Nézőpontok/Vélemény

Három fontos film a Budapesti Építészeti Filmnapokon

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Három fontos film a Budapesti Építészeti Filmnapokon
Nézőpontok/Vélemény

Három fontos film a Budapesti Építészeti Filmnapokon

2020.03.02. 07:16

Lakhatási válság, az építőipar és az otthonukért küzdő lakók harca, valamint a természet, az ember és az építészet kapcsolata. A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok dokumentumfilmjei ezeket a kérdéseket mutatják be.

A városokban magasodó daruk, a járdákat elfoglaló konténerek, eltünedező közterek és parkok vagy az utcákat ellepő turisták – ez a kép nem csak itthon ismerős. Az építőipar és a turizmus növekedése, a maradék zöldfelületek beépítése átformálja városainkat: az épített környezet mellett a demográfia is megváltozik. Ez részben a jólét jele, ugyanakkor számos esetben – és ez a jellemző – ezek a változások, "fejlesztések" negatívan hatnak ránk, városlakókra, hiszen teret, rosszabb esetben otthonokat veszítünk el. Biztos, hogy egy többedik, luxus lakásokat rejtő épületre vagy egy szállodára van szükségünk? A Budapesti Építészeti Filmnapok idei válogatása rávilágít az emberek tárgyakhoz, épületekhez, városrészekhez kötődő érzelmeire, emellett olyan témákat jár körül, mint a lakhatási válság, az ingatlanspekuláció, épített örökségünk védelme, a parkok és zöldfelületek helyzete és nem utolsó sorban olyan úttörő női tervezőket is bemutat, akik munkájukkal úgy formálták az építészetet és a várost, hogy mindvégig az ember volt számukra a legfontosabb. Noha a vetített dokumentumfilmek többsége külföldi példákkal foglalkozik, mégis, mi is naponta hasonló nehézségekkel találkozunk, és mi is feltesszük ugyanazt a kérdést: Biztos, hogy ezt a jövőt akarjuk? 
 

Kiszorítva | Rendezte: Fredrik Gertten
Március 5. csütörtök, 19:00, Toldi Nagyterem

Mégis kinek vannak a városok? Miért épül ennyi luxus lakás, ha nincs rá kereslet? Kik és milyen tényezők teszik a lakhatást korunk egyik legmeghatározóbb megoldásra váró feladatává? Miért van ennyi üresen álló ingatlan, miközben emberek kerülnek az utcára, mert nem tudják megfizetni az elszálló bérleti díjakat? A kérdéssor még folytatható, az ENSZ lakhatásügyi különmegbízottjának munkáját bemutató dokumentumfilm ezekere keresi a választ. Leilani Farha célja, hogy a világ kormányait elszámoltathatóvá tegye, amennyiben nem teljesítik az ENSZ Alapokmányában lefektetett kötelezettségeket. Mert a lakhatás alapvető emberi jog.
 

Mi lesz velünk? | Rendezte: Left Hand Rotation
Március 6., péntek, 19:00, Toldi Kisterem


Kilakoltatások, ledózerolt otthonok, luxus lakóparkokat hirdető táblák. Portugália fővárosában, Lisszabonban járunk, ahol a pénzfelhalmozás eredményeként gombamód szaporodnak az ingatlanberuházások, melyek nem a közjót, hanem a profitot szolgálják. A dokumentumfilm egy lakhatásüggyel foglalkozó társadalmi mozgalomról szól, miközben az óriás fejlesztőcégek megjelenése fokozza a társadalmi egyenlőtlenségeket. A film azokat mutatja be, akik a város termékké alakítása ellen szólalnak fel, akik védik azokat az embereket, akik a lakóparkok, szállodák és bevásárlóközpontok épülése következtében elvesztették otthonaikat. És ez a probléma egyáltalán nem csak Lisszabonban létezik, ezekkel a kérdésekkel, nehézségekkel itthon ugyanúgy szembe találjuk magunkat.
 

Akik városokkal álmodnak | Rendezte: Joseph Hillel
Március 7. szombat, 20:30, Toldi Nagyterem

 
... azok nem csak és kizárólag férfiak. A dokumentumfilm a változó városi környezetről és négy úttörő női építészről szól, akik több évtizede foglalkoznak a jelen és a jövő városait meghatározó változásokat. A film a tervezésen túl azokat a kihívásokat, akadályokat is bemutatja, amelyekkel a ´40-es, ´50-es években a nők tervezőként szembekerültek. Phyllis Lambert, Blanche Lemco van Ginkel, Cornelia Hahn Oberlander és Denise Scott Brown még ma is tevékenyen formálják épített környezetünket, és ha nem is közvetlenül, de közvetetten még mindig "építenek". Oktatóként, kurátorként, aktivistaként még mindig formálják társadalmunkat. És ami leginkább összeköti őket, az az, hogy mind a négyen egy alapvetően emberi és befogadó városról álmodnak.

 

A 12. Budapesti Építészeti Filmnapok március 5. és 12. között minden építészet-, város- és filmrajongót vár a Toldi moziban. Mivel minden filmet csak egyszer vetítenek, azt javasoljuk, hogy mindenki előre szerezze be a jegyeit online vagy személyesen. A Filmnapok teljes programja itt érhető el.

Címlapfotó: Részlet az Akik városokkal álmodnak című filmből

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.