Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Katinyi mártírok emlékműve

1/18

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
Katinyi emlékmű - Art Front
?>
1/18

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi mártírok emlékműve
Egyéb cikkek

Katinyi mártírok emlékműve

2009.07.14. 09:23

A tervezett liget emlékmű–funkciójától függetlenül is zöld lombtömegével, árnyat adó, jó klimatikus viszonyokat teremtő képességével élhetőbbé teszi az egész teret.Nem díjazott pályamű, szerzők: Kovács Csaba, Csóka Bálint, Madarasi-Papp Rita (Art Front Kft.)

Nem díjazott pályamű
szerzők: Kovács Csaba, Csóka Bálint, Madarasi-Papp Rita (Art Front Kft.)

 

 

Katinyi emlékmű - Art Front
1/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
2/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
3/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
4/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
5/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
6/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
7/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
8/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
9/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
10/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
11/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
12/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
13/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
14/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
15/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
16/18
Katinyi emlékmű - Art Front

Katinyi emlékmű - Art Front
17/18
Katinyi emlékmű - Art Front

 

 


Műleírás

Egy 23x23 méteres négyzetben 7x7 db formára vágott gömbjuhar (acer platanoides „globosum") áll katonás rendben: egy élő hadsereg, minden tagja egyedi és megismételhetetlen teremtmény; egyenként emlékeztetnek az életük virágjában lemészárolt lengyel férfiakra, ugyanakkor rendezett soraik a lengyel nemzet egységét, az összefogásban rejlő erőt szimbolizálják. A növény egyszerre az örök élet szimbóluma, és azé a másik életé is, amely a tragédia és a pusztítás utáni csendben a sírokon lassan újra felnövekszik, az utódok életéé, akik emlékeznek, és ezekkel az emlékekkel élik tovább az életüket. Az erdő ugyanakkor megidézi a tragédia helyszínét is, bejárható, bolyongani lehet benne, elidőzni; lehetőséget teremt, hogy a történeten belül kerüljünk.

Az emlékmű területe erősen különválik a környezetétől: egy 15cm-rel elemelt síkon járunk, amelyet 2x1 méteres corten acél lemezek borítanak. A rozsda: pusztuló anyag, az egykor nemes és erős vas elmúlása, és mint ilyen, éppen ellenkező jelentést hordoz, mint az élő növény. Drámaian felidézi a jeltelen tömegsírokban méltatlanul eltemetett testek enyészetét. A tömegsír-analógiát tovább erősíti a burkolat fektetési rendje és az egyes lemezek emberi testekhez hasonló aránya és mérete.

A fák ökölnyi zúzott bazaltkövek közül bújnak elő. A fákat körülvevő anyagok, az éles, kemény kő és az érdes, csikorgó, lángoló színű rozsda kegyetlensége érzéki szinten hat, míg a vaslemezekbe - kissé sírfelirat-szerűen - belevágott személyes üzenetek, naplórészletek, visszaemlékezések érzelmi-tudati szinten szólítják meg a látogatót.

Minden erdő egyszersmind oszlopcsarnok, talált építészeti tér, de ebben az esetben az épületszerűséget és a tér szakralitását erősíti, hogy a gömbjuharok alkotta mennyezet alsó síkja szigorúan vízszintesre van vágva. Nyáron hűvös félhomály fogad, mint a templomokban, télen csak egy könnyű, áttetsző csipkét húz az égbolt elé a fák összenőtt koronája. Mindez természetesen évek alatt alakul ki. Az első időkben törékeny csemeték állnak ott, a térhatás kevésbé, ellenben az élő emlékezet szimbolikája erősebben érvényesül. A fák növekedésével a hangsúlyok eltolódnak.

Ami lent van, a rozsdás acél, a durva kő: az erőszak, a zsarnokság, a rettenet, a fájdalom, a harag és a jóvátehetetlen bűn. Ami fent van, a fák zöld lombja és az azon átszűrődő napsütés: a mégis-élet, a megbocsátás, a sebek behegedése, a legsötétebb éjszakában is világító fény. Ez a kettős viszonyulás kell, hogy jellemezze a történelmi tragédiákhoz való viszonyunkat.

Az emlékműhöz vezető lángolt felületű, nagytáblás, szürke homokkővel burkolt járófelület nem tengelyesen érkezik. A tengelyesség: „egyenesen odamenni". Mi e helyett az elbolyongó, ráérő ottlétet kívántuk előidézni; ezért páratlan számúak a fák sorai és oszlopai is. Középen nem lehet végigmenni, csak mindig „valahol", bizonytalan helyen.

Éjjel a négyzetet fénysáv keretezi: a lebegő hatású perem alá rejtett világítás a környező zöld gyepet világítja meg. A fák lombja is meg van világítva, és az acéllemezbe metszett betűket is fény rajzolja ki éjjel, a bonthatóan kialakított táblák alá rejtett fénycsövek segítségével, így éjszaka is olvashatók az idézetek.

Az emlékmű koncepciójának kialakításánál a szándékaink közé tartozott az is, hogy a létrejövő objektum képes legyen humanizálni a nagy gépkocsiforgalommal terhelt, rossz adottságú zöldfelületet, választ adni a környezet problémáira, vonzóvá tenni a területet. A tervezett liget emlékmű–funkciójától függetlenül is zöld lombtömegével, árnyat adó, jó klimatikus viszonyokat teremtő képességével élhetőbbé teszi az egész teret.

A szabálytalan, laza struktúrájú park ellenpontozza és felerősíti az emlékmű ismétlődésre, ritmusra és fegyelmezettségre alapozott erejét. Ez a geometriai kettősség a tér funkcionális kettősségének is megfelel: míg a tér szabálytalan része a mindennapok intenzív használatának kell megfeleljen, addig a szabályos emlékművi rész a kontempláció, az elmélyülés helye.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.