Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Épületek/Lakóépület

Márnem - mégnem. Három lakóépület egy telken a Rózsadombon

1/15

helyszínrajz

metszet

Zivatar utcai homlokzat

?>
?>
helyszínrajz
?>
metszet
?>
Zivatar utcai homlokzat
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/15

helyszínrajz

metszet

Zivatar utcai homlokzat

Márnem - mégnem. Három lakóépület egy telken a Rózsadombon
Épületek/Lakóépület

Márnem - mégnem. Három lakóépület egy telken a Rózsadombon

2007.02.14. 13:39
MÉD

Projektinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Szerzők:
Haba Péter

Építészek, alkotók:
Lukács István, Vikár András, Gál Árpád, Major Attila

három lakóépület, 20 lakás egy telken a Rózsadombon, a  Zivatar utcában

URL:
Lukács és Vikár Építészstúdió

Tervezés éve:
2005

Építés éve:
2005-2006

Bruttó szintterület:
2830 m2

Stáblista

Generáltervező: Lukács és Vikár Építészstúdió
Építész: Lukács István és Vikár András DLA
Építész munkatárs: Gál Árpád, Major Attila 

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Generáltervező: Lukács és Vikár Építészstúdió Építész: Lukács István és Vikár András DLA Építész munkatárs: Gál Árpád, Major Attila

Megfáradt szecesszió, vérszegény műkőbarokk, népies vakolat architektúra. A Margit körútról szétágazó utcákat a 20. század első évtizedeiből származó tipikus belbudai bérházak elégikus, életunt világa jellemzi. De errefelé vannak a magyar korai modernizmus legmerészebb művei is, melyek metsző éleikkel, tiszta logikájukkal ma is igen hatásosak (pl. a Bimbó út Lauber-, Kozma-, Ligeti-Pallós-, Ligeti-Molnár-féle villái, vagy a körúton álló Hofstädter-Domány-féle bérház, Kozma Átrium-háza, stb.). Nem véletlen tehát, hogy a területen új házat tervező építészek többsége szinte kötelességének érzi, hogy ez utóbbiakat tekintse etalonnak, kiindulási pontnak. Mintha a hely szellemében még mindig jelen lenne a ’30-as évek modernizmusának „vonalas", avantgárd hagyománya, mintha itt kevésbé érvényesülnének a kvázi neomodern stílus „light" verziói, a manapság divatos „lakóparki" modern sablonjai, olcsó derűje. Persze nyilván csak szerencsés beruházó-építész-együttállások sorozatáról van szó. Mindenesetre feltűnő, hogy az elmúlt néhány évben több olyan ház épült a környéken, melyek szinte deklaráltan az eredethez, az avantgárd építészetéhez nyúlnak vissza, felvállalva annak szikár geometriáját, csupaszságát – azaz népszerűtlenségét. (Ilyen például Nagy Iván, Cságoly Ferenc és munkatársaik két épülete, a Light Corner Irodaház (Petrezselyem utca) és a Vizivárosi Office Center (Kapás utca). Persze szó sincs arról, hogy ezek az avantgárd szolgai követői volnának: a homlokzati síkok megtörése, a tetők megmozgatása, stb. markáns eltérést jelent). Ugyanakkor megjelent az avantgárd szigorát dekoratívabb elemekkel, játékosabb plasztikai megoldásokkal ötvöző, azaz hagyományos értelemben „szerethetőbb" változat is: ezt Hajnal Zsolt Kapás utcai társasháza fémjelzi (természetesen ez nem összekeverendő a „lakóparki" stílussal). 

7/15

Talán Lukács István, Vikár András és munkatársaik is úgy érezték, hogy a Margit körút szomszédságában található Zivatar utcában álló lakóházaik esetében redukálniuk kell a korábbi épületeikre jellemző élénk színvilágot, a színes kőburkolatokat, a gazdag plasztikai tagolást, s közeledniük kell a hely építészettörténeti fókuszpontjához. A törekvés eredménye sajátos átmenetet képez Nagy Iván és Cságoly Ferenc épületei, illetve Hajnal Zsolt háza között: az előbbiek keménysége, hűvös szerkesztése „már nem", az utóbbi oldottsága, könnyed plasztikája „még nem" jellemző rájuk.

A három önálló épület (20 lakás) számára helyt adó telek merőben szokatlan formájú: ék alakban kúszik fel a meredek hegyoldalra, s szinte minden oldalról házak és kertek övezik – a zártsorú Zivatar utcával csak egy keskeny foghíj révén kerül kapcsolatba. Ide épült az együttes nyitóeleme, a kocsibehajtót és a főbejáratot magába foglaló ház, egy másik a két szomszédos bérház tűzfalai által alkotott sarokba illeszkedik, a harmadik szabadon áll a telek közepén – immár jónéhány méterrel a többiek fölött. A beruházó és az építészek közös szándéka volt ugyanis, hogy a terület sajátos terepviszonyai érintetlenül maradjanak, így a garázst teljes egészében a felszín alá süllyesztették. Ez a megoldás lehetővé tette, hogy a két kerti épület közvetlen kapcsolattal rendelkezzen az autótárolókkal. 

5/15

A három épület mind alapterületét, mind térszerkezetét tekintve lényegesen eltér egymástól: az utcára néző ház a legmagasabb (öt emelet és penthouse), míg a kerti saroképület (három emelet és penthouse) és a szabadon álló ház (két emelet és penthouse) tetőzete az eltérő terepmagasság révén majdnem azonos szinten van. A épületek – alapterületüktől függően – egy-, két- és háromfogatosak. 

A két kisebb épület homlokzatait lényegében azonos elvek szerint tervezték: a lakásokat szalagablakok nyitják meg, melyeket hosszan elnyúló erkélyek és teraszok kísérnek. A horizontális tagolást a lépcsőház teljes magasságában húzódó üvegfalának vertikálisa töri meg. A szabadon álló épület inkább pavilonszerű: egyetlen töretlen kubus alkotja, melybe tágas loggiák mélyednek, míg az északi és nyugati homlokzatok zárták, csak a különböző kiszolgálóhelyiségek kisebb ablakai tagolják. 

6/15

A látványt mindenütt derékszögű geometriai alapformák határozzák meg, sehol egy törés, egy kimozduló falsík, egy sarokerkély. Oldásképpen színes üveglapokat függesztettek a loggiák elé, vagy applikáltak a homlokzatokra, a lábazatokat itt-ott rusztikus kőlapokkal burkolták, a penthouse-ok visszahúzott falsíkjait és a loggiák mennyezeteit fával borították. Mindezt azonban igen mértéktartóan alkalmazták a tervezők: az összképben csak halvány, paszteles színfoltokként tűnnek fel, s mivel egymástól elkülönülnek, nem alkotnak önálló felületi kompozíciót. Ez az önfegyelem, ez a visszafogott, de határozott formálás teszi a házakat természetesen otthonossá. Nincs semmiféle tolakodó ötletesség, nincs erőltetett kedvesség, színes vidámság. Ugyanakkor az épületek egészét épp e finom, de alapvetően öncélú tagolóelemek távolítják el a régi példaképektől, miközben tömegformálásuk azokhoz igen közel áll. 

10/15

A belső terekben – a homlokzatképzéssel összhangban – a formai attrakciók helyett fontosabb volt a praktikus beosztás és a világosság. Még a közlekedő- és kiszolgálóterek sem maradványterekként jelennek meg, a lakások rendszerének szerves részét képezik. El kell ismerni, a beruházó nem fukarkodott a tágas, nagyvonalú terekkel és nem volt célja az emeletek számának maximalizálása sem (ezt a szokatlanul gáláns magatartást persze majd a lakások ára fogja tükrözni). 

Az együttes karakterét azonban nemcsak e formai sajátosságok, hanem a telepítés és a terepviszonyok is meghatározzák: az épületek a szinte önálló világot képező zárványtelek tájszerű látványával együtt teljesednek ki.

szöveg Haba Péter
fotók: Bujnovszky Tamás



 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.