Helyek/Infrastruktúra

Körívek és parabolák csodái – tíz különleges hazai ívhíd

1/30

A tíz híd közül a legfiatalabb, a Poroszló és Tiszafüred között épült kilenc nyílású kerékpáros híd, 2020-ra készült el.

Az acél szerkezet a meglévő közúti és vasúti hidak mellett harmadikként, az előbbiekhez képest harmadannyi alátámasztással íveli át a tóvá duzzasztott Eger-patakot, bezárva a Tisza-tavat megkerülő kerékpárút kisebbik körét.

A híd legfőbb teherhordó eleme egyetlen, több mint háromszáz méter hosszú, szinusz hullámot formázó acélcső, amely a pályalemez fölött és alatt egyaránt tengelyirányban nyomott tartóként dolgozik.

Az M44 autóút Tiszakürt és Kondoros közti szakaszán 2019 októbere óta vezeti át a forgalmat a Hármas-Körös fölött hazánk egyik első, egyetlen főtartóval épült ívhídja.

A Berkó Dezső mérnökről elnevezett híd 98 méteres nyílással hidalja át a folyót, amelyhez mindkét oldalon további, egyszerűbb szerkezetű ártéri hídnyílások csatlakoznak. A szerkezet összhossza eléri a 450 métert.

A medernyílás acél szekrénytartós, együttdolgozó vasbeton pályalemezes megoldás, mindössze 2,8 méteres szerkezeti magassággal. A már távolról is jól látható, impozáns, sárga acélív 17 méter magas.

A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd átadásával egy fél évszázados terv vált valóra 2016-ban.

A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több, mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter. Esténként díszkivilágítás rajzolja ki az ív vonalát, amely a próbaterhelésen két nehéz teherautó alatt is bizonyított.

A híd egyedi látványossága, hogy a kereszttartók a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak.

Szolnok második Tisza-hídjának építése 2011-ben fejeződött be, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.

A kizárólag gyalogos és kerékpáros forgalomra épült híd nemcsak közlekedési útvonalként, de népszerű találkozóhelyként is szerepet játszik Szolnok mindennapjaiban.

A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi.

A Mosonmagyaróvárral szomszédos Halászi szélén több, mint száz éve vezet át híd a Mosoni-Dunán, időrendi sorban immár a negyedik.

A híd elődeit a második világháború bombái, majd 1992-ben egy túlméretes teherautó döntötte össze, a következő 17 évben ideiglenes hídon haladt a forgalom. A ma látható szerkezet 2010 óta szolgálja a közlekedést.

Az ív és az útpálya egyszerű függőleges rudak helyett a norvég eredetű, ún. network rendszerű, egymást többször keresztező, ferde merevítő rudak rendszerével kapcsolódik egymáshoz, így a saját tömege jelentősen csökkenhetett.

A Budapest-Bécs vasúti fővonal, és a 7-es főút bevezető, Balatoni úti szakaszának találkozásánál 2007 óta áll a mai ívhíd, a korábbi vasbeton szerkezet helyén.

A viszonylag kis méretű, 35 méter nyílású híd számos részlete különleges. A felső keresztkötés nélküli főtartókhoz azok hossztengelyére mindenhol merőleges függesztő rudak csatlakoznak, a pályalemez vastagsága pedig nem éri el a 70 centimétert.

A hídfők közti széles tér lehetővé teszi, hogy a későbbiekben a jelentős személy- és teherforgalmú vasútvonal vágányainak számát kettőről négyre növeljék.

A Csepel-szigeten fekvő Ráckeve és Kiskunlacháza között immár 124 éve áll jellegzetes, acél rácstartós, alsópályás ívhíd.

Az eredeti, 1897-ben épült szerkezet sajnos nem vészelte át a második világháborút. Négy évvel későbbi újjáépítésekor azonban nagyban támaszkodtak a még menthető anyagára, amelyet a budapesti Lánchídból származó tartókkal egészítettek ki.

Az eredetihez képest némileg eltérő statikai rendszerű, de hasonló megjelenésű ívhíd látképéhez Ráckeve város katolikus és református templomai is hozzátartoznak.

A Győr városát északkeleti irányból tehermentesítő 813-as utat 2018 óta vezeti át a Mosoni-Duna felett a Klatsmányi Tibor hídépítő mérnökről elnevezett szerkezet.

A medernyílás 180 méteres támaszközű, network rendszerű íve az ország hatodik legnagyobb hídszerkezete, amelynek 2000 tonnás tömege a méretéhez képest igen alacsony érték.

A befelé dőlő, kosárfül rendszerű ívek és a pályalemez négy síkban elhelyezett függesztő rudakkal kapcsolódik – a halászi hídhoz hasonló módon –, kölcsönösen merevítve egymást.

A Mecsek délkeleti oldalában, Apátvarasd és Mecseknádasd határán hazánk talán legkevésbé ismert, különleges völgyhídját rejti az erdő. A nem hivatalosan Varasdi viaduktnak nevezett szerkezet a 6-os főutat vezeti át 32 méteres magasságban.

Teljes terjedelmében csak alulról látható a 98 méter nyílású vasbeton ív, amelynek mérete a budapesti Margit híd legnagyobb nyílását is meghaladja. Betonozásához 1952-ben óriási fa állvány és zsaluzat készült.

A híd a közelmúltban több felújításon is átesett, ami szerencsére elmondható a mellette lévő kőhídról is, ami a vasbeton ívhíd megépítéséig volt része a 6-os út nyomvonalának, de ma is változatlanul járható.

A Sárvári elkerülőút tervezésekor a város vezetői azzal az igénnyel fordultak a mérnökökhöz, hogy az új Rába-hídon való átkelés igazi hídélmény legyen az erre járók számára. A szakemberek válasza évtizedek után az első új hazai ívhíd terve lett.

A 2003-ra elkészült Nádasdy-híd különleges megjelenését az akkor újdonságnak számító, egymás felé dőlő főtartói adják. Eredeti, piros festésük az időjárás hatására az elmúlt években magentára változott.

A főtartó íve a látványosan döntött mederpillérekben folytatódik, az összkép azonban csalóka. A 78 méteres középső nyílás hagyományos vonórudas ívhíd, ami csak függőleges súlyerőt ad át a vasbeton szerkezetnek.

