Közélet, hírek

Kötésben

1/5

?>
?>
?>
?>
?>
1/5

Kötésben
Közélet, hírek

Kötésben

2006.10.04. 11:27

A Kortárs Építészeti Szimpóziumon Moravánszky Ákos A téglafal pátosza címmel tartott előadást.

Az Építészet Világnapja alkalmából rendezett Kortárs Építészeti Szimpóziumon október 2-án Moravánszky Ákos a téglaépítészetről tartott előadást. A téglafal pátoszáról beszélve a szerkezet néhány fő jellemvonására világított rá, metaforákat és értelmezési tartományokat tárt fel. Az alanyi jogú, csupasz tégla mellett megjelent a téglafelület, mint vakolt falak sebe, a Pink Floyd téglája mellett az angol „perfect brick", mint a megbízható ember metaforája, és a sárga téglaút, az otthonosság jelképe, amely hazavezeti Dorothy-t Óz birodalmából. Beszélt a tégla ambivalenciájáról, a benne egyszerre megjelenő kézművesség és ipariság közötti termékeny ellentmondásról, továbbá az időhöz való viszonyáról, a maradandóság kérdéséről.
Emblematikus építészegyéniségek munkásságát követve Gottfried Semper elméletétől Sullivan, majd Wright, illetve Plečnik építészetén keresztül illusztrálta a tégla szerepváltozásait, a hozzá kapcsolható különböző jelentéstartalmakat, különösen a téglafal szövetként való felfogását.
Visszautalt Róma és Bizánc téglaépületeire, a középkori Lombardiára, egyidejűleg tovább haladva időben Pikionis, Scarpa, Dominikus Böhm, Hans van der Laan, Rudolf Schwarz, Döllgast és Lewerentz épületein keresztül az utolsó téglaszerkezetű chicagói felhőkarcolóig (Burnham & Root).
A sor itt nem ért véget, következett Venturi, a SITE csoport falról leváló téglatapétája, Burkhart & Meyer és végül a falazórobotok, amik egyébként kivitelezhetetlen finomságokat is képesek kifalazni.
Visszalépve időben a téglafalat a kőfal utódjaként értelmezve egy másik vonulat is feltárult a hallgatóság előtt. Az erő pátoszát Per Kirkeby, Hobson, Nyrop, Jensen-Klint alkotásai jelenítették meg egészen Magyarországig, a budapesti Nagyvásárcsarnokig és a Szilágyi Dezső téri templomig, vagy Lajta Béla Vas utcai iskolájáig nyúlva.
A tégla, mint drágakő (Höger: Chilehaus, Fritz Schumacher, Theodor Fischer) és mint az ellenállás eszköze (Aalto: Baker-house, Louis Kahn), majd mint éteri könnyedségű anyag (a katalán boltozott héjak, Gaudí, az uruguayi Eladio Dieste) is megjelent.
Bearth & Deplazes befejezésképpen bemutatott marktoberdorfi könyvtárépülete visszatérés egy archaikusabb felfogáshoz. Itt a hőszigetelés nélküli, vastag, súlyos téglafalak maguk is helyiségek sorát rejtik, mint előképeiknél, a skóciai kastélyoknál.






Török Tamás

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Egy hely – A vizsolyi szeráf

2021.12.09. 13:25
00:06:38

Vizsoly neve ismert, ám leginkább Károlyi Gáspár magyar nyelvű teljes bibliafordításának nyomtatásával kapcsolatban említjük. Kevesen tudják, hogy református temploma középkori eredetű, azt pedig még kevesebb, hogy az épületben csodás freskók láthatók. Az Egy hely mai részében a szeráfot ábrázoló látványos falfestménnyel ismerkedhetünk meg.

Vizsoly neve ismert, ám leginkább Károlyi Gáspár magyar nyelvű teljes bibliafordításának nyomtatásával kapcsolatban említjük. Kevesen tudják, hogy református temploma középkori eredetű, azt pedig még kevesebb, hogy az épületben csodás freskók láthatók. Az Egy hely mai részében a szeráfot ábrázoló látványos falfestménnyel ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

Egy hely – a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum

2021.12.09. 13:22
00:06:40

A békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum nem csak a festőóriásnak állít emléket, de a város érdekes történetét is megismerhetik a látogatók. Az Egy hely legújabb része a nemrég újrarendezett állandó kiállítást mutatja be.

A békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum nem csak a festőóriásnak állít emléket, de a város érdekes történetét is megismerhetik a látogatók. Az Egy hely legújabb része a nemrég újrarendezett állandó kiállítást mutatja be.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk