| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Elbontják a Poelzig-építészházaspár 1929-es villáját Berlinben

1/3

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

?>
A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép
?>
A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép
?>
A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép
1/3

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép

Elbontják a Poelzig-építészházaspár 1929-es villáját Berlinben
Közélet, hírek

Elbontják a Poelzig-építészházaspár 1929-es villáját Berlinben

2020.03.18. 13:06

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Berlin, Németország

Építészek, alkotók:
Hanz Poelzig, Marlene Moeschke-Poelzig

Hans Poelzig egykori otthona nem csak a világhírű expresszionista építész miatt nevezetes, hanem azért is, mert az egyik első, építésznő által tervezett német ház; a terveit ugyanis az építész felesége, Marlene Moeschke-Poelzig készítette. De a német, pontosabban a Harmadik Birodalom filmtörténetének is nevezetes helyszíne. Hamarosan mégis elbonthatják, hogy egy többlakásos ház foglalja el a helyét.   

Marlene Moeschke és Hans Poelzig 1924-ben kötöttek házasságot, és közös irodát vezettek egészen Poelzig 1936-os haláláig. A feleség által tervezett, Berlin-Westendben, a Tannenbergallee 28 alatt felépült modernista, lapostetős villaépületbe 1929-ben költöztek be. Az épületet új korában több magazin is publikálta, mint a modern lakhatás jeles példáját. Ebben az évben nyerte meg Poelzig a Haus der Rundfunks, azaz a berlini rádiószékház tervpályázatát is, amelyen együtt dolgoztak feleségével, és amely 1931-es avatására a német expresszionista építészet egyik legfontosabb, emblematikus műve lett.

A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép
2/3
A Poelzig-villa újkorában. Archív fénykép



Férje halála után Marlene Moeschke-Poelzig kénytelen volt feladni berlini otthonát, és visszaköltözött szülővárosába, Hamburgba. A ház a náci párt közreműködésével a Harmadik Birodalom egyik leginkább notórius filmrendezője, Veit Harlan kezébe került – ennélfogva a filmtörténetnek is része, hiszen valószínűleg itt készült az egyik legismertebb náci gyűlöletfilm, a Harlan rendezésében 1940-ben bemutatott Jud Süß forgatókönyve és Poelzigék egykori műterme adott helyet a film vágásához. 

Az épületet a második világháborút követően komolyan átalakították; a lapostetők helyére kontyolt nyeregtetők kerültek, a műtermet pedig kisebb helyiségekre osztották fel. Ez az átalakítás volt a legfőbb oka, hogy a tartományi műemlékvédelmi hivatal, a Landesdenkmalamt az építészeti értékek elvesztésére hivatkozva 1990-ben elutasította a védettségi kezdeményezést – írja Nikolas Bernau a Berliner Zeitungban (a cikkben az épület mai állapotát is megmutatják).

Az elmúlt évtizedekben erősen lepusztult épületet amelyet nemrég kétmillió euróért az interneten kezdték árulni. Ekkor a környék lakói újra kezdeményezték védetté nyilvánítását, hiszen 1990-ben kultúrtörténeti értékét még nem különösebben mérlegelte a hatóság, sőt, az sem került számításba, hogy a Hermann Mattern, Kurt Foerster és vélhetően Herta Hammerbacher által tervezett kert szinte teljes egészében fennmaradt. Ráadásul a műterem felosztása ellenére az épület belseje is nagyrészt az eredeti állapotot őrzi. 

A Landesdenkmalamt azonban azt a tájékoztatást adta a lapnak, hogy a védetté nyilvánítást nem mérlegelik újra. Így várható, hogy az egyedülálló kultúrtörténeti emléket hamarosan lebontják. Helyére a jelenlegi tervek szerint hatlakásos társasház épül.
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.