?>
A tíz híd közül a legfiatalabb, a Poroszló és Tiszafüred között épült kilenc nyílású kerékpáros híd, 2020-ra készült el.
?>
Az acél szerkezet a meglévő közúti és vasúti hidak mellett harmadikként, az előbbiekhez képest harmadannyi alátámasztással íveli át a tóvá duzzasztott Eger-patakot, bezárva a Tisza-tavat megkerülő kerékpárút kisebbik körét.
?>
A híd legfőbb teherhordó eleme egyetlen, több mint háromszáz méter hosszú, szinusz hullámot formázó acélcső, amely a pályalemez fölött és alatt egyaránt tengelyirányban nyomott tartóként dolgozik.
?>
Az M44 autóút Tiszakürt és Kondoros közti szakaszán 2019 októbere óta vezeti át a forgalmat a Hármas-Körös fölött hazánk egyik első, egyetlen főtartóval épült ívhídja.
?>
A Berkó Dezső mérnökről elnevezett híd 98 méteres nyílással hidalja át a folyót, amelyhez mindkét oldalon további, egyszerűbb szerkezetű ártéri hídnyílások csatlakoznak. A szerkezet összhossza eléri a 450 métert.
?>
A medernyílás acél szekrénytartós, együttdolgozó vasbeton pályalemezes megoldás, mindössze 2,8 méteres szerkezeti magassággal. A már távolról is jól látható, impozáns, sárga acélív 17 méter magas.
?>
A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd átadásával egy fél évszázados terv vált valóra 2016-ban.
?>
A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több, mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter. Esténként díszkivilágítás rajzolja ki az ív vonalát, amely a próbaterhelésen két nehéz teherautó alatt is bizonyított.
?>
A híd egyedi látványossága, hogy a kereszttartók a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak.
?>
Szolnok második Tisza-hídjának építése 2011-ben fejeződött be, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.
?>
A kizárólag gyalogos és kerékpáros forgalomra épült híd nemcsak közlekedési útvonalként, de népszerű találkozóhelyként is szerepet játszik Szolnok mindennapjaiban.
?>
A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi.
?>
A Mosonmagyaróvárral szomszédos Halászi szélén több, mint száz éve vezet át híd a Mosoni-Dunán, időrendi sorban immár a negyedik.
?>
A híd elődeit a második világháború bombái, majd 1992-ben egy túlméretes teherautó döntötte össze, a következő 17 évben ideiglenes hídon haladt a forgalom. A ma látható szerkezet 2010 óta szolgálja a közlekedést.
?>
Az ív és az útpálya egyszerű függőleges rudak helyett a norvég eredetű, ún. network rendszerű, egymást többször keresztező, ferde merevítő rudak rendszerével kapcsolódik egymáshoz, így a saját tömege jelentősen csökkenhetett.
?>
A Budapest-Bécs vasúti fővonal, és a 7-es főút bevezető, Balatoni úti szakaszának találkozásánál 2007 óta áll a mai ívhíd, a korábbi vasbeton szerkezet helyén.
?>
A viszonylag kis méretű, 35 méter nyílású híd számos részlete különleges. A felső keresztkötés nélküli főtartókhoz azok hossztengelyére mindenhol merőleges függesztő rudak csatlakoznak, a pályalemez vastagsága pedig nem éri el a 70 centimétert.
?>
A hídfők közti széles tér lehetővé teszi, hogy a későbbiekben a jelentős személy- és teherforgalmú vasútvonal vágányainak számát kettőről négyre növeljék.
?>
A Csepel-szigeten fekvő Ráckeve és Kiskunlacháza között immár 124 éve áll jellegzetes, acél rácstartós, alsópályás ívhíd.
?>
Az eredeti, 1897-ben épült szerkezet sajnos nem vészelte át a második világháborút. Négy évvel későbbi újjáépítésekor azonban nagyban támaszkodtak a még menthető anyagára, amelyet a budapesti Lánchídból származó tartókkal egészítettek ki.
?>
Az eredetihez képest némileg eltérő statikai rendszerű, de hasonló megjelenésű  ívhíd látképéhez Ráckeve város katolikus és református templomai is hozzátartoznak.
?>
A Győr városát északkeleti irányból tehermentesítő 813-as utat 2018 óta vezeti át a Mosoni-Duna felett a Klatsmányi Tibor hídépítő mérnökről elnevezett szerkezet.
?>
A medernyílás 180 méteres támaszközű, network rendszerű íve az ország hatodik legnagyobb hídszerkezete, amelynek 2000 tonnás tömege a méretéhez képest igen alacsony érték.
?>
A befelé dőlő, kosárfül rendszerű ívek és a pályalemez négy síkban elhelyezett függesztő rudakkal kapcsolódik – a halászi hídhoz hasonló módon –, kölcsönösen merevítve egymást.
?>
A Mecsek délkeleti oldalában, Apátvarasd és Mecseknádasd határán hazánk talán legkevésbé ismert, különleges völgyhídját rejti az erdő. A nem hivatalosan Varasdi viaduktnak nevezett szerkezet a 6-os főutat vezeti át 32 méteres magasságban.
?>
Teljes terjedelmében csak alulról látható a 98 méter nyílású vasbeton ív, amelynek mérete a budapesti Margit híd legnagyobb nyílását is meghaladja. Betonozásához 1952-ben óriási fa állvány és zsaluzat készült.
?>
A híd a közelmúltban több felújításon is átesett, ami szerencsére elmondható a mellette lévő kőhídról is, ami a vasbeton ívhíd megépítéséig volt része a 6-os út nyomvonalának, de ma is változatlanul járható.
?>
A Sárvári elkerülőút tervezésekor a város vezetői azzal az igénnyel fordultak a mérnökökhöz, hogy az új Rába-hídon való átkelés igazi hídélmény legyen az erre járók számára. A szakemberek válasza évtizedek után az első új hazai ívhíd terve lett.
?>
A 2003-ra elkészült Nádasdy-híd különleges megjelenését az akkor újdonságnak számító, egymás felé dőlő főtartói adják. Eredeti, piros festésük az időjárás hatására az elmúlt években magentára változott.
?>
A főtartó íve a látványosan döntött mederpillérekben folytatódik, az összkép azonban csalóka. A 78 méteres középső nyílás hagyományos vonórudas ívhíd, ami csak függőleges súlyerőt ad át a vasbeton szerkezetnek.
1/30

A tíz híd közül a legfiatalabb, a Poroszló és Tiszafüred között épült kilenc nyílású kerékpáros híd, 2020-ra készült el.

