/ MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Középület

Mozgatható oktatási központ - a Mashambas felhőkarcoló

1/11

Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa

?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
?>
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
1/11

Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa

Mozgatható oktatási központ - a Mashambas felhőkarcoló
Épületek/Középület

Mozgatható oktatási központ - a Mashambas felhőkarcoló

2017.05.30. 14:16

Cikkinfó

Szerzők:
Varga Csilla

Földrajzi hely:
Tanzánia

Építészek, alkotók:
Ggrupa

A mashambas szuahéli nyelven megművelt területet jelent - telket kis önellátó tanyával, haszonnövényekkel és gyümölcsfákkal, ami sokszor egyben a telek művelőjének otthonául is szolgál. A Ggrupa építésziroda csapata által tervezett oktatási központ nevében és kinézetében is erre reflektál. 

Az elmúlt 30 évben az abszolút szegénység mértéke világszinten visszaesett (40%-ról 20% alá csökkent), az afrikai országokban viszont ez a százalék alig csökkent. A szub-szaharai térségben még ma is a népesség 40%-a él a létminumum alatt - a csoport több mint felét a kistermelők teszik ki. A zöld forradalom műtrágyakeverékei, öntözéses megoldásai és magas hozamú vetőmagjai - amelyek 1960 és 2000 között megduplázták a globális gabonatermelést - több próbálkozás ellenére sem tudták kibontakoztatni hatásukat Afrikában. Ennek okait a rossz infrastruktúrában, korlátozott piacokban, gyenge kormányzatban és a posztkoloniális kontinenst romlásba döntő testvérgyilkos civil harcokban találjuk.


Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
1/11
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa




A mostani projekt célja, hogy a zöld forradalmat a legszegényebb emberekhez juttassa el. A földművelők képzésével, trágyához és magokhoz juttatásával ők is képessé válhatnak, hogy hektáronként ugyanannyit termeljenek, mint a hatalmas modern farmok. A termés növelésével a termelők kihúzhatják magukat a szegénységből sőt, elkezdhetenek felesleget termelni, amit a szomszédaik hasznosíthatnak. Ha a földművesek képesek boldogulni, akkor az a saját közösségükben is segít felszámolni a szegénységet és éhezést.

A Mashambas egy mozgatható oktatási központ, mely a kontinens legszegényebb területein bukkan fel. Képzést, földművelési technikák oktatását, olcsó trágyázó szereket és modern eszközöket kínál, miközben helyi vásárcsarnokként is működik, ahol maximálizálhatóak a termésből keletkező hasznok. A földművelés virágzik az épület körül, a tudás szétterjed a horizonton.


Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa
3/11
Mashambas felhőkarcoló - tervező: Ggrupa




A struktúra addig terjed, míg a résztvevők száma is növekszik. Amikor már a helyi közösség képessé válik az önellátásra, az épületet más helyre szállítják. A szerkezet egyszerű moduláris elemekből épül fel, ami könnyűvé teszi az összerakást, szétszedést és szállítást. Az egymásra helyezett modulok alkotják a toronyház formáját, amely megoldás a lehető legkevesebb hasznos földterületet veszi el a termelőktől.

Bár ma az éhezés és a szegénység Afrikára jellemző probléma, a kutatók arra figyelmeztetnek, hogy 2050-re, ahogy a világ népessége eléri a 9 milliárdot, az élelmiszerhiány globális méretűvé válhat - Afrika gazdag termőföldjei pedig nem csak a kontinens saját, növekvő populációját, hanem az egész világot elláthatnák élelemmel.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk