Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Elodázhatatlan a római-parti mobilgát építése

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Elodázhatatlan a római-parti mobilgát építése
Közélet, hírek

Elodázhatatlan a római-parti mobilgát építése

2015.01.08. 14:42

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Dosszié:

Ismét jelentős késedelmet szenved a teljes Csillaghegyi-öblözet ármentesítése a római-parti mobilgát engedélyezési eljárásának minapi megszüntetése miatt, így a III. kerület több lakóövezetének árvízvédelme továbbra is megoldatlan - írja sajtóközleményében az Egyesület a Római-partért.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szakmai jelentésében egyértelműen a part menti mobilfal építése mellett foglal állást – a dokumentumban foglaltakat a Magyar Tudományos Akadémia illetékes bizottsága és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem is megerősítette –, a mértékadó árvízszintek várható növekedése miatt azonban az eddigi tervek felülvizsgálatára van szükség. A helyi civilek szerint a további károk elkerülése érdekében a munkálatok elodázhatatlanok. Az Egyesület a Római-partért (ERP) kezdeményezte, hogy a projektet nyilvánítsák nemzetbiztonsági beruházássá.

Az Egyesület a Római-partért tagjainak meggyőződése, hogy az emberi életek védelménél semmi sem lehet fontosabb, továbbá hogy a meglévő védmű kellő műszaki szintre emelése természetvédelmi szempontból legalább akkora mértékű beavatkozással járna, mint a part menti mobilfal megépítése. Különösen igaz ez a védett fasorra, amelynek jelentős része áldozatául eshetne a gát megerősítésével és a kapcsolódó közműkiváltással járó munkálatoknak. Ennek alátámasztására utalnak az OVF Vízügyi Tudományos Tanácsa Római-parti gát Munkabizottságának 2014 júniusában készült szakmai állásfoglalására. A dokumentum egyértelműen a folyóparton megépítendő védvonal mellett áll ki, hangsúlyozva, hogy a tét nem csupán a Római-part, hanem sokkal nagyobb terület, a teljes, úgynevezett Csillaghegyi-öblözet védelme.

Ahogy az OVF állásfoglalása is rámutat, a közvetlen vízparti terület – mintegy 70 hektáros beépített térség – védelme és használati értékének, továbbá a „jelenlegi part természeti értékeinek minél teljesebb megőrzése a cél." A Munkabizottság összefoglalójában javasolja, hogy a munka gyorsítása érdekében a projektet minősítsék nemzetbiztonsági beruházássá. Az ERP az elmúlt év végén hivatalosan is kezdeményezte ezt a Miniszterelnökségnek és a Fővárosnak küldött levelében. Hangsúlyozzák, hogy a római-parti mobilgát megvalósulásával

  • biztosítható lenne az eddig be nem védett 70 hektáros terület fertőzésmentessége (az ÁNTSZ és a Grazi Egyetem nemzetközileg akkreditált laboratóriumának vizsgálatai egyaránt kimutatták az emberi egészségre súlyos veszélyt jelentő kórokozók jelenlétét az árvíz után vett talajmintákban),
  • a szennyvíz többé nem fenyegetné a területet, így megtörténhetne a Római-part tényleges rehabilitációja,
  • érintetlen maradhatna a Királyok útja – Nánási út vonalán lévő védett fasor.

A civil egyesület felhívta a figyelmet egy tavaly decemberben Franciaországban született bírósági döntésre, amelyben börtönbüntetésre ítélték egy település több elöljáróját, amiért szándékosan figyelmen kívül hagyták a térséget fenyegető árvízveszélyt. Emiatt a 2010-ben pusztító Xynthia nevű szélvihar okozta gátszakadást követően az alig 900 lakos közül 29-en – zömmel kisgyerekek és idősek – vesztették életüket saját otthonaikban. A Csillaghegyi-öblözetben mintegy 55 ezer ember él, és bár hasonló mérvű tragédia remélhetőleg soha nem következik be a Duna mentén, könnyen belátható, hogy megfelelő védmű hiányában egy nagyobb árvíz súlyos károkat okozhat emberéletben, anyagi értékekben és a természeti környezetben egyaránt.

További információ:

Egyesület a Római-partért
Andriska László
1021 Budapest
Üdülő u. 1.
Telefon: +36 30 827 1658

(forrás: sajtóközlemény)

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.