Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Helyek/Infrastruktúra

Egyensúlyban ötezer tonnával - a komáromi Monostori híd

1/16

A Dunán hajózók hazánkban Budapesten kívül egyedül itt, Komáromban láthatnak egyszerre egynél több hidat a folyó. A távolabbi Erzsébet-híd, és a vasúti összekötő híd egyaránt a 19-20. század fordulóján épült.

A Monostori híd részletes tervezése még 2007-ben kezdődött, a magyarországi Mátyássy László, és a szlovákiai Nagy László tervei alapján. A munka kezdetén a legfőbb nehézséget a két ország eltérő műszaki előírásai okozták.

A híd végleges formáját az A.D.U. Építész Kft munkatársai alakították ki, akik kezei alól korábban a 2021-es év hídjának megválasztott szolnoki Tiszavirág-híd is kikerült.

A pilon 80 méterrel emelkedik az útpálya, és bő 110 méterrel a Duna jelenlegi, viszonylag alacsony vízszintje fölé. A hídhoz díszkivilágítás is épült, ami környezetvédelmi okból csak különleges alkalmakkor működik.

A középső medernyílás 252 méter, azonban az aszimmetrikus szerkezet erőjátéka, statikai jellemzői közel állnak egy két pilonos, szimmetrikus, 450 méter nyílású hídéhoz, tehát világviszonylatban is jelentős méretű szerkezet épült.

A nem motorizált közlekedők számára a lépcsők nélküli feljutás mindkét hídfő mindkét oldalán biztosított.

A keleti oldal járdája a nyugatinál 70 cm-el nagyobb szélességgel, kerékpárútként lett kialakítva.

Az aszimmetrikus pilon ellenére a 32 függesztőkábel hagyományos módon, két síkban, szimmetrikusan helyezkedik el. Az útpálya a híd teljes hosszán 15 km sugarú, domború ívet követ.

A legnagyobb, 234 méter hosszú kábelpár is a többivel azonos, látványos alsó rögzítést kapott, ahol a kábel vége is látható a pályalemez fölött. Az egyedi megoldás 560 tonna húzóerő felvételére képes.

A korlátokon elhelyezett ragadozómadár sziluettek a folyóval párhuzamosan repülő madarakat hivatottak távol tartani az útpálya fölötti néhány méter magas, veszélyes zónától.

A 600 méter hosszú acélszerkezet végein lévő dilatációs szerkezet környéke napnyugta után különös hangok forrása. A hőtágulás jelensége miatt a híd hossza estére több centimétert csökken, a legnagyobb téli hideg idejére pedig közel fél métert.

A három rétegű, epoxi és poliuretán kötőanyagú korrózióvédelem a legmagasabb tartóssági követelmények szerint készült.

A nyugati gyalogjárda az útpályával ellentétes oldalról kerüli meg a pilont. A budapesti Lánchídról ismerős megoldást itt is kilátó és pihenőhelyként vették használatba az erre járók.

Az acél szerkezetű pilon belül két hosszanti cellából áll, amelyek közül a belső, nyomott oldalit 70 méteres magasságig nagy szilárdságú, c50/60 betonnal töltötték fel. A próbaterhelésen a számított és mért alakváltozás közt alig 1mm volt a különbség.

A híd alulnézetének képét az íves kereszttartók és a hozzájuk igazodó pillérek határozzák meg.

Az új híd nem csak napi ezres nagyságrendű járművel tehermentesítette Komárom központját, de a városok nyugati területei között új kerékpáros kapcsolatot is teremtett.

?>
A Dunán hajózók hazánkban Budapesten kívül egyedül itt, Komáromban láthatnak egyszerre egynél több hidat a folyó. A távolabbi Erzsébet-híd, és a vasúti összekötő híd egyaránt a 19-20. század fordulóján épült.
?>
A Monostori híd részletes tervezése még 2007-ben kezdődött, a magyarországi Mátyássy László, és a szlovákiai Nagy László tervei alapján. A munka kezdetén a legfőbb nehézséget a két ország eltérő műszaki előírásai okozták.
?>
A híd végleges formáját az A.D.U. Építész Kft munkatársai alakították ki, akik kezei alól korábban a 2021-es év hídjának megválasztott szolnoki Tiszavirág-híd is kikerült.
?>
A pilon 80 méterrel emelkedik az útpálya, és bő 110 méterrel a Duna jelenlegi, viszonylag alacsony vízszintje fölé. A hídhoz díszkivilágítás is épült, ami környezetvédelmi okból csak különleges alkalmakkor működik.
?>
A középső medernyílás 252 méter, azonban az aszimmetrikus szerkezet erőjátéka, statikai jellemzői közel állnak egy két pilonos, szimmetrikus, 450 méter nyílású hídéhoz, tehát világviszonylatban is jelentős méretű szerkezet épült.
?>
A nem motorizált közlekedők számára a lépcsők nélküli feljutás mindkét hídfő mindkét oldalán biztosított.
?>
A keleti oldal járdája a nyugatinál 70 cm-el nagyobb szélességgel, kerékpárútként lett kialakítva.
?>
Az aszimmetrikus pilon ellenére a 32 függesztőkábel hagyományos módon, két síkban, szimmetrikusan helyezkedik el. Az útpálya a híd teljes hosszán 15 km sugarú, domború ívet követ.
?>
A legnagyobb, 234 méter hosszú kábelpár is a többivel azonos, látványos alsó rögzítést kapott, ahol a kábel vége is látható a pályalemez fölött. Az egyedi megoldás 560 tonna húzóerő felvételére képes.
?>
A korlátokon elhelyezett ragadozómadár sziluettek a folyóval párhuzamosan repülő madarakat hivatottak távol tartani az útpálya fölötti néhány méter magas, veszélyes zónától.
?>
A 600 méter hosszú acélszerkezet végein lévő dilatációs szerkezet környéke napnyugta után különös hangok forrása. A hőtágulás jelensége miatt a híd hossza estére több centimétert csökken, a legnagyobb téli hideg idejére pedig közel fél métert.
?>
A három rétegű, epoxi és poliuretán kötőanyagú korrózióvédelem a legmagasabb tartóssági követelmények szerint készült.
?>
A nyugati gyalogjárda az útpályával ellentétes oldalról kerüli meg a pilont. A budapesti Lánchídról ismerős megoldást itt is kilátó és pihenőhelyként vették használatba az erre járók.
?>
Az acél szerkezetű pilon belül két hosszanti cellából áll, amelyek közül a belső, nyomott oldalit 70 méteres magasságig nagy szilárdságú, c50/60 betonnal töltötték fel. A próbaterhelésen a számított és mért alakváltozás közt alig 1mm volt a különbség.
?>
A híd alulnézetének képét az íves kereszttartók és a hozzájuk igazodó pillérek határozzák meg.
?>
Az új híd nem csak napi ezres nagyságrendű járművel tehermentesítette Komárom központját, de a városok nyugati területei között új kerékpáros kapcsolatot is teremtett.
1/16

A Dunán hajózók hazánkban Budapesten kívül egyedül itt, Komáromban láthatnak egyszerre egynél több hidat a folyó. A távolabbi Erzsébet-híd, és a vasúti összekötő híd egyaránt a 19-20. század fordulóján épült.

A Monostori híd részletes tervezése még 2007-ben kezdődött, a magyarországi Mátyássy László, és a szlovákiai Nagy László tervei alapján. A munka kezdetén a legfőbb nehézséget a két ország eltérő műszaki előírásai okozták.

A híd végleges formáját az A.D.U. Építész Kft munkatársai alakították ki, akik kezei alól korábban a 2021-es év hídjának megválasztott szolnoki Tiszavirág-híd is kikerült.

A pilon 80 méterrel emelkedik az útpálya, és bő 110 méterrel a Duna jelenlegi, viszonylag alacsony vízszintje fölé. A hídhoz díszkivilágítás is épült, ami környezetvédelmi okból csak különleges alkalmakkor működik.

A középső medernyílás 252 méter, azonban az aszimmetrikus szerkezet erőjátéka, statikai jellemzői közel állnak egy két pilonos, szimmetrikus, 450 méter nyílású hídéhoz, tehát világviszonylatban is jelentős méretű szerkezet épült.

A nem motorizált közlekedők számára a lépcsők nélküli feljutás mindkét hídfő mindkét oldalán biztosított.

A keleti oldal járdája a nyugatinál 70 cm-el nagyobb szélességgel, kerékpárútként lett kialakítva.

Az aszimmetrikus pilon ellenére a 32 függesztőkábel hagyományos módon, két síkban, szimmetrikusan helyezkedik el. Az útpálya a híd teljes hosszán 15 km sugarú, domború ívet követ.

A legnagyobb, 234 méter hosszú kábelpár is a többivel azonos, látványos alsó rögzítést kapott, ahol a kábel vége is látható a pályalemez fölött. Az egyedi megoldás 560 tonna húzóerő felvételére képes.

A korlátokon elhelyezett ragadozómadár sziluettek a folyóval párhuzamosan repülő madarakat hivatottak távol tartani az útpálya fölötti néhány méter magas, veszélyes zónától.

A 600 méter hosszú acélszerkezet végein lévő dilatációs szerkezet környéke napnyugta után különös hangok forrása. A hőtágulás jelensége miatt a híd hossza estére több centimétert csökken, a legnagyobb téli hideg idejére pedig közel fél métert.

A három rétegű, epoxi és poliuretán kötőanyagú korrózióvédelem a legmagasabb tartóssági követelmények szerint készült.

A nyugati gyalogjárda az útpályával ellentétes oldalról kerüli meg a pilont. A budapesti Lánchídról ismerős megoldást itt is kilátó és pihenőhelyként vették használatba az erre járók.

Az acél szerkezetű pilon belül két hosszanti cellából áll, amelyek közül a belső, nyomott oldalit 70 méteres magasságig nagy szilárdságú, c50/60 betonnal töltötték fel. A próbaterhelésen a számított és mért alakváltozás közt alig 1mm volt a különbség.

A híd alulnézetének képét az íves kereszttartók és a hozzájuk igazodó pillérek határozzák meg.

Az új híd nem csak napi ezres nagyságrendű járművel tehermentesítette Komárom központját, de a városok nyugati területei között új kerékpáros kapcsolatot is teremtett.

Helyek/Infrastruktúra

Egyensúlyban ötezer tonnával - a komáromi Monostori híd

2021.06.26. 10:08
1/16

A Dunán hajózók hazánkban Budapesten kívül egyedül itt, Komáromban láthatnak egyszerre egynél több hidat a folyó. A távolabbi Erzsébet-híd, és a vasúti összekötő híd egyaránt a 19-20. század fordulóján épült.

A Monostori híd részletes tervezése még 2007-ben kezdődött, a magyarországi Mátyássy László, és a szlovákiai Nagy László tervei alapján. A munka kezdetén a legfőbb nehézséget a két ország eltérő műszaki előírásai okozták.

A híd végleges formáját az A.D.U. Építész Kft munkatársai alakították ki, akik kezei alól korábban a 2021-es év hídjának megválasztott szolnoki Tiszavirág-híd is kikerült.

A pilon 80 méterrel emelkedik az útpálya, és bő 110 méterrel a Duna jelenlegi, viszonylag alacsony vízszintje fölé. A hídhoz díszkivilágítás is épült, ami környezetvédelmi okból csak különleges alkalmakkor működik.

A középső medernyílás 252 méter, azonban az aszimmetrikus szerkezet erőjátéka, statikai jellemzői közel állnak egy két pilonos, szimmetrikus, 450 méter nyílású hídéhoz, tehát világviszonylatban is jelentős méretű szerkezet épült.

A nem motorizált közlekedők számára a lépcsők nélküli feljutás mindkét hídfő mindkét oldalán biztosított.

A keleti oldal járdája a nyugatinál 70 cm-el nagyobb szélességgel, kerékpárútként lett kialakítva.

Az aszimmetrikus pilon ellenére a 32 függesztőkábel hagyományos módon, két síkban, szimmetrikusan helyezkedik el. Az útpálya a híd teljes hosszán 15 km sugarú, domború ívet követ.

A legnagyobb, 234 méter hosszú kábelpár is a többivel azonos, látványos alsó rögzítést kapott, ahol a kábel vége is látható a pályalemez fölött. Az egyedi megoldás 560 tonna húzóerő felvételére képes.

A korlátokon elhelyezett ragadozómadár sziluettek a folyóval párhuzamosan repülő madarakat hivatottak távol tartani az útpálya fölötti néhány méter magas, veszélyes zónától.

A 600 méter hosszú acélszerkezet végein lévő dilatációs szerkezet környéke napnyugta után különös hangok forrása. A hőtágulás jelensége miatt a híd hossza estére több centimétert csökken, a legnagyobb téli hideg idejére pedig közel fél métert.

A három rétegű, epoxi és poliuretán kötőanyagú korrózióvédelem a legmagasabb tartóssági követelmények szerint készült.

A nyugati gyalogjárda az útpályával ellentétes oldalról kerüli meg a pilont. A budapesti Lánchídról ismerős megoldást itt is kilátó és pihenőhelyként vették használatba az erre járók.

Az acél szerkezetű pilon belül két hosszanti cellából áll, amelyek közül a belső, nyomott oldalit 70 méteres magasságig nagy szilárdságú, c50/60 betonnal töltötték fel. A próbaterhelésen a számított és mért alakváltozás közt alig 1mm volt a különbség.

A híd alulnézetének képét az íves kereszttartók és a hozzájuk igazodó pillérek határozzák meg.

Az új híd nem csak napi ezres nagyságrendű járművel tehermentesítette Komárom központját, de a városok nyugati területei között új kerékpáros kapcsolatot is teremtett.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Komárom

Építészek, alkotók:
A.D.U. Építész Kft

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.