| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Mindent beborító hullám – megújult az Utrecht Centraal pályaudvar

1/17

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Az utrechti vasútállomás 1866-ban. Forrás: Wikipedia

Az utrechti pályaudvar 1973-ban. Forrás: Wikipedia

Az utrechti pályaudvar 1973-ban. Forrás: Wikipedia

Utrecht Centraal, légifelvétel, 2014. Forrás: Wikipedia

?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
?>
Az utrechti vasútállomás 1866-ban. Forrás: Wikipedia
?>
Az utrechti pályaudvar 1973-ban. Forrás: Wikipedia
?>
Az utrechti pályaudvar 1973-ban. Forrás: Wikipedia
?>
Utrecht Centraal, légifelvétel, 2014. Forrás: Wikipedia
1/17

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)

Az utrechti vasútállomás 1866-ban. Forrás: Wikipedia

Az utrechti pályaudvar 1973-ban. Forrás: Wikipedia

Az utrechti pályaudvar 1973-ban. Forrás: Wikipedia

Utrecht Centraal, légifelvétel, 2014. Forrás: Wikipedia

Mindent beborító hullám – megújult az Utrecht Centraal pályaudvar
Épületek/Középület

Mindent beborító hullám – megújult az Utrecht Centraal pályaudvar

2016.12.14. 15:29

A holland vasút nagyszabású magújulásának egyik fő eleme a legfőbb pályaudvarok és környezetük komplex újragondolása. Nemrég készült el az ország legforgalmasabb vasúti csomópontja, az Utrecht Centraal integrált átépítése. A Benthem Crouwel Architects tervezte projektet Bán Dávid mutatja be.

Hollandia sűrű vasúthálózata pókhálóként szövi be az országot: számos csomópontból ütemezett menetrend szerint könnyedén eljuthatunk az ország bármelyik pontjára. A hálózat központja az Utrecht Centraal pályaudvar, Hollandia legnagyobb és legtöbb utast befogadó állomása. Központi elhelyezkedése és jelentős egyetemvárosi háttere miatt a pályaudvar évi utasforgalma folyamatosan növekszik, a vágányokon naponta 900 szerelvény fut keresztül.

Az utrechti pályaudvar 1973-ban. Forrás: Wikipedia
16/17
Az utrechti pályaudvar 1973-ban. Forrás: Wikipedia


Az eredetileg 1843-ban megnyílt állomást többször bővítették, ám egy 1938-as tűzvész során a legnagyobb része leégett, ekkor alapvetően eredeti formájában, némi kiegészítéssel építették újjá. Bő három évtized után számos részét lebontva jelentősen újraformálták, a területet új funkciókkal megtöltve átstrukturálták. 1973-ban nyílt meg az állomáshoz kapcsolódó Hoog Catharijne bevásárlóközpont, ami lényegében magába fogadta az alapvető utasmozgások irányait is, egyben megszüntetve a pályaudvar közvetlen főbejáratát. Az ekkor évi 35 millió utasra tervezett épület forgalma rohamosan nőtt, ma már évi 88 millió utasról beszélhetünk, ám ez a szám az előrejelzések szerint 2030-ra a 100 milliót is elérheti.

Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal
1/17
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal


A növekvő utasforgalom és az összetett közlekedési csomópontok kialakulása miatt az állomás és környéke mindenképpen megérett az újragondolásra. A Benthem Crouwel Architects iroda – számos nagyszabású holland vasúti projekttel a háta mögött – 2003-ban kezdett az új vasúti térség megtervezéséhez, melyben újrafogalmazták a tér irányait és szerkezetét. A munkálatok 2008-ban indultak, az új központot idén december elején adták át.

A munkálatok legfőbb célja, hogy a közlekedés különböző szereplői egy nagy, összefüggő, logikusan szervezett térségben, egy tető alatt találkozzanak, és az átszállások könnyen és akadálymentesen megtörténhessenek. Emellett a '70-es években az állomáshoz kapcsolt bevásárlóközpont leválasztása is cél volt, hogy a pályaudvar végre önmagában, jól áttekinthetően álljon.


Jan Benthem
és Mels Crouwel vezetőtervezők alapvető elképzelése alapján az utasfunkciók a vágányok, peronok, az azokkal párhuzamosan kialakított, megosztott buszpályaudvar és villamosmegállók fölé egy közös, horizontális síkra kerülnének, ezzel válna átláthatóvá az összes átszállási kapcsolat. Az így kialakított 25.000 m2-es utasfogadó csarnok fölé karakteresen hullámzó, hatalmas tetőzet került, ami amellett, hogy az épület dinamizmusát erősíti, iránytűként is funkcionál. A hullámvonal a középső vágányok fölött éri el a tetőpontját, majd mindkét irányban lecsendesedik, végül a két szélen, a busz- és a villamosmegállók helyét is egy-egy kisebb hullámheggyel jelöli ki. A nagyvonalú, szellős belső térben pavilonszerűen alakították ki a különböző funkciószigeteket, a jegypénztárakat, az információt, a különböző szolgáltatások helyét.

A térséget a két oldalt végigfutó üvegezett függönyfal felől, valamint a tetőbevilágítókból áradó természetes fény jól benapozza. Sötétedés után a hullámvonalat a mennyezeten elhelyezett LED világítás emeli ki. Ugyanakkor a hatalmas üvegfelületekről minden irányban mozgalmas látvány tárul az utazók elé: figyelhetik a szerelvények állandó kígyózását, a vágányok rajzolatát, az irányítórendszerek színkavalkádját, de mindezen túlmutatva a környező és teljesen átalakuló városrészt és magát az óvárost is. Emellett a tetőre pedig évi 85.000kWh elektromos energia előállítására alkalmas napelemeket helyeztek.


Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
4/17
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)



A projekt nem állt meg az állomás és a kapcsolódó közlekedési rendszerek újragondolásának szintjén, hanem kitért a környező térség logikus és élhető átformálására is. A vasútforgalmi funkciók vágányok fölé emelésével és az állomás körüli, korábban szétszórt buszmegállóknak a pályaudvarba való integrálsásával felszabaduló oldalsó térségekből két új, vonzó, alapvetően a gyalogosokra tervezett városi közteret alakítottak ki - az egyik irányban közvetlenül kapcsolódva a régi városrész sétálóutcáihoz, a másikban pedig a kereskedelem- és az elővárosi lakóövezetekhez.

Míg korábban az állomás területe, jelentős mérete miatt komoly szeletet hasított ki a város szövetéből, ma a vasút által megosztott tereket igyekeznek ismét összefűzni. A projektben, akárcsak a Hollandia szerte megvalósuló többi vasúti fejlesztés esetében is, kiemelt szerepe van a környező városrészek összekapcsolásának, annak, hogy a vasút ezentúl ne egy térelválasztó elem, hanem a különböző jellegű városi közegek és funkciók összeforrasztója legyen.

A pályaudvar és környezetének átformálása persze jelentősen befolyásolja a környék ingatlanpiacát is. A vágányok szomszédságában több magasépület, főleg irodaház létesült, amelyek között nagy felületű hullámos tetőzetével domináns jelenség lett a legnagyobb pontján is csak 18 méter magas vasúti komplexum.


Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)
7/17
Benthem Crouwel Architects: Utrecht Centraal. Fotó: Jannes Linders (Luchtfoto)



A fejlesztés utolsó ütemében, a városközpont felőli tér alatt a jövő évben adják át a világ jelenlegi legnagyobb zárt kerékpártárolóját, amelyet 12.500 bicikli befogadására terveztek. Hollandiában igen általános a vasútállomások mellett kiépített, általában szabadtéri, de tetőzettel ellátott, B+R biciklitárolók látványa. Utrecht központi és egyetemi városi szerepéből kifolyólag azonban a szokásosnál is nagyobb a pályaudvar környéki kerékpárforgalom és –parkolás. Az utcai tároló helyeket már nem lehetett úgy fejleszteni, hogy ne akadályozzák a gyalogosforgalmat, így merült fel a lényegesen költségesebb, de rendezettebb megoldás: 48 millió euróból háromszintes felszín alatti bicikliparkoló épül.

Az utrechti állomásfejlesztés része annak az 1997-ben életre hívott holland programnak, amely nagyon intenzív vasúti modernizációt indított el. Ennek a folyamatnak az úgynevezett „Új Kulcsterve" az ország hat központi pályaudvarának (Utrecht mellett Hága, Rotterdam, Arnhem, Breda és Amszterdam-Dél) teljes újgondolása, és környezetükkel együtt komplex megújítása. A pályaudvar épületek újrafogalmazásával igyekeznek feleleveníteni a vasút hőskorának mottóját, ezzel válnak ismét a „a mai kor katedrálisaivá".

Bán Dávid

 

 

Vélemények (2)
Pákozdi Imre
2016.12.14.
22:56

Hollandia nyugati részén az autós közlekedés nyilvánvalóan ellehetetlenült és ezt az egész holland nemzet, PC módon fogalmazva, az országlakók összessége érzi, sőt, tudja. Ezért a vasúti közlekedés arrafelé olyan jelentőségre tett szert, mint sehol máshol Európában - kivéve talán a frankfurti repülőtér környékét. Ütrecht, amelyet persze lehet külön városként aposztrofálni, de sokkal inkább tekinthető az Amszterdam - Hága - Delft - Ütrecht - Rotterdam ötszög részének - évtizedes koncepciók rabjaként, hatalmas pályaudvart emelt a regionális közlekedés tiszteletére. Pedig csak egy nagyforgalmú villamos megállóról van szó, ahol amúgy megáll a párizsi expressz is. A lényeg: Hollandia középső-nyugati szeglete egyetlen összefüggő várossá sűrűsödött, középpontjában három, nyáron szinte látogathatatlanul zsúfolt, kultikus turistaközponttal: ezek Amszterdam, Delft és Hága. Javaslom csak szeptember és május között arra járni - vonattal.

dpr
2016.12.15.
00:58

@Pákozdi Imre: 4 éve aktív Randstad (az Imre által is említett kör, 7 millió ember) lakóként annyit tennék hozzá, hogy a lakosok is elég sokat tettek az ellehetetlenülésért amikor pokoli sokat ingáznak a körben simán bedugítva egy 2*4 sávos autópályát a nap bármely órájában. Ez akkor lesz még izgalmasabb, ha tényleg kitiltják a fosszilis üzemanyagú autókat a (bel)városokból pár év múlva, mivel csúcsidőben így is heringezés van az elég nagy kapacítású vasúton is. A P+R-ek és csukható bringák jól ellesznek... 

A párizsi TGV közvetlenü csak Rotterdamban áll meg, de a német vonatok kétségkívül dobnak az utrechti csomópont erején. :)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.