Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Örökség

Mementó a volt Kontrax irodaház elbontásához

1/7

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

?>
Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor
?>
Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor
?>
Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor
?>
Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor
?>
Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor
?>
Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor
?>
Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor
1/7

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor

Mementó a volt Kontrax irodaház elbontásához
Épületek/Örökség

Mementó a volt Kontrax irodaház elbontásához

2015.11.24. 09:42

Cikkinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Szerzők:
Borsay Attila

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Sylvester Ádám, Vajai Tamás, Molnár Péter

A ’90-es évek elején Zuglóban, a Hungária körút és az Egressy út sarkán egy addig itthon nem látott, szokatlanul magas építészeti minőség megjelenése keltette fel az arra járók figyelmét. A Kontrax irodaház az évek során használaton kívülivé vált, lepusztult, végül pedig bontásra ítélték. 

A KONTRAX irodaházának első üteme üveg függönyfalakkal egy olyan építészeti és műszaki minőséget hordozott, mely a tőlünk nyugatra fekvő un. gazdag országokban, mint vállalati embléma és szimbólum ma is természetes és mindennapos. A Molnár Péter, Sylvester Ádám és Vajai Tamás által megálmodott épület hosszú éveken keresztül állta és kiállta az idő próbáját, a ház volt mások mellett filmforgatás high-tech helyszíne is, a belsőépítészeti tervek a nagyhírű chicagói SOM irodában készültek. Mégis az elmúlt években aki arra járt láthatta, hogy a korát évekkel megelőző épület az enyészeté lett, a környéken „lakó" hajléktalanok szállása, sőt lassan-lassan kifosztották. A hosszú agónia most a végéhez közeledik, az épületet lebontják. 


Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor
4/7
Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor




A szokatlanul nagyvonalú belépő épület magas és tágas üvegezett átrium, a volt zuglói vegyipari gépgyár épület átalakításával tervezett egyterű iroda kialakítás, az üvegezett homlokzatok mind-mind titkos építészeti vágyainkat testesítették meg néhány évvel a rendszerváltást követően. A kor igényeinek megfelelő, de az általános anyaghasználattól sokkal magasabb minőségű anyagok és szerkezetek egységes alkalmazása kiemelt bennünket a posztkádári útkeresésben és utat mutatott. És bár a második ütem sohasem készült el, a részletképzések igényes megoldásai, a nagyvonalú sarokkialakítás ék alakú üvegfala és a főbejárat melletti hengerben elhelyezett lépcsőház egy korábbi időbe és korba röpített bennünket elemelve az itthoni provincializmustól; amikor még volt bizalom a tervezők felé, lehetett korlátlanul és nagyvonalúan gondolkodni terekről, kompozícióról, használatról. Ez mind épületben manifesztálódott, elkerülve az akkor már a kapukon dörömbölő posztmodern minden giccsét és ízléstelenségét.


Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor
2/7
Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor




Jánossy György így ír a Magyar Építőművészetben:
Az elmúlt idők rációt hangsúlyozó puritanizmusára korunk válasza az erős, sőt sokszor önmagáért való formálási igény. Adott esetben érthető ennek akár túlzása is, a formaburjánzás, halmozás, noha pontosan meghúzható határa van annak, hogy egy épület hány motívumot visel el.
Az új irodaház nemesen mértéktartó, amely – a fentiekben részletezett szempontok szerint – a használat által kijelölt pontokon helyezi el a jellegét is meghatározó formáit."1

Egy újabb épület pusztul el a szemünk előtt, és mi nem tudunk tenni semmit. Kár érte.



Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor
1/7
Kontrax irodaház, 2015 - fotó: Zsitva Tibor




Borsay Attila
építész




1: Magyar Építőművészet, 1993. 3-4 szám, a 12. oldal




Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.