/ 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS
Pályázatok/Magyar

Pályázatot írt ki a BKK a pesti fonódó villamos megtervezésére

1/3

Forrás: BKK

Forrás: BKK

2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ). (Építészfórum archívum)

?>
Forrás: BKK
?>
Forrás: BKK
?>
2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ). (Építészfórum archívum)
1/3

Forrás: BKK

Forrás: BKK

2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ). (Építészfórum archívum)

Pályázatot írt ki a BKK a pesti fonódó villamos megtervezésére
Pályázatok/Magyar

Pályázatot írt ki a BKK a pesti fonódó villamos megtervezésére

2024.08.16. 11:35

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Cég, szervezet:
BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság

Beadási határidő:
2024.09.16. 00:00

Vélemények:
1

Jelentős szakaszához érkezett a Pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének előkészítése: a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötésének, a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjának, valamint a Nyugati tér megújításának, a felüljáró elbontásának a megtervezésére. 

A fejlesztés megvalósításával, melyről itt írtunk korábban, a Kelenföldről és Budafokról akár Káposztásmegyerig és Rákospalotáig is járhatnak majd a villamosok. A Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő villamosvágányoknak köszönhetően átszállásmentes kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között.

Forrás: BKK
1/3
Forrás: BKK

A BKK a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium ellenőrzését és jóváhagyását követően indította el a közbeszerzési eljárást. A projekt elemeinek megtervezésére irányuló feltételes ajánlati felhívás 2024. augusztus 9-én jelent meg.

A beruházás előkészítése és tervezése az IKOP+ program keretében, európai uniós támogatásból valósulhat meg, a BKK az erre vonatkozó támogatási kérelmét már 2024 márciusában beadta. A tervezési munkák főleg arra irányulnak, hogy a villamosok visszatérjenek a Bajcsy-Zsilinszky útra és a Váci út déli részére, vonzó közösségi közlekedési lehetőséget nyújtva az utasoknak a belvároson keresztül.

A tervező feladatai közé tartozik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése mellett az engedélyezési eljárások lefolytatása, a hozzájárulások megszerzése, továbbá a kivitelező kiválasztására irányuló ajánlattételi dokumentáció összeállítása, valamint a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése is.

Forrás: BKK
2/3
Forrás: BKK

A tervezés ezeket az elemeket tartalmazza a BKK sajtóközleménye szerint:

  • A Lehel tér és a Deák Ferenc tér között csaknem 2,2 kilométer hosszú új villamospálya, illetve az akadálymentesen elérhető megállók kivitelezése.
  • Kiemelt figyelmet kap a leendő villamosvonal környezete, és a már meglévő szakaszokon több helyszínen a megállók akadálymentesítése.
  • Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, emellett egy későbbi kivitelezés során teljesen átépülhet a Nyugati tér az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján.
  • A Nyugati téri csomópontban a jelenlegi felüljáró elbontását tervezik, létrehozva ezzel egy akadálymentes, emberközpontú, élhető városi közterületet.
  • A kiviteli tervek az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós források biztosítása esetén 2027 második felére készülhetnek el.

A közbeszerzési felhívás alapján a tervezési feladat a következő elemeket tartalmazza még: 

  • Cél, hogy a jelenleg rendkívül széttagolt pesti villamoshálózatot egységes rendszerbe foglalja és lehetővé tegye minél többféle, a jövőbeni forgalmi változásokra könnyebben reagálva átalakítható hálózat kialakítását. Ennek megfelelően a tervezés során kiemelt figyelmet kell fordítani a vágánykapcsolatok és peronelhelyezések megfelelő, minél sokoldalúbb használhatóságára. 
  • A villamospályán lehetővé kell tenni az autóbusz és a trolibuszok (felsővezeték alatt történő) közlekedését is. 
  • Az érintett közterületek megújítása, zöldítése is feladat, törekedve a nagyvárosias, urbanisztikailag esztétikus, valamennyi felhasználó számára hozzáférhető és biztonságos, valamint fenntartható kialakításra.
  • Biztonságos, összefüggő kerékpáros infrastruktúrát szükséges kialakítani, továbbá a zöldfelületek arányát is növelni kell, ahol a közművek elhelyezkedése megengedi. 
  • A villamossal érintett szakaszokon a tervezőnek a közúti infrastruktúra és közterületek megújítása is a feladatát képezi.
  • Opciós tételként szerepel a feladatok között a Nyugati aluljáró teljes körű felújításának, valamint a Szabadság-híd megerősítésének a megtervezése. 

A projektről bővebben ezen az oldalon olvashat.

Civilek és szakmai szervezetek is véleményezték a projektet

A budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma, a BKK által szervezett Mobilitási Témacsoport idén áprilisban és júniusban is napirendjére tűzte a beruházás tervezését. A BKK több szempontból megvitatta a felekkel a felvetődő kérdéseiket, és az észrevételek alapján pontosította a műszaki leírást. A civil egyeztetések a teljes tervezési folyamatot végigkísérik.

A tavasszal tartott társadalmi egyeztetés keretében a BKK elsősorban a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között megépülő új villamospályával, -megállókkal és azok környezetével kapcsolatos igényeket mérte fel, és a jövőben is lehetőséget biztosít arra, hogy az ott lakók, valamint az arra közlekedők elmondják véleményüket a tervezett fejlesztésről.

Forrás: BKK, Közbeszerzési Értesítő

Vélemények (1)
Reki
2024.08.20.
14:01

Pár kilométeres szakasz, ami korábban már megvolt. Gratulálok! Ehhez nagy pályázat kell!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.