Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Kezdődik a repülőtér műemléki 1-es Termináljának felújítása

1/8

© Raimond Spekking/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons

Fotó: FORTEPAN/UVATERV

 Rimanóczyjeno/Wikimedia Commons

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

?>
© Raimond Spekking/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons
?>
Fotó: FORTEPAN/UVATERV
?>
 Rimanóczyjeno/Wikimedia Commons
?>
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
?>
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
?>
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
?>
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
?>
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
1/8

© Raimond Spekking/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons

Fotó: FORTEPAN/UVATERV

 Rimanóczyjeno/Wikimedia Commons

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Kezdődik a repülőtér műemléki 1-es Termináljának felújítása
Közélet, hírek

Kezdődik a repülőtér műemléki 1-es Termináljának felújítása

2024.05.17. 12:05

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Ifj. Dávid Károly, Közti Zrt.

Vélemények:
1

Részlegesen megújul a budapesti reptér legkorábbi épülete, a felülről stílusosan egy repülőgép formáját idéző 1-es Terminál homlokzata, és az üveg előtetők és felülvilágítók állapotát is javítják. Arról azonban továbbra sincs hír, hogy a Közti által tervezett bővítés mikor indulhat meg. A felújítás egy tavasszal kezdődő és 17 milliárd forint értékű beruházás része, amelynek keretében több, a 2. Terminálhoz kapcsolódó infrastrukturális és kapacitásnövelő fejlesztés valósul meg.

 

A manapság rendezvénytérként funkcionáló 1-es Terminál a Puskás Ferenc Stadiont (korábban Népstadion) és a MOM Kulturális Központot is jegyző ifj. Dávid Károly 1939-es tervei alapján épült fel 1950-re. A ma már műemléki védettségű felvételi épületet  egyszerű motívumrendszerrel díszítette az építész, melynek alapja a négyzetrács. Az épület különlegessége, hogy felülről egy hatalmas repülőgépre emlékeztet: a bejárati csarnok képezi a törzset, a két irányítótorony a légcsavarokat jelképezi, a főhomlokzat előtti hosszú előtető pedig a vízszintes vezérsíkot ábrázolja. A kilátóterasz szabadonálló, így az első emeleti hídról megközelíthető és minden irányba szabad kilátást biztosít. Az épület hangsúlyos részeit – például a tornyok tartóoszlopait – rusztikus kváderkővel, vagy terméskővel burkolták. Az épületbe belépve tágas csarnok fogadja az utasokat, ezt homokkővel burkolt oszlopsor keretezi, amelyet galéria szint oszt meg. A központi csarnok az oldalsó üvegtégla felületek és a főhomlokzat nyílásain keresztül kapott fény révén rendkívül világos.

Fotó: FORTEPAN/UVATERV
2/8
Fotó: FORTEPAN/UVATERV

Az 1-es Terminál majdnem ötven évig szolgálta az utasokat, majd a 2B Terminál 1998-as átadásával szinte teljesen elnéptelenedett. Ezután csak a teher- és a kisgépes forgalom, az alkalmi és a kormányzati különgépek fogadása történt itt. 2005 szeptember 1-jétől újra megnyitott, ezúttal a diszkont légitársaságok előtti, majd 2012-ben, a Malév csődjét követő forgalomcsökkenés miatt ismét elzárták a kereskedelmi utasforgalom elől. Azóta rendezvénytérként funkcionál, céges- és magán összejöveteleknek biztosítva helyszínt, a gálavacsoráktól kezdve a konferenciákon és ügyféltalálkozókon át a különleges autóbemutatókig. 

A felújítás részletei

Az épület, amely 2005-ben 9 hónap alatt teljes körű felújtáson esett át, a Budapest Airport közleménye szerint most ismét megújul. Részlegesen felújítják a homlokzatot, javítják az üveg előtetők és felülvilágítók állapotát, felújítják a terminál főbb belső tereit és a mellékhelyiségeket, és az épületben használt világítást LED-es megoldásra cserélik. A biztonsági rendszereket is fejlesztik: a B porta környéki, valamint a Kisgépes Termináltól a 4-es útig terjedő kerítésszakaszt felújítják, a korábbinál is több kamerát helyeznek ki és a terminál felügyeleti rendszere a jövőben teljes mértékben digitális lesz. Az épület környezete is megszépül; az 1. Terminál környékén kertészeti munkák kezdődnek.

A Közti tervei

Korábban a terminál bővítéséről is szó volt, melynek terveit a Közti készítette, ahogy a TB2-móló és a Skycourt esetében is. A látványtervek már 2022-ben nyilvánosak voltak, de a Budapest Airport közleménye arról nem tesz említést, hogy ezen új épület megvalósítása mikor kezdődik meg. Kam Jandu, a Budapest Airport vezérigazgatója az AIRportal.hu-nak adott interjújában idén januárban még azt mondta, hogy az építési engedélyekre várnak.

A tervek szerint a terminál jelenlegi, 24 ezer négyzetméteres területének 7000 négyzetméteres bővítésével egy új, gyalogos be- és kiszállítást lehetővé tevő mólót létesítenek a légi oldalon.

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
4/8
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

A Közti a tervezési koncepcióról így ír: “Mivel maga az 1. terminál műemlék, szeretnék a kivételes art deco épületet maradéktalanul megőrizni. Az itt korábban használt technológia viszont már elavult, mivel kilenc éve nem kezel utasokat. A legfontosabb fejlesztések között szerepel új, korszerű ellenőrző sávok kialakítása, a feladott poggyászokat átvizsgáló berendezések cseréje, kényelmes és utasbarát várakozóhelyek kialakítása, valamint egy új, könnyűszerkezetes móló hozzákapcsolása a régi terminálépülethez a légi oldalon."

A megújtott épület a 3. Terminál megnyitásáig a diszkont légitársaságokat szolgálná elsősorban, utána pedig speciális járatok, charterek, delegációk, sportcsapatok és egyéb, nem kereskedelmi járatok számára üzemeltetnék, mondta el Kam Jandu.

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
5/8
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

A Budapest Airport 2019 tavaszán nagyszabású fejlesztés sorozatot kezdett el, melynek értéke az elmúlt 5 év alatt meghaladta a 130 milliárd forintot. A most bejelentett felújítás egy idén tavasszal induló, 17 milliárd forint értékű beruházás-sorozat sorozat része, amelynek keretében a 2. Terminálhoz kapcsolódóan is több infrastrukturális, kapacitásnövelő és minőségfejlesztő beruházás kezdődik, többek között felépül egy új, 3000 négyzetméteres irodaépület, valamint egy parkolóház is.

Forrás: Budapest Airport, Airportal.hu, Terminal1.hu

 

 

Vélemények (1)
Reki
2024.05.17.
14:40

Nagyon jó lenne, ha az 1-es terminált is bekapcsolnák a forgalomba. Érthetetlen miért van zárva. A fapados gépeknek ideális lenne, főleg, ha a harmadik terminál is megépül. A szoc. reál. stílus egy minőségi példája. Most valami elindult, a kormány remélhetőleg hamarosan visszavásárolja, és a gyorsvasútat is megépítik a kínaiak.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.