Közélet, hírek

Páratlan értéket jelentenek a fővárosi Duna-partok, de hogyan használjuk őket?

1/2

Forrás: Budapest Közösségi Tervezés

A városi partszakaszok használata, jövője is szóba kerül a kérdőívben. Forrás: Budapest Közösségi Tervezés

Hirdetés
?>
Forrás: Budapest Közösségi Tervezés
?>
A városi partszakaszok használata, jövője is szóba kerül a kérdőívben. Forrás: Budapest Közösségi Tervezés
1/2

Forrás: Budapest Közösségi Tervezés

A városi partszakaszok használata, jövője is szóba kerül a kérdőívben. Forrás: Budapest Közösségi Tervezés

Páratlan értéket jelentenek a fővárosi Duna-partok, de hogyan használjuk őket?
Közélet, hírek

Páratlan értéket jelentenek a fővárosi Duna-partok, de hogyan használjuk őket?

2021.05.06. 13:09

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

A Duna és partjai a közlekedés mellett lehetőséget nyújtanak a mindennapos kikapcsolódásra, turisztikai vonzerőt és természetközeli helyszínként védendő értéket is jelentenek. A Fővárosi Önkormányzat kérdőívben kéri ki a lakosság véleményét, tapasztalatait a parthasználattal kapcsolatban. 

A budapesti Duna-partok használatával, a hajózással és a kikötőkkel kapcsolatban indított online kérdőívet a Fővárosi Önkormányzat, hogy felmérjék a lakossági tapasztalatokat, problémákat és fejlesztési igényeket. A kérdések között találunk általánosan a Duna-part használatára és az egyes partszakaszokra vonatkozókat is, illetve külön egységek vonatkoznak a kiépítettségük szerint megkülönböztetett városi és természetközeli partszakaszokra. A fókusz ezúttal a Duna főágán van, az attól adottságaiban és használatában jelentősen eltérő Ráckevei-Soroksári Duna-ágra nem térnek ki - olvasható a kérdőív ismertetőjében

Ha a Duna-partok fejlesztése kerül szóba, elsőre azokra a nagyobb beruházásokra gondolunk, melyek célja a parti közterületek gyalogosbarát megújítása és zöldítése, a belvárosi rakpartok közlekedési konfliktusainak megoldása vagy a Duna menti kerékpáros útvonalak kialakítása. Ezeket a célokat szolgálják az olyan nagyobb projektek, mint a pesti belvárosi rakpart régóta tervezett megújítása (RAK-PARK projekt), a Parlament és a Margit híd között hiányzó, még az idei évben megvalósuló sétány kialakítása, vagy a budai oldalon a part menti terek és parkok szintén tervezés alatt lévő megújítása és az EuroVelo 6 Duna-menti kerékpárút fejlesztése.

A parthasználat problémája azonban nem szűkíthető csak a közlekedési kérdések köré. A rendezvényhajók és a szállodahajók jelenlegi működéséből eredő zaj- és légszennyezés, valamint az elmúlt években egyre nagyobb turisztikai forgalom elsősorban a lakóterületek közelségében okoz állandó problémát. A belvárosban zavaró a kikötőhelyek és a kikötőkhöz kapcsolódó berendezési tárgyak (hajóhidak, kapuzatok, reklámtáblák, hulladéktárolók, közmű dobozok stb.) rendezetlen, túlburjánzott kialakítása, ami nem csak a világörökségi környezethez méltatlan megjelenést eredményez, hanem a sétányok kellemes használatát is akadályozza. A természetközeli partszakaszokon elsősorban a természeti értékek megőrzése és a kikapcsolódást lehetővé tevő funkciók összehangolása jelent feladatot.

A városi partszakaszok használata, jövője is szóba kerül a kérdőívben. Forrás: Budapest Közösségi Tervezés
2/2
A városi partszakaszok használata, jövője is szóba kerül a kérdőívben. Forrás: Budapest Közösségi Tervezés



A Duna-partok átfogó megújítása érdekében, a nagyobb fejlesztések mellett az önkormányzat napirendre tűzte a kikötők és azok parti kiszolgáló infrastruktúrájának rendezését is. A szabályok felülvizsgálatának célja a kikötők elhelyezkedésének újragondolása és környezetük rendezése annak érdekében, hogy kevésbé zavarják a városképet, csökkenjen a kikötők működéséből és a hajóközlekedéséből eredő környezeti terhelés és javuljanak a működtetés feltételei is. Ahogyan arra a közelmúlt tragikus balesete is rámutatott, a belvárosi kikötők és a hajóforgalom túlzsúfolttá, balesetveszélyessé vált, ezért a javaslat egyik fontos célja, hogy a kikötőhelyeket és a turisztikai célú hajóforgalmat hosszabb partszakaszokon biztosítsa. A terv a parti berendezések kialakítására és a kikötők arculatára is egységes elvárásokat fogalmazna meg. 

A kérdőívet május 15-ig lehet kitölteni. Aki többet szeretne megtudni a kikötők városképi hátteréről, annak segítségére lehet a Partifecske Atlasz című megalapozó kiadvány, ami bemutatja a parthasználattal kapcsolatos jellegzetes helyzeteket és problémákat, valamint javaslatot ad ezek megoldására.

Szerk.: Nemes D. Nikolett

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.