| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Mit üzen egy sárga plasztikrom Haszkovón?

1/18

Point Supreme: Arc - fotó: Danyi Balázs

Point Supreme: Arc - fotó: Kaincz Orsolya

A Kazumasa Yamashita tervezte Arc-ház (Kiotó, 1974) és a Point Supreme veszprémi Arca - fotók: Domus, Danyi Balázs

Point Supreme: Arc - fotó: Kaincz Orsolya

Supervoid: Torony I - fotó: Danyi Balázs

Supervoid: Torony I - fotó: Kaincz Orsolya

Supervoid: Torony I - fotó: Danyi Balázs

Supervoid: Torony I - fotó: Kaincz Orsolya

Edward Crooks: Torony II - fotó: Danyi Balázs

Edward Crooks: Torony II - fotó: Kaincz Orsolya

Edward Crooks: Torony II - fotó: Kaincz Orsolya

MAIO: Medence - fotó: Danyi Balázs

MAIO: Medence - fotó: Danyi Balázs

Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Kaincz Orsolya

Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Kaincz Orsolya

Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Kaincz Orsolya

Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Danyi Balázs

Térkép

?>
Point Supreme: Arc - fotó: Danyi Balázs
?>
Point Supreme: Arc - fotó: Kaincz Orsolya
?>
A Kazumasa Yamashita tervezte Arc-ház (Kiotó, 1974) és a Point Supreme veszprémi Arca - fotók: Domus, Danyi Balázs
?>
Point Supreme: Arc - fotó: Kaincz Orsolya
?>
Supervoid: Torony I - fotó: Danyi Balázs
?>
Supervoid: Torony I - fotó: Kaincz Orsolya
?>
Supervoid: Torony I - fotó: Danyi Balázs
?>
Supervoid: Torony I -  fotó: Kaincz Orsolya
?>
Edward Crooks: Torony II - fotó: Danyi Balázs
?>
Edward Crooks: Torony II - fotó: Kaincz Orsolya
?>
Edward Crooks: Torony II - fotó: Kaincz Orsolya
?>
MAIO: Medence - fotó: Danyi Balázs
?>
MAIO: Medence - fotó: Danyi Balázs
?>
Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Kaincz Orsolya
?>
Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Kaincz Orsolya
?>
Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Kaincz Orsolya
?>
Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Danyi Balázs
?>
Térkép
1/18

Point Supreme: Arc - fotó: Danyi Balázs

Point Supreme: Arc - fotó: Kaincz Orsolya

A Kazumasa Yamashita tervezte Arc-ház (Kiotó, 1974) és a Point Supreme veszprémi Arca - fotók: Domus, Danyi Balázs

Point Supreme: Arc - fotó: Kaincz Orsolya

Supervoid: Torony I - fotó: Danyi Balázs

Supervoid: Torony I - fotó: Kaincz Orsolya

Supervoid: Torony I - fotó: Danyi Balázs

Supervoid: Torony I - fotó: Kaincz Orsolya

Edward Crooks: Torony II - fotó: Danyi Balázs

Edward Crooks: Torony II - fotó: Kaincz Orsolya

Edward Crooks: Torony II - fotó: Kaincz Orsolya

MAIO: Medence - fotó: Danyi Balázs

MAIO: Medence - fotó: Danyi Balázs

Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Kaincz Orsolya

Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Kaincz Orsolya

Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Kaincz Orsolya

Paradigma Ariadné: Rom - fotó: Danyi Balázs

Térkép

Mit üzen egy sárga plasztikrom Haszkovón?
Nézőpontok/Kritika

Mit üzen egy sárga plasztikrom Haszkovón?

2019.10.27. 15:14
MÉD

Az arc, a medence, két torony és egy rom. Öt építésziroda öt élénk színű, meghökkentő formavilágú köztéri bútort helyezett el az ország egyik legnagyobb lakótelepén. A veszprémi Haszkovó valóságára reflektáló kisarchitektúrák játékossága szándékolt, de nem céltalan: több szinten próbálják megszólítani a látogatót.

A kiállítás kurátora, a Paradigma Ariadné építésziroda európai összefogásban hozta létre a 2019-es Veszprémi Design Hét fő kiállítását, hasonlóan a tavalyi 12 fal helyspecifikus, az ornamentika kérdését körüljáró nemzetközi projektjéhez. A beszédes című Az arc, a medence, két torony és egy rom kiállítás fiatal alkotóitól nem áll távol az extravagáns kísérletezés és a kanonizált építészeti diskurzusok újragondolása.

Az installációk között megjelenik két építészeti idézet: az arc, a görög Point Supreme iroda terve Kazumasa Yamashita japán építész épületének átolvasata, a római székhelyű Supervoid torony I. installációja pedig James Stirling Olivetti-épületének 1:1-es léptékű konkrét vágata.

Supervoid: Torony I - fotó: Danyi Balázs
7/18
Supervoid: Torony I - fotó: Danyi Balázs

A torony II. tervezője, az angol Edward Crooks építészirodája azt kutatja, hogy helyspecifikus installációkkal létrehozott új történetek, városi legendák, miként tudnak változtatni meglévő helyek értelmezésén. A medence tervezője a MAIO barcelona-i építésziroda a víz kérdéskörét emelte be a lakótelepre. A kiállítás kurátorai, a Paradigma Ariadné budapesti építésziroda csapata pedig paradox módon egy kurkumasárga, elpusztíthatatlan plasztik rommal állított emléket Haszkovó modernitásának.

A projekt helyszínválasztásában fontos szerepet játszott, hogy a Veszprém 2023 Európa Kulturális Fővárosa pályázat előkészítő tanulmánya szerint a haszkovói polgárok az átlag veszprémihez képest kevesebb kultúrához jutnak. Ezért az idei kiállítás kilép a galériák zárt és sokszor kirekesztő közegéből, hogy közvetlenül és élményszerűen lépjen kapcsolatba Haszkovó lakosságával. A köztéri installációk a hagyományos szemlélésen túlmutató aktivitásra hívnak: a bútorok körbejárhatóak, birtokba vehetők. A helyszínen elérhető audio guide pedig ösztönzi a Haszkovón élőket saját történetük tudatosítására és a kortárs építészet aktuális kérdéseinek boncolgatására.

Point Supreme: Arc - fotó: Kaincz Orsolya
2/18
Point Supreme: Arc - fotó: Kaincz Orsolya

A nevét egy bolgár megye után kapó Haszkovó 20 000 fős lakosságával a veszprémiek harmadának otthonát jelenti. A városrészt nem a történelmi idő vagy a lakók egyedi igényei alakították: létrejötte válasz volt egy ideológiákkal terhelt kor kínzó lakásproblémáira. A korábbi mezőgazdasági peremterületen rövid idő alatt szabványosított lakástípusok és háztömbök tömegei épültek. Az erőltetett városiasodás a házépítés majd háromezer éves, kézműves múltját mennyiségi problémákra választ kínáló tervezési- és termelési folyamattá alakította át. Haszkovó, akárcsak házgyári lakótelepeink jelentős része, nélkülözi azokat az identifikációs elemeket, amelyek valódi várossá tehetnék.

Mégis, milyen tájékozódási és találkozási pontokat kínál a házgyári lakótelepek miliője? Mit üzennek ezek a helyek? Milyen személyes történetek születnek a kollektív utópiák elmúltával hátramaradó városrészben? Az örökölt fogalmak bővítésével újraírhatóak ezek a történetek?

A Paradigma Ariadné az újraértelmezés és újrafogalmazás feladatához Aldo Rossit hívta segítségül. Az olasz építész és designer A város építészete című könyvében hozta be újra az építészeti közbeszédbe a történelmi idő és a közösségi emlékezet problémáit. Rossi a várost hatalmas emberalkotta tárgynak tekinti, melynek alapvető természeti- és építészeti elemei a „városi műtárgyak". Funkciójuktól függetlenül tájékozódási és referenciapontokként vannak jelen a mindennapi életben, kötődnek a város történetéhez és alapvetően meghatározzák annak identitását. Elbeszélések és személyes történetek révén pedig a kollektív emlékezet sarokkövei.

Rossi városi műtárgyai – épületek, szobrok, kisarchitektúrák, térfalak – a lakótelepeken jellemzően szórványosan vannak jelen. Ezeket hivatott pótolni a gazdag jelentéstartammal rétegzett öt köztéri bútor. Az installációk megismerése során körbejárhatjuk a rom fogalmát; szembeállíthatjuk a modernista bútor- és designtervezés emberközpontúságát, ergonomikus szemléletét az építészeti modernizmus uniformizált racionalizmusával és megvizsgálhatjuk, hogy milyen hatása van az instagramkultúrának az építészetre.

Edward Crooks: Torony II - fotó: Kaincz Orsolya
10/18
Edward Crooks: Torony II - fotó: Kaincz Orsolya

A kortárs és helyspecifikus műtárgyak tervezésénél fontos szempont volt, hogy azok valamilyen módon reflektáljanak Haszkovó történetéből fakadó adottságaira. Formaviláguk ezért beemeli azokat az alapvető építészeti és ornamentikai elemeket, melyek a lakótelepek sztenderdizálásból fakadó technológiai kötöttségek miatt nincsenek jelen: a tornyokat, a nyitott lépcsősort és az emberábrázolást, mint ornamentikát.

A kiállítás csak néhány hétig látható Veszprémben, de a bútorok ennél jóval hosszabb időre készültek. A tervek szerint minimum egy Haszkovón marad a lakók döntése szerint; a többit Veszprém belvárosának ajándékozzák. Érdekes lesz látni, hogy a paneltömbök között elhelyezett, rendkívül kontrasztos tárgyak hogyan jelennek meg és értelemződnek át Veszprém sűrű, színes városi közegében.

Kaincz Orsolya

Az arc, a medence, két torony és egy rom - Kreatív városi beavatkozások a Haszkovón

Kiállító építészek 

Edward Crooks (UK) 
Point Supreme (GR) 
Supervoid (IT) 
MAIO (ES)
Paradigma Ariadné (HU) 

Szervezők

Paradigma Ariadné, Veszprém-Balaton 2023 Zrt.

Kurátorok

Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs, Smiló Dávid

Tárlatvezetés: 2019. 10.19. 14:00 (Facebook-esemény)

Térkép
18/18
Térkép

Többek között Az arc, a medence, két torony és egy rom is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén, melyet itt lehet böngészni további munkákért és cikkekért. 


 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.