Épületek/Középület

Malmö új központja

1/8

White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se

?>
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
?>
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
?>
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
?>
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
?>
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
?>
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
?>
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
?>
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
1/8

White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se

Malmö új központja
Épületek/Középület

Malmö új központja

2015.05.30. 10:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Svédország, Malmö

Építészek, alkotók:
White

Vélemények:
6

Tavaly adták át a svéd Malmö központjában, a White tervezésében azt a városi teret, amely a térség megváltozott dinamikájára kíván a minél rugalmasabb választ nyújtani. 

A svéd nagyváros a 2000-ben megnyílt Øresund-híd átadását követően szinte összenőtt Koppenhágával, a két város között napi szinten ingázók száma ugrásszerűen megnőtt. A dán főváros és a svéd Malmö körül kialakult 3,8 milliós régió a legdinamikusabb skandináv terület. Az ingázók legnagyobb része a hídon átfutó vonatokat veszi igénybe – egységes jegy- és bérletrendszere a két országban elterülő teljes régió közösségi közlekedési hálózatára érvényes –, amely korábban Malmőt körbejárva jutott el a város központi fejpályaudvarára. 2010-ban adták át azt az új, 17 kilométeres új vasúti rendszert, amelynek nagy része a város alatti alagútban fut, ezzel lényegesen lerövidíti az utazási időt. A City Tunnel projekt keretében új állomás is épült Malmö központjában, a korábban csak végállomásként működő főpályaudvart pedig az alagútból beérkező vonal bekötésével átmenő forgalomra rendezték át, ezzel lényegesen könnyítve a régó svéd oldalának közlekedési helyzetén.

White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
2/8
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se

A város központi elhelyezkedésű, mégis korábban csendes Triangeln kerületében megnyílt új, földalatti vasúti állomás és az itt megforduló napi 37.000 ingázó radikálisan megváltoztatta a térség dinamikáját, épp ezért volt szükség a felszíni térség határozott újragondolására. A S:t Johannesplant és közelében levő művészeti központ terét érintő városi tér kidolgozására kiírt pályázatot a svéd White iroda nyerte. A két térség „összenyitásával" egy olyan teret kívántak megteremteni, ami egyszerre tud programot nyújtani a nyüzsgő hétköznapokon és a csendes vasárnapokon egyaránt.

White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
3/8
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se

A teret leginkább meghatározó, egybefüggő betonozott burkolata a hétköznapi eleganciát kívánja megjeleníteni, motívumvilágában a térfalakat alkotó templomra és a művészeti központra reflektál, vonalvezetése a templom északi szecessziós rajzolatait kölcsönzi. A művészeti központ előtti térség pedig bekapcsolódik az intézmény életébe, ott installációs lehetőségeknek, rendezvényeknek kíván flexibilis helyet biztosítani. A tervezők elképzelése szerint a térnek a legnagyobb rugalmasságot biztosítják, ezzel is átadva annak formálását a tényleges használóknak, így a központ művész rezidenseinek, akik a gördeszkázástól a filmkészítésen keresztül a különböző kísérletekig szabadon vehetik birtokba a teret.

White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se
6/8
White: Malmö S:t Johannesplan - Konsthalltorget. Forrás: www.white.se

A gyerekek számára szökőkúttal felszerelt játszótér létesült, a tér központi eleme pedig egy, a felszínből kiemelkedő hatalmas korong lett, ami szolgálhat színpadként és ülőhelyként is egyaránt, napnyugta után pedig kör alakban különleges megvilágítást kap.

Bán Dávid



Vélemények (6)
zsuppanandras
2015.06.01.
14:52

nem hiszem h ezt a tervezők parknak szánták, nem is érdemes annak tekinteni. ez sztem városi tér, tágas, levegős, elegáns, a képeken kifejezetten vonzónak tűnik. a közvetlenül határos területeken három kisebb park van, és nem messze tőle egy igazán tekintélyes méretű negyedik. ezen a környéken sztem nem egy ötödik ligetre vágytak a lakók, hanem egy térszerű térre.

Pákozdi Imre
2015.06.01.
15:19

@zsuppanandras: Placcot, azaz nagy méretű beton- aszfalt- vagy kőborítású teret négy céllal építünk egy város közepén: 1. katonai díszszemlék, felvonulások és nagygyűlések céljaira; 2. piacnak (valaha ez volt a legfőbb cél); 3. hogy könnyű legyen tisztán tartani; 4. csak úgy (ma az utóbbi kettő a legfőbb indok).

A kopár kőborítású terek hervasztóak. Egy tér akkor jó, ha térfalai érdekesek és arányosak a méretével, továbbá ha a tér rendelkezik kitüntetett nézetekkel, tehát ha van egy vagy több kedvelt rápillantási és áthaladási iránya. Ez létrehozható félig-meddig művi úton is, pl. szobor vagy szobrok, netán szökőkút elhelyezésével, illetve a burkolat strukturálásával. A burkolat strukturálásának valaha kedvelt módja volt a füvesítés: ez annak a zöld, egyszikű, sűrűn vethető növénynek a jelentős felületen történő, sétautakkal szabdalt telepítését jelenti, ami régebben a parkok, kertek, nyilvános terek hűsítő és esztétikus alapborítása volt. Vigyázat! A füvesítés nem azonos a törpecserjék kihelyezésével, ami a hajléktalanok és a dolgukat végző kutyák távoltartására szolgál! A távoltartásról hajdan a parkőr (csősz, csüge) gondoskodott.

A városi tér "bútoraival" tanácsos csínján bánni. Talmi dolog a kihelyezett dézsás növény és alig jobb megoldás a kőbe vésett, magasított virágágyás. Padok és árnyékolók ugyan szükségesek, de nem alapvető tér-osztásra: inkább csak kísérjék, ne pedig meghatározzák a tér osztásának kontúrjait. Vendéglátó célú épület, pavilon, szaletli elhelyezése kockázatos, de átgondoltan mégis lehet sikeres, ld. a budapesti Szabadság tér közepén a kávézót. 

Pákozdi Imre
2015.05.31.
15:59

Előre egy új városi parképítészet felé! Zabolázd meg a fránya növényeket, viszont engedd szabadon terjeszkedni a követ és a murvát. Így lesz az általad megtervezett táj nyáron forró tepsi, télen körvonalazatlan jégpálya. Kiváló példa minderre a keszthelyi főtér és a pesti Kossuth tér. Gratula a malmői követőknek.

alfoldi2011
2015.05.31.
09:43

Én nem sok fantáziát látok benne, hiszen mindent lebetonoztak, amit csak lehetett. Emberek is alig látszanak a képeken.

másik
2015.05.31.
09:10

szerintem tok jo hogy 'szabadon hasznalhato', es nincs pl. korbekeritve szogesdrottal.

perika
2015.06.01.
12:31

@másik: :-) jogos, cseréltük a címet! Köszönjük, üdv, Erika

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk