Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Pályázatok/Magyar

Pályázatot írt ki a BKK a pesti fonódó villamos megtervezésére

1/3

Forrás: BKK

Forrás: BKK

2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ). (Építészfórum archívum)

Hirdetés
?>
Forrás: BKK
?>
Forrás: BKK
?>
2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ). (Építészfórum archívum)
1/3

Forrás: BKK

Forrás: BKK

2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ). (Építészfórum archívum)

Pályázatot írt ki a BKK a pesti fonódó villamos megtervezésére
Pályázatok/Magyar

Pályázatot írt ki a BKK a pesti fonódó villamos megtervezésére

2024.08.16. 11:35

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Cég, szervezet:
BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság

Beadási határidő:
2024.09.16. 00:00

Vélemények:
1

Jelentős szakaszához érkezett a Pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének előkészítése: a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötésének, a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjának, valamint a Nyugati tér megújításának, a felüljáró elbontásának a megtervezésére. 

A fejlesztés megvalósításával, melyről itt írtunk korábban, a Kelenföldről és Budafokról akár Káposztásmegyerig és Rákospalotáig is járhatnak majd a villamosok. A Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő villamosvágányoknak köszönhetően átszállásmentes kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között.

Forrás: BKK
1/3
Forrás: BKK

A BKK a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium ellenőrzését és jóváhagyását követően indította el a közbeszerzési eljárást. A projekt elemeinek megtervezésére irányuló feltételes ajánlati felhívás 2024. augusztus 9-én jelent meg.

A beruházás előkészítése és tervezése az IKOP+ program keretében, európai uniós támogatásból valósulhat meg, a BKK az erre vonatkozó támogatási kérelmét már 2024 márciusában beadta. A tervezési munkák főleg arra irányulnak, hogy a villamosok visszatérjenek a Bajcsy-Zsilinszky útra és a Váci út déli részére, vonzó közösségi közlekedési lehetőséget nyújtva az utasoknak a belvároson keresztül.

A tervező feladatai közé tartozik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése mellett az engedélyezési eljárások lefolytatása, a hozzájárulások megszerzése, továbbá a kivitelező kiválasztására irányuló ajánlattételi dokumentáció összeállítása, valamint a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése is.

Forrás: BKK
2/3
Forrás: BKK

A tervezés ezeket az elemeket tartalmazza a BKK sajtóközleménye szerint:

  • A Lehel tér és a Deák Ferenc tér között csaknem 2,2 kilométer hosszú új villamospálya, illetve az akadálymentesen elérhető megállók kivitelezése.
  • Kiemelt figyelmet kap a leendő villamosvonal környezete, és a már meglévő szakaszokon több helyszínen a megállók akadálymentesítése.
  • Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, emellett egy későbbi kivitelezés során teljesen átépülhet a Nyugati tér az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján.
  • A Nyugati téri csomópontban a jelenlegi felüljáró elbontását tervezik, létrehozva ezzel egy akadálymentes, emberközpontú, élhető városi közterületet.
  • A kiviteli tervek az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós források biztosítása esetén 2027 második felére készülhetnek el.

A közbeszerzési felhívás alapján a tervezési feladat a következő elemeket tartalmazza még: 

  • Cél, hogy a jelenleg rendkívül széttagolt pesti villamoshálózatot egységes rendszerbe foglalja és lehetővé tegye minél többféle, a jövőbeni forgalmi változásokra könnyebben reagálva átalakítható hálózat kialakítását. Ennek megfelelően a tervezés során kiemelt figyelmet kell fordítani a vágánykapcsolatok és peronelhelyezések megfelelő, minél sokoldalúbb használhatóságára. 
  • A villamospályán lehetővé kell tenni az autóbusz és a trolibuszok (felsővezeték alatt történő) közlekedését is. 
  • Az érintett közterületek megújítása, zöldítése is feladat, törekedve a nagyvárosias, urbanisztikailag esztétikus, valamennyi felhasználó számára hozzáférhető és biztonságos, valamint fenntartható kialakításra.
  • Biztonságos, összefüggő kerékpáros infrastruktúrát szükséges kialakítani, továbbá a zöldfelületek arányát is növelni kell, ahol a közművek elhelyezkedése megengedi. 
  • A villamossal érintett szakaszokon a tervezőnek a közúti infrastruktúra és közterületek megújítása is a feladatát képezi.
  • Opciós tételként szerepel a feladatok között a Nyugati aluljáró teljes körű felújításának, valamint a Szabadság-híd megerősítésének a megtervezése. 

A projektről bővebben ezen az oldalon olvashat.

Civilek és szakmai szervezetek is véleményezték a projektet

A budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma, a BKK által szervezett Mobilitási Témacsoport idén áprilisban és júniusban is napirendjére tűzte a beruházás tervezését. A BKK több szempontból megvitatta a felekkel a felvetődő kérdéseiket, és az észrevételek alapján pontosította a műszaki leírást. A civil egyeztetések a teljes tervezési folyamatot végigkísérik.

A tavasszal tartott társadalmi egyeztetés keretében a BKK elsősorban a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között megépülő új villamospályával, -megállókkal és azok környezetével kapcsolatos igényeket mérte fel, és a jövőben is lehetőséget biztosít arra, hogy az ott lakók, valamint az arra közlekedők elmondják véleményüket a tervezett fejlesztésről.

Forrás: BKK, Közbeszerzési Értesítő

Vélemények (1)
Reki
2024.08.20.
14:01

Pár kilométeres szakasz, ami korábban már megvolt. Gratulálok! Ehhez nagy pályázat kell!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.