Az acél szerkezet a meglévő közúti és vasúti hidak mellett harmadikként, az előbbiekhez képest harmadannyi alátámasztással íveli át a tóvá duzzasztott Eger-patakot, bezárva a Tisza-tavat megkerülő kerékpárút kisebbik körét.

A híd legfőbb teherhordó eleme egyetlen, több mint háromszáz méter hosszú, szinusz hullámot formázó acélcső, amely a pályalemez fölött és alatt egyaránt tengelyirányban nyomott tartóként dolgozik.

Az M44 autóút Tiszakürt és Kondoros közti szakaszán 2019 októbere óta vezeti át a forgalmat a Hármas-Körös fölött hazánk egyik első, egyetlen főtartóval épült ívhídja.

A Berkó Dezső mérnökről elnevezett híd 98 méteres nyílással hidalja át a folyót, amelyhez mindkét oldalon további, egyszerűbb szerkezetű ártéri hídnyílások csatlakoznak. A szerkezet összhossza eléri a 450 métert.

A medernyílás acél szekrénytartós, együttdolgozó vasbeton pályalemezes megoldás, mindössze 2,8 méteres szerkezeti magassággal. A már távolról is jól látható, impozáns, sárga acélív 17 méter magas.

A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd átadásával egy fél évszázados terv vált valóra 2016-ban.

A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több, mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter. Esténként díszkivilágítás rajzolja ki az ív vonalát, amely a próbaterhelésen két nehéz teherautó alatt is bizonyított.

A híd egyedi látványossága, hogy a kereszttartók a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak.

Szolnok második Tisza-hídjának építése 2011-ben fejeződött be, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.

A kizárólag gyalogos és kerékpáros forgalomra épült híd nemcsak közlekedési útvonalként, de népszerű találkozóhelyként is szerepet játszik Szolnok mindennapjaiban.

A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi.

A Mosonmagyaróvárral szomszédos Halászi szélén több, mint száz éve vezet át híd a Mosoni-Dunán, időrendi sorban immár a negyedik.

A híd elődeit a második világháború bombái, majd 1992-ben egy túlméretes teherautó döntötte össze, a következő 17 évben ideiglenes hídon haladt a forgalom. A ma látható szerkezet 2010 óta szolgálja a közlekedést.

Az ív és az útpálya egyszerű függőleges rudak helyett a norvég eredetű, ún. network rendszerű, egymást többször keresztező, ferde merevítő rudak rendszerével kapcsolódik egymáshoz, így a saját tömege jelentősen csökkenhetett.

A Budapest-Bécs vasúti fővonal, és a 7-es főút bevezető, Balatoni úti szakaszának találkozásánál 2007 óta áll a mai ívhíd, a korábbi vasbeton szerkezet helyén.

A viszonylag kis méretű, 35 méter nyílású híd számos részlete különleges. A felső keresztkötés nélküli főtartókhoz azok hossztengelyére mindenhol merőleges függesztő rudak csatlakoznak, a pályalemez vastagsága pedig nem éri el a 70 centimétert.

A hídfők közti széles tér lehetővé teszi, hogy a későbbiekben a jelentős személy- és teherforgalmú vasútvonal vágányainak számát kettőről négyre növeljék.

A Csepel-szigeten fekvő Ráckeve és Kiskunlacháza között immár 124 éve áll jellegzetes, acél rácstartós, alsópályás ívhíd.

Az eredeti, 1897-ben épült szerkezet sajnos nem vészelte át a második világháborút. Négy évvel későbbi újjáépítésekor azonban nagyban támaszkodtak a még menthető anyagára, amelyet a budapesti Lánchídból származó tartókkal egészítettek ki.

Az eredetihez képest némileg eltérő statikai rendszerű, de hasonló megjelenésű ívhíd látképéhez Ráckeve város katolikus és református templomai is hozzátartoznak.

A Győr városát északkeleti irányból tehermentesítő 813-as utat 2018 óta vezeti át a Mosoni-Duna felett a Klatsmányi Tibor hídépítő mérnökről elnevezett szerkezet.

A medernyílás 180 méteres támaszközű, network rendszerű íve az ország hatodik legnagyobb hídszerkezete, amelynek 2000 tonnás tömege a méretéhez képest igen alacsony érték.

A befelé dőlő, kosárfül rendszerű ívek és a pályalemez négy síkban elhelyezett függesztő rudakkal kapcsolódik – a halászi hídhoz hasonló módon –, kölcsönösen merevítve egymást.

A Mecsek délkeleti oldalában, Apátvarasd és Mecseknádasd határán hazánk talán legkevésbé ismert, különleges völgyhídját rejti az erdő. A nem hivatalosan Varasdi viaduktnak nevezett szerkezet a 6-os főutat vezeti át 32 méteres magasságban.

Teljes terjedelmében csak alulról látható a 98 méter nyílású vasbeton ív, amelynek mérete a budapesti Margit híd legnagyobb nyílását is meghaladja. Betonozásához 1952-ben óriási fa állvány és zsaluzat készült.

A híd a közelmúltban több felújításon is átesett, ami szerencsére elmondható a mellette lévő kőhídról is, ami a vasbeton ívhíd megépítéséig volt része a 6-os út nyomvonalának, de ma is változatlanul járható.

A Sárvári elkerülőút tervezésekor a város vezetői azzal az igénnyel fordultak a mérnökökhöz, hogy az új Rába-hídon való átkelés igazi hídélmény legyen az erre járók számára. A szakemberek válasza évtizedek után az első új hazai ívhíd terve lett.

A 2003-ra elkészült Nádasdy-híd különleges megjelenését az akkor újdonságnak számító, egymás felé dőlő főtartói adják. Eredeti, piros festésük az időjárás hatására az elmúlt években magentára változott.

A főtartó íve a látványosan döntött mederpillérekben folytatódik, az összkép azonban csalóka. A 78 méteres középső nyílás hagyományos vonórudas ívhíd, ami csak függőleges súlyerőt ad át a vasbeton szerkezetnek.

Helyek/Infrastruktúra

Körívek és parabolák csodái – tíz különleges hazai ívhíd

2021.05.01. 09:57
1/30

A tíz híd közül a legfiatalabb, a Poroszló és Tiszafüred között épült kilenc nyílású kerékpáros híd, 2020-ra készült el.

Az acél szerkezet a meglévő közúti és vasúti hidak mellett harmadikként, az előbbiekhez képest harmadannyi alátámasztással íveli át a tóvá duzzasztott Eger-patakot, bezárva a Tisza-tavat megkerülő kerékpárút kisebbik körét.

A híd legfőbb teherhordó eleme egyetlen, több mint háromszáz méter hosszú, szinusz hullámot formázó acélcső, amely a pályalemez fölött és alatt egyaránt tengelyirányban nyomott tartóként dolgozik.

Az M44 autóút Tiszakürt és Kondoros közti szakaszán 2019 októbere óta vezeti át a forgalmat a Hármas-Körös fölött hazánk egyik első, egyetlen főtartóval épült ívhídja.

A Berkó Dezső mérnökről elnevezett híd 98 méteres nyílással hidalja át a folyót, amelyhez mindkét oldalon további, egyszerűbb szerkezetű ártéri hídnyílások csatlakoznak. A szerkezet összhossza eléri a 450 métert.

A medernyílás acél szekrénytartós, együttdolgozó vasbeton pályalemezes megoldás, mindössze 2,8 méteres szerkezeti magassággal. A már távolról is jól látható, impozáns, sárga acélív 17 méter magas.

A Baja városának szélén lévő Petőfi-szigetet és Nagy-Pandúr-szigetet összekötő gyalogoshíd átadásával egy fél évszázados terv vált valóra 2016-ban.

A híd könnyed megjelenésének egyik kulcsa, hogy a több, mint hatvan méteres nyílású ív magassága kevesebb, mint hat méter. Esténként díszkivilágítás rajzolja ki az ív vonalát, amely a próbaterhelésen két nehéz teherautó alatt is bizonyított.

A híd egyedi látványossága, hogy a kereszttartók a pályalemez fölé érve, a korlát tartóoszlopaiként is funkcionálnak.

Szolnok második Tisza-hídjának építése 2011-ben fejeződött be, névadója pedig a júniusi tömeges rajzásról ismert, védett kérészfaj, a tiszavirág lett.

A kizárólag gyalogos és kerékpáros forgalomra épült híd nemcsak közlekedési útvonalként, de népszerű találkozóhelyként is szerepet játszik Szolnok mindennapjaiban.

A 120 méteres medernyílás főtartói egyedülálló módon 60 fokban kifelé dőlnek. Mindez a város felé hosszan elnyúló, kanyarodó hídpályával a tiszavirágok légies testfelépítését is megidézi.

A Mosonmagyaróvárral szomszédos Halászi szélén több, mint száz éve vezet át híd a Mosoni-Dunán, időrendi sorban immár a negyedik.

A híd elődeit a második világháború bombái, majd 1992-ben egy túlméretes teherautó döntötte össze, a következő 17 évben ideiglenes hídon haladt a forgalom. A ma látható szerkezet 2010 óta szolgálja a közlekedést.

Az ív és az útpálya egyszerű függőleges rudak helyett a norvég eredetű, ún. network rendszerű, egymást többször keresztező, ferde merevítő rudak rendszerével kapcsolódik egymáshoz, így a saját tömege jelentősen csökkenhetett.

A Budapest-Bécs vasúti fővonal, és a 7-es főút bevezető, Balatoni úti szakaszának találkozásánál 2007 óta áll a mai ívhíd, a korábbi vasbeton szerkezet helyén.

A viszonylag kis méretű, 35 méter nyílású híd számos részlete különleges. A felső keresztkötés nélküli főtartókhoz azok hossztengelyére mindenhol merőleges függesztő rudak csatlakoznak, a pályalemez vastagsága pedig nem éri el a 70 centimétert.

A hídfők közti széles tér lehetővé teszi, hogy a későbbiekben a jelentős személy- és teherforgalmú vasútvonal vágányainak számát kettőről négyre növeljék.

A Csepel-szigeten fekvő Ráckeve és Kiskunlacháza között immár 124 éve áll jellegzetes, acél rácstartós, alsópályás ívhíd.

Az eredeti, 1897-ben épült szerkezet sajnos nem vészelte át a második világháborút. Négy évvel későbbi újjáépítésekor azonban nagyban támaszkodtak a még menthető anyagára, amelyet a budapesti Lánchídból származó tartókkal egészítettek ki.

Az eredetihez képest némileg eltérő statikai rendszerű, de hasonló megjelenésű ívhíd látképéhez Ráckeve város katolikus és református templomai is hozzátartoznak.

A Győr városát északkeleti irányból tehermentesítő 813-as utat 2018 óta vezeti át a Mosoni-Duna felett a Klatsmányi Tibor hídépítő mérnökről elnevezett szerkezet.

A medernyílás 180 méteres támaszközű, network rendszerű íve az ország hatodik legnagyobb hídszerkezete, amelynek 2000 tonnás tömege a méretéhez képest igen alacsony érték.

A befelé dőlő, kosárfül rendszerű ívek és a pályalemez négy síkban elhelyezett függesztő rudakkal kapcsolódik – a halászi hídhoz hasonló módon –, kölcsönösen merevítve egymást.

A Mecsek délkeleti oldalában, Apátvarasd és Mecseknádasd határán hazánk talán legkevésbé ismert, különleges völgyhídját rejti az erdő. A nem hivatalosan Varasdi viaduktnak nevezett szerkezet a 6-os főutat vezeti át 32 méteres magasságban.

Teljes terjedelmében csak alulról látható a 98 méter nyílású vasbeton ív, amelynek mérete a budapesti Margit híd legnagyobb nyílását is meghaladja. Betonozásához 1952-ben óriási fa állvány és zsaluzat készült.

A híd a közelmúltban több felújításon is átesett, ami szerencsére elmondható a mellette lévő kőhídról is, ami a vasbeton ívhíd megépítéséig volt része a 6-os út nyomvonalának, de ma is változatlanul járható.

A Sárvári elkerülőút tervezésekor a város vezetői azzal az igénnyel fordultak a mérnökökhöz, hogy az új Rába-hídon való átkelés igazi hídélmény legyen az erre járók számára. A szakemberek válasza évtizedek után az első új hazai ívhíd terve lett.

A 2003-ra elkészült Nádasdy-híd különleges megjelenését az akkor újdonságnak számító, egymás felé dőlő főtartói adják. Eredeti, piros festésük az időjárás hatására az elmúlt években magentára változott.

A főtartó íve a látványosan döntött mederpillérekben folytatódik, az összkép azonban csalóka. A 78 méteres középső nyílás hagyományos vonórudas ívhíd, ami csak függőleges súlyerőt ad át a vasbeton szerkezetnek.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.