/ MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet
Épületek/Örökség

Hét évtized szárnyas vaskeréken – a budapesti gyermekvasút állomásai

1/29

Mindössze 66 napig tartó építés után, 1948. augusztus 1-én nyílt meg a vasút első, rövid szakasza, amelynek kiindulópontja hazánk legmagasabban fekvő vasútállomása a Széchényi-hegyen. Forrás: Fortepan/Gyöngyi

?>
Mindössze 66 napig tartó építés után, 1948. augusztus 1-én nyílt meg a vasút első, rövid szakasza, amelynek kiindulópontja hazánk legmagasabban fekvő vasútállomása a Széchényi-hegyen. Forrás: Fortepan/Gyöngyi
?>
A legtöbb helyszínen szinte csak a nagyra nőtt fák, kicserélt nyílászárók, és az első évek tapasztalatai nyomán épített korlátok jelzik az eltelt 73 évet.
?>
A Széchényi-hegyi pénztárcsarnok a vasút állomásépületeinek messze legnagyobb, és leglátványosabb belső tere, ami a téli hétvégéken manapság is megtelik utasokkal.
?>
Az állomásépületek terveit a MÁV vezető építészei, Fodor E. Jenő és Zahradniczky István készítették.
?>
A vasút legfontosabb jelképe, a szárnyaskerék természetesen megannyi helyről visszaköszön.
?>
Részlet a tekintélyes méretű kandallóval két részre osztott váróteremből.
?>
Az 1948-ra elkészült első ütem végpontja Csillebérc állomás volt, közvetlenül az épülő úttörőváros szomszédságában. A 3,3 kilométeres pályán – az ország vasútjai közül elsőként – már nem közlekedtek gőzmozdonyok.
?>
Az állomás gazdagon díszített épületét nem végállomásnak szánták, hiszen már elkészülte előtt megkezdődött a vasút folytatásának építése.
?>
Az 1949 júliusra elkészült második ütem egyik középállomása Virágvölgy, újkori nevén Előre állomás volt.
?>
A Normafához közeli állomás díszítése az úttörőmozgalom helyett itt a négy évszak turistaságát illusztrálja.
?>
A forgalmi iroda bejáratához később sajnos nem éppen odaillő zárt előtér épült. A jelenkori MÁV ugyanakkor a szűkös erőforrásait maximálisan kihasználva dolgozik az épületek fenntartásán, takarításán.
?>
A vasúton a legtöbbet dolgozó dízelmozdonyokat leszámítva máig az eredeti, hazai gyártású, 50-100 éves járművek közlekednek.
?>
A meredek hegyoldalban épült Jánoshegy állomásra csak egészen kis épület jutott, váróterem és közművek nélkül. Az erdő mélyén fekvő állomás a vasút vonalát turistautakon követő, hagyományos augusztus 19-i éjszakai túra egyik hangulatos ellenőrzőpontja.
?>
A Budakeszi út melletti Szépjuhászné az egyik legforgalmasabb állomás, ami 72 éve, több mint egy éven át végállomás volt.
?>
Szépjuhászné állomásépületének szépen tagolt, János-hegyre néző homlokzata az 1960-as években.  Forrás: Fortepan/Chuckyeager tumblr
?>
Sajnos a növényzet itt is egyre többet eltakar az eredeti összképből.
?>
Az állomás völgy felőli vége. A vasút a nyári félévben a hét minden napján sűrűn közlekedik, az éves utasszám a kilencvenes évek csökkenése után ismét félmillió főhöz közelít. Csupán estére csendesedik el a környék.
?>
A vasút az építés utolsó, harmadik ütemével érte el Hűvösvölgyet. Az oda vezető hosszú, és meredek pályaszakasz közepén lévő Hárshegy állomás utasforgalma jóval kisebb a többi megállónál, ennek ellenére itt is teljes méretű állomás épült.
?>
Hárshegy állomás melléképülete.
?>
A Hárs-hegy oldalába fúrt 198 méter hosszú alagút már beton falazattal, de még a tradicionális, terméskő portállal épült. Nagy méretű, 4,75m magas űrszelvényének szerkesztésekor a vasút későbbi villamosítása volt mértékadó.
?>
A vasút legkülönlegesebb műtárgya a Nagykovácsi út fölötti, 19 méter nyílású, kétcsuklós vasbeton ívhíd. A sokszorosan nagyobb viaduktokra jellemző elrendezésű, különösen karcsú szerkezet tervei a Mélyépítéstudományi Tervező Intézetben készültek.
?>
A híd nagy részét már erdő takartja, állapota alapján pedig rövidesen felújítást igényel.
?>
Az 1950-re elkészült Hűvösvölgy végállomás kialakítása az akkori legmodernebb nagyvasúti, fővonali állomásokat idézi, ahol az utasok a vágányok keresztezése nélkül érik el a két vágány közötti, teljesen fedett peront. Fortepan / UVATERV
?>
Az itt működő étterem többszöri átalakításai sajnos ezúttal sem kedvező irányba változtatták az épületegyüttes képét.
?>
Az éttermi épület jobb oldalán maga az állomás főbejárata, amely az aluljáróba vezet.
?>
Az állomásfőnöki iroda vonalában egy második aluljáró is épült.
?>
A több, mint kétszáz négyzetméter alapterületű állomásépületben a kiszolgáló funkciók mellett a Gyermekvasút múzeuma is helyet kapott.
?>
A vasút legészakibb, látogatók elől elzárt területén helyezkedik el a járművek tárolója és javítóbázisa. Az utóbbi években számos új, muzeális jármű érkezett, amelyek felújításán és forgalomba állításán a vasút lelkes szakemberei folyamatosan dolgoznak.
?>
A három vágányos javítócsarnok építésekor a kor legmodernebb járműveinek kiszolgálását tartották szem előtt, és ma is jelentős átépítések nélkül látja el a funkcióját.
1/29

Mindössze 66 napig tartó építés után, 1948. augusztus 1-én nyílt meg a vasút első, rövid szakasza, amelynek kiindulópontja hazánk legmagasabban fekvő vasútállomása a Széchényi-hegyen. Forrás: Fortepan/Gyöngyi