Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Egy kisváros élethű makettje – a törökbálinti Tópark

1/17

Az M1 és M0 autópályák irányából is saját felüljárón át megközelíthető, óriási épület története még 2006-ban kezdődött, majd a 2008-as gazdasági válság után egy szerkezetkész, posztapokaliptikus díszletként látszott véget érni. 2014-ben azonban új tulajdonosa elhatározta a befejezését.  

A mintegy 330 méter hosszú és 150 méter széles épületkomplexum Törökbálint és Budaörs határában áll, de közigazgatásilag a dombok túloldalán lévő Biatorbágy külterületére esik.  

A városrész enyhén irányt váltó főutcája, immár sokévi használat után is példás tisztasággal. Az eredeti tervekben itt még Európa leghosszabb fedett sétálóutcája szelte volna ketté az ország legnagyobb bevásárlóközpontját.

A befejezéskor már hagyományos, szabadtéri utca született, a térképen még Tópark sétány, míg a házak kapuin Kőris utca néven. Az egyes épületek azonos vasbeton váza kifejezetten igényes anyagokból kapott egyedi építészeti arculatot.

A központi utcák, köztük a szállodának is otthont adó Borostyán utca már egy valódi használatban lévő köztér képét mutatja. A nagyobb növények dézsás elhelyezésére az utca burkolatát alkotó mélygarázs födémje miatt volt szükség.  

A városrész hosszú, keleti oldala a valóban csendes Törökbálinti-tó környékére néz, és nagyrészt lakások találhatók benne. Bár a baloldali utca túloldala már Törökbálint területe, az itteni rét és játszótér is folyamatosan gondozott, jó állapotú.  

Az ingatlanok jó része már régóta lakott, a közeli irodaház földszintjén óvoda és általános iskola is működik. A felhasznált anyagokra, és a kivitelezés minőségére szinte bármelyik Budapest belvárosi társasház építtetője büszke lehetne.  

A lakóház-sor mögött, a főutcával párhuzamosan futó sétaút a lakóházak közti félprivát téren vezet végig. Ez az egyetlen terület a városrészen belül, ahol természetes talajon, és nem autógarázs födémjén járunk, így itt nagyobb fák is esélyt kaptak a növekedésre.  

A városrészbe vezető rövid bekötőút buszmegállóját aluljáró köti össze a belső utakkal, ami egyben az M0 autóút melletti, sok hektáros, sík mezőre is kijárást biztosít. A buszok a kelenföldi pályaudvar felé hétköznap óránként indulnak, és 13 perc alatt érnek célba, hétvégén azonban – jelenleg még – egyetlen járat sincs, ekkor marad a bő két kilométer séta Törökbálint vasúti megállóig.

A városrész M1 autópályára néző, déli homlokzatán fokozott hangszigetelésű ablakokat építettek be. Mellette, alig száz méterre hullámzik a Törökbálinti-tó, ami hivatalosan magánterület, a horgászok elkerített birodalma, de a Tópark lakóinak akadálymentesen elérhető.  

Az autópályáktól valamivel távolabb fekvő, északi rövid homlokzat lényegesen tagoltabb, amit este kék és lila díszkivilágítás is kiemel. Előtte több száz autót befogadó parkoló került kialakításra.  

A fenti homlokzat irányából reprezentatív kapu vezet a gyalogos főutcába. Itt található a terület nyitásra váró kávézója, de működik az utcában szépségszalon, beltéri minigolf-pálya, játszóház, sőt kutyakozmetika is. A tisztaság itt is példás.

Az északi sarok egyik épülete parkolóház, földszintjén a Tópark üzemeltetőjének és értékesítésének irodáival.

A belső utcák talán leglátványosabb eleme a borostyán utcai épület színes üvegekkel díszített homlokzata. Az autópályák zajából itt semmit nem hallani, a legzavaróbb hangforrás éppen egy sokadik emeleti nyitott ablak mögött dolgozó porszívó.  

A Levendula és Kőris utcák sarkán is érdekes kompozíció színesíti az utcaképet. Az eredeti, 2006-os tervek mindössze 126 szolgálati lakással számoltak, de a megvalósult formában ennek többszöröse épült, és mára néhány kivétellel el is keltek; az üzletek jó része azonban továbbra is bérlőkre vár.

A még befejezetlen, nyugati irodaház homlokzata emlékeztet talán leginkább az eredeti, nagyratörő tervekre, amiknek csupán első üteme lett volna a megépült miniváros.  

A Tópark története nem csak a városszétfolyás eredendő rossz példájáról, de a reménytelennek látszó helyzet megmentéséről is szól, ami végül megakadályozta a jókora környezetterheléssel létrehozott épületek értelmetlen pusztulását.

?>
Az M1 és M0 autópályák irányából is saját felüljárón át megközelíthető, óriási épület története még 2006-ban kezdődött, majd a 2008-as gazdasági válság után egy szerkezetkész, posztapokaliptikus díszletként látszott véget érni. 2014-ben azonban új tulajdonosa elhatározta a befejezését.

 
?>
A mintegy 330 méter hosszú és 150 méter széles épületkomplexum Törökbálint és Budaörs határában áll, de közigazgatásilag a dombok túloldalán lévő Biatorbágy külterületére esik.

 
?>
A városrész enyhén irányt váltó főutcája, immár sokévi használat után is példás tisztasággal. Az eredeti tervekben itt még Európa leghosszabb fedett sétálóutcája szelte volna ketté az ország legnagyobb bevásárlóközpontját.
?>
A befejezéskor már hagyományos, szabadtéri utca született, a térképen még Tópark sétány, míg a házak kapuin Kőris utca néven. Az egyes épületek azonos vasbeton váza kifejezetten igényes anyagokból kapott egyedi építészeti arculatot.
?>
A központi utcák, köztük a szállodának is otthont adó Borostyán utca már egy valódi használatban lévő köztér képét mutatja. A nagyobb növények dézsás elhelyezésére az utca burkolatát alkotó mélygarázs födémje miatt volt szükség.

 
?>
A városrész hosszú, keleti oldala a valóban csendes Törökbálinti-tó környékére néz, és nagyrészt lakások találhatók benne. Bár a baloldali utca túloldala már Törökbálint területe, az itteni rét és játszótér is folyamatosan gondozott, jó állapotú.

 
?>
Az ingatlanok jó része már régóta lakott, a közeli irodaház földszintjén óvoda és általános iskola is működik. A felhasznált anyagokra, és a kivitelezés minőségére szinte bármelyik Budapest belvárosi társasház építtetője büszke lehetne.

 
?>
A lakóház-sor mögött, a főutcával párhuzamosan futó sétaút a lakóházak közti félprivát téren vezet végig. Ez az egyetlen terület a városrészen belül, ahol természetes talajon, és nem autógarázs födémjén járunk, így itt nagyobb fák is esélyt kaptak a növekedésre.

 
?>
A városrészbe vezető rövid bekötőút buszmegállóját aluljáró köti össze a belső utakkal, ami egyben az M0 autóút melletti, sok hektáros, sík mezőre is kijárást biztosít. A buszok a kelenföldi pályaudvar felé hétköznap óránként indulnak, és 13 perc alatt érnek célba, hétvégén azonban – jelenleg még – egyetlen járat sincs, ekkor marad a bő két kilométer séta Törökbálint vasúti megállóig.
?>
A városrész M1 autópályára néző, déli homlokzatán fokozott hangszigetelésű ablakokat építettek be. Mellette, alig száz méterre hullámzik a Törökbálinti-tó, ami hivatalosan magánterület, a horgászok elkerített birodalma, de a Tópark lakóinak akadálymentesen elérhető.

 
?>
Az autópályáktól valamivel távolabb fekvő, északi rövid homlokzat lényegesen tagoltabb, amit este kék és lila díszkivilágítás is kiemel. Előtte több száz autót befogadó parkoló került kialakításra.
 
?>
A fenti homlokzat irányából reprezentatív kapu vezet a gyalogos főutcába. Itt található a terület nyitásra váró kávézója, de működik az utcában szépségszalon, beltéri minigolf-pálya, játszóház, sőt kutyakozmetika is. A tisztaság itt is példás.
?>
Az északi sarok egyik épülete parkolóház, földszintjén a Tópark üzemeltetőjének és értékesítésének irodáival.
?>
A belső utcák talán leglátványosabb eleme a borostyán utcai épület színes üvegekkel díszített homlokzata. Az autópályák zajából itt semmit nem hallani, a legzavaróbb hangforrás éppen egy sokadik emeleti nyitott ablak mögött dolgozó porszívó.


 
?>
A Levendula és Kőris utcák sarkán is érdekes kompozíció színesíti az utcaképet. Az eredeti, 2006-os tervek mindössze 126 szolgálati lakással számoltak, de a megvalósult formában ennek többszöröse épült, és mára néhány kivétellel el is keltek; az üzletek jó része azonban továbbra is bérlőkre vár.
?>
A még befejezetlen, nyugati irodaház homlokzata emlékeztet talán leginkább az eredeti, nagyratörő tervekre, amiknek csupán első üteme lett volna a megépült miniváros.

 
?>
A Tópark története nem csak a városszétfolyás eredendő rossz példájáról, de a reménytelennek látszó helyzet megmentéséről is szól, ami végül megakadályozta a jókora környezetterheléssel létrehozott épületek értelmetlen pusztulását.
1/17

Az M1 és M0 autópályák irányából is saját felüljárón át megközelíthető, óriási épület története még 2006-ban kezdődött, majd a 2008-as gazdasági válság után egy szerkezetkész, posztapokaliptikus díszletként látszott véget érni. 2014-ben azonban új tulajdonosa elhatározta a befejezését.  

A mintegy 330 méter hosszú és 150 méter széles épületkomplexum Törökbálint és Budaörs határában áll, de közigazgatásilag a dombok túloldalán lévő Biatorbágy külterületére esik.  

A városrész enyhén irányt váltó főutcája, immár sokévi használat után is példás tisztasággal. Az eredeti tervekben itt még Európa leghosszabb fedett sétálóutcája szelte volna ketté az ország legnagyobb bevásárlóközpontját.

A befejezéskor már hagyományos, szabadtéri utca született, a térképen még Tópark sétány, míg a házak kapuin Kőris utca néven. Az egyes épületek azonos vasbeton váza kifejezetten igényes anyagokból kapott egyedi építészeti arculatot.

A központi utcák, köztük a szállodának is otthont adó Borostyán utca már egy valódi használatban lévő köztér képét mutatja. A nagyobb növények dézsás elhelyezésére az utca burkolatát alkotó mélygarázs födémje miatt volt szükség.  

A városrész hosszú, keleti oldala a valóban csendes Törökbálinti-tó környékére néz, és nagyrészt lakások találhatók benne. Bár a baloldali utca túloldala már Törökbálint területe, az itteni rét és játszótér is folyamatosan gondozott, jó állapotú.  

Az ingatlanok jó része már régóta lakott, a közeli irodaház földszintjén óvoda és általános iskola is működik. A felhasznált anyagokra, és a kivitelezés minőségére szinte bármelyik Budapest belvárosi társasház építtetője büszke lehetne.  

A lakóház-sor mögött, a főutcával párhuzamosan futó sétaút a lakóházak közti félprivát téren vezet végig. Ez az egyetlen terület a városrészen belül, ahol természetes talajon, és nem autógarázs födémjén járunk, így itt nagyobb fák is esélyt kaptak a növekedésre.  

A városrészbe vezető rövid bekötőút buszmegállóját aluljáró köti össze a belső utakkal, ami egyben az M0 autóút melletti, sok hektáros, sík mezőre is kijárást biztosít. A buszok a kelenföldi pályaudvar felé hétköznap óránként indulnak, és 13 perc alatt érnek célba, hétvégén azonban – jelenleg még – egyetlen járat sincs, ekkor marad a bő két kilométer séta Törökbálint vasúti megállóig.

A városrész M1 autópályára néző, déli homlokzatán fokozott hangszigetelésű ablakokat építettek be. Mellette, alig száz méterre hullámzik a Törökbálinti-tó, ami hivatalosan magánterület, a horgászok elkerített birodalma, de a Tópark lakóinak akadálymentesen elérhető.  

Az autópályáktól valamivel távolabb fekvő, északi rövid homlokzat lényegesen tagoltabb, amit este kék és lila díszkivilágítás is kiemel. Előtte több száz autót befogadó parkoló került kialakításra.  

A fenti homlokzat irányából reprezentatív kapu vezet a gyalogos főutcába. Itt található a terület nyitásra váró kávézója, de működik az utcában szépségszalon, beltéri minigolf-pálya, játszóház, sőt kutyakozmetika is. A tisztaság itt is példás.

Az északi sarok egyik épülete parkolóház, földszintjén a Tópark üzemeltetőjének és értékesítésének irodáival.

A belső utcák talán leglátványosabb eleme a borostyán utcai épület színes üvegekkel díszített homlokzata. Az autópályák zajából itt semmit nem hallani, a legzavaróbb hangforrás éppen egy sokadik emeleti nyitott ablak mögött dolgozó porszívó.  

A Levendula és Kőris utcák sarkán is érdekes kompozíció színesíti az utcaképet. Az eredeti, 2006-os tervek mindössze 126 szolgálati lakással számoltak, de a megvalósult formában ennek többszöröse épült, és mára néhány kivétellel el is keltek; az üzletek jó része azonban továbbra is bérlőkre vár.

A még befejezetlen, nyugati irodaház homlokzata emlékeztet talán leginkább az eredeti, nagyratörő tervekre, amiknek csupán első üteme lett volna a megépült miniváros.  

A Tópark története nem csak a városszétfolyás eredendő rossz példájáról, de a reménytelennek látszó helyzet megmentéséről is szól, ami végül megakadályozta a jókora környezetterheléssel létrehozott épületek értelmetlen pusztulását.

Nézőpontok/Vélemény

Egy kisváros élethű makettje – a törökbálinti Tópark

2024.06.23. 13:51
1/17

Az M1 és M0 autópályák irányából is saját felüljárón át megközelíthető, óriási épület története még 2006-ban kezdődött, majd a 2008-as gazdasági válság után egy szerkezetkész, posztapokaliptikus díszletként látszott véget érni. 2014-ben azonban új tulajdonosa elhatározta a befejezését.  

A mintegy 330 méter hosszú és 150 méter széles épületkomplexum Törökbálint és Budaörs határában áll, de közigazgatásilag a dombok túloldalán lévő Biatorbágy külterületére esik.  

A városrész enyhén irányt váltó főutcája, immár sokévi használat után is példás tisztasággal. Az eredeti tervekben itt még Európa leghosszabb fedett sétálóutcája szelte volna ketté az ország legnagyobb bevásárlóközpontját.

A befejezéskor már hagyományos, szabadtéri utca született, a térképen még Tópark sétány, míg a házak kapuin Kőris utca néven. Az egyes épületek azonos vasbeton váza kifejezetten igényes anyagokból kapott egyedi építészeti arculatot.

A központi utcák, köztük a szállodának is otthont adó Borostyán utca már egy valódi használatban lévő köztér képét mutatja. A nagyobb növények dézsás elhelyezésére az utca burkolatát alkotó mélygarázs födémje miatt volt szükség.  

A városrész hosszú, keleti oldala a valóban csendes Törökbálinti-tó környékére néz, és nagyrészt lakások találhatók benne. Bár a baloldali utca túloldala már Törökbálint területe, az itteni rét és játszótér is folyamatosan gondozott, jó állapotú.  

Az ingatlanok jó része már régóta lakott, a közeli irodaház földszintjén óvoda és általános iskola is működik. A felhasznált anyagokra, és a kivitelezés minőségére szinte bármelyik Budapest belvárosi társasház építtetője büszke lehetne.  

A lakóház-sor mögött, a főutcával párhuzamosan futó sétaút a lakóházak közti félprivát téren vezet végig. Ez az egyetlen terület a városrészen belül, ahol természetes talajon, és nem autógarázs födémjén járunk, így itt nagyobb fák is esélyt kaptak a növekedésre.  

A városrészbe vezető rövid bekötőút buszmegállóját aluljáró köti össze a belső utakkal, ami egyben az M0 autóút melletti, sok hektáros, sík mezőre is kijárást biztosít. A buszok a kelenföldi pályaudvar felé hétköznap óránként indulnak, és 13 perc alatt érnek célba, hétvégén azonban – jelenleg még – egyetlen járat sincs, ekkor marad a bő két kilométer séta Törökbálint vasúti megállóig.

A városrész M1 autópályára néző, déli homlokzatán fokozott hangszigetelésű ablakokat építettek be. Mellette, alig száz méterre hullámzik a Törökbálinti-tó, ami hivatalosan magánterület, a horgászok elkerített birodalma, de a Tópark lakóinak akadálymentesen elérhető.  

Az autópályáktól valamivel távolabb fekvő, északi rövid homlokzat lényegesen tagoltabb, amit este kék és lila díszkivilágítás is kiemel. Előtte több száz autót befogadó parkoló került kialakításra.  

A fenti homlokzat irányából reprezentatív kapu vezet a gyalogos főutcába. Itt található a terület nyitásra váró kávézója, de működik az utcában szépségszalon, beltéri minigolf-pálya, játszóház, sőt kutyakozmetika is. A tisztaság itt is példás.

Az északi sarok egyik épülete parkolóház, földszintjén a Tópark üzemeltetőjének és értékesítésének irodáival.

A belső utcák talán leglátványosabb eleme a borostyán utcai épület színes üvegekkel díszített homlokzata. Az autópályák zajából itt semmit nem hallani, a legzavaróbb hangforrás éppen egy sokadik emeleti nyitott ablak mögött dolgozó porszívó.  

A Levendula és Kőris utcák sarkán is érdekes kompozíció színesíti az utcaképet. Az eredeti, 2006-os tervek mindössze 126 szolgálati lakással számoltak, de a megvalósult formában ennek többszöröse épült, és mára néhány kivétellel el is keltek; az üzletek jó része azonban továbbra is bérlőkre vár.

A még befejezetlen, nyugati irodaház homlokzata emlékeztet talán leginkább az eredeti, nagyratörő tervekre, amiknek csupán első üteme lett volna a megépült miniváros.  

A Tópark története nem csak a városszétfolyás eredendő rossz példájáról, de a reménytelennek látszó helyzet megmentéséről is szól, ami végül megakadályozta a jókora környezetterheléssel létrehozott épületek értelmetlen pusztulását.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Törökbálint

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.