Épülettervek/Hallgatói terv

MÓKEMBÉ: Kortárs Cirkuszközpont – Toldi Veronika diplomaterve

1/17

Előadótér - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika

?>
Előadótér - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
Fogadótér - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
Homlokzat - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
Utcai nézet - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
Perspektív metszet - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
Ikon - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
Robbantott ábra - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
Helyszín - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
Helyszín - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
-1. szint - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
0. szint - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
1. szint - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
2. szint - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
3. szint - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
A-A metszet - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
?>
B-B metszet - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
1/17

Előadótér - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika

MÓKEMBÉ: Kortárs Cirkuszközpont – Toldi Veronika diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

MÓKEMBÉ: Kortárs Cirkuszközpont – Toldi Veronika diplomaterve

2020.12.04. 08:10

Projektinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Építészek, alkotók:
Toldi Veronika

Cég, szervezet:
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME)

Kortárs Cirkuszközpont - Újcirkusz és cirkusziskola

URL:
MÓKEMBÉ

Tervezés éve:
2018

Stáblista

építész: Toldi Veronika

témavezető: Marián Balázs

konzulens: Csomay Zsófia

intézmény: MOME Építészeti Intézet

Toldi Veronika diplomamunkájában egy olyan központot tervezett, melyben az újcirkusz szellemisége számára leginkább ideális performatív tér flexibilisen alakítható, ahol a nézőtér és előadótér helye nem determinált, a néző és az előadás viszonyrendszere rugalmasan értelmezhető. Az épületben emellett a hazai hiányosságra reagálva egy dedikált újcirkusziskola is helyet kapott.

Az újcirkusz egy, az utóbbi évtizedekben teret hódító, újító műfaj. A klasszikus cirkuszban látható, a porondmester által összekötött, összefüggéstelen attrakciók sorozatával szemben, az újcirkuszban előkerül a narratíva: a produkció a színház, kortárs tánc és cirkuszművészetek együttes megjelenéséből áll. Az újcirkuszban megtalálható, saját kifejezésmódra adaptált attrakció az erős narratív szál részeként tűnik fel. Hazánkban az újcirkusz előadásait – a kifejezetten a műfaj számára tervezett tér hiányában – főként színházak fogadják be. Az előadásokat így a befogadó terekre szükséges szabni, olyan, általában klasszikus, frontális elrendezésű színházi terekre, amelyek korlátozzák az újcirkusz teljes kibontakozását. 

Ikon - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
7/17
Ikon - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika

Célom egyfelől a lehető leginkább rugalmasan alakítható tér létrehozása, melyben nem determinált a nézőtér és az előadótér szituációja, hanem azok viszonya az előadásnak megfelelően könnyedén változtatható: centrális, frontális, kétfrontú, megemelt nézőteres, megemelt színpados verziók is kialakíthatók. Emellett mestermunkámban reagálok arra a hiányosságra is, miszerint Magyarországon nincs dedikált újcirkusziskola, melyben drámát, táncot, színészetet, cirkusztörténetet is oktatni tudnak a gyakorlati cirkuszművészetek mellett.

Utcai nézet - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
5/17
Utcai nézet - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika

A tervem mindezek alapján 4 fő komponensből áll: a cirkusziskola, az előadótér, a közéjük ékelődött fogadócsarnok és az ezek előtt futó, szabadtéri gyakorlást biztosító, fémszerkezettel behálózott "utca". Tervezési helyszínem a külső VI. kerület, a Rózsa utca, Aradi utca, Szív utca által határolt tömb. A telken lévő földszintes épületek elbontásával egy három irányból megközelíthető tér jött létre. A Rózsa utcai fronton megtartottam egy jó állapotú kétszintes téglaépületet az iskola számára, melyre egy könnyűszerkezetes gyakorlóteret építettem. A mellette elhelyezkedő, szintén könnyűszerkezetes fogadótér és előadótér hátsó, vasbetonból épített traktusában található az összes kiszolgáló funkció –  közlekedők, mosdók, öltözők, technikai szoba, iroda, gépészet. Ez a vasbetonszerkezet merevíti a hozzáépített, könnyűszerkezetű, tripla belmagasságú épületek vázát. Az iskola, fogadótér, előadótér és a kiszolgáló traktus is megközelíthető külön bejáraton keresztül, és mindhárom traktusban lehetőség van a függőleges irányú közlekedésre is. 

Perspektív metszet - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
6/17
Perspektív metszet - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika

A mennyezeten az acélgerendák raszterei szolgálnak függesztési pontokként, melyekhez az artisták a gyakorlótér és az előadótér esetében is rögzíteni tudják eszközeiket. Fontosnak találtam, hogy minden cirkuszra fogékony ember, aki nem tagja sem az iskola, sem a színház intézményének, meg tudja találni boldogságát a területen, így a raszter egy módosult változata végigfut az épület mellett, összekötve a Rózsa és Szív utcai bejáratot. A szerkezet alkalmas függesztésre, mászókázásra, vagy akár szabadtéri galéria üzemeltetésére is, talajának anyaga ugyanis rekortan. A területet körülzáró tűzfal a szabadtéri galéria része, legális graffiti felület kínál. 

Előadótér - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
1/17
Előadótér - Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika

A három traktus –  iskola, fogadótér, előadótér –  anyaghasználata részben azonos, részben elkülönül. A talált épület magasságának vonalától felfelé dupla rétegben, okoshomlokzatként használt U-üveg szolgálja a megfelelő bevilágítottságot. 6 méter alatt traktusonként változó, az iskola esetében feketére festett téglaburkolat, a fogadó csarnok esetében üveg, az előadótér kapcsán pedig fekete fém teszi különbözővé, mégis egységessé a homlokzatot. A szabadtéri gyakorló "utca" felé néző homlokzat harmonika ajtók segítségével képes 3 méter magasságig teljesen megnyílni. Az indusztriális jellegű, nagyméretű terek megfelelő szabadságot biztosítanak az újcirkusz innovatív produkciói számára.

Toldi Veronika

Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika
4/17
Kortárs Cirkuszközpont – építész: Toldi Veronika

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk