Nézőpontok/Kritika

Itt ülök a kételyeimmel...

1/1

Berkeczi István

Hirdetés
?>
Berkeczi István
1/1

Berkeczi István

Itt ülök a kételyeimmel...
Nézőpontok/Kritika

Itt ülök a kételyeimmel...

2013.10.03. 16:29

Eredményt hirdettek a Múzeum-Liget pályázaton. Az alkotó nyert. Ünnepelhetne vagy megpihenhetne. Ezek helyett tépelődik. Sorait olvasva nehezen elhessegethető képek villódznak az agyban. Faust... Mephisto... Ádám. Berkeczi István írása. Köszönet érte!

Szóval itt ülök, miután megnyertem a (Városligeti) Múzeumi Negyed pályázatot1 és a tanulságaimmal és a kételyeimmel vetek számot.

1. Nyertünk, mert volt pár jó ötletünk nekünk és a pályázat kiírójának is, amit be is terveztünk:

  • Feldobtuk azokat az apró kis jobbításokat, amiket a tájépítész szakma az utóbbi években kitalált, de a Városligetben még nem épített meg. (És ez a „lényeg".)
  • A kért új múzeumokat (egy kivételével) a Városliget szélére raktuk, az utak (Dózsa György, Hermina) mentén, ebből következően a zöldfelület mennyiségét nem csökkentettük.
  • A határoló utakon belül (Dózsa György, Dürer, Hermina, Állatkerti) megszüntettük a gépkocsi és a troli forgalmat.
  • Kitaláltunk egy értelmes Midi-busz hálózatot, ami környezetbarát (mert elektromos üzemű) és végre biztosít egy belső közlekedést a parkon belül.
  • Betettünk egy plusz metró (kisföldalatti) megállót a Kós Károly sétány M3 felőli végére.

2. De lelkiismeretfurdalásom van, mert a kiíró rossz ötleteit is megvalósítottuk és nem bíráltuk felül őket:

Megszüntettük az egész Dózsa György úti szabad parkolót és helyette épületeket és fizetős parkolókat terveztünk, pedig ez alaposan le fogja csökkenteni a Városliget látogatószámát. (Nem gonoszságból terveztünk fizetős parkolókat, hanem mivel felszíni parkolóra már nincs hely, kénytelenek voltunk mélygarázsokat ill. parkolóházakat tervezni, azok fenntartása pedig nagyságrendekkel drágább lesz, tehát előbb-utóbb azok bizony fizetősek lesznek.)2 Vagyis ebben a Városligetben minimum mások (szegények helyett gazdagok), de lehet, hogy kevesebben is fognak járni.

Beraktuk, mind az öt (kért) múzeumot, pedig ez túlzás, mert

ezek lehetnének máshol is a városban, hogy életet leheljenek más városrészekbe., és ezeknek a múzeumoknak a létesítése ill. a költöztetése egyenként is vitatható:

  • a Néprajzi Múzeum kiköltöztetése a Kossuth térről, turisztikai mágnes nélkül hagyja az éppen most megújuló Kossuth teret. Miért?
  • a Nemzeti Galéria kiköltöztetése a Várból ugyanez az eset: miért menjenek ezek után turisták a Várba? Csak hogy szétnézzenek? Kell valami igazi mágnes! A Budapesti Történeti Múzeum és a Széchenyi Könyvtár csak a magyar iskolásoknak érdekes, nekik is csak akkor, ha kötelező elmenniük.
  • a Fotográfiai Múzeum léte megkérdőjelezhető: nem hiszem, hogy létezik olyan állandó vagy annyi érdekes időszaki kiállítás, ami folyamatosan megtöltene egy külön házat.
  • az Építészeti Múzeummal ugyanez a helyzet3
  • na jó, talán a Zene Háza az egyetlen, amit életképesnek tartok.

Számtalan kihasználatlan kiállítóhely van már most is a városban. Hadd mondjak ilyet! Kezdjük a Városligetből kiindulva:

  • Műcsarnok: jobb kiállításokkal, több anyagi támogatással, nagyobb marketinggel nem kongana az ürességtől (bocsánat: nem üzemelne félházzal)
  • Palme Ház: Erre tettünk egy javaslatot, hogyan lehetne életet lehelni bele: legyen ez a Magyar Gasztronómia Háza
  • a Ludwig Múzeum ugyanaz, mint a Műcsarnok: félházzal üzemel
  • Iparművészeti Múzeum: kong az ürességtől és a jobb kiállítások, több anyagi támogatás, nagyobb marketing helyett ezt is bővíteni tervezik. Minek?

És végül, ha nem öt, hanem csak egy-két múzeumot terveztünk volna be, a Dózsa György úti parkoló megmaradhatna és nem lenne ez a fizetős parkolás nevű rémálom.

Beterveztük a kért (bocsánat: nyomatékosan ajánlott) városligeti fasor folytatását és a rondót, pedig azt már semmi sem indokolja, mert:

  • ma már a Városliget tájképi kert lett.
  • így kettévágtuk a Városliget legnagyobb egybefüggő mezőjét (ti. a Petőfi Csarnok szabadtéri színpad előtt).
  • így meg kellett szüntetni az 56-os emlékművet, ami a kedvenc emlékművem. Meggyőződésem, hogy a meghagyása követelmény kellett volna legyen!

3. Félek, hogy a terveket nem valósítják meg a maguk teljes egészében, hanem csak félig-meddig:

  • Nem épülnek meg a parkolóházak, a Városliget kihal. Nem viccelek! Hány külvárosi vagy vidéki látogató lesz, ha nem lehet normálisan (értsd: egyszerűen és olcsón, vagyis ingyen) parkolni? Figyelem, nem csak a Városliget és a kétséges látogatóvonzó képességű új múzeumok látogatószámát (vagyis létét) tesszük kockára, hanem olyan bevált (értsd eddig sok látogatót vonzó) intézmények létét is, mint a Szépművészeti vagy az Állatkert.
  • Nem lesz pénz az új intézmények szinvonalas fenntartására.
  • Esetleg pont a „lényeg" nem épül meg, vagyis a park revitalizálása: infópontok, futóutak, játszóterek, kerékpárutak, ivókutak, szabadtéri konditermek, olvasóligetek, padok, a kalandpark, járda újrabetonozások, no meg persze a fa ültetések…

 

Budapest, 2013. október 3.

Berkeczi István

 


 

Nem egyedül nyertem, mert 3 db megosztott I. díj lett kiosztva és nem egyedül dolgoztam, hanem Farsang Zsolt és Bolla Ákos vezető tervezők mellett, mint építész munkatárs. A pályázatunk 99 %-ban Farsang Zsolt koncepciója alapján készült, amivel 90 %-ban magam is egyetértettem. További társunk Molnár G. Levente tájépítész és Bodnár Viktor látványtervező voltak.

Bizony, ma azért a Városliget a város legnépszerűbb parkja, mert vannak benne intézmények is és le lehet parkolni. Van „működő ellenpélda", a Népliget: nincsenek se intézmények (az egy szem Planetáriumon kívül) és parkolók sem, tehát látogatók sincsenek, pedig az adottságok egyébként ugyanazok: egy nagy zöld felület a Hungária körút mentén.

Hadd mondjak nemzetközi példát! Párizsban van Fotográfiai Múzeum (egy helyes kis palotában), ami úgy ahogy tele van látogatókkal, de az igazán menő fotókiállítások a nagyobb helyeken (Grand Palais, Louvre) vannak. Itthon is lehetnének (és vannak is) nagy fotókiállítások a nagy helyeken (Szépművészeti), és ez így jó és így bőven elég, ez nem a fotós vagy építész szakma lebecsülése, hogy nem érdemelnek meg egy saját múzeumot. További szép nagy fotókiállításokat kívánok és várom végre a szép nagy építészeti kiállításokat, amiknek régóta hiányában van a magyar kiállítási szcéna.

 

Vélemények (43)
alfoldi2011
2013.10.09.
14:15

Értem én, hogyne érteném írását, sőt azzal egyet is értek.

Kérem azonban, legyen szíves elolvasni a

FenyvesiHK, 2013.10.08 11:49 CEST

hozzászólást.

A két elnök ne tudta volna, hogy ELEVE? És mégis?

 

 

alfoldi2011
2013.10.09.
08:55

Olvasva az alábbi nyílt levelet

http://epiteszforum.hu/roth-janos-dla-nyilt-levele-a-muzeumi-negyed-otletpalyazat-kapcsan

akkor most a MÉSZ és a BÉK elnöke építi a bazilikai panoptikumot?

Nem hiszem!

 

rojan
2013.10.09.
11:48

@alfoldi2011: Kedves alfoldi2011,

köszönöm a hivatkozást. Ha figyelmesen elolvasná levelemet, akor talán észrevenné azt a szándékot, hogy a fenti számtalan commentet, nyilt vitában, emberi arcok társaságában, szeretném meghallgatni, oda-oda intve egy- egy kiállított tervre. Az elnök úrak megszólítása azért célszerű, mert a zsűriben Ők kellett hogy képviseljék ezt az építész mentalitást, ezért talán érvényt is tudnak szerezni ennek az igénynek

Roth János

 

zim
2013.10.08.
10:34

Hiányolok 80-100 turistabuszt keringeni a látványtervekről, illetve ezek gigantikus lejáratait (..?) a földalatti parkolókba... Ma reggel ca. 20 busz parkolt, tolatott, lavírozott eltakarva a Műcsarnok oldalhomlokzatát (esztétikailag sokkal kellemetlenebbül, mint az 'üvegkocka' lejárat a Szépmű oldalhomlokzata előtt), s hasonló mértékben szívnak már ma is a buszok friss levegőt (a sétálók, biciklisek pedig kipuffogógázokat) a Liget műjégpálya előtti részén...

A még sokkal több turista mozgatása vajh miképp tervezett..? A megújuló Népstadion parkolójából fognak egy fél órát sétálni a revitalizált Istvánmezőn keresztül? Vagy talán a Nyugati pu külső területek részén létesült parkolóból? Esetleg a 30 másodpercenként induló új kisföldalatti szerelvényekkel érkeznek..? Javaslom mindenkinek megnézni, hogy egy-egy május 1-i tömegrendezvény / Kapcsolat-koncert / Nemzeti vágta milyen közlekedési káoszt okoz a környéken... Tehát ezt kellene állandósítani -- a hétfők kivételével...

Garay Klára
2013.10.09.
14:54

@zim: És még csak ezután lesz készen a Fradi stadion és kezdik el építeni a Népstadion/Puskás stadion/Olimpiai stadion mit tudom én mit. MOST sem lehet élni sem és közlekedni sem a Liget mellett rendezvények alkalmával. Nem hiszem a Nagy Megálmodók szoktak gondolkodni is, nemcsak álmodozni...

petrusferenc
2013.10.07.
10:38

Alapvetően nem tudok azonosulni azokkal a kollégákkal, akik elindulnak egy olyan pályázaton, amelynek alig titkoltan egyetlen célja, hogy a politikai elitt a színes látványtervekkel fényezze magát, és kendőzze azt a tényt, hogy a világon semmit nem csinált. Ahogyan a népstadion, a kormányzati negyed, úgy  ez a pályázat is csak pr tevékenység. Mi másra lenne most szüksége az országnak, mint öt új múzeumra, míg a meglévők esenek szét az elhanyagoltságtól, a képző és iparművészeink pedig küzdenek az éhalállal. Ilyen hülyeséghez én nevemet nem adnám soha, de megértem, ha vannak olyanok, akiket egy ilyen nagy feladat felcsigáz. Kedves kolléga, nincs ok csüggedésre, még a kiíró sem gondolta komolyan, hogy ebből akár egy féltéglányit is megvalósít. Fel kell markolni a pénzt és jól elkölteni, és gyorsan elfelejteni az egészet. Ha esetleg valaki jelentkezik a továbbtervezés ajánlatával, azt a korábbi pályázati nyertesek tapasztalata alapján, egy jó nagy furkósbottal el kell kergetni.

Pákozdi Imre
2013.10.07.
15:03

@petrusferenc: Maga nagyon téved. Ennek a múzeumi negyed-őrületnek igenis komoly kormányzati hátszele van, amiképpen a Népstadion átépítését, felújítását is komolyan gondolják (ez utóbbit szerintem is helyesen). A pályázatokon pedig érdemes elindulni annak - ha úgy tetszik, annak érdemes elindulni - aki nyerni akar és felmarkolni néhány millát. Amely "néhány" a debreceni intermodális izé esetében 15 db volt....

csoszka
2013.10.06.
20:07

Érdekes vetülete az írásnak, hogy a szerző nyertes pályaműve 99%-ban a kollégája koncepciója alapján készült, aztán Ő most tépelődik, kételyei vannak... Korrekt ez a szerzővel kapcsolatban? Milyen tárgyalási poziciót eredményez ez a most következő tárgyalások előtt?

Másrészt mi lenne, ha minden építész, aki bedolgozott egy pályázatba, annak megnyerése után kétségbe vonná az egész projectet, tépelődne? Van ennek valami súlya, vagy csak szereptévesztéssel van dolgunk?

lj764
2013.10.07.
09:04

@csoszka: Lehet, hogy szereptévesztés. Egy építész ír? Botrányos!

De hát ki más írjon?

Egy újságíró? Írtak ugye, de csak tudosítás jellegel, kritika nélkül elfogadva a zsűri értékelését. Ld. Index vagy Origó, aki csak kitesz pár látványtervet és belinkeli a pályazat kiíróját. Egyetlen kivétel a Népszabadság, de a kétkedő hangok ott is csak egy bekezdést tesznek ki a kilencből, ellenben végre szóba hozzák, hogy nem csak az első helyezetteket érdemes megnézni.

Vagy valamelyik híres építész írjon? Gyávák ők ahhoz, csak négyszemközt van véleményük.

Na jó biztos van olyan építész, nem azért hallgat, mert gyáva. És biztos vannak olyan pályamunkák, akik nem elégítették ki a kiírás minden pontját, hanem kihagyták a rossz feltételeket és rajzoltak egy jó tervet, csak ezeket nem ismerjük mert nem nyertek és így nem kerültek a sajtó figyelmének a fókuszába.

Jó lenne, ha volna valami fórum, ahol ezek megjelenhetnének, ha vannak!

Lazzlo
2013.10.07.
10:22

@lj764: Inkább aránytévesztésnek látom az írást. A nyertes koncepciót 1%-ban jegyző munkatárs a pályázatuk 90%-val egyetért, tehát 0,1% az, ami kétellyel tölti el. Ez meglepő módon szinte minden lényeges elemet - a Dózsa György utat, az összes tervezett épületet és a park kialakítását érinti. Kíváncsi lennék, mi az a 99,9%, amivel ezek szerint egyetért? A hitelesség miatt jó volna ismerni Farsang Attila álláspontját is, őbenne maradtak-e kételyek, vagy ő 100%-os.

bardóczi
2013.10.07.
11:55

@csoszka: "mi lenne, ha minden építész, aki bedolgozott egy pályázatba, annak megnyerése után kétségbe vonná az egész projectet, tépelődne?"

A társadalom egészét tekintve? Véleményem szerint egy fejlett, megrengethetetlen demokrácia. Az építész társadalomra nézve? Egy nagyon komoly, a véleményalkotó értelmiség körében is megkérdőjelezhetetlen társadalmi rang lenne a következmény.

Úgy vélem ma egyikkel sem kell számolnunk.

csoszka
2013.10.07.
12:43

@bardóczi: lehet, hogy még az autólopások száma is csökkenne...

bardóczi
2013.10.07.
13:43

@csoszka: Lehet a nem vicc ketagóriát is elviccelni. De nem biztos, hogy kell. Már így ezt az építészet világnapjának margójára is írom.

csoszka
2013.10.07.
14:09

@bardóczi: ezt vigyázban állva olvastam...

Egyébként az eredeti megjegyzésemben nem a "töprengés, tépelődés" témán van a hangsúly, hanem hogy a szerző a nyertes pályázat szerzőjeként jelenik itt meg, miközben annak max. 1%-áért felelős. Ez nem százas szerintem.

bardóczi
2013.10.08.
08:20

@csoszka: Szerintem Berkeczi István nem ezt írta. Azt írta, hogy "A pályázatunk 99 %-ban Farsang Zsolt koncepciója alapján készült, amivel 90 %-ban magam is egyetértettem". Ezt távolról sem lehet úgy lefordítani, hogy "annak max. 1%-áért felelős". Inkább úgy, hogy 90%-ban azonosulni tudott egy lefektetett KONCEPCIÓval (t.i. gondolattal), aminek a fizikai formába öntésében részt vett (nem derül ki hány százalékban, de gyaníthatóan jóval többen, mint 1%). Ezen túlmenően az egyes szám első személyben íródott vélemény jelzi, hogy amit leír, az nem a tervező csapat, hanem a saját magánvéleménye.

Én úgy gondolom, hogy amikor megosztotta velünk a kételyeit, a legtiszteletméltőbb dolgot csinálta, amit alkotó ember csinálhat, akinek a műve egyébként sok más ember életét határozhatja meg. Színre vitte a dilemmáit. Úgy gondolom, hogy egyrészt ez egy sokkal boldogabb (mert nyiltabb) ország lenne, ha ezt sokan képesek lennénk utána csinálni, másrészt meg úgy hiszem, hogy mindig izgalmas megismerni az alkotók mozgatórugóit, hovatovább sokak számára sokkal érdekesebb és szerethetőbb, mint a produktum maga. (Pihenj!)

kovacs803
2013.10.06.
09:02

fizetős parkolás = keresletszabályozás

alfoldi2011
2013.10.05.
22:19

Ez mind csak egy-egy vélemény, hiszen bármit meg lehet csinálni és annak az ellenkezőjét is.

Különben pedig van, aki az Eiffel-tornyot még ma is le akarja bontatni, és van olyan is van, aki ráhagyta örökségként a pizsamáját!

Lehet az, hogy megtervezem, de nem értek egyet a saját tervemmel?

Valami itt nem stimmel!

Rövidebb ideig tartott volna ugyanis leírni azt, hogy szerinte értelmetlen a pályázat!

Nem lehet valaki egyszerre szűz is és szexipari szakmunkás is.

Pákozdi Imre
2013.10.06.
07:07

@alfoldi2011: Nem értek egyet. Én is ezt csináltam volna, ha építész lennék, ráadásul elég tehetséges. Mert pályázati szinten kihozni valamiből a maximumot, majd amellett érvelni, hogy mennyivel jobb lehetne a dolog, ha nem kellett volna így, hanem ha lehetett volna úgy, na ez az igazi. Amit mi itt a fórumon csinálunk, az irodalmi munkásságunk része, blogozás, duma. Amit viszont a tervező úrék letettek, az egy kiváló tanulmányterv, a jobbító szándékok fenntartásával. Tehát nem arról van szó, hogy megépítették a rossz megoldást, hanem arról, hogy annak rossz feltételrendszerén belül, ötlet-szinten megtervezték a lehető legjobbat - majd elkezdtek érvelni a rossz feltételrendszer módosítása mellett.

FenyvesiHK
2013.10.06.
17:07

@alfoldi2011: “hiszen bármit meg lehet csinálni és annak az ellenkezőjét is.”

Ez a technokrácia jelmondata. A pragmatikus bikkfafejűségé. Az egész építészet ennek a megcáfolásáról szól. Olyan tevékenység, amely a mérnöki megoldások mellett a niche-t kell kifejezze mindenféle expanzió ellenében is.

"Különben pedig van, aki az Eiffel-tornyot még ma is le akarja bontatni, és van olyan is van, aki ráhagyta örökségként a pizsamáját!"

Hogy vannak elmebetegek vagy szelídebben van extrém pluralitás, azt tudjuk.   Mi most itt éppen azért ágálunk, hogy az efféle agresszív efemer törekvéseknek gátat szabjunk.

alfoldi2011
2013.10.07.
16:17

@FenyvesiHK: Washingtonban a múzeumok egy csapatát egymás mellé rakta egy pragmatikus bikkfafejű, pedig biztos van lepusztult városrész ott is, ha másutt nem, hát New Yorkban.

Tényleg nincs pragmatikus építészet?

Ha jól tudom, akkor az agresszív efemer rövid idejű erőszak. Tudok erre jobb magyar megfelelőt is. Nos, elég sokan engedtek ennek. Az áldozatoknak nem kellene kárpótlást kérniük? Az áldozat sajnálkozik a rajta elkövetett erőszak miatt?

 

 

FenyvesiHK
2013.10.07.
17:21

@alfoldi2011: Pragmatikus=mindaz, ami az ügymenetnek, ügyrendnek, a dolgok rendes folyásának megfelel. Ha valaki ilyen építészetre vágyik, hát lelke rajta.

Efemer= tiszavirág életű,átmeneti,röpke,múlékony(ephémerosz görög szóból=egy napra való) Ilyen értelemben bátorkodtam ezt a szót használni, aki akarja érti.

Egyébirént New York sem a Central parkot csonkította meg és Bécs is zömmel a néhai királyi istállókból épített magának múzeumot és azt egészítette ki új épületekkel, Berlinben pedig még II. Frigyes szemelte ki a Spree sziget északi csücskét múzeumnak,de Berlinnek még attól maradt 72 db zöld parkja, közte egy 225 hektáros Tiergarten, és ezek egyike sem épül be vélhetően, nopláne múzeumilag.

Pákozdi Imre
2013.10.07.
18:29

@FenyvesiHK: Sem Bécsben, sem Berlinben nem néztem meg egyetlen múzeumot sem azért, mert néhány másik múzeum közelében van. Az egy téveszme, hogy úgy járnánk múzeumba, ahogy vásárolni szoktunk, amikor tényleg betérünk több üzletbe is, ezért jobb, ha azok egy kupacban vannak; amelyik bolt pedig nincs ott, az kimarad... A kultúrát nem általában, kilóra fogyasztjuk, hanem roppant specifikus, elszánt érdeklődéssel. Ezért aztán többször voltam Bécsben a Leopold Múzeumban, de egyszer sem a vele szemben fekvő, nagy, ronda szürke gránittömbben. Vagy Berlinben, ötször a Deutsches Historisches Museum épületében, de egyszer sem a tőle kőhajításra lévő Bode Múzeumban. Ugyanakkor képesek voltunk elautózni a Charlottenburg Allee elején, a kastély mellett elhelyezkedő, csodás szecessziós iparművészeti gyűjteménnyel rendelkező Bröhan Múzeumig. És a turistacsoportok esete sem más! Hiába lennének hajlamosak a túravezetők múzeumról-múzeumra cipelni a szerencsétleneket, a harmadik gyűjtemény bejáratánál a mégoly jámbor résztvevők is megszöknének sörözni. A múzeumok tehát nem társaslények. Egy csoportba koncentrált sokaságuk nem erősíti egymást.

alfoldi2011
2013.10.07.
22:31

@Pákozdi Imre: Egy rendes múzeum tömény, tömör, melyet napok alatt sem lehet végignézni, főleg, ha rá is készül az ember. Szó sem lehet arról, hogy egyikből ki, másikba be néhány óra alatt. Van ismerősöm, aki egy fél emeletet néz meg évente az egyik nagy múzeumban. Egy-két hét után kijön, hazajön, majd következik az itthoni felkészülés a következő évi hasonló túrára. Van azonban olyan is, akinek a Louvre két szobor és egy festvény megnézésével letudva, majd jöhetnek az elegáns üzletek. Mindkettő jó ember, csak más. Azt hiszem, hogy mindkettőnek teljesen mindegy az, hogy hány múzeum van egymás mellett!

Az űrkutatási és repülési múzeumban eltöltött néhány csodálatos óra után jó volt megnézni a "közeli" modern művészetiben egy magasra felakasztott rozsdás ekevasat, mert gyorsan ki lehett jönni.

Csak azt akartam írni, Washington és Berlin példáján például, hogy nem lehetetlen, nem elképzelhetetlen az, hogy többfajta múzeum közel épül egymáshoz. Természetesen lehetnek a múzeumok egymástól távol is! Ezért írtam korábban, hogy lehet így is, és lehet úgy is, melyért kicsit előbb meg is kaptam a beosztásomat. Talán pontosítom: mindkét esetben lehet jól is, és rosszul is megoldani valamit, ez szerintem emberfüggő. Nem értek azzal egyet, hogy így vagy úgy eleve rossz.

Washingtonban a sok egymáshoz közeli múzeum sem tette tönkre a parkot a múzeumok előtt és között. Tehát ebben a kérdésben is nagyon óvatosan szabadna csak kinyilatkoztatni.

Csak arra kellene vigyáznunk, hogy a politikai farkas ne tudjon a művészet báránybőrébe bújva függetlent játszani.

FenyvesiHK
2013.10.08.
09:49

@alfoldi2011: "lehet jól is, és rosszul is megoldani valamit, ez szerintem emberfüggő. Nem értek azzal egyet, hogy így vagy úgy eleve rossz"

No igen, mondjuk valaki kitalálja,hogy a Bazilikában holnaptól panoptikumot rendezünk be, esetleg lebontjuk a kupoláját és befedjük laposra, mondjuk kilátóterasz számára a turistáknak, éjszakai hard-rock koncertekkel. Ezek szerint ezt is meg lehet oldani jól avagy rosszul csak legyen rá ember, aki ráfüggeszkedik (és sajnos volna...),csak mert az ötlet ELEVE nem lehet jó vagy rossz?

Persze nekem legalább annyit mond a rozsdás ekevas, ha jól van felakasztva és kifejez valami fontosat, mint az űrkutatás szédületes kütyüi.

alfoldi2011
2013.10.08.
10:28

@FenyvesiHK: Igen, bármilyen feladatot meg lehet jól is és rosszul is csinálni.

Főleg, ha van erre jelentkező! Mert úgy tűnik, hogy van!

Csak a a báránybőrbe bújt nagyon "szakmai" farkas ne lenne!

 

 

 

 

FenyvesiHK
2013.10.08.
13:00

@alfoldi2011: *

Pákozdi Imre
2013.10.08.
21:05

@FenyvesiHK: De, egyértelműnek tetszett lenni már előbb is. És igaza is volt, szerintem. 

Amúgy pedig, bár off-topic: valamennyiüknek javaslom, nézzék meg a "Mesés férfiak, szárnyakkal" c. darabot a Nemzetiben. Tegnap este láttam, de még most is el vagyok varázsolva.

alfoldi2011
2013.10.13.
04:22

@Pákozdi Imre: Kár, hogy több helyen beszélünk ugyanarról! Szeretnék ismét idézni:

lszb, 2013.10.12 23:18 CEST

"Gratulálok! Az egyetlen terv, mely valójában szép, kultúrált és javasol egy igazi "múzeum negyedet" anélkűl, hogy a park karakterét alapvetően megváltoztatná.

Mondhatnám azt is, hogy a parkból valójában egy parkot csinált és ráadásúl az egész terv megvalósitható, nem egy gyenge séma és nem egy "computer fantázia". (Azok egyike vagyok, akik hisznek a múzeum negyed létrehozásában, akár lesz abból valami akár nem.) "

Köszönöm, mások figyelembe is ajánlom.

Mélyi
2013.10.04.
18:25

Muzeológiai szempontból a mostani pályázat egyik nagy problémáját (az ezer seb mellett) abban látom, hogy senki nem tisztázta, milyen lehetne majd a Városligetbe helyezett múzeumok kapcsolata. Lesz-e közös irányításuk, lesz-e hierarchiájuk? Lehet-e átjárás mondjuk a Fotográfiai Múzeum és a Ludwig között? Hogyan oldják meg a Nemzeti Galéria II. vh. utáni gyűjteményének tulajdonjogi problémáját? Ad absurdum elképzelhető-e berlini mintára egy Archeológiai Promenád? Ki hogyan fér majd hozzá a raktárakhoz? Az, hogy a Negyednek nincs nyilvános koncepciója, talán abból fakad, hogy ezekre és az ehhez hasonló kérdésekre a kiírónak még egyáltalán nincs válasza. Szerintem elhelyezési ötletpályázatot így kiírni értelmetlen. (Kontextus: amellett, hogy szerintem a budapesti Múzeumi Negyed gondolata is értelmetlen.)

muzeológus
2013.10.04.
10:36

Köszönöm a gyors, hosszú reakciót. Nagyon sok olyan témakört hoz fel, amit hozzászólásomban tudatosan nem érintettem, mert nem értek hozzá. Valóban több sebből vérzik az egész történet. Ha ennyire látja a problémákat, miért pályázott? Hogy ne más csinálja meg? Persze, lehet, hogy mindig lesz olyan, aki vállalkozna rá.  

bardóczi
2013.10.04.
11:14

@muzeológus: úgy van. mindig lesz.

FenyvesiHK
2013.10.04.
17:22

@muzeológus: A jó pályázat, nopláne ötletpályázat lényege, hogy arra felkészült emberek minden determináló tényezőt átgondolva kiderítsék, hogy életképes-e az a bizonyos korszakalkotó ötlet, amit a pályázat többnyire laikus kiírói megálmodtak. Egy pályázat ha jó, akkor nemcsak megold egy feladatsort, hanem megmutatja, mielőtt milliárdok úsztak el a ködbe, hogy adott esetben ezt nem így, nem ide, nem most, nem ekkorára stb. kell vagy egyáltalán nem kell megépíteni. A pályázat (a tervezés) tanulási folyamat. Mire mindent megtudunk az adott tárgyról, akkor derül ki az igazság, vagyis a pályázati munka befejezésekor. Ha volna kellő értelem, műveltség, önmérséklet,  ügyszeretet az érintett ötletelők részéről saját imázsuk gigantikus szobrának építgetése helyett, akkor áttanulmányozva a pályázatot magukba szállnának egy ilyen tényfeltáró dokumentáció láttán és feladnák vagy megváltoztatnák elképzelésüket, esetleg nyilvános vitákban hagynák magukat meggyőzni mások más gondolatai által. Tudjuk hogy nem ez lesz, mert jelenünk sikerorientált ötletelői az úthenger-technikát alkalmazzák, ami ha egyszer elindul, akkor nehezen vagy sehogysem állítható meg és amerre megy mindent, de mindent letapos és ha már úgyis letaposta, akkor úgysincs min vitatkozni. Egy miniszteri rendeletben olvastam a minap, mindegy milyen tárgykörben, hogy „határidő: azonnal”. Hát ez van nekünk, ez az azonnal. Ez a szó pontosan kifejezi azt, amit mondani akar, hogy nem lehet vitába szállni vagy mégis? A nyertes megszólaló ezt az üdítő kivételt képviseli.

Összefoglalva a pályázó azért pályázott, hogy megismerje és igazoltnak lássa vagy sem kétségeit és ezt a kiírónak is megmutassa. Csak az értelmes ember kételkedik.

Ez is egy magatartás. Nekem nagyon szimpatikus. Csak bátorítani tudom a kétkedőket, el ne veszítsék valahogy útközben ezt a valódi tudásra utaló, kiváló tulajdonságukat.

Pákozdi Imre
2013.10.05.
16:01

@FenyvesiHK: Nagyon klassz, ahogy a kételyek és azok nyilvános megvitatásának jogosságát szakmai oldalról is megtámogatja.

muzeológus
2013.10.04.
09:30

Számomra a felvetések, inkább tűnnek nyavalygásnak, mint valódi értelmiségi kételyek megfogalmazásának.

Ráadásul olyan könnyen intézi el az egyes muzeális intézményeket, hogy bizonyossággal tudható, számosban nem járt az elmúlt 5 évben. 

Bántó, hogy olyan ember(ek) tervezhet(nek) múzeumokat, aki(k) nem ismeri(k) azokat. Talán, ha tényleg megvalósul az egészből valami, legalább kicsit többet fog tudni róluk.

Bizonyára ebben a múzeumok is hibásak.

Halkan jegyzem csupán meg:

-          a Kossuth térre a Parlament épülete miatt is sokan járnak

-          a Budapesti Történeti Múzeum vármúzeumába évi nyolcvanezer turista is ellátogat a magyarokon és iskolásokon kívül

-          manapság a múzeumok létének szükségességét önmagában sokan megkérdőjelezik

-          a kortárs kiállítóhelyeket elintézni a marketing és pénz hiányával erősen felületes megközelítés

bardóczi
2013.10.04.
09:45

@muzeológus: Kedves Múzeológus!

A Kossuth térre egyébként szerintem is a Parlament miatt járnak a legtöbben. Teljesen igaza van. Sőt aláírom azt is, hogy a Néprajzi Múzeum nem illik be abba az épületbe. Sőt aláírom, hogy a Kúriának kell ott lennie. Tökéletesen egyetértenék a SIP célkitűzéseivel. De: ha tényleg a Kossuth tér eredeti koncepcióját akarjuk ott visszaállítani, azaz a három hatalmi ág háromszögét, olyannyira, hogy e képzeletbeli háromszög miatt még akkor is kivágjuk a fákat, ha végeredményben ez a háromszög kétszög marad a VM helyben maradásával és a Miniszterelnöki Hivatal pedig a Várba, az onnan kiebrudalt Nemzeti Galéria helyére aspirálna (helló! innen már csak egy lépésre vagyunk a koronázástól?) akkor mi a fenéről is beszélgetünk? Miből fogják ezeket az új múzeumokat fenntartani, ha a többi is a csőd szélén táncol? Fenntartásra nem lesz továbbra sem több pénz. Miért nem kezdünk semmit a jó infrastruktúrával, kiváló megközelítési lehetőséggel, helyenként nagy kibelezett iparcsarnokokkal felszerelt átmeneti zónával? Miért települünk rá a készre, dózeruljuk le a zöldet a beton kedvéért, ahelyett, hogy rehabilitálnánk barnát, emelve egy-egy városrész színvonalát, értékét? Szerintem ezek is kérdések, amelyek-e projekt kapcsán felmerülnek. Biztos, hogy a múzeológus szakma az, amely leginkább meg tudná mondani, hogy hol és merre lenne értelme a városban ma múzeumot létesíteni, hogy az önmagán túlmutasson, és valamifajta városrehabilitációként legyen értelmezhető? Aláírom: abban nagyon is van kompetenciája, hogy az a múzeumi épület milyen legyen! Node hogy hol legyen? Ebben miért annyira nélkülözhető az urbanisták véleménye? Miért egy múzeológusokból és turisztikai menedzserekből álló csoport dönt az új múzeumok helyszínéről? Miért lehet nagyvonalúan félretenni, elhallgatni, leszerelni az összes helyszínkiválasztást megkérdőjelező, ám nagyon is szakmai, értelmiségi kritikát? Ennek a projektnek olyan rossz volt a kezdeti felütése, hogy nem lehet sikerre vinni. Nem a helyes kérdéseket tette fel a "helyszínkijelölő" ötletpályázat. Ha ez tényleg helyszínkijelölő akart lenni, akkor az az egy helyrajzi szám a városban, ahová végül a múzeumokat ki "lehetett" jelölni a pályázóknak, nekem egy picikét kevésnek tűnik, kb olyan kevésnek mint egy pártból választani. Irritáló. Manipulatív. Tokenizmus. Magyarán: bukott ügy. Ha mégis létrejön, a fenntartáson hasal el. Tegnap működésképtelenre redukálnak egy egyébként is csak vegetáló építészeti múzeumot, holnap már fenntarthatóan működik egy sokszor akkora? Csak azért, mert a Városligetben van? Ez egy megalapozott koncepció? Hogy a fenébe van ez? (szerintem bőven elég lenne a FUGA fölött üresen rohasztott szinteket egy a belvárosban sokkal jobban működő építészeti múzeummá transzformálni, mert az például lehetne életképes). Ezek helyett ezt a tökéletesen nem átgondolt koncepciót majd mi, adófizetők szívjuk meg. Sajnos távolról sem az fogja, akinek a fejéből a nagy ötlet kipattant.

istvan@berkeczi.hu
2013.10.04.
10:38

@bardóczi: Rendben, finomítom az álláspontom! Ha kiköltözik a Néprajzi Múzeum a Kossuth térről, akkor a Kossuth téren csak egy picit lesz kevesebb turista, a Néprajziban viszont, a Városligetben, sokkal kevesebb turista lesz. El fogja szívni a látogatókat a Szépművészeti vagy a Nemzeti Galéria (ha megépül).

FenyvesiHK
2013.10.04.
18:06

@muzeológus: Én nem vagyok múzeológus, csak érdeklődő tipus múzeum ügyben. Volna egy halk megjegyzésem nekem is.

Mitteszisten alig három év múlt el az alábbi szívmelengető hírnek a megjelenése óta. El is loholtam anno látogatóbarátnak a Néprajziba, (amit nagyanyám következetesen Kúriának hívott akármit is raktak bele) és messzemenően élveztem a korszerű klotyóegyütteseket immár akadálymentesen.

Tehát miről is értesültünk 2010. szeptemberében Szőcs Géza államtitkár úr regnálása idején?

“A hazai kulturális intézmények modernizációs törekvése, a korszerű, látogatóbarát múzeumok megvalósítása ismét jelentős mérföldkőhöz érkezett.(hoppá!)

A Néprajzi Múzeum szolgáltatáskínálatának minőségi megújulása a kulturális intézmény látogatóbarát fejlesztése érdekében az Új Magyarország Fejlesztési Terv Közép-Magyarországi Operatív Programjának keretében uniós támogatással valósulhatott meg. 2008-2010 között a Néprajzi Múzeum „Palotából” látogatóbarát múzeummá vált. A „Palotából látogatóbarát múzeum – a Néprajzi Múzeum szolgáltatás kínálatának minőségi megújulása a kulturális intézmény látogatóbarát fejlesztése érdekében” című projekt 253 805 886 Ft pályázati támogatást nyert. A fejlesztés által megújult múzeumi terek ünnepélyes átadásra 2010. szeptember 29-én került sor.”

Leírom betüvel is: kétszázötvenhárommillió nyolcszázötezer meg az apró.

Most akkor mi a helyzet? Minden három évben kitalálunk valami még jobb helyet múzeumainknak és talán még dicsérőt is kapunk az (EU) üzenőfüzetünkbe, mert mennyit költünk mi a kultúrára ugye.

Pákozdi Imre
2013.10.05.
16:12

@FenyvesiHK: Akkoriban még a múzeumigazgatónak tényleg zseniális* Baán László városépítészetben sajnos igen kártékony egója még csak a Szépmű épületének megrontásán munkálkodott. 

* ld a Nemzeti Galéria két, október 13-ig még egyidejűleg látható kiállítását: a (poszt)impresszionisták magyar és francia főáramának összehasonlító tárlatát, valamint a szinte teljességre törekvő, ragyogóan megrendezett Chagall + Ámos Imre kiállítást.

Pákozdi Imre
2013.10.04.
09:14

Ritka élmény olvasni valakinek - pláne egy győztesnek - a saját álláspontjával kapcsolatos kételyeit. Megkockáztatom, hogy ez az értelmiségi lét lényege. Mérlegelés mindenek előtt, beleértve a kompromisszumra kényszerítő határfeltételek mérlegelését, majd a döntés: vállalom vagy sem. Az általános gyakorlat sajnos nem ez, hanem 1. feltétel nélküli ráhajtás a feladat elnyerésére 2. törekvés a győzelemre, tetszőleges kompromisszumokkal 3. győzelem 4. mentegetőzés a legsúlyosabb hibákért a feltételek utólagos hibáztatásával 5. egy idő után besértődés és minden bírálat merev visszautasítása.

Elismerésem, amiért B. úrék nem ezt a kánont követik.

bardóczi
2013.10.04.
09:23

@Pákozdi Imre: Pontosan így látom én is. És hogy igény van rá, arra a nem egészen egy nap utáni 1800 fölötti rákattintás is figyelmeztet. Ez egy sokkal bolgogabb ország lenne, ha az ötletpályázatokat ilyenfajta kibeszélés követné, nem pedig a szemlesütött, fülét-farkát behúzó hümmögés. Ha részleteiben (pl. a parkolás ügye) a végletekig vitába szállnék is Berkeczi István véleményével, ezek helyett most csak örülök neki, hogy vannak még ilyen építészek a mai Magyarországon. Megtartó erő.

fds
2013.10.03.
21:51

fizetős parkoló? wtf? a szegény emberek nem jönnek az autóval, mert fizetni kell a parkolóért...jaj

adam899
2013.10.03.
17:44

Ezek után már csak egy kérdésem van, kedves kolléga: miért indult ezen a pályázaton?

istvan@berkeczi.hu
2013.10.03.
18:41

@adam899: Mert voltak dolgok, amivel tudok azonosulni. Ld. 1-es pont...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.