| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Pláza és pályaudvar összhangja Katowicében

1/21

Katowice, az 1859-ben épült pályaudvarépület. Forrás: Wikipedia

Katowice, az 1859-ben épült pályaudvarépület. Forrás: Wikipedia

Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás előtt. Forrás: Wikipedia

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: a pályaudvar új perontetőkkel. Forrás: Wikipedia

Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: Flickr

Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: Flickr

Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: Flickr

Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

lead

?>
Katowice, az 1859-ben épült pályaudvarépület. Forrás: Wikipedia
?>
Katowice, az 1859-ben épült pályaudvarépület. Forrás: Wikipedia
?>
Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás előtt. Forrás: Wikipedia
?>
Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: a pályaudvar új perontetőkkel. Forrás: Wikipedia
?>
Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: Flickr
?>
Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: Flickr
?>
Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: Flickr
?>
Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects
?>
Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects
?>
lead
1/21

Katowice, az 1859-ben épült pályaudvarépület. Forrás: Wikipedia

Katowice, az 1859-ben épült pályaudvarépület. Forrás: Wikipedia

Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás előtt. Forrás: Wikipedia

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: a pályaudvar új perontetőkkel. Forrás: Wikipedia

Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: Flickr

Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: Flickr

Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: Flickr

Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka. Forrás: SUD Architects

Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects

lead

Pláza és pályaudvar összhangja Katowicében
Épületek/Középület

Pláza és pályaudvar összhangja Katowicében

2017.02.01. 15:16

Sokan kritikus szemmel nézik a vasúti terek és a kereskedelem egyre intenzívebb összekapcsolódását, Felső-Szilézia központjában azonban a magántőke jól szabályozott bevonásával és a Sud Architects tervei alapján sikerült egy komplex, modern, jól integrált városi és közlekedési központot létrehozni. Bán Dávid írása.

A dél-lengyelországi Katowice az ország egyik legdinamikusabb városa, Felső-Szilézia gazdasági, üzleti, kulturális és tudományos központja. Az eredetileg a környék jelentős bányászatára és acéliparára épülő fontos vasúti és közlekedési csomópont idővel komoly személyforgalmat is generált. A városban összefutó vasútvonalak nem csak az ország vérkeringésében játszanak fontos szerepet, hanem számos európai irányba is közvetlen kapcsolatot nyitnak. A Felső-Sziléziai Vasúttársaság az 1840-es években építette ki a Bécset Varsóval összekötő észak-déli tengelyt, amely Katowicén áthaladva keresztezi a kelet-nyugat irányú fővonalat.  Az 1846-ban megépült állomásépület, ami eleinte csak a földrajzi metszéspont miatt kapott szerepet, igen hamar jelentős csomóponttá fejlődött. A vasúttal való jó ellátottsága miatt a város is gyors fejlődésnek indult, így nem csak ipari, hanem hamarosan kereskedelmi, kulturális és oktatási központ lett.


Katowice, az 1859-ben épült pályaudvarépület. Forrás: Wikipedia
1/21
Katowice, az 1859-ben épült pályaudvarépület. Forrás: Wikipedia


Az első épület helyébe 1859-ben épült új, a neoklasszicizmust és a historizmust ötvöző, kiemelkedő építészeti minőségű pályaudvar, a korszak egyik legizgalmasabb ilyen jellegű és stílusú konstrukciója – vélik róla a szakemberek.  Az épület több bővítéssel és módosítással végül 1972-ig szolgálta az utasokat, amikor is a tőle pár száz méterrel nyugatra fekvő új pályaudvar vette át a szerepét. A régi épületet ugyan 1975-ben műemlékké nyilvánították, funkcióját viszont azóta sem találták meg, állaga folyamatosan romlani kezdett. A 2000-es években egy befektetőcsoport vásárolta meg és a város számára új, multifunkcionális központot ígért, azonban az építkezés kezdésének állandó tolódása, az épület romlása, majd tulajdonosváltásai azóta is a 300.000 lelket számláló település sajtójának mindennapi címlaptémái.


Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás előtt. Forrás: Wikipedia
3/21
Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás előtt. Forrás: Wikipedia


Az 1972-ben megnyílt új pályaudvar utasfogadó épülete a kor modern építészetének egy igen jól sikerült, könnyed, lendületes, nagyvonalú darabja lett. Terveit Wacław KłyszewskiJerzy Mokrzyński és Eugeniusz Wierzbicki készítette, az építkezés pedig annak a Wacław Zalewskinek a felügyelete alatt zajlott, aki számos ikonikus, innovatív modern lengyel épületet – így a szintén katowicei, repülő csészealj szerű Spodek sportcsarnokot is – jegyzett.  Az épület alapozása különleges előkészületet igényelt, mivel a környéken számos bánya üzemelt, így állandóak voltak a tektonikus mozgások.


Katowice: a pályaudvar új perontetőkkel. Forrás: Wikipedia
8/21
Katowice: a pályaudvar új perontetőkkel. Forrás: Wikipedia


A Lengyel Államvasutak (PKP) nagyszabású infrastrukturális fejlesztési programba kezdett, amelynek a pályafelújításon és a nagysebességű Pendolino szerelvények munkába állításán kívül a komplex állomás rekonstrukciós projektek is a részét képzik.  A lengyel állam 2009-ben kötött szerződést a kereskedelmi terekben járatos és a lengyel piacon sem ismeretlen spanyol Neinver befektető csoporttal egy új generációs, integrált városi közlekedési-kereskedelmi központ (egy igazi „hub") kialakítására Katowicében. A megbízás részét képezte az utasforgalmi épület, az eredeti formáját megtartó megújítása, egy vele kapcsolatba kerülő kereskedelmi központ és a felszín alatt egy új buszpályaudvar és taxiállomás kialakítása, valamint egy szomszédos irodakomplexum megépítése. Szintén a befektető feladata volt a kapcsolódó közterek minőségi megújítása, gyalogos zónák kialakítása, utcabútorozása. A város és az államvasút elképzeléseit figyelembe vevő komplex beruházás összértéke tervezetten 240 millió euró volt és a megvalósításhoz nyílt, nemzetközi tervpályázatot hirdetettek meg. A 17 befutó közül a tendert végül a Łódź-i Manufaktúrát is megvalósító Sud Architects/SUD Polska nyerte, így ők vághattak bele az 160.000 m2 összterületű projekt tervezésébe.


Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: SUD Architects
12/21
Katowice, az 1972-ben épült pályaudvarépület felújítás után. Forrás: SUD Architects


2010-ben ideiglenes állomásépületet húztak fel, amely a felújítás alatt biztosította az utasforgalom lebonyolítását, majd a vágányok egy részét is lezárták. Magát az eredeti állomásépületet szinte teljes mértékben lebontották, hogy alá tudják helyezni az 1200 autó befogadására alkalmas mélygarázst, a 4000 m2-es, tízperonos buszállomást és a taximegállót, majd az eredeti formájában újból visszaépítették.

A 2013-ban átadott komplex központtal együtt szépen újult meg az 1972-es pénztárcsarnok is, a filigrán betonpillérek tetején legyezőszerűen kinyíló és a tetőbe átfolyó szerkezetet teljes épületmagasságban üvegezték be, így megmaradt az épület légiessége. Igaz, hogy a hozzáépült bevásárlóközpont, a Galeria Katowicka némiképpen rányomul az állomásépület előterére, azonban annak magasságát és arányait figyelembe véve azt nem nyomja el, ugyanígy illeszkedik a másik oldalon, a belváros 19. századi épületeinek közegébe is. A hullámzó üveghomlokzatú bevásárlóközpont a belváros felől erőteljesen kitakarja az állomásépületet, de a rávezető sétálóutca számára változatlanul megmaradt záró elemnek. A két épület belső találkozása finomra sikeredett: az állomás betonlegyezői tisztán megmaradtak és egy hasonló dőlésszögű üvegtetővel kapcsolódnak a pláza felső szintjéhez, ezzel egy jól bevilágított átrium jön létre a két struktúra között.


Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects
13/21
Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects


A bevásárlóközpont ugyan lényegében átvette a tér uralkodó szerepét a pályaudvartól, a két funkció és maguk az épületszerkezetet is jól találkoznak, szerves egészet alkotnak. Itt sikerült azt a kettősséget feloldani, élő kapcsolatot teremteni a közlekedés és a kereskedelem között, ami a budapesti Westend City Center esetében nem valósult meg, ahol lényegében a vasútra rátolva, de attól teljesen függetlenül áll a bevásárlóközpont. Katowicében azonban az utasok szinte kénytelenek áthaladni a bevásárlóközponton, igaz a pályaudvar oldalirányban is nyitott maradt, ahol egy kisebb teresedésbe jutva kikerülhetjük a plázát. A megújult pályaudvar peronjai és vágányai fölé új, íves, felülről némi természetes bevilágítást adó tetőzet került – csak halkan jegyzem meg, hogy a peron összképét itt sem tördelik meg a felsővezetéket tartó pillérek, azokat sikerült a tetőszerkezetbe integrálni.


Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects
4/21
Katowice: Galeria Katowicka és a pályaudvar. Forrás: SUD Architects


Vitathatatlan, hogy a megújulás motorja az évi 12 millió utassal számoló, nagy forgalmú pályaudvar közvetlen szomszédságában levő jól hasznosítható tereinek kihasználása, de ezzel együtt sikerült egy olyan komplex, modern és komfortos vasúti-városi kapcsolatot létrehozni, amely magas színvonalon tudja kiszolgálni az utazók igényeit is a wifivel ellátott várótermektől kezdve a zuhanyzóval felszerelt mellékhelyiségekig.  A 8000 m2-es utascsarnok minőségi rehabilitációja mellett egy 85.000 m2-es bevásárló- és szórakoztató központ, multiplex mozi, valamint 21.000 m2 irodaterület valósult meg, azonban a fejlesztés a vasúttal és a várossal közösen zajlott, így az új központ mindkét irányban jól integrálódik, valóban egy mai „hub"-ként tud funkcionálni.

Bán Dávid

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.