Helyek/Infrastruktúra

Folytatódik a Déli Körvasút fejlesztése

1/3

A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ

Hirdetés
?>
A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ
?>
A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ
?>
A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ
1/3

A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ

Folytatódik a Déli Körvasút fejlesztése
Helyek/Infrastruktúra

Folytatódik a Déli Körvasút fejlesztése

2020.02.28. 13:12

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Vitézy Dávid

Megszületett a kompromisszum a főváros és a kormány között, folytatódhat a Déli Körvasút fejlesztése – jelentette be Vitézy Dávid a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa tegnapi ülését követően. A fejlesztés keretében három új vasúti megállóhely létesül Budapest déli részén, és három-, illetve négyvágányosra bővítik a Hamzsabégi út menti vasútvonalat. A korábban tervezett közútfejlesztést viszont törlik. 

A Déli Körvasút fejlesztésének célja, hogy „több elővárosi vonat tudjon bejönni az agglomerációból Budapestre, a vasút pedig az új megállók és új kapcsolatok révén nagyobb szerepet vállalhasson, versenyképessé válhasson Budapest közlekedésében. Ekkora vasútfejlesztés Budapest belső területén több, mint 100 éve nem történt és ez hosszú évtizedek óta az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbb vonatokkal az ingázók mellett a városban közlekedők hasznát is szolgálja" – írta Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a közelmúltban létrehozott Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. 

Az így fejlesztett vonalon 10-15 percenként járnának a vonatok, összeköttetést teremtve a főváros déli területei, valamint agglomerációi között. A vonal mentén több, jelenleg is beépülő vagy a közeljövőben intenzíven fejleszteni szándékozott terület található, mint a Déli Városkapu vagy a BudaPart. A három új megálló: a Nádorkert, a Közvágóhíd (Danubius) és a Népliget ezeket a fejlesztéseket is szolgálja majd. A környékbeli városrészek jobb összeköttetését a vasútvonal alatt újonnan nyitott átjárások segítik majd a Bukarest utca, a Fadrusz utca és a Szerémi út vonalában.

A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ
2/3
A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ

A korszerű zajvédelmet komplex, a vasbeton támfalra ültetett fal szolgálja majd, biztonsági üveg zajfallal és integrált felsővezeték-tartókkal. A számítások szerint ez felére csökkenti a környező lakások jelenlegi zajterhelését. 

A beruházás keretében a vasúti töltés Hamzsabégi úti oldalának jelenlegi, füves-bokros lejtője megszűnik, ennek helyére a bővítés nyomán egyenes támfal kerül. Az építkezés miatt a töltés aljától számított hat méteres sávban eltávolítják a növényzetet az építkezés idejére; ezt utólag új telepítéssel és a park rendezésével pótolják majd. A Hamzsabégi park területén a jelenlegi 922 fából összesen 198 darabot kell kivágni; ezt a parkban és környékén összesen kétezer fa telepítésével pótolják. 

Vitézy beszámolója szerint a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén Gulyás Gergely miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester egyetértett abban, hogy a fejlesztést támogatják. Az FKT elfogadta Fürjes Balázs előterjesztését arra nézve, hogy a Hamzsabégi úton tervezett új főút építését a Főváros és a Kormány közösen törölje a szabályozási tervekből, az országos és fővárosi tervdokumentumokból. A vasúttal párhuzamosan vezetett közúti fejlesztés évtizedekkel ezelőtti ötlet, amely a Hamzsabégi park megszűnésével járt volna. 

A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ
3/3
A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ

Vitézy kitért arra is, hogy igyekeznek javítani a környékbeli lakókkal folytatott kommunikáción. A XI. kerület részéről számos bírálat érte a beruházást korábban. A kerület vezetése január 11-én nyílt levélben szólította fel a kormányzatot a környékbeli lakók kártalanítására, a nyílászáró-cserék támogatására, valamint az önkormányzattal való folyamatos egyeztetésre. 

A beruházást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. bonyolítja le; a vasúti megállók tervezésére 2019 novemberében írtak ki uniós közbeszerzési pályázatot. A Déli összekötő vasúti híd felújítására és bővítésére, amely szintén a projekt részét képezi, októberben választották ki a Duna Aszfaltot, amely nettó 35,92 milliárd forintért végzi el a feladatot. 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

BAMBI ESZPRESSZÓ // Egy hely + Építészfórum

2021.06.08. 14:43
00:07:10

A most 60 éves Bambi Eszpresszó 1961 május 1-én, a munka ünnepén nyílt meg. A Frankel Leó utca sarkán álló, id. Janáky István által tervezett Lottóház aljában helyet kapó kávézó lényegében a megnyitása óta nem változott. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében az épület és az azt legendássá tevő eszpresszó történetét is megismerhetik a nézők.

A most 60 éves Bambi Eszpresszó 1961 május 1-én, a munka ünnepén nyílt meg. A Frankel Leó utca sarkán álló, id. Janáky István által tervezett Lottóház aljában helyet kapó kávézó lényegében a megnyitása óta nem változott. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében az épület és az azt legendássá tevő eszpresszó történetét is megismerhetik a nézők.

Helyek/Városépítészet

NAPRAFORGÓ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2021.06.08. 14:40
00:07:42

Az 1931-ben épült Napraforgó utcai kísérleti lakótelep a magyar építészettörténet kiemelkedő állomása, mivel ennek a kezdeményezésnek köszönhető a Bauhaus szellemiségének meghonosodása hazánkban. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának mai részében a számos különböző hátterű építész által létrehozott, mégis egységes hangulatot árasztó mintateleppel ismerkedhetünk meg.

Az 1931-ben épült Napraforgó utcai kísérleti lakótelep a magyar építészettörténet kiemelkedő állomása, mivel ennek a kezdeményezésnek köszönhető a Bauhaus szellemiségének meghonosodása hazánkban. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának mai részében a számos különböző hátterű építész által létrehozott, mégis egységes hangulatot árasztó mintateleppel ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk