Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Elbontják a Poelzig-építészházaspár 1929-es villáját Berlinben

1/3

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

Hirdetés
?>
A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép
?>
A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép
?>
A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép
1/3

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

Elbontják a Poelzig-építészházaspár 1929-es villáját Berlinben
Közélet, hírek

Elbontják a Poelzig-építészházaspár 1929-es villáját Berlinben

2020.03.18. 13:06

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Berlin, Németország

Építészek, alkotók:
Hanz Poelzig, Marlene Moeschke-Poelzig

Hans Poelzig egykori otthona nem csak a világhírű expresszionista építész miatt nevezetes, hanem azért is, mert az egyik első, építésznő által tervezett német ház; a terveit ugyanis az építész felesége, Marlene Moeschke-Poelzig készítette. De a német, pontosabban a Harmadik Birodalom filmtörténetének is nevezetes helyszíne. Hamarosan mégis elbonthatják, hogy egy többlakásos ház foglalja el a helyét.   

Marlene Moeschke és Hans Poelzig 1924-ben kötöttek házasságot, és közös irodát vezettek egészen Poelzig 1936-os haláláig. A feleség által tervezett, Berlin-Westendben, a Tannenbergallee 28 alatt felépült modernista, lapostetős villaépületbe 1929-ben költöztek be. Az épületet új korában több magazin is publikálta, mint a modern lakhatás jeles példáját. Ebben az évben nyerte meg Poelzig a Haus der Rundfunks, azaz a berlini rádiószékház tervpályázatát is, amelyen együtt dolgoztak feleségével, és amely 1931-es avatására a német expresszionista építészet egyik legfontosabb, emblematikus műve lett.

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép
2/3
A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép



Férje halála után Marlene Moeschke-Poelzig kénytelen volt feladni berlini otthonát, és visszaköltözött szülővárosába, Hamburgba. A ház a náci párt közreműködésével a Harmadik Birodalom egyik leginkább notórius filmrendezője, Veit Harlan kezébe került – ennélfogva a filmtörténetnek is része, hiszen valószínűleg itt készült az egyik legismertebb náci gyűlöletfilm, a Harlan rendezésében 1940-ben bemutatott Jud Süß forgatókönyve és Poelzigék egykori műterme adott helyet a film vágásához. 

Az épületet a második világháborút követően komolyan átalakították; a lapostetők helyére kontyolt nyeregtetők kerültek, a műtermet pedig kisebb helyiségekre osztották fel. Ez az átalakítás volt a legfőbb oka, hogy a tartományi műemlékvédelmi hivatal, a Landesdenkmalamt az építészeti értékek elvesztésére hivatkozva 1990-ben elutasította a védettségi kezdeményezést – írja Nikolas Bernau a Berliner Zeitungban (a cikkben az épület mai állapotát is megmutatják).

Az elmúlt évtizedekben erősen lepusztult épületet amelyet nemrég kétmillió euróért az interneten kezdték árulni. Ekkor a környék lakói újra kezdeményezték védetté nyilvánítását, hiszen 1990-ben kultúrtörténeti értékét még nem különösebben mérlegelte a hatóság, sőt, az sem került számításba, hogy a Hermann Mattern, Kurt Foerster és vélhetően Herta Hammerbacher által tervezett kert szinte teljes egészében fennmaradt. Ráadásul a műterem felosztása ellenére az épület belseje is nagyrészt az eredeti állapotot őrzi. 

A Landesdenkmalamt azonban azt a tájékoztatást adta a lapnak, hogy a védetté nyilvánítást nem mérlegelik újra. Így várható, hogy az egyedülálló kultúrtörténeti emléket hamarosan lebontják. Helyére a jelenlegi tervek szerint hatlakásos társasház épül.
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.