogosan bírálták néhány művének hiányosságai vagy rossz kivitelezés miatt, sőt több bírósági eljárás is indult ellene (Velencében, Oviedóban, Valenciában, vagy Bilbaóban), amelyek közül eddig csak kettő végződött elmarasztalásával, a többi esetben vagy peren kívül egyezett meg a felperesekkel, vagy ejtették ellene a vádakat. Ellenfelei és bírálói négy visszatérő indokot hoztak fel Calatrava ellen: túlzottak az építési költségek, magasak a karbantartási költségek, művei túlságosan hasonlítanak egymásra, illetve súlyos szerkezeti és funkcionális hiányosságokkal rendelkeznek.


Peninsula Place látványterv
3/5
Peninsula Place látványterv



Calatrava 2014 októberében, az El Paísnak adott interjúban reagált az őt ért vádakra, és többek között hangsúlyozta, hogy sose mérlegelte megrendelőinek politikai pártállását, és választási okokra vezeti vissza az ellene indított támadásokat. Mintegy erre válaszul Llátzer Moix, a legtekintélyesebb katalán lap, a La Vanguardia, jelenlegi igazgatóhelyettese tavaly októberben könyvet közölt, amelynek címe szabad fordításban „Nem ilyen Calatravát akartunk". Ebben a katalán orgánum – országosan a harmadik legolvasottabb portál - volt építészeti újságírója főleg azt vetette az építész, építőmérnök és szobrász szemére, hogy a kelleténél jobban vonzódik az anyagiakhoz.

Mérget lehet venni rá, hogy Calatrava bírálói és ellenfelei árgus szemekkel fogják figyelni a Greenwich Place építésének sorsát, és a Brexit beláthatatlan következményei miatt még inkább ki lesz téve az említett támadásoknak.

Sobieski Tamás

 

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2017.02.28.
18:29

Ez nagyon szép. A három, napsütés felé forduló, karcsú, mégis célszerű, házforma épület szinte táncra perdül az unalmas toronyházak falanszterében. A belsőt nyilván a valahai Crystal Palace ihlette. A hasonlóság ízléses, gondolatébresztő és egy pillanatig sincs ellentétben az egész épületegyüttes kortársi jellegével. A Calatravánál kihagyhatatlan rácsostartós konstrukció itt indokolt, mert áthidaló szereppel bír, az épületek ívének tükrét adja, hangsúlyoz és kontúroz.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk