| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek/Infrastruktúra

Hauptbahnhof Berlin

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Hauptbahnhof Berlin
Helyek/Infrastruktúra

Hauptbahnhof Berlin

2006.05.31. 13:05

Projektinfó

Földrajzi hely:
Berlin, Németország

Építészek, alkotók:
Varga Péter István

Átadták Berlin új főpályaudvarát. "A végeredmény egy igazi egyveleg, hol bevásárlóközpont, hol vasútállomás, csúcstechnológia és némi '80-as évek." — írja Varga Péter István Építész: Von Gerkan, Marg & Partner

Május 26-án megnyitotta kapuit Berlin új pályaudvara, a német vasúttársaság jelenlegi legnagyobb és legdrágább magasépítési beruházása. Berlinnek tulajdonképpen nincs egyetlen központi, "fő" pályaudvara, az újonnan átadott is a korábbi Lehrter Bahnhof helyén épült, mint a hivatalos neve is mutatja: Berlin Hauptbahnhof – Lehrter Bahnhof. Az egykori pályaudvar 1871-ben épült, fejpályaudvarként, és a világháborúk előtti Berlin legfontosabb közlekedési csomópontjaként működött. (Érdekesség: 1930-ban innen indult Hamburgba az akkori leggyorsabb expresszvonat, 230 km/h sebességgel...) A kettéosztott városban a Lehrter Bahnhof távolsági vasúti szerepe megszűnt, a romos épületet szanálták.

A pályaudvar felépítése, helyszíne tehát szimbolikus jelentőségű, az egységes Berlin további fényezésének markáns eleme, a "régi-új nagyvárost építünk" puzzle fajsúlyos darabja. Mindezzel valóban hosszú hányadtatás végére került pont, hiszen az új pályaudvar is mintegy 11 évig épült.

Az új főpályaudvar minden városszervező-közlekedésfejlesztő, intermodális-csomópont-hívő álma. Minden egy helyen, a távolsági és a helyi közlekedés fontos elmei találkoznak itt: U-Bahn, S-Bahn, vasút, gyorforgalmi út, parkoló. Számokban: napi 1100 vonat, 300 000 utas, összesen 70 000 m2, mindez 700 millió euróért. A közlekedési csomópontra egy nagyméretű bevásárló- és szolgáltató-központ illetve irodaház épül rá, a szó szoros értelmében.

A hard-core építészek már kevésbé repeshetnek az örömtől. Az épületre mintha rátelepedne a történelem. A pályaudvar építése az S-Bahn vonalak lefedésével indult, egy lágy ívű üveg-acél szerkezettel, amely finoman követte a sínek vonalvezetését. Majd felépültek az ezt keresztező U-Bahn létesítményei, illetve az irodaépület ikerszárnyai és a köztük húzódó üveg-boltozat és üzletközpont. A végeredmény egy igazi egyveleg, hol bevásárlóközpont, hol vasútállomás, csúcstechnológia és némi '80-as évek. Úgy tűnik, von Gerkan sem teljesen elégedett az eredménnyel, hiszen szerzői jogainak megsértése miatt keresetet nyújtott be a vasúttársaság (DB) ellen, ugyanis a vasút mérnökei idő- és költségtakarékossági okokból jelentősen átalakították a tervet.

Mindenesetre Európa egyik legnagyobb pályaudvara felépült, valószínűleg optimálisan működik, a sietős utas pedig keveset érzékel abból a kis kedvetlenségből, ami azért átlengi az épületet.




Varga Péter István
Nürnberg


Fotók: VPI, Geo.de

